DIGI SOCIETY
Digi- yhteiskunta:
Kokemuksiani digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla
Aloitin diakoniatyöntekijänä kansankirkossamme 12 vuotta sitten. Olen työskennellyt myös psykiatrisena sairaanhoitajana sekä sosiaalialan ohjaajana sosiaali- ja terveysalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla. Työni on kohdistunut suurimmaksi osaksi lastensuojelu-, psykiatrisen tai päihde- ja mielenterveystyöhön. Diakoniatyössä ollessa asiakastietoja kirjattiin alkuun niukasti Katrina- tietokantaan. Suurimmaksi osaksi tiedot kirjattiin, tallennettiin ja arkistointiinkin Word- tiedostoihin ja tulostettiin erillisiin paperiversioihin, joita sitten säilytettiin lukollisessa kaapissa arkistoinnin ajan.
Ollessani yksityisellä sektorilla lastensuojelutyössä asiakastietojen kirjaukset kirjattiin usein sosiaalialalla käytettyyn Nappula-tietokantaan pöytäkoneilla, jotka muuttuivat osin läppäreihin. Dokumentointia tehtiin vielä osaksi Word- tiedostoihin. Nappula- järjestelmä on sittemmin kehittynyt. Sitä käytettiin seuraavassakin sosiaalialan järjestössä, missä työskentelin. Palaverit ovat muuttuneet osittain etäkokouksiksi ja yhteydenotot ovat siirtyneet enemmän digitaalisiin kanaviin. Paperityöt eivät ole vähentyneet, vaan pikemminkin lisääntyneet. Nykyisessä hanketyössäni nuorten psykiatrisena sairaanhoitajana työn dokumentointi, eri tilastot ja raportoinnit ovat lisääntyneet ja tulleet säännölliseksi osaksi työtäni. Maksatukset ja tiliöinnit hyvinvointialueelle sekä potilastietoihin kirjaukset tapahtuvat mm. Effican kautta. Asiakkaille tai kollegoille ei lähetetä sähköpostitse tietosuojasyistä postia, mikä sisältää arkaluonteisia tietoja, vaan ne lähetetään turvapostilla.
Moniammatillisessa verkostotyössä on haasteita; verkostopalaverit ja psykiatrin vastaanotot tapahtuvat digisoten kautta. Kaikki eivät ole tottuneet käyttämään niitä. Palavereihin tavoitellaan asiakas ja asiayhteyteen tarkoitettu verkosto, mikä ei ole usein helppoa, sillä viranomaisten tarkka aika ei anna joustoon varaa. Toivoisin, että tulevaisuudessa etäpalvelut, älykäs teknologia ja erilaiset digitaaliset omahoitoratkaisut sote alalla helpottaisivat asiakkaiden tilanteen arviointia, seurantaa, palveluihin pääsyä ja palvelisivat tarpeita joustavammin. Toivoisin myös, että ammattilaiset yhdessä asiakkaiden kanssa hallitsisivat teknologian yhtäaikaista käyttöä, mikä sujuvoittaisi asioiden hoitamista. Toisaalta digitalisaatio voi johtaa monien kohdalla syrjäytymiseen, jopa luovuttamiseen, mikäli ei ole riittäviä digitaitoja, pääsyä verkkopalveluihin tai mahdollisuuksia kumpaankaan. Eettinen vastuullisuus ja yhdenvertaisten palveluiden mahdollistaminen kansalaisille tulee digikehityksessä huomioida jo niitä kehitettäessä, eikä vasta sitten, kun ne on jo otettu käyttöön. Heikommassa asemassa olevat ihmiset ja heidän vaikea elämäntilanteensa tulisi suojata digitalisaatiolta, joka millään tavalla huonontaisi heidän tilannettaan.
Jotta meno ei menisi liian villiksi, lainsäädännön ajantasaistamisen sekä uusien lakien asettamisen ja käyttöön ottamisen tulisi olla samanaikaista digitaalisen kehittymisen kanssa. Kehitys digipalveluissa vaatii jatkuvaa oppimista, innovointia ja muutoshalua sekä asiakkailta että ammattilaisilta. Olemme murroksessa. Digitalisaatio ei korvaa inhimillistä kohtaamista tai hoitoa sosiaali- ja terveysalalla. Joitakin palveluita se voi parantaa, mutta joitakin vaikeuttaa ja näin voi käydä kenelle tahansa. Monet digiratkaisut ovat sujuvoittaneet työtä ja auttaneet tiedon jäsentämisessä, asiakkaan tilanteen arvioinnissa tai seurannassa ja tallentamisessa. Manuaalista työtä ne eivät ole työssäni vähentäneet. Parantamisen varaa on. Odotan sitä, että erilaiset tekoälyratkaisut helpottaisivat dokumentointia, sujuvoittavat yhteydenpitoa, seurantaa ja toisivat jatkuvuutta. Voisikohan sillä vähentää työtaakkaa ja vapauttaa aikaa kohtaamiseen ja hoitamiseen?
Yleinen tietosuoja-asetus
Organisaatiot noudattavat sosiaali- ja terveydenhuollon alalla yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR), mikä varmistaa asiakastietojen tietoturvallisen käsittelyn. Ammattilaisena tulee tietää ja perustella toimintaani siinä, kenen asiakastietoja voin käsitellä ja kenelle niitä voin luovuttaa. Tietojen käsittelyä valvotaan organisaation taholta lokitiedostojen avulla. Jokapäiväisessä työssäni minun tulee huolehtia siitä, että asiakastiedot pysyvät ajan tasalla, dokumentointi on vastuullista ja näyttöön perustuvaa. Tulee huolehtia siitä, ettei kenelläkään ole pääsyä tietokoneelleni. Salassapitovelvollisuus ja salassapito sitovat minua.
Tietoturva, yksityisyys ja digitaalinen eriarvoisuus ovat avoimessa digiyhteiskunnassamme erityisiä riskejä. Digitalisointi lisää luvatonta pääsyä asiakastietoihin. Tietomurrot ovat uhkana ja organisaatioiden tietosuojan täytäntöönpanon valvominen on haasteellista. Tiukat tietosuojaohjeet voivat myös vaikeuttaa tiedon jakamista palveluiden tuottajien välillä ja haastaa teknologisten ratkaisujen käyttöä. Ajantasaiset tietosuojakäytäntöjen koulutukset ja käyttöönotot takaavat paremmat edellytykset sille, että arkaluonteiset tiedot eivät joutuisi vääriin käsiin ja vaarantaisi näin yksilön yksityisyyden suojaa. Yleinen tietosuoja-asetus suojelee kansalaisten oikeutta yksityisyyteen, sekä mahdollistaa ja asettaa organisaatiot vastuuseen sosiaali- ja terveydenhuollon luottamuksellisuudesta.
ChatGPT
Kysyin ChatGPT:ltä, mitä psykiatrinen sairaanhoito nuorten avopalveluissa pitää sisällään? Vastauksessa korostui hoidon ydintarkoitus ja toiminnot. Kysymystä käsiteltiin riittävän yksityiskohtaisesti nostamalla esille keskeiset sisällöt; kuten moniammatillinen tutkimus, hoitosuunnitelma, keskustelu- ja terapiakäynnit, lääkehoidon seuranta, perheen ja koulun tukeminen. Tavoitteena arjessa selviytyminen ja ennalta ehkäisevä hoito. ChatCPT esitti tiedon lähteitä ja tavoitteita, joiden avulla voi edetä. Vaihtoehtoja oli useita. Ne vaikuttivat toteuttamiskelpoisilta. Tekoäly voi tarjota uusia näkökulmia ja innovatiivisia ideoita, sekä vastata moniin kysymyksiin näyttöön perustuen. Väärinkäsityksiä ja epätarkkuuksia voi seurata. Tekoälyä hyödyntäessä ja käytettäessä sote alan työtehtäviin suhtautumisen tulee olla varovaista ja ajattelun kriittistä. Eri organisaatioissa työn toteuttamiselle on luotu rakenteet ja yhtenäiset säännöt/toiminnan tavat, joita jokainen sitoutuu noudattamaan ja joita yhdessä muutetaan ja päivitetään tarvittaessa. Ei voi alkaa itsenäisesti muuttamaan omaa työtään tekoälyn ohjaamana. Hiljaisen tiedon jakaminen ja hyödyntäminen ovat auttaneet asiantuntijuuden käyttöön ottamista omalla työsaralla.
Itsearviointi
Digitaalisen yhteiskunnan monet uhkatekijät sekä tietosuojauudistuksen vaikutukset tulivat tämän tehtävän myötä selkeämmin sisäistetyiksi. Nyt ymmärrän kattavammin tietosuojaa sekä digitaalisten oikeuksien tärkeyttä. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on monenlaista kehitettävää ja hyödynnettävää potentiaalia. Kustannukset voivat tulla kalliiksi verrattuna siitä saatavaan hyötyyn. Alalla hyödytäänkin nyt monialaisesta johtamisosaamisesta. Kuinkahan tämänhetkinen taloustilanne kestäisi digitaalisten palveluiden laajemman käyttöönoton? Kuinka asiakkaiden ohjaus ja neuvonta toteutetaan osana palveluita? Miten kattavuutta ja vaikuttavuutta seurataan ja valvotaan?
Tämä tehtävä inspiroi pohtimaan erityisesti käyttäjäkeskeistä viestintää. Voisikohan uusia mahdollisuuksia hyödyntää kuntouttavissa palveluissa ja asiakaskokemuksen mittaamisessa? Moniammatillista yhteistyötä olisi mielestäni syytä parantaa digitaalisilla ratkaisuilla. Tietosuojasäännökset ja käytännöt voivat rajoittaa monia mahdollisuuksia, mutta niiden haltuunotto, osaamisen päivittäminen voivat lisätä näkyvyyttä palveluissa. Asiantuntijatyössä ja verkostotyössä on tärkeää, että jokainen asiakkaan asiassa työskentelevä ammattilainen hoitaisi itselleen kuuluvan vastuun ja että se tulisi näkyväksi.
Tekoälyn käyttö ja koneoppiminen lisääntyvät vauhdilla. Digikehityksen suunta näyttää kasvavan. Orientaatiovideot sisälsivät ajankohtaista dataa digitaalisten sovellusten hyödyntämisen uhkista ja mahdollisuuksista. Blogin perustaminen ja ylläpitäminen ovat vaikuttaneet minussa halun oppia uutta digitalisaatiosta ja siitä, miten tieto hyödyttäsi työtäni ja sen kehittämistä. Tavoitteena on nyt ja tulevaisuudessa kehittää osaamistani sovellusten ja datan hyödyntämisessä, jotta kykenen toimimaan asiakkaiden parhaaksi.