4. Matkailutuote ja jakelukanavat

Matkailutuote voi olla yksittäinen palvelu kuten kuljetus, majoitus tai ohjelmapalvelu. Toisenlainen tuote on palvelupaketti, kuten valmismatkat / matkailupalvelujen yhdistelmä. Näihin kuuluu kuljetus, transferkuljetus, majoituspalvelut, ravitsemispalvelut sekä ohjelmapalvelut. Kokemus asiakkaalle on yksi matkailutuote myös.

Smithin malli – Yleinen matkailutuote malli

Smithin malli on vanhin matkatuote malli. Smithin mukaan fyysinen toteutuspaikka (psycal plant) on sen tuotteen ydin. Näitä paikkoja voivat olla esim. määritetty maantieteellinen paikka, luonto, nähtävyys. Paikka voi olla jopa rakennus, kuten hotelli tai liikenneväline.

Kompula & Boxberg – Asiakaslähtöinen matkailutuote

Heidän mallissaan asikkaan hakema ja saama arvo palvelukokonaisuudesta on keskiössä. Arvoa ovat ne mitä asiakas hakee palveluilta, kuten joku tietty tunnetila tai tietynlainen lopputulos.

Haapakosken kerroksinen matkailutuote malli

Omia ajatuksia:
Minulle matkailutuote on se kokonaispaketti, aina sieltä ideasta lähteä matkalle siihe kunnes sitä ei enää muista. Se saattaa kuulostaa isolta ajalta mutta pelkästää itse se matka ei ole mielestäni tuote. Kuten nämä matkailutuote mallit kertovat matkailutuotteessa puhutaan kokonaisuudesta.