Lähtötaso ja tavoitteet

Julia Porko

2. vuoden kätilöopiskelija TK21KP

Puhelin: 0442827797

Sähköposti: julia.porko@edu.savonia.fi

Harjoittelu: perioperatiivinen hoitotyö vko 17-21 185h, Neurokirurgian vuodeosasto 2251.

Olen 23-vuotias nuori nainen, ja olen aloittanut opinnot tammikuussa 2021. Olen Vantaalta kotoisin, ja olen siellä valmistunut ylioppilaaksi 2018. Välivuosina olen ollut asiakaspalvelutyössä, ja hoitotyön kokemusta minulla on aikaisemmista harjoitteluista (perus hoitotyö ja sisätautien hoitotyö). Olen kyseisissä harjoitteluissa käyttänyt apottia ja lifecarea. Lääkelaskut olen suorittanut sisätautien ja perioperatiivisen opintojakson aikana. Koska varsinaista hoitotyön kokemusta on melko vähän, olen innokas oppimaan lisää, ja toivon harjoittelussa oppimisen kirjon olevan mahdollisimman laaja ja monipuolinen. Persoonalta olen iloinen, helposti lähestyttävä ja energinen. Aikaisempien harjoittelujen pohjalta, voin sanoa itseni olevan tekemällä oppija. Olen tykännyt siitä tyylistä, että ohjaaja on nimenomaan ohjaamassa minun puuhia ja työskentelyä, jotta saan mahdollisimman paljon itse mietiskellä ja ratkaista ihan itse seuraavat toimenpiteet. Monesti huomaan, että kestää hetki, kun ratkaisen asian mitä olen tekemässä, mutta siten olen oppinut parhaiten. En jännitä tilanteita, vaan menen todella mieluusti uusiin haasteisiin mukaan. Toivon, että saisin aina yrittää itse, eikä että seuraan vierestä. Kysyn kyllä, jos on jotain mitä en todella osaa tai ymmärrä. Ohjaajiltani olen saanut ihanan paljon hyvää palautetta: olen huomioonottava ja reipas opiskelija, ja tulen hyvin toimeen myös osaston muun henkilökunnan kanssa. Hoitotyön puuhissa on tietysti asioita, mihin tarvitsen kokemusta, mutta minun asenne on kyllä minun valttikortti ollut harjoitteluissa. Erityisen hyvää palautetta olen saanut aseptiikasta ja esimerkiksi kanyloinnista. Toisaalta taas keskeisenä kehittämiskohteena on suunnitelmallisuus tilanteissa, kuten tarvittavien välineiden varaaminen ennen toimenpidettä.

Oppimisen taidot

Lähtötaso:

Tykkään reflektoida omaa oppimistani, ja pohtia jälkikäteen mitä meni pieleen ja missä onnistuin. Tilanteeseen palaaminen on minun oppimiselle tärkeää, sillä juuri siinä kyseisessä hetkessä on minun todella hankala miettiä mitä tein väärin tai mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Olen hyvä mielestäni tunnistamaan näitä kehittämiskohteita, ja teen tätä reflektointia usein itsekseni päivän jälkeen. Mielestäni on parasta pohtia yhdessä jonkun kanssa, esimerkiksi juurin ohjaajan kanssa, mitä pitäisi tehdä toisin ja missä onnistuin. Myös palautteen saaminen on minulle todella tärkeää, eikä sitä voi koskaan saada liikaa. Haluan sekä rakentavaa, että positiivista palautetta, jolloin voin olla varma mitä teen oikein ja mitä tulisi tehdä toisin. Lääkehoitopassin täyttö on myös hyvällä mallilla.

Osaamisvaje:

Minulle on toisinaan hieman hankalaa pyytää palautetta, jos en sitä suoraan saa. En välttämättä aina tiedä, teinkö jotain oikein vain väärin, jolloin oppimista ei tapahdu. Pohdiskelen usein itsekseni oppimistilanteita, joten minun olisi hyvä oppia keskustelemaan niistä enemmän ääneen, jotta voin saada niistä enemmän irti.

