Kehtaanko mennä salille? Tarvitsenko merkkivaatteet ja värikkäät kompressiosukat?

Tämä blogikirjoitus on ennen kaikkea heille, jotka epäröivät syystä tai toisesta salille menemistä ja jotka kamppailevat pääkoppansa kanssa tässä asiassa. Ihmisille, jotka eivät ole ennen käyneet salilla joko siksi, että ei tiedä onko riittävän muodikas salille tai ihmisille, joita salilla olevat laitteet kauhistuttavat. Uudet asiat jännittävät aina ja haluan olla siltana epäröivien ajatusten ja ensimmäisen salikäynnin välillä 😊

Etkö näytä treenatessasi kuvan henkilöltä? No, ei näytä moni muukaan. Oikeastaan, melkein kukaan. Et tarvitse harjoittelun aloittaaksesi muodikkaita jumppatrikoita ja merkkikenkiä. Ja sitäpaitsi, jos treenaamisen ainoana tavoitteena olisikin näyttää upealta, esitellä uusia treenivaatteita ja kerätä katseita, kannattaa miettiä, miksi näin tekee? Voi myös kysyä itseltään: kävisinkö salilla, jos saisin käyttää vain vanhoja kunnon Adidaksen napitettavia ”väkivaltaverkkareita” 90 luvulta sekä harmaata hupparia/t-paitaa? Mikäli rauhassa miettiessään on todennyt vastauksen olevan kielteinen, voi miettiä, voisiko salilla käyttämän ajan käyttää jotenkin paremmin? No mutta sitten takaisin itse aiheeseen:

Koulussa törmäsin terveysliikuntaa käsittelevällä tunnilla mielestäni todella hyvään ja puhuttelevaan kolumniin, joka tarjoiltiin alkusanoilla ”Ei-kuntoilijoilta vaatii hurjasta tahdonlujuutta mennä salille ähkimään neonväriseen sukkaan ahtaununeena. Jos siinä kerran onnistuukin, seuraavalle päivälle keksii jo verukkeen.”

Kolumni on julkaistu aamulehdessä 4.8.2017 ja sen on kirjoittanut Anna Kontula ja se jatkuu näin:

Liikunta kuuluu samaan kategoriaan unen, ruuan ja muiden biologisten välttämättömyyksien kanssa. Pysyäkseen hengissä on ihmisen liikuttava, tavalla tai toisella, ainakin jonkin verran. Siksi liikunta on kaikkien asia.
Valitettavasti liikunnan instituutiot eivät ole. Suomi on liikuntapuhetta täynnä, mutta vaihtoehdot hupenevat, jos satut olemaan kiireinen, keski-ikäinen, köyhä tai lihava.
Kallis välineurheilu on oma lukunsa, mutta myös kohtuuhintaiseen liikuntaan sisältyy poissulkevia mekanismeja. Alan lehdistä ja nettisivustoilta löytyy loputtomasti treeniohjeita ja kuntoiluvinkkejä, mutta harva niistä sopii rapakuntoiselle. Ja vaikka ohjatun ryhmäliikunnan kohdalla usein mainostetaan eri tasoja, kohderyhmänä ovat silloinkin eritasoiset aktiiviliikkujat: helpoinkin vaihtoehto on tulokkaalle liian raskas.
Sen näkee jo urheilumuodin leikkauksista: jos et ole tiukkapylly, parempi etsiä elämän sisältö jostain muualta.
Lajittelu liikkuviin ja muihin alkaa itse asiassa jo peruskoulun liikuntatunneilla. Tutkimusten mukaan ne kannustavat jo valmiiksi harrastavia, mutta lannistavat niitä lapsia, jotka vierastavat liikuntaa eivätkä ole löytäneet itselleen sopivaa liikkumisen tapaa.
Viimeistään teini-ikäisenä nämä lapset sitten oppivat mediasta, että liikunta tosiaan on harvojen puuhaa – terveiden, hoikkien ja lihaksikkaiden elämäntapaliikkujien, joista palautusjuomareseptit ja juoksutekniikat ovat kiinnostavia keskustelunaiheita. Heidän, joille alle viiden liikuntasuorituksen viikko on epäonnistuminen. Jotka kertovat ”joskus kuitenkin hemmottelevan itseään” pienellä karkkipussilla tai suklaapatukalla.
Aika moni meistä ei ehdi tai halua tällaista omistautumista. Kun olisi käytävä töissä, kasvatettava pennut ja pidettävä hauskaakin. Toki olisi hyväksi liikkuakin, mutta sen pitäisi onnistua muun ohessa. Niin, että se ei sulje pois vähän isompaakin karkkipussia.
Tämmöiseltä ei-kuntoilijalta vaatii hurjasta tahdonlujuutta mennä kuntosalille ähkimään ja hikoilemaan neonväriseen sukkaan ahtautuneena. Jos sen kerran saakin tehtyä, seuraavalle päivälle varmasti keksii jo jonkin verukkeen. Asiaa ei helpota, jos kuntosalilla ystävällisen kannustuksen sijaan törmää kömpelyydestäsi ärsyyntyviin tai jopa sinulle selän takana naureskeleviin elämäntapaurheilijoihin.
Liikuntaharrastus vaatii toki resursseja, mutta ennen kaikkea myönteistä kokemusta, että se on hauskaa ja voit kokea olevasi tervetullut. Tähän ajatteluun perustuu muun muassa Suomen palloliiton lapsille ja nuorille suunnattu Kaikki pelaa -ohjelma.
Samanlaista asennetta toivoisi myös aikuisliikuntaan.

Sellaista. Kolumni tiivistää ilmeisesti aika monen, ehkä salitreenin aloittamisesta haaveilevan ihmisen ajatuksia. Tämä on sääli, sillä asian laita ei varmasti aina ole ollut näin. Jos kynnys salille lähtemisestä – eli omaan terveyteen satsaamisesta, jää kiinni kilpavarustelusta ja siitä, että joutuu miettimään onko riittävän muodikas, atleettinen, valmiiksi hyvässä sheipissä tai tietääkö valmiiksi jo kaikesta kaiken, ollaan menossa aivan väärään suuntaan. On todella sääli, jos kolumnissa esiintyvät seikat (neonväriset sukat, vaatteiden leikkaukset, tietämys palautusjuomista, liian kovatempoiset ryhmäliikunnat jne jne) saavat ihmisen luopumaan ideastaan hyvinvointiin panostamisesta. Itse koen, että jako ”trendikkäiden treenaajien” ja ”tavan tallaajien” välillä on melko suorassa yhteydessä salin jäsenyyden hintaan: kaupunkien kalleimmilla, uusimmilla ja moderneimmilla saleilla myös treenaajat laittavat päälle hiukan parempaa seppälää ja saleilla, joissa jäsenyyden hinta on huokeampi ja usein panostukseen nähden sopivampi, vaatteiksi riittävät tavalliset treenivaatteet, joka on äärimmäisen hyvä! Ymmärrän, että jos on paalua laittaa 100e kuukaudessa salikorttiin, niin on myös paineita näyttää salilta hyvällä ja löytyy sitä pitoa tililtä vielä vimpan päälle kimalteleviin treenivaatteisiinkin. Mutta kuten ylempänä jo loin mielikuvaa: Saliharjoittelun perimmäisenä tarkoituksena on treenata ominaisuutta X, ihan sama mitä on päällä ja miltä näytät, miksi edes ajattelisit mitä muut ajattelevat? Jos salille mennään esittelemään upeaa kroppaa tai uusia merkkivaatteita, kannattaa miettiä vielä kerran, MIKSI näin tekee ja voisiko asialle tehdä jotain? Tarkoitan, että kun nykypäivänä haetaan huomiota niin monella tavalla, some pursuaa fitnessalilta otettuja kuvia pylly pitkällä merkkivaatteissa ja merkkisheikkeri kourassa hashtagilla #HEALTHYLIFESTYLE #PARASTAJUSTNYT #NOPAINNOGAIN ja valitettavasti, se on muodikasta, niin ollaan koko ajan menossa kauemmaksi siitä, miksi salilla ylipäätänsä käydään. Ei ihme, että joitakin vähän arveluttaa lähteä salille.
On äärimmäisen vaikea myöntää itselle kuuluvansa tuohon neonväristen kompressiosukkaisten -kategoriaan, joille huomion saaminen on treenaamista tärkeämpää, mutta te jotka tunnistatte itsenne, haastaisin teidät pohtimaan syitä tälle käytökselle. En missään nimessä syytä ketään tai ole itse tippaakaan parempi, vaan haluan vain auttaa rakentamaan vahvempaa itsetuntoa, joka ei saisi olla riippuvainen siitä, mitä muut ajattelevat sinusta sen perusteella, mitä sinulla on ylläsi tai missä fyysisessä kunnossa olet 💪 Koska mitä hyötyä on huomion ja kehujen saamisesta ulkokuorella ja kiilloitetulla somekuvalla, jos (ja 99% tapauksista kun) se et ole todellinen sinä?Itsetunnon pönkittäminen fitness-ulkokuorella on merkityksetöntä, koska kun riisut sen julkisuuskuvan eteiseesi, kun istahdat päivän päätteeksi rauhassa sohvalle, niin silloin olet vain sinä. Etkö haluaisi, että ympärilläsi olevat ihmiset arvoistaisivat sinua silloin, kun et esitä mitään, kun olet ihan vain oma itsesi? Se, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin kotisohvalla löhöillessä on, on tärkeää, ei se, että saa tykkäyksiä salikuvasta Instagramissa tai ihailevia katseita salilla.

Lopputiivistyksenä: Terveysliikunta EI OLE vain lapsettomien 110%-panostavien muotitietoisten superurheilijoiden asia ja kannustankin teitä, jotka epäröitte salille menemistä, ottamaan rohkeasti sen ensimmäisen askeleen, sillä monet jotka sen ovat ottaneet, ovat todenneet minulle: ”onneksi lähdin, tämähän on sittenkin kivaa”. Ota rohkeasti yhteyttä, mikäli haluat personal trainerin tutustuttamaan sinut salimaailmaan, laitteisiin ja niiden toimintoihin, suunnittelemaan treeniohjelman tai vastaamaan muuten vain mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Voimme halutessasi sopia myös ilmaisen alkutapaamisen alkuun pääsyn suunnittelemiseksi. Autan sinut mielelläni uuden harrastuksen pariin 😊💪

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *