10. Tunnuslukuja tärkeitä asioita majoituksesta
Palvelualan yrityksillä on olemassa tunnusmerkkejä mutta samalla haasteita. Toiminnalle tarvitaan kiinteä kapasiteetti eli tilat ja henkilöstön. Eikä palvelua voida varastoida kuin jotain fyysisiä tuotteita ja myynti on hyvin vaihtelevaa ja se johtuu usein alan sesonkiluonteisuudesta. Palvelualalla tuote on aina ainutkertainen, sillä koko palvelukokonaisuus vaikuttaa siihen tuotteeseen ja kone ei voi korvata palvelutapahtumaa.
Alalla on paljon kilpailua, koska on helppo tulla markkinoille, mutta markkinoilla pysyminen ei ole helppoa. Eivätkä yritykset voi kilpailla vain hinnoilla vaikka se loisikin yrityksen laatuimagoa.
Kallein mutta tärkein kulu mitä yrityksille tulee on työvoimakulut, jotka ovat iso osa liikevaihdosta. On tärkeä hallinnoida työvoimakustannuksia kuten palkkojen pitäminen rajoitteiden sisällä. Työvuorolistan suunnittelu on yksi tärkeimmistä työtehtävistä kannattavuutta ajatellen. Hiljaisina aikoina vain perustason ylläpitoon ja sesonkiaikana kysynnän mukaan.
Tulot muodostuvat jokaiselle yritykselle siten heidän liike- ja toimintaideassa on määritetty. Tärkein tulonlähde ravintoloille on ruokamyynti ja hotelleille huonemyynti. Voitto mittaa liiketoiminnan kannattavuuden. Yksinkertaisuudessaan kannattavuus on tulos = tuotot – kustannukset. Tulos ei kuitenkaan kerro miten kannattavia osastot, yksittäiset tapahtumat tai tuoteryhmät ovat. Pitää siis selvittää onko voitto tarpeeksi suuri ja tavoiteltu. On tärkeää osata lukea sitä tuloslaskelmaa. Tuloslaskelmassa selviää mistä tilikauden tulos muodostuu. Laskelmassa näkyy tuotot, kulutus, liikevaihto tai -tappio. Tuotot jaetaan liikevaihtoon ja muihin toimijoihin. Kulut pitävät sisällään materiaali-, henkilöstö-, ja palvelu ja liiketoiminta kulut. Voitto tai tappio saadaan poistamalla rahoitustuotot ja -kulut liikevoitosta. Silloin jos yrityksellä on satunnaisia tuloja tai menoja niistä maksetaan voitto-osuudet ja verot.
Huonemyynnin yksi tärkeimpiä tunnuslukuja on huoneen keskihinta. Se lasketaan jakamalla huonemyynti myydyillä huoneilla. Huoneen keskihintaa seurataan päivittäin mutta myös viikko-,kuukausi- ja vuositasolla. Harvoin huoneiden tavoitemyyntihinta toteutuu, mutta halutaan päästä mahdollisimman lähelle tavoitetta. Huonetuotto on toinen tärkeä tunnusluku ja se kertoo paljon hotelli sai rahaa yhtä huonetta kohden. Tuotto lasketaan jakamalla huonemyynti yrityksen kokonaiskapasiteetillä.
Jotta voidaan vertailla omaa yritystä muihin alan yrityksiin täytyy seurata alan yleisempiä ja tärkeimpiä lukuja. Käyttöaste on yksi tärkeimmistä hotellin tunnusluvuista. Sen voi laskea joko huoneista tai vuoteista. Hotelleissa niitä seurataan päivittäin mutta myös pitkällä ajanjaksolla. Hotelli voi verrata käyttöastettaan edellisiin vuosiin, sekä hotellin toimialueen keskiarvoihin. Käyttöasteprosentin kehityksen seuranta on siis tärkeää jokaiselle hotellille.
Käyttöasteprosentti lasketaan jakamalla käytetyt huoneet käytettävissä olevilla huoneilla ja se tulos kerrotaan 100. Esim. On 100 huonetta ja hotelli voi myydä 700 huonevuorokautta. Hotelli möi 350 huonetta viikon aikana. 350/700 x 100 = 50%
RevPAR on majoituksen keskimääräinen myyntitulo niitä käytettävissä olevia huoneita kohden. Tämä vastaa majoituksen kokonaismyyntiä jaettuna huonekapasiteetillä. RevPARia voidaan tarkastella vuorokausi-, viikko, kuukausi- tai vuositasolla.
Miten RevPAR lasketaan: huonetuotto/käytettävissä olevat huoneet. Esim. Huonetuotto päivältä on 10 000 euroa ja huoneita on 100, niin se lasketaan 10 000/100 =100.