Hampaiden kiinnityskudossairaus eli parodontiitti todetaan hammaslääkärin tekemässä suun kokonaistutkimuksessa, jolloin asiakas saa hammaslääkärin asettaman diagnoosin parodontiitista. Suuhygienisti voi tehdä havaintoja parodontiitista myös omien vastaanottokäyntiensä lomassa ja tarvittaessa ohjata asiakkaan hammaslääkärin vastaanotolle.
Pureudu esitietoihin
Esitietoja kyseltäessä selvitä, onko asiakkaalla elintapoja tai yleissairauksia, jotka vaikuttavat suun omahoitoon ja suusairauksien, erityisesti parodontiitin etenemiseen. Saamasi informaation perusteella voit valita, mihin suun omahoidon osa-alueisiin keskittyä ensimmäisellä käynnillä. Kaikkiin mahdollisiin kehityskohteisiin ei välttämättä kannata tarttua ensimmäisellä kerralla selkeyden säilymiseksi ja asioiden muistamisen helpottamiseksi. Valitse aluksi käsittelyyn yksi tai kaksi tärkeimmäksi kokemaasi aihetta.
Esimerkiksi seuraavista asioista voi keskustella asiakkaan kanssa:
- puutteellinen suun omahoito
- ruokailurytmi ja napostelu
- tupakointi
- diabetes
Tietoa nikotiinituotteita käyttävän asiakkaan kanssa toimimisesta: https://blogi.savonia.fi/motivoiparonhoitoon/nikotiinittomuus/
Esitä asiakkaalle avoimia kysymyksiä, koska niiden avulla on mahdollista saada enemmän tietoa verrattuna kysymyksiin, joihin voi vastata lyhyesti ”kyllä” tai ”ei”. Käyttäessäsi avoimia kysymyksiä, asiakas saa mahdollisuuden kuvailla laajemmin esimerkiksi suun omahoitotottumuksiaan. Kannusta asiakasta tarvittaessa rehellisyyteen ja kerro, että tarkoituksena ei ole tuomita hänen elämäntapojaan, vaan etsiä niistä yhdessä mahdolliset kehityskohteet suun terveydentilan parantamiseksi. Pyri luomaan elämäntavoista keskusteltaessa salliva ja turvallinen ilmapiiri.

Asiakkaan informointi
Tiedustele asiakkaalta, onko hän ymmärtänyt, millainen sairaus parodontiitti on, ja mitä ajatuksia diagnoosi herättää. Sen perusteella voit jatkaa keskustelua. Jos asiakas ei ole ymmärtänyt sairauden luonnetta, voit aloittaa keskustelemalla siitä. Parodontiitista tulee asiakkaalle helpommin ymmärrettävä, kun hän tiedostaa, miten sairaus häneen vaikuttaa. Vältä luentomaista selittämistä, sillä se voi asettaa asiakkaan ja ammattilaisen eri tasoille.

Jos asiakas on huomannut iensairauden merkkejä, kuten ienverenvuotoa, kerro, että hän on huomannut parodontiitin oireita. Kerro asiakkaalle selväsanaisesti löydöksistä, kuten plakista ja sen sijainnista, ienverenvuodosta, hammaskivestä ja syventyneistä ientaskuista hampaiden ympärillä sekä niiden vaikutuksista suun terveyteen.
On tärkeä kertoa kuinka parodontiittia hoidetaan…
- kotona itsenäisesti
- vastaanotolla suun terveydenhuollon ammattilaisten toimesta
…jotta asiakkaan rooli osana hoitotiimiä on selkeä.
Muutos hiipii mieleen
Kun olet selvittänyt asiakkaan suun omahoitotottumukset, ja asiakas on ymmärtänyt parodontiitin aiheuttamien vaikutusten pääpiirteet, kartoita asiakkaan muutoshalu. Selvitä, näkeekö asiakas muutosta tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi. Voit kysellä asiakkaalta avoimin kysymyksin esimerkiksi seuraavanlaisia herätteleviä kysymyksiä:
- Miltä sinusta tuntuisi kehittää suun omahoitotottumuksiasi?
- Kuinka tärkeänä pidät hampaitasi?
- Miksi haluat pitää parempaa huolta hampaistasi?
Tarvittaessa auta ja tue sekä kysy, tarvitseeko asiakas esimerkiksi muutoshalun syntyä puoltavaa teoriatietoa. Erityisesti parodontiitin etenemisen ymmärtäminen voi olla hyödyllistä tietoa asiakkaalle, kun hän miettii ratkaisuja. Asiakkaalla on oikeus tietää, miten hänen elämäntapansa vaikuttavat suun terveyteen. Tarvittaessa voitte sopia asiakkaan kanssa, että hän jää vielä miettimään, millaisia muutoksia hän on valmis tekemään, ja palaatte asiaan seuraavalla käynnillä.
Ratkaisujen pohtiminen
Kun asiakas vaikuttaa siltä, että hän on valmis muutoksen tekemiseen, miettikää yhdessä, millaisia kehityskohteita suun omahoitotottumuksissa on ja miten niitä voisi lähteä työstämään. Tässä vaiheessa voit hyödyntää ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Luo asiakkaalle mahdollisuus sanoittaa, miten hän ratkaisisi aiemmin esiin nousseet kehittämiskohteet. Osallista asiakasta kysymällä sellaisia kysymyksiä, jotka mahdollistavat hänelle omien ratkaisujen keksimisen:

Kun muutos ei ole mielen päällä
Mikäli asiakas ei ole valmis muutokseen, kunnioita häntä päätöksessään äläkä pakota vastaanottamaan tietoa. Voit kokeilla palata aiheeseen myöhemminkin. Asiakkaan näkemykset tulee hyväksyä eikä ottaa niihin kantaa, mutta voit esittää tarkentavia kysymyksiä hänen näkemyksistään. Kun otat asiakkaan mielipiteet huomioon, hän kokee olevansa osa hoitotiimiä ja yhteistyö voi alkaa kehittyä. Summaa asiakkaan kertomia asioita vuoropuhelussanne ääneen, jottei tule väärinymmärryksiä ja asiakas kokee tulleensa kuulluksi. Esimerkiksi seuraavaan tapaan:

Asiakkaan ollessa epämotivoitunut, älä asetu hänen vastapuolelleen, vaan pyri saamaan asiakas puhumaan itse muutoksen puolesta. Tarvittaessa voit jatkaa asiasta keskustelua seuraavalla käynnillä, sillä joskus motivaation löytyminen voi viedä aikaa.
Motivoivat menetelmät suun omahoidon ohjauksessa
Kun asiakas on ymmärtänyt parodontiitin luonteen sairautena ja kuinka sitä hoidetaan, tiedustele, kuinka motivoitunut hän on hoitamaan sairautta päivittäin kotona. Korosta asiakkaalle, että jokapäiväinen suun omahoito on tärkeä osa parodontiitin hallintaa, ja sen vuoksi hän itse on tärkein hoitotiimin jäsen.

Esimerkiksi hammasvälien puhdistus voi tuntua asiakkaasta vaivalloiselta, ja tällaiset epämukavat asiat tuntuvat painavammilta kuin puhdistamisen hyödyt. Mikäli se sopii asiakkaalle, opasta käynnillä hampaiden ja hammasvälien puhdistus sopivilla välineillä – asiakasta ei painosteta vastaanottamaan suun omahoidon ohjausta.

Muista antaa asiakkaalle mukaan sopivat suun omahoitovälineet, jotta hän pääsee alkuun kotona.
Ensimmäiset askeleet kohti tavoitetta
Jo ensimmäisellä tapaamiskerralla on usein mahdollista asettaa yhdessä asiakkaan kanssa jokin tavoite kohti parempaa suun terveyttä.
”Mikä olisi sellainen tavoite suun terveydenhoidon suhteen, jonka voisit saavuttaa?”
Anna asiakkaan itse päättää hänelle sopiva tavoite. Jos asiakkaalla on vaikeuksia keksiä tavoitetta, voit ehdottaa asiakkaalle sopivan pientä ja saavutettavissa olevaa tavoitetta. Varmista vielä, että se sopii hänelle. Tue asiakasta tavoitteen saavuttamisessa ja kontrolloi tilanne seuraavalla käynnillä.

Pohdittavaksi:
- Mitä asioita kertoisit asiakkaalle parodontiitista ensimmäisellä käynnillä? Voit myös tarvittaessa kysyä, onko hammaslääkärin tutkimuksen yhteydessä juteltu asiasta, tai onko hänellä ennakkotietoa aiheesta? Muista tarvittaessa kirjata, että olet jutellut aiheesta ja informoinut asiakasta parodontiitista ja sen hoidosta.
- Jos olisit asiakas, mitä haluaisit kuulla parodontiitista ja sen hoidosta? Keksi muutamia vaihtoehtoisia lauseita. Tätä voi pohtia myös ryhmän kesken.