5. Turvallisuus
Miksi turvallisuus? Markkinat vaativat turvallisuutta. Sillä turvallisuus on perusarvo ja nämä arvot ohjaavat ostopäätösprosessia ’TURVALLISUUS ON OSA LAATUA’. Syyt miksi turvallisuuden merkitys matkailupalveluissa on kasvanut: luonnonkatastrofit, terrorismi, onnettomuudet ja rikollisuus. Lainsäädäntö kehittyy pikku hiljaa tilanteen tasalle.
Turvallisuus käsitteitä
- Turvallinen = turvallisuuden tunteen herättävä asia (Nykysuomen sanakirja)
- Tekninen turvallisuus (prosessin ja toiminnan turvallisuutta)
- Psykologinen turvallisuus (kokemuksellinen turvallisuus)
- Sosiaalinen turvallisuus (elämäntilanteen turvallisuus)
Matkailun turvallisuusodotukset (Iivari Pekka)
- Asiakas odottaa, että palvelut tarjotaan turvallisesti.
- Henkilöstö odottaa, että työn tekeminen on turvallista.
- Yrittäjä odottaa työn turvallisuuden lisäksi liiketoiminnan jatkumista.
- Kunta ja lähiyhteisö odottaa samoja kuin muutkin, mutta lisäksi odottaa paikallista hyväksyttävyyttä ja kestävyyttä.
Lainsäädäntö ja ohjaavat normit
- Kuluttajansuojasäädökset
- Kokoontumis- ja järjestyssäädökset
- Liikennesäädökset
- Ympäristösäädökset
- Vahingonkorvaussäädökset
- Työturvallisuussäädökset ja ohjeet
- Matkailu-/matkaoppaan tehtävissä sovellettavat säädökset riippuvat oppaan roolista
Kuluttajaturvallisuuslainsäädäntö
Kuluttajaturvallisuuslaki (920/2011 ja muutokset 2013, 2014 ja 2015)
- Tuoteturvallisuuslaki, kumottu 2014
- Laki kulutushyödykkeiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (75/2004), kumottu 2011
- Pakottavaa oikeutta eli määrittelee kaikkien palvelujen turvallisuuden minimitason
- Väistyvä laki eli väistyy, mikäli jollain muulla lailla taataan parempi turva
Kuluttajaturvallisuuslaki määrää, että kaikissa vaiheissa palvelujen on oltava turvallisia kuluttajalle, kuluttajaan rinnastavalle henkilölle tai muulle palvelun vaikutuspiirin kuuluvalle. Palvelun tarjoaja vastaa koko tarjotusta kokonaisuudesta, vaikka mukana olisi alihankkijoita tai verkostokumppaneita. Laissa määrätään tiedonantovelvollisuus ja suunnitteluvelvollisuus. Ohjattu ohjelmapalvelu on kuluttajalle tarjottava palvelu, joka suoritetaan ohjaajan, oppaan tai muun vastaavan ohjaamana.
Palvelun tarjoajan tulee huolehtia että koko sen ketjun turvallisuus on kunnossa kuten alhankkijat. Pitää tehdä sitoumus sopimukseen että turvallisuus on vaatimusten mukaisela tasolla.
Tiedonantovelvollisuus
Kuluttajille
Toiminnanharjoittajan on selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla annettava kuluttajille ja kuluttajiin rinnastettaville tarvittavat tiedot, jotta he pystyvät arvioimaan kulutustavaroihin ja kuluttajapalveluihin liittyvät vaarat.
(Tukes ohjeet 6/2015, 2/2015
Viranomaisille tiedotetaan turvallisuusriskeistä, läheltä piti –tilanteista ja onnettomuuksista.
Riskien arvionti
Pitää arvioida riskin suuruus eli miten vakava riski ja sen toennäköisyys. Kun aletaan katsomaan kaikkia riskejä niitä helposti kertyy paljon ja on mahdotonta hoitaa niiden kaikkien huomioimista, mutta kannattaa aloittaa tunnistamalla isoimmat ja kiireellisimmät riskit.
Vahingonkorvaus
Vahingonkorvauslaki määrää, että silloin kun toiselle tahallaan tuotetaan vahinkoa pitää se vahinko silloin korvata. KuTuL:ssa on huolellisuusvelvoite, joka sanoo että huolimattomuus laukaisee tuottamusehdon ja huolimattomuudeksi lasketaan myös se jos aloitetaan jotain mitä ei osaa. Työsopimussuhteessa vahingonkorvaus on isännän vastuu.
Turvallisuusosaaminen
Turvallisuusosaamiseen näyttöön on monia eri koulutuksia, josta saa kortin todistukseksi osaamisesta esim. EA, Hygieniapassi, järjestyksenvalvoja, MATUPA matkailualan turvallisuuspassi, ym.



Työsuojelu – työturvallisuus
Työolot vaikuttavat turvallisuuteen kuten työympäristö, fyysinen kuormitus, koneet, jne. Ulkopuoliset tekijät kuten liikenne tai asiakkaat vaikuttavat myös työturvallisuuteen. Työnantajan tulee vastata vaarojen arvioinnista ja jatkuvasta työn tarkkailusta, jotta työntekijöillä olisi mahdollisimman turvallinen työpaikka.