Keinot tavoitteisiin:

Aijon enemmän rohkaistua kysymään palautettaa, jos tilanne on mielestäni epäselvä ja mietin, oliko tekemisessäni jotain kehitettävää. Haluan pyrkiä keskustelemaan enemmän oppimistilanteista ja palautteesta, minkä olen saanut. En vain hyväksy palautetta minkä olen saanut, vaan myös kyseenalaistan sitä ja esitän jatkokysymyksiä tarvittaessa.

Eettinen osaaminen ja ammatillisuus

Lähtötaso:

Minun vahvuuksiani harjoitteluissa on ollut empatiakyky ja tunnollisuus tekemisessäni. Otan potilaat huomioon yksilöinä, ja kohtelen kaikkia tasavertaisesti. Minusta on rikkaus kohdata erilaisia ihmisiä ja tilanteita, ja potilaan omien tarpeiden ja toiveiden kunnioittaminen on minulle tärkeää. Jokainen hoitotoimenpide suoritetaan kaikkien kykyjen ja parhaan mukaan, ja jos en jotain osaa tai tiedä, pyydän apua. Minusta on myös tärkeää opiskelijana kunnioittaa ohjaajaa ja muita työntekijöitä, joilla on kokemusta ja kuunnella ammattilaista, jos en osaa itse. Vaikka ohjaaja ja ammattilainen on kokenut ja tietää valtavasti, aina tulee silti noudattaa eettisiä ohjeita, jos niitä ei muut noudata, ja puuttua tilanteisiin, jolloin eettisyys ei toteudu.

Osaamisvaje:

Olen herkkä ihminen, ja raskaat tilanteet voivat jäädä vaivaamaan minua. Toki tämä ei liity osaamiseen, mutta olisi tärkeä oppia tarkastelemaan tilanteita ammattilaisen näkökulmasta, eikä ottaa liian henkilökohtaisesti.

Keinot tavoitteisiin:

Auttaisi herkkyyteen varmasti, jos vain menen pää kylmänä myös hankaliin ja vaativiin tilanteisiin, jotta kokemusta ja ammatillisuutta kertyisi. Aina en voi vaikuttaa toisen tuskaan tai mielentilaan, joten olisi hyvä oppia ymmärtämään, että minäkin olen vain ihminen. Ja myös asioista puhuminen esimerkiksi ohjaajan kanssa auttaa paljon, ettei tilanteen kanssa tarvitse jäädä yksin. Toki tulee muistaa vaitiolovelvollisuus ja yksityisyyssuoja.

Yhteistyöosaaminen

Lähtötaso:

Minusta hoitoalalla on tärkeää työskennellä tiiminä, ja siksi mielelläni toimin yhteistyössä muiden kanssa. Erityisesti ohjaajan kanssa on todella tärkeää kommunikoida ja tehdä yhteistyötä. Potilasturvallisuuden noudattaminen on todella tärkeää, ja siihen olenkin harjaantunut harjoitteluiden aikana, koska sitä on painotettu hyvin koulussa ja harjoittelupaikoissa. Opiskelijana roolini on kunnioittaa muita ja toimia niin koulun, kuin harjoittelupaikan ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti. Haluan käyttää aikani tehokkaasti harjoittelujakson aikana. Hoitotyössä on mielestäni kaikista parasta toimia moniammatillisesti, ja pohtia yhdessä hoitomenetelmiä.

Osaamisvaje:

Moniammatillisuuden hyödyntäminen on asia mihin haluaisin harjaantua edelleen. Olisi mukava ohjaajan kanssa yhdessä pohtia, mitä eri ammatteja tulisi missäkin tilanteessa hyödyntää.

