6. Vastuullisuus ja kestävä matkailu
Kestävä matkailu on noussut isoon rooliin matkailussa, kun ihmiset miettivät ilmastonmuutosta ja hiilijalanjälkeä mikä matkailusta jää. Vastuullista matkailu käsite on noussut jo esille 70-luvulla, kun ihmiset alkoivat miettimään massamatkailusta johtuvia kielteisiä vaikutuksia kohdealueille ja erityisesti kehitysmaiden asukkaille.
Kestävä matkailu vastaa nykymatkailijoiden ja kohdealueiden tarpeisiin mutta samalla suojelee ja rakentaa kehitysmahdollisuuksia. Se rakentuu itse kuluttajien valinnoista sekä palvelujentuottajien valinnoista.
Vastuullinen matkailu kattaa sosiokultuurisen vastuun, ekologisen vastuun, taloudellisen vastuun, eettisen vastuun, turvallisuus vastuun sekä yhteiskunnallisen vastuun.
Kestävä matkailu on taloudellisesti kannattavaa tuhoamatta ympäristöä ja paikallisia kulttuureita. Siitä voi puhua eri tavoin kuten ecoturismi, vastuullinen, ympäristötietoinen, reilu matkailu. Kun ekologisuuden lisäksi huomioidaan matkailun taloudelliset ja sosiaaliset kulttuuriset vaikutukset, voidaan silloin vasta puhua kestävästä matkailusta.
Turvallisuus ja yhteiskuntavastuu on yksi kuubalaista matkailun megatrendeistä. Ja turvallisuudella tarkoitetaan matkailuprosessin häiriöttömyyden varmistamista. Yhteiskuntavastuu on vastuuta yritystoiminnan vaikutuksista ympäröivään yhteiskuntaan ja yrityksen sidosryhmiin. Esimerkkinä on nyt tämä korona aika.
Kestävä matkailuyritys tavoittelee hiilipäästöjen vähentämistä. Yritykset saavat merkittäviä kustannussäästöjä energiasäästöjen kautta. Kuten lämmitysratkaisut, mitä yritys päättää. Ja myös se, että jos majoitus on ympäristöystävällinen, niin sillä on suuri vaikutus majoituksen valintaan. Tällainen matkailuyritys toimi myös sosiokulttuurisesti vastuullisesti.
6.1 Anu Nylund luento
Meille kävi Mood of Finlandista Anu Nylund pitämässä luennon vastuullisesta matkailusta.
Mukaan on aikana perehdyimme vastuullisuuteen ja sen ulottuvuuksiin. Sitten siirryttiin globaalista lokaalin, kestävästä kehityksestä vastuullisuuteen ja uusiin 2020- luvun nostoihin. Ensiksi katsoimme UNWTO:n 2030 agendaa ja mitä vahvuuksia ja heikkouksia Suomella on. Suomen vahvuuksina on hyvä ja laadukas koulutus ja yhteiskunnan vakaus. Heikkouksina on taloudellinen kehitys ja työllisyys trendit sekä hallita ilmastonmuutosta käyttämällä uusiutuva lähteitä.
TEM:n matkailustrategian Visiona on, että omaperäinen ja uteliaisuutta herättävä Suomi olisi pohjoismaiden kestävämmin kasvava matkailukohde. Missiona on, että matkailu on vastuullinen ja kasvava palveluliiketoiminnan ala, joka luo hyvinvointia ja työllisyyttä ympärivuotiset koko suomessa.
Suomesta halutaan vastuullisen matkailun kärkimaa ja Suomella on hyvä mahdollisuus olla sen kärkimaa. Tavoite vaatii toimintaa ja sitoutumista meiltä kaikilta. Ja matkailualueet eivät voi olla vastuullisia, jos ei eivät siellä toimivat yritykset toimivat vastuullisesti ja tee siitä näkyvää.
Keino millä voidaan jalkauttaa strategia valtakunnallisesti. On kestävän matkan ohjelma matkailu alueille ja yrityksille. Viestintätyökalu Visit Finlandille ja merkin saaneille tahoille. Laatumerkki matkailijoille ja matkanjärjestäjille.
Kestävä matkailu on kehittämistä. Siihen kuuluu ekologinen, taloudellinen ja sosiokulttuurillinen vastuu. Vastuullinen matkailu on toimintaa siihen kuuluu ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen eettinen vastuu ja turvallisuus sekä yhteiskuntavastuullisuus.
Anna Pollockin mukaan 2021 vastuullisuuteen kuuluu:
- Changing our mindsets: The way we see, be and do tourism, community by community, host by host.
- Exploring and expressing: What it means to be fully human, fully alive and living in harmony with nature.
- Coming together in communities to breakdown barriers that isolate tourism from other sectors.
- Regenerative Tourism: moves us from “doing less harm” past “doing more good” to becoming partners-servants of nature to help life thrive and evolve
Vastuullista on jos konkreettisesti asiakas ja ammattilainen selvittää kulutuksestaan aiheutuvia hiilijalanjälkiä. Ekologinen jalanjälki kuvaan maa- tai vesialuetta, joka tarvitaan ihmisen ja väestöryhmän energian, ravinnon ja materiaalien tuottamiseen sekä jätteiden käsittely. Hiilijalanjälki mittaa tuotteen palvelun tai toiminnan elinkaaren aikana syntynyttä kasvihuonepäästöjä.
Eettinen toiminta: matkaa kuuluu kaikille yhdenvertaisesti. Vieraanvaraisuus on enemmän kuin asiakaspalvelua. Ja vastuulliset palvelut ovat esteettömiä ja vieraanvaraisia. Ja jokaisen matkailija tulisi saada kokea turvallinen ja hyväksynnän ilmapiiri. Eeettisessä toiminnassa otetaan huomioon kaikki ihmiset samanarvoisina. Ja kaikille tarjotaan samat mahdollisuudet, kokea ja osallistua. Minkäänlaista hyväksikäyttöä ei hyväksytä, Ei aikuisten, ei lasten tai eläinten. Pitää varmistaa, että työolosuhteet ja työstä maksettu korvaus on reilua. Pitää aina puuttua epäkohtiin ja edistää tasa arvoa. Turvallisuus, henkinen että emotionaalinen turvallisuuden tunne. LGBTQ+ ja sateenkaarimatkailun pitää olla turvallista matkailla. Pitää muistaa Saamelaismatkailun eettiset ohjeet.
Yhteiskunta vastuullista on, kun yritys osallistuu ympäröivän yhteiskunnan yhteisön ja yksilön hyvinvointiin. Sen yrityksen toiminta on läpinäkyvää eikä jää epäselväksi millä tavalla yrityksen varat ja liikevaihto hankitaan. Yritys tukee jotain hyväntekeväisyyttä tai jotain kohdetta taloudellisesti. Kerrotaan avoimesti, mikä osuus tuloksesta ohjataan yrityksen arvoja tukevaan kohteeseen. Vahvistaa luottamusta palvelu tuottavaan yritykseen.
Voitko sanoa ääneen, että suomen on maailman turvallisin matkailumaa?
Maailman talousfoorumi sanoo niin, että Suomi olisi turvallisin maa. Kansainvälisen rikospoliisijärjestön interpolin mukaan yksi suurimpia turvallisuusriskejä tällä hetkellä on varastetut ja hukatut matkustus dokumentit kuten passit. Sitten on myös terrorismi, luonnonkatastrofit ja epidemiat ja pandemiat ovat myös uhkana. Nykyaikana myös on kyberturvallisuus on tärkeässä roolissa. Sillä monet asiat tapahtuvat netissä.
