3. Toimiala ja matkailuelinkeino
Matkailuelinkeino suomessa on kasvanut ja kansainvälistynyt muita toimialoja nopeammin. Matkailu on merkittävä vientitoimiala ja työllistäjä. Vuonna 2018 matkailutulo oli melkein 16 miljardia euroa. Sillä on mahdollisuus kasvaa jopa 20 miljardiin euroon vuoteen 2028 mennessä.
Matkailuelinkeino ja sen toimialat
- Matkailulle ominaiset ja ei-ominaiset tuotteet
- Matkailuklusteri
- Pizamin malli matkailuelinkeinosta ja sen toimialoista
- Kuljetus ja liikenne (henkilöliikenne)
- Maaliikenteen toimialat (bussi, juna)
- Vesiliikenteen toimialat (rannikko, sisävesi)
- Lentoliikenteen toimialat
- Palvelujen myynnin ja jakelun toimialat
- Kokous-, kongressi- ja tapahtumamatkailun toimialat
- Majoitus- ja ravitsemispalvelujen toimialat (Jorgos K. + ravitsemisopettajat)

Matkailun satelliitti tilinpito TSA – Tourism Satellite Accounting
Siihen perustuu matkailu ja siihen liitännäisten alojen kansainvälinen tilastointi. Suomessa tilastokeskus tekee ja ylläpitää myös matkailu ja ravitsemusalan virallisen tilastoinnin. Ja se on sitoutunut noudattamaan TSA:ta. TSA varmistaa, että on vertailukelpoista tietoa ja sitä jaetaan eri toimijoiden sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tämän avulla on helpompi. Tutkia ja vertailla matkailua ja siihen liittyvien alojen vaikutuksia yhteiskuntaan ja kansalaisten oloihin. Ja EU on sitoutunut tilastointiin TSA:n mukaisesti.
TSA- Matkailupalvelujen kategoriat

Matkailuelitoimialat käytännössä ovat majoituspalvelut, ravitsemispalvelut, matkailupalvelut. Sekä matkustus ja liikennepalvelut.


Matkailun taloudellisia vaikutuksia ovat välittömät ja välilliset vaikutukset sekä työllisyysvaikutukset. Välittömät tulot tuo on matkailijan ja päivänkävijän rahankäyttö kohdealueella matkan aikana.
Välillistä eli epäsuoraa matkailutuloa on yritysten hankkivat tavarat ja palvelut alueen muuta yrityksiltä kuten leipomoita tai henkilöstövuokraus yritykseltä. Nämä ketä voivat ulottua aina alkutuotantoon saakka. Siten välittävän matkailu on vaikutukset alueella voiva moninkertaistua.
Johdetut taloudelliset vaikutukset syntyy matkailussa työllistyneiden ostaessa tuotteita ja palveluja. Ja välilliset ja johdetut vaikutukset muodostavat matkan kerrannaisvaikutukset.
Matkailun laajuutta mitataan kansainvälisesti hyödyntämällä UNWTO:n Tourism Satellite Accountia eli Matkailun satelliittitilinpitoa. Mittareina ovat matkailijamäärät ja niiden kehitys. Siinä kuuluu kansainväliset / kotimaiset, saapuneet/ lähteneet, yöpyneet henkilöt, yöpymisvuorokaudet ja matkojen lukumäärät. Sitten on myös matkailijoiden rahankäyttö eli matkailutuloa / matkailukulutus ja matkailutase

Matkailun kasvuun vaikuttaa paikallisen vapaa-ajan määrää vapaa-ajan matkustuksessa. Sitten tulotaso eli käytettävissä olevat tulot, liikennevälineet ja liikkuminen, että miten sieltä paikan pää pystyy liikkumaan (teknologinen kehitys hintakilpailu ja infrastruktuuri). Myös tietoyhteiskunnan kehittyminen vaikuttaa. Median ja erityisesti sosiaalinen media vaikuttaa. Sillä on nykyään aika suurikin vaikutus. Aktiviteettilomien kysynnän ja tarjonnan kasvu. Aktiivisten ja hyvien toimeentulevien ikääntyvien määrän kasvu.
