3. OSAAMISEN JOHTAMINEN JA KEHITYSKESKUSTELU

Oli organisaation sitten iso tai pieni, työntekijän osaaminen on yritykselle tärkeä pääoma. Työntekijän potentiaali pitää osata tunnistaa, ylläpitää, vahvistaa ja jatkuvasti kehittää. Samalla työntekijän osaaminen toimii aineettomana kilpailuetuna. Osaamisen johtaminen osa organisaation osaamispääoman kehittämistä.

Osaamisen johtaminen sisältää

  • osaamistarpeiden selvittämistä: mitä osaamista tarvitaan tavoitteiden ja strategian toteuttamiseen
  • ydinosaamisen tunnistamista: mikä on kaikkein tärkein tai strategisin osaaminen
  • olemassa olevan osaamisen selvittämistä ja osaamispuutteiden tunnistamista
  • puuttuvan osaamisen hankkimisstrategian luomista ja perusosaamisen kehittämistä
  • osaamisen hallintaa, jakamista ja hyödyntämistä

Kehityskeskustelu

Kehityskeskustelu on yksi johtamisen tärkeimmistä ja voimakkaimmista työkalusta, johon esihenkilö voi itse vaikuttaa. Kehityskeskustelu on esihenkilön ja työntekijän kahden välinen keskustelu. Tarkoituksena on kartoittaa työntekijän työ, työtilanne, osaaminen, asettaa uudet tavoitteet sekä suunnitellaan lyhyen ja pidemmän aikavälin ammatillisen kehittäminsen tavoitteet. Parhaimmillaan kehityskeskustelut tukevat organisaation HR-strategiaa.

TOP 5 asiaa onnistuneeseen kehityskeskusteluun:

  1. Valmistaudu: aika, paikka, dokumentit
  2. Perehdy: tehtävät, tavoitteet ja suoriutuminen
  3. Poista häiriötekijät: sulje puhelin, valitse rauhallinen tila
  4. Ole aito, avoin ja kiinnostunut
  5. Selkeät yhdessä sovitut tavoitteet ja seuranta