Motivoiva keskustelu on yhteistyöhön perustuva keskustelutekniikka, jolla pyritään vahvistamaan asiakkaan omaa motivaatiota ja sitoutumista muutokseen. Motivoivalla keskustelulla pyritään opastamaan asiakasta muutosta kohti, mutta ei kuitenkaan määrätä tai käsketä tekemään muutosta. Motivoivan keskustelun tarkoituksena on luoda aktiivinen yhteistyö kahden ammattilaisen välillä, jolloin asiakas on oman itsensä ammattilainen. Tarkoitus ei ole huijata asiakasta tekemään muutosta, vaan vahvistaa asiakkaan omaa motivaatiota ja resursseja muutoksen aikaansaamiseksi. William R. Miller ja Stephen Rollnick käsittelevät teoksessaan Motivational Interviewing motivointia sitoutumisen, keskittymisen, herättelyn ja suunnittelun kautta.

Sitoutuminen

Sitoutuminen sekä toimiva yhteistyö asiakkaan ja ammattilaisen välillä ovat edellytyksiä muutoksen syntymiselle. Niiden kehittyminen voi tapahtua nopeasti tai viedä pitkänkin ajan. Esimerkiksi asiakkaan olosuhteet ja mielentila, ammattilaisen tunnetilat tai palvelujärjestelmän toimivuus voivat vaikuttaa tämän prosessin etenemiseen.

Keskittyminen

Sitoutumisen synnyttyä keskitytään asiakkaan kertomaan ongelmaan. Ammattilaisen tehtävä tässä vaiheessa on auttaa asiakasta sanoittamaan esimerkiksi miksi, miten ja milloin ongelmaan haluttu muutos on mahdollista saavuttaa.

Herättely

Kun tavoitteet on määritelty, siirrytään herättelyvaiheeseen, jossa selvitetään asiakkaan oma motivaatio muutosta varten. Tarkoituksena on saada asiakas sanoittamaan syyt muutokselle. Tässä vaiheessa asiakas saattaa pohtia koko muutosprosessiin liittyviä hyviä ja huonoja puolia. Ammattilaisen on tärkeää keskittyä asiakkaan sanoittamiin positiivisiin puoliin ja huomata asiakkaan puheista niin sanottu muutospuhe, reagoida siihen ja herätellä asiakasta pohtimaan aihetta lisää.

Suunnittelu

Suunnitteluvaiheeseen siirrytään, kun asiakas pohtii enemmän, ”milloin ja miten muutos saadaan aikaan” eikä enää esimerkiksi, ”pitäisikö muutos saada aikaan ja miksi muutos pitäisi saada aikaan”. Tässä vaiheessa asiakas saattaa alkaa etsiä tietoa ja neuvoja muutokseen liittyen esimerkiksi alan ammattilaisilta, kirjallisuudesta tai internetistä. Joskus asiakas ei tarvitse tai halua erityistä apua muutoksen suunnittelua varten. Suunnitteluvaihe kattaa omistautumisen muutokselle sekä tarkan toimintasuunnitelman muutoksen saavuttamiselle. Asiakasta tulee kuunnella tarkasti, tukea hänen itsemääräämisoikeuttaan päätöksen teossa ja herätellä sekä vahvistaa hänen muutospuhettansa suunnitelman edetessä.

Sovella prosessia

Edellä mainittuihin vaiheisiin voi olla tarpeellista palata esimerkiksi elämässä tapahtuneiden muutosten tai haasteiden vuoksi, jotka vievät huomiota muutoksen tekemiseltä. Motivoivan keskustelun prosessi on joustava, eikä sen ole tarkoitus noudattaa aina samaa kaavaa. Kaikki asiakkaat eivät esimerkiksi tarvitse herättelyvaihetta, vaan voivat siirtyä suoraan suunnitteluun ja muutoksen toteutukseen.

Inspiraatio muistilistaan saatu Oppiportin Motivoiva keskustelu -verkkokurssista: https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017

Avoimet kysymykset

Avoimilla kysymyksillä tarkoitetaan sellaista kysymyksenasettelua, johon ei voi vastata ”kyllä” tai ”ei”. Avointen kysymysten tarkoituksena on saada asiakas sanoittamaan itseään laajemmin ja sitä kautta pohtimaan esimerkiksi omia tottumuksiaan.

Tunnistatko, kumpi seuraavista on avoin kysymys?

  • ”Harjaatko hampaat kahdesti päivässä?”
  • ”Milloin harjaat hampaasi?”

Avointen kysymysten avulla voit auttaa asiakasta määrittelemään hänelle sopivia tavoitteita ja sitä kautta tekemään töitä niiden saavuttamiseksi. Avoimet kysymykset jättävät mahdollisuuden kehitellä itsenäisesti tulevaisuuden eri mahdollisuuksia tilanteen jälkeenkin, kun asiakkaalle ei tarjota valmiita vastauksia ja vastausta ei lukita. Auta tarvittaessa asiakasta realististen tavoitteiden laatimisessa.

Toisinaan myös suljettujen kysymysten käyttö on perusteltua, mutta niitä tulisi käyttää vain silloin, kun avointen kysymysten käyttö ei ole mahdollista. Esimerkiksi kun tiedustelet asiakkaalta, onko hän huomannut suun tilanteessa jotakin muutoksia viime aikoina.

Paina mieleen

Motivoivaa keskustelutekniikkaa käytettäessä on tärkeää osata

  • käyttää avoimia kysymyksiä
  • vahvistaa asiakkaan muutosta tukevia ominaisuuksia, ajatuksia, puheita ja tekoja
  • kuunnella asiakasta reflektoivasti eli heijastavasti
  • koota keskustelua aika ajoin
  • tarvittaessa tarjota tietoa ja neuvoja, erityisesti silloin, kun asiakas pyytää sellaisia
Inspiraatio huonetauluun saatu Oppiportin Motivoiva keskustelu -verkkokurssista: https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017

Ratkaisukeskeisyys →