Parodontologisilla hoitokäynneillä toteutetaan anti-infektiivistä hoitoa, jolloin poistetaan hampaiden pinnalta kiinnityskudosten tulehdusta ylläpitävät bakteeripeitteet ja hammaskivi sekä esimerkiksi täytteiden ylimäärät ja saumat, joihin bakteereja kertyy. Hoitoon osallistuu usein suuhygienistin lisäksi hammaslääkäri, molemmat vastuualueidensa mukaisesti.

Hyödynnä motivoivaa keskustelua lyhyesti parodontologisen hoitoprosessin kaikilla hoitokäynneillä, sillä tutkimuksissa säännöllisyys on todettu yksittäistä kertaa tehokkaammaksi. Keskusteluissa asiakkaan tulisi olla päähenkilö, jossa ammattilainen kuuntelee enemmän kuin puhuu. Muista neutraali, luottamuksellinen ilmapiiri keskustelussa. Ammattilaisen ei tulisi olla auktoriteettinen, vaan antaa asiakkaalle aikaa ja kuunnella tämän näkemyksiä tarkoin ja reflektoida niitä. Neuvojen aika on sitten, kun asiakas niitä toivoo muutoksen edistämiseksi. Korosta suun omahoidon tärkeyttä tarvittaessa kaikilla käynneillä.

Ensimmäisten tavoitteiden toteutuminen

Jos asiakas kertoo, että on alkanut toteuttaa aiemmin ohjeistettuja neuvoja, huomioi tämä ja anna positiivista palautetta onnistumisesta. Kerro asiakkaalle, miten hänen suun omahoitonsa näyttää sujuneen viime kertaan verrattuna, hyödynnä tässä edellisen käynnin kirjauksia. Huomioi ja informoi asiakkaalle paranemisen merkit sekä kehu asiakasta niistä. Kerro asiakkaalle myös mahdolliset suun terveydentilan huononemisen merkit.

Voit käyttää teach-back-menetelmää aiemmin annettuun suun omahoidon ohjaukseen perustuen. Näin varmistat, että asiakas on ymmärtänyt kertomasi asiat. Jos asiakkaan hammasväleissä on plakkia, voit pyytää häntä näyttämään heti käynnin alussa, miten hän puhdistaa hammasvälinsä. Tarvittaessa korjaa tekniikkaa ja muistuta säännöllisyydestä.

Kertaa tarvittaessa teach-back-menetelmä: https://blogi.savonia.fi/motivoiparonhoitoon/teach-back/

Hyödynnä käsipeiliä, kun opastat asiakkaalle suun omahoitoa ja esimerkiksi, kun näytät plakkikohtia ja omahoitovälineiden käyttöä.

Askeleen edellä kohti muutosta

Asiakas ei aina tarvitse ammattilaiselta paljoa apua käyttäytymisen muutoksiin, ja hän on pian vastaanottavainen ammattilaisen neuvoille. Tämä edellyttää sisäistä motivaatiota, jolloin asiakkaalla on jo valmiiksi halu esimerkiksi välttää hammaskiven kertyminen. Voit pyytää asiakasta sanoittamaan, miten hän ehkäisisi hammaskiven syntymisen. Voit tarvittaessa kysyä asiakkaalta, millaista apua tai tietoa hän toivoisi ja auttaa häntä toiveiden mukaisesti.

Motivaation etsiminen

Jos asiakas ei ole vielä sitoutumassa hoitoon, muista, että painostamalla et todennäköisesti saa asiakasta motivoitumaan suun omahoitoon. Painostaminen voi aiheuttaa vastarintaa. Asiakas tulisi saada haluamaan muutosta itse. Avointen kysymysten avulla voit herätellä asiakasta harkitsemaan muutoksen tarvetta ja syitä, ja asiakas voi jäädä pohtimaan niitä itsenäisesti myöhemminkin. On parempi, että esität avoimia kysymyksiä kuin annat suoria neuvoja. Näin motivaatio muutoksen tekoon voi vahvistua. Jos asiakas nostaa puheissaan esiin muutoksen tekoon liittyviä haasteita, pohtikaa yