9.Hotelliketjut ja ketjuhotellit
Hotelliketju on yritysketju, joka muodostuu yleisesti samankaltaisella toiminta-ajatuksella toimivista hotelleista. Suomessa ketjuuntuminen alkoi näkyä jo 60-luvulla. Ensimmäisenä ketjuuntumisen aloittivat kauppa ryhmittymät. Ketjuuntuminen on tehnyt hotellien myynnistä ja markkinoinnista keskitetympää, silloin ketjun tai sen brändin alaisia hotelleja on helpompia myydä ja markkinoida.
Ketjut voidaan jakaa hotelli-, markkinointi- ja franchising -ketjuihin. Tyypillistä hotelliketjulle on yhteinen taustaorganisaatio, markkinointi- ja varausorganisaatio sekä yhteinen liikeidea. Yleensä ketjuhotellien yksiköt toimivat samalla nimellä kuten Hilton.
Markkinointiketjuja Suomessa ovat Best Western Hotels ja Finlandia Hotellit, nämä kuuluvat ketjuun sen markkinoinnin ja kanta-asiakasmassan takia. Tälläisen ketjuhotellin markkinointi on kannattavampaan kuin jonkun yksittäisen hotellin markkinointi. Ja ketjut käyttää kanta-asiakkuuksia sitomaan asiakkaat käyttämään siihen tiettyyn ketjuun kuuluvia hotelleja.
Sokos hotels
Sokos Hotels on Suomen suurin suomalaisomisteinen hotelliketju, jolla 48 hotellia joita löytyy 29 eri suomalaisesta kaupungista. Sokos Hotels on perustettu 1974, mutta siihen kuului jo aikaisemmin valmistettuja hotelleja. Esimerkkinä Helsingissä sijaitseva Vaakuna vuodelta 1952.
Omena
Omenahotellit keksivät uuden konseptin mitä Suomessa ei ennen ollut, itsepalveluhotelli. Eli hotelleissa ei ole vastaanottoa vaan asiakkaat pääsevät sisään huoneisiin ovikoodilla. Rabbe Grönblom, joka tunnetaan myös nimellä ”pizzakeisari” on omenahotelli idean takana. Tärkein kriteeri omenahotelleille on sijainti kaupunkien keskustassa.
Finlandia Hotels
Finlandia Hotels on perustettu 1986 ja sen nimen alle kuuluu 14 itsenäisesti toimivaa hotellia. Eli kaikki hotellit näyttävät erilaisilta. Sekä monet näistä hotelleista sijaitsee pienemmillä paikkakunnilla. Finlandia Hotelsiin kuuluu myös Imatran kylpylä.

Scandic
Scandic on ruotsalainen pörssiyhtiö, jolla on 280 hotellia eri maissa. Suomessa niitä hotelleja on 51, 25 eri paikkakunnalla. 50 niistä on vuokrakiinteistöjä ja ketju omistaa yhden.
Muita ketjuhotelleja Suomessa:
Lapland Hotels
GreenStar Hotel
Nordic Choice – hotels
Holiday Inn
Hullu Poro
9.1 George Ubbelonden luento
Meille kävi George Ubbelonde ICBET:stä puhumassa kansainvälisistä hotelliketjuista. Hän on työskennellyt monta kymmentä vuotta palvelualalla. Ja hän on ollut vuodesta ICBET:ssä eli International Center for Business Education and Training. ICBET on globaali organisaatio, joka on omistautunut opetukseen, taitojen kehittämiseen ja organisaatiollisiin taitoihin tarjoamalla kestäviä eroja ja tuloksia.
Hän aluksi kertoi vähän matkailu ja palvelualasta yleisesti ja mitä hospitality tarkoittaa. Sitten mitä taitoja tarvitaan alalla. Ja sitten tästä kansainvälisestä hotellin ympäristöstä ja näistä brändeistä ja ketjuista mitä on. Sitten vähän katsottiin myös tätä kiinan hotelli ympäristöä.
Hän jakaa matkailualan sateenvarjona. Yksi osa on matkailu, yksi on majoitus, yksi on kokoukset, ravintolat ja luodut nähtävyydet.
Miksi turismilla on väliä? Yksi kymmenistä töistä on matkailualalla. Yli. 1,6 Biljoona dollaria vientinä. Se on 10 % maailman Bruttokansantuotteesta. Ja 7 % maailman viennistä. Ja 30 %. Palvelu viennistä. Eli. todella tärkeästä alasta on kyse.
UNWTO 2019 graafissa näkyy, että minne matkustettiin ja suurin osa matkusti Eurooppaan ja Aasiaan. UNWTO sanoo myös, että 2020 oli huonoin vuosi matkailun historiassa. Keskustelimme myös siitä, että pystyykö matkailuala palaamaan tästä tilanteesta ja päädyimme siihen, että ala ei tule olemaan samanlainen enää, mutta tästä tilanteesta voidaan vain mennä ylöspäin.
Mitä sitten on Hospitality? Se on taito tuoda hyviä asiakaskokemuksia ihmisille. Siihen kuuluu myös monet eri palvelut, kuten ruokapalvelut, tapahtumapalvelut, majoitus ja matkustaminen. Miksi sitten Hospitality? Työn hyvitys on jokapäiväinen palkkio. Ja tämä on kasvava ala.
Mitä taitoa taitoja alalla tarvitaan? World Economic forum kokosi Top 10 listan taidoista vuodelle 2025. Ja suurin osa taidoista, jotka oltiin listattu, olivat ongelmanratkaisutaitoja, jota tarvittaisiin eniten. Mutta keskusteltuamme päädyimme, että kaikki listan taidot ovat tärkeitä.
Kävimme läpi, miten monet hotelliketjut saattavat kasvaa. Ne kasvavat joko yhdistymällä toisen yrityksen kanssa tai ostamalla sen toisen yrityksen.
Puhuimme myös, kuinka hotellit ympäristö on Kiinassa. Ja on odotettavissa, että hotelli huoneiden määrä olisi 9.1 miljoonaa vuonna 2039. Kiinassa on myös futuristinen Alibaban hotelli, joka voi olla mihin tulevaisuuden hotellit pyrkivät.