Keinot tavoitteisiin:

Tärkeää on esittää ohjaajalle kysymyksiä, jotka mietityttävät moniammatillisuuteen liittyen. Myöskin potilaan lähtökohdat ja kotiolot on otettava huomioon, ja otettava keskusteluun myös potilas mukaan.

Sosiaali- ja terveyshuollon toimintaympäristö

Lähtötaso:

Ymmärrän, että potilaat tulevat eri lähtökohdista. Jokainen potilas tulee ottaa huomioon yksilönä, ja potilaat on hoidettava kiireellisyysjärjestyksessä. Luennoilta olen saanut hyvät lähtökohdat harjoitteluun, ja hahmotan hoitopolun vaiheet.

Osaamisvaje:

Perioperatiivinen hoitotyö on silti minulle laaja kokonaisuus, ja vaikea hahmottaa. Tiedän, miten hoitopolku toimii, mutta sen hahmottaminen käytännössä on hieman epäselvää.

Keinot tavoitteisiin:

On hyvä kerrata vielä teoria, ennenkuin menen harjoitteluun, ja pitää teoriamateriaali mukana harjoittelussa, mikäli jotain jää epäselväksi. On hyvä, että myös kysyy aina jos on jotain epäselvää. Jos työvuoron aikana on mahdollisuuksia myös kerrata materiaaleja, olisi hyvä yhdistää käytännöntyö ja teoria.

Kliininen osaaminen, preoperatiivinen hoitotyö:

Lähtötaso:

Preoperatiivinen hoitotyö on minulla mielestäni hyvin hallussa. Se on kokonaisuus, mitä olemme koulussa paljon harjoitelleet ja pohtineet. Potilaan ohjaus ennen ja jälkeen leikkauksen on selkeää ja hyvin minulla mielestäni hallussa. Potilaan kanssa keskusteleminen on minun vahvuuksiani, ja olen mielestäni hyvä ottamaan jokainen potilas yksilönä huomioon. Ymmärrän eri seikat, mitkä kuuluvat preoperatiivisen hoitotyön oleellisiin periaatteisiin, ja mitkä asiat ovat tärkeitä. Myös lääkehoidon kannalta olen melko hyvin perehtynyt, mitä lääkitystä esimerkiksi tulisi välttää leikkauspäivänä. Tietojen soveltaminen ja asioiden katsominen laajasta perspektiivistä on oleellista niin leikkauksen sujuvuuden ja leikkauksesta toipumisen kannalta.

Osaamisvaje:

Ainoa asia mikä on hieman epävarmaa, on terveellisiin elämäntapoihin kannustaminen. Minusta ei ole vielä luontevaa ohjata esimerkiksi tupakanpolton lopettamiseen, sillä minusta tuntuu, kun määräilisin tai tuomitsisin potilasta. Välillä myös tilanteet, missä on paljon muistettavaa, ovat hankalia. Olen oppinut niin paljon opintojen aikana, ja välillä tuntuu, että osaamiseni on vain yksi iso möykky tietoa. Hankalien ohjaustilanteiden kanssa olen epävarma, ja ujostelen melko paljon, vaikka muuten olisin sanavalmis ja tykkään potilaiden kanssa jutustelusta.

Keinot tavoitteisiin:

En tarkalleen osaa sanoa, miten pääsen yli tästä ajatuksesta, että tuomitsen potilasta hankalissa tilanteissa. Luulen, että se vaatii paljon kertausta ja harjoittelua. Ammatillisuus toki muokkaantuu harjoitteluiden varrella, joten minun on hyvä myös muistaa, ettei tarvitse osata kaikkea. Sillä jos ei jännitä liikaa näitä tilanteita, alkaa ohjaus tulemaan varmasti luontevammin ja omalla tyylilläni siten, miten koen sen olevan hyödyllisintä potilaalle.

Kliininen osaaminen, intraoperatiivinen hoitotyö

Lähtötaso:

Intraoperatiivinen vaihe on mielestäni mielenkiintoisin vaihe perioperatiivisen opintojakson aikana. Olemme harjoitelleet steriilin työpöydän valmistelua, ja steriilien instrumenttien käsittelyä. Ymmärrän, miten tärkeää on pitää kaikki steriili välineistö ja työasu puhtaana, ja noudattaa omaa aseptista omatuntoa. Potilaan tarkkailu operaation aikana on laaja kokonaisuus, ja kaikki mitä tapahtuu leikkauksen aikana vaikuttaa paljon potilaan toipumiseen, joten olen opetellut hyvin tärkeät toiminnot ja seikat, mitä tarkastella potilaasta leikkauksen aikana. Joidenkin uusien asioiden muistaminen voi olla hankalaa, mutta kokonaiskuva on minulla mielestäni hyvin hallussa.

Osaamisvaje:

Olisi hyvä hahmottaa käytännössä leikkauksen kulku, jotta ymmärtäisin paremmin tiettyjen intraoperatiivisten laitteiden toimintaperiaatteet ja käyttämisen. Jotkut asiat on ns. opetellut ulkoa, enkä oikein hahmota, mikä on mittauksen periaatteen taustalla.

Keinot tavoitteisiin:

Mikäli leikkaussaliin ei pääse mukaan, on hyvä kysyä ohjaajalta ja tutkia opintomateriaaleista tarkemmin tietoa. Toki kokonaiskuvan hahmottaa paremmin, kun harjoitteluun pääsee. Minun on tärkeää olla itse aktiivinen, ja huolehtia niistä asioista, mitkä ovat epäselviä.

Kliininen osaaminen, postoperatiivinen hoitotyö

Lähtötaso:

Leikkauksen jälkeinen tarkkailu ja kivunhoito on selkää minulle, ja mitä asioita tulee ottaa huomioon tästä. Ymmärrän, mitkä ovat leikkauksen jälkeen asioita, mitä tutkia potilaasta, kuten GCS ja kivun tarkkailu. Leikkaushaavaan liittyvä tarkkailu on myös tärkeää, ja ymmärrän aseptiikan tärkeyden myös tässä asiassa. Potilaan ohjaus kotiutuessa ei ole minulle tuttua, mutta tiedän mitä asioita ottaa huomioon ja mitkä ovat tärkeitä, kuten moniammatillisuuden huomioiminen kotiuttamisessa.

Osaamisvaje:

En ole koskaan ohjannut potilasta kotiutuessa, joten tähän tarvitsen harjoitusta. Myöskin tiettyjen tuttujenkin lääkeaineiden muistaminen ja yhdistäminen sairauteen tai ongelmaan on välillä hankalaa.

Keinot tavoitteisiin:

Harjoittelussa tuleva kokemus varmasti vie pitkälle, ja sen lisäksi myös teoriatieto niin opinnoista, sekä mitä esimerkiksi ohjaajani osaa kertoa. Olen kokenut hyödylliseksi, että olen tehnyt muistiinpanoja vaikeista asioista aikaisempien harjoitteluiden aikana lääkeaineisiin liittyen, ja olen keksinyt joitakin muistisääntöjä.

Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko

Lähtötaso:

Ymmärrän, että hoitajan toiminnan tulee perustua näyttöön, joten opintojen aikana on päässyt harjaantumaan tiedonetsinnässä ja toiminnan perustelemisessa. Erityisesti ohjauksessa on ollut tärkeää muistaa perustella kaikki, mitä potilaalle kerron hänen hoitoonsa liittyen.

Osaamisvaje:

Joskus hankalaa löytää paikka, mistä etsiä juuri kyseistä tietoa, mitä tarvitsen. Myöskin välillä vaikea muistaa perustella hoitotyön toimia ja suosituksia potilaalle.

Keinot tavoitteisiin:

Ohjaus ja muut vuorovaikutukseen liittyvät asiat tulevat kokemuksen myötä. Myös esimerkiksi muistilistan tekeminen ennen ohjaustilanteeseen menoa voisi helpottaa.

Ohjaus- ja opetusosaaminen

Lähtötaso:

Potilaan ohjaus on tuttua aikaisempien harjoitteluiden pohjalta, ja olen päässyt ohjaamaan esimerkiksi lääkkeen ottamisessa ja lisähapen käytössä. Myös omaisten ohjaaminen on melko tuttua. Olen ollut myös hankalissa tilanteissa, kuten saattohoitopotilaan omaisten kanssa. Myös eri kulttuuritaustoista tulevien potilaiden ja omaisten ohjauksesta on hieman kokemusta.

Osaamisvaje:

Joskus on epämukavaa ottaa puheeksi esimerkiksi elämäntapoihin liittyviä asioita, kuten alkoholin käyttö ja tupakointi. Myöskin välillä vaikea hahmottaa kokonaisuutta ohjauksessa.

Keinot tavoitteisiin:

Muistilistojen tekeminen on varmasti hyvä keino auttaa muistamaan kaikki oleellinen ja tärkeä tieto ohjaukseen liittyen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus

Lähtötaso:

Mielestäni minulla on hyvät lähtökohdat hoitotyöhön liittyen. Osaan toimia aseptisesti ja noudattaa potilaan tutkimista ABCDE-protokollan mukaisesti. Olen toteuttanut neste- ja lääkehoitoa, sekä arvioinut potilaan tilaa itsenäisesti. Olen ollut lääkärinkierrolla mukana, ja kertonut itse potilaan tilasta omien kirjauksieni ja arvioiden mukaisesti. Olen myös osallistunut potilaan lääkehoitoon siten, että olen ehdottanut jotain lääkemuutosta lääkärille ja onnistuneesti perustellut ehdotukseni. Olen myös hyvin harjaantunut ergonomian toteuttamisessa ja käyttänyt erilaisia tarkistuslistoja. Potilasturvallisuuden noudattaminen on myös ollut tuttua.

Osaamisvaje:

Potilaan tietojen raportointi ei ole niin tuttua minulle ISBAR-menetelmän mukaan. Kaikissa asioissa toki on harjaantumista ja kokemuksen myötä oppiminen parantuu entisestään. Perioperatiivinen hoitotyö ei ole tuttua, ja miten soveltaa osaamistani kyseisessä harjoittelussa.

Keinot tavoitteisiin:

Uskon, että kun rohkeasti uskallan mennä tilanteisiin enkä jännitä, varmasti opin soveltaa vanhaa tietoa uuteen.

2 Comments

  1. Jenni Nyrkkö

    Hei Julia,

    Lähtötasosi ja tavoitteesi on hyväksytty. Olet tehnyt lähtötason ja tavoitteesi harjoittelujaksolle ohjeen mukaisesti. Tuot esille osaamisalueittain lähtötasosi, osaamisvajeesi ja olet miettinyt keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Olet kuvannut aiempaa osaamistasi ja millainen oppija olet, oikein hyvä. Sinulla on hoitotyön kokemusta aiemmista harjoitteluista, jolle nyt lähdet rakentamaan uutta osaamista.

    Tärkeä tavoite tällä jaksolla on, että hahmotat perioperatiivisen potilaan hoitopolun ja osa-alueet, mitä siihen kuuluu (esim. preop.valmistelut ja tutkimukset sekä post.op.hoidossa esim. haavanhoito, kivunhoito, lääke- ja nestehoito sekä potilaan tarkkailu ja ohjaus) ja pääset myös osallistumaan niihin. Viimeisillä harjoitteluviikoilla viimeistään kannattaa ottaa omia potilaita hoidettavaksi, jolloin pääset itsenäisemmin suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan perioperatiivisen potilaan hoitotyötä.

    Harjoittelun aikana hae ahkerasti tietoa ja kysy aktiivisesti asioista, jokin perusteltu syy aina esim. tehtäville preop.tutkimuksille löytyy. Kannattaa myös pohtia asioita avoimesti ääneen, koska silloin ohjaajiesi on helpompi tunnistaa sinun tietopohjaasi ja avuntarpeitasi. Opiskelijana saat olla osaamaton ja utelias. Muista olla aktiivinen ja hakeudu tilanteisiin, joissa voit tietojasi ja taitojasi kartuttaa.

    Ensimmäisellä harjoitteluviikolla keskustele tavoitteista yhdessä ohjaajan/ohjaajiesi kanssa. Tavoitteet varmasti myös vielä konkretisoituvat harjoittelun alkaessa, kun pääset tutustumaan harjoitteluyksikköösi ja näkemään, millaisia potilasryhmiä siellä hoidetaan. Harjoittelun aikana kannattaa tehdä myös päivittäisiä tavoitteita ja kertoa ne ohjaajallesi, jolloin ohjaajasi pystyy parhaiten sinua auttamaan/tukemaan tavoitteisiin pääsyssä. Päivittäiset tavoitteet myös helpottavat omaa oppimistasi.

    Olet lähdössä hyvällä suunnitelmalla uuteen harjoittelujaksoon. Voit lähettää blogisi harjoittelupaikkaasi. Ilmoitan ennen harjoittelun alkamista yhteisen Zoom-ajan ensimmäiselle viikolle, myös aikoja välikeskusteluja varten ilmoitan myöhemmin. Minuun voit aina olla yhteydessä, jos on kysyttävää. Antoisaa harjoittelua sinulle ja oppimisen iloa!

    Yst.terv. Jenni Nyrkkö, ohjaava opettajasi
    Jenni.Nyrkko@savonia.fi
    p. 044 785 6636

  2. Jenni Nyrkkö

    Hei Julia,

    Kommentoin välikeskustelumme tähän, koska kommentointiosio ei ollut auki väliarvioinnin kohdalla. Kävimme välikeskustelun läpi Zoomissa yhdessä sinun ja toisen ohjaajasi kanssa. Välikeskustelun perusteella perioperatiivisen hoitotyön harjoittelusi on hyvällä mallilla. Olet myös reflektiossa kuvannut harjoittelun kahdelta ensimmäiseltä viikolta merkityksellisiä tapahtumia itsellesi, hyvä 🙂

    Ensimmäiset harjoitteluviikot osastollasi ovat olleet kiireisiä, mutta olet aktiivinen oppija ja hakeutunut tilanteisiin, missä pääset uusia asioita oppimaan. Toimit vastuullisesti ja otat hyvin vastaan ohjausta. Sinulla on teoriatietoa asioista ja haet sitä lisää, vähitellen opit soveltamaan teoriaa myös käytäntöön, neurokirurgia on hyvin vaativa erikoisala.

    Olet päässyt harjoittelemaan erilaisia taitoja esim. lääkkeellistä ja lääkkeetöntä kivunhoitoa, haavanhoitoa ja neurologisen statuksen tekemistä. Myös perushoitoa ja vitaalien tarkkailua sekä potilaiden ohjausta olet päässyt toteuttamaan. Näitä asioita pääset varmasti vielä loppuharjoittelusta tekemään ja toistojen myötä edelleen varmuus lisääntyy.

    Loppuharjoitteluun sinulla on hyviä tavoitteita, joista keskustelimme eli preoperatiiviset valmistelut, potilaan leikkaukseen mukaan meneminen leikkaussaliin sekä farmaseutin mukana oleminen. Lisäksi kannattaa ottaa omia potilaita, joiden päivittäisen hoidon pääset suunnittelemaan, toteuttamaan, arvioimaan, kirjaamaan ja raportoimaan. Näin sinulle parhaiten hahmottuu potilaan hoidon kokonaisuus.

    Antoisaa loppuharjoittelua sinulle 🙂

    Yst.terv. Jenni Nyrkkö, ohjaava opettajasi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *