Asiakas saapuu hoitotuloksen arviointikäynnille 4-6 viikon kuluttua anti-infektiivisen hoidon jälkeen, jolloin tarkastellaan vastaanotolla ja kotona tapahtuneen hoidon vastetta, määritetään sopiva ylläpitohoitoväli ja tarvittaessa suunnitellaan jatkohoito.

Käy hoitotuloksen arviointikäynnin aikana asiakkaan kanssa läpi, mistä ollaan lähdetty liikkeelle ja mihin ollaan hoidon tuloksena päästy. Kartoita, miten tavoitteiden saavuttaminen on onnistunut. Voit havainnollistaa saavutettua hoitotulosta esimerkiksi vertailemalla ensimmäistä ja viimeisintä parodontologista statusta. Konkreettisten kuvien näkeminen voi helpottaa asiakasta ymmärtämään asiaa.

Voit jutella asiakkaan kanssa esimerkiksi seuraavista asioista:

  • miltä hänestä tuntuu, kun suu on terveempi?
  • millä keinoilla hän uskoo pystyvänsä ylläpitämään saavutettua hoitotulosta?
  • jos motivaatio heikentyy, miten hän saa vahvistettua sitä?

Hoitotuloksen arvioinnin jälkeen määritetään ylläpitohoitoväli, missä voit tarvittaessa käyttää apuna PRA-mallia. PRA-mallilla on hyvä havainnollistaa myös asiakkaalle, millainen parodontiittiriski hänellä on suun tilanteen, yleisterveydentilan ja elintapojen perusteella. Mallin avulla voit myös havainnollistaa esimerkiksi tupakoinnin vähentämisen vaikutusta parodontiitin paranemiseen.

Toimiva suun omahoito on tärkeintä

Hoitotuloksen arvioinnin yhteydessä on edelleen tärkeää, että informoit asiakasta suun puhtaustilanteesta, motivoit jatkamaan hyvää suun omahoitoa sekä kehut mahdollisista onnistumisista. Anna tarvittaessa vielä viimeiset vinkit ja tarkista, että asiakkaalla on tekniikat hallussa.

Korosta suun omahoidon merkitystä edelleen, jotta hoitojakson aikana saavutettu hoitotulos ei pääsisi heikentymään. Muistuta, että myös tulevaisuuden ylläpitohoitokäynneillä saa tukea, apua ja neuvoja suun terveydentilan parantamisen suhteen. Kannusta asiakasta käymään jatkossa ylläpitohoidossa hänelle määritetyn ylläpitohoitovälin mukaisesti. Mainitse, että vaikka omahoito heikkenisi hetkellisesti, ei kannata vältellä hoidossa käyntiä huonon palautteen pelossa – tarkoituksena on olla avuksi samalla ottaen huomioon asiakkaan voimavarat ja senhetkinen motivaation taso.

Linkki PRA-malliin: https://www.perio-tools.com/pra/en/#Instructions

Motivaatio ylläpitää saavutettua suun omahoidon tasoa voi vaihdella, esimerkiksi asiakkaan elämäntilanteen ja voimavarojen muuttuessa.

Pohdittavaksi:

Miten kannustaisit asiakasta pohtimaan mahdollisia toimia, jos suun omahoidossa tapahtuu repsahdus? Jos asiakas tarvitsee apua pohdinnassa, millaisia ehdotuksia antaisit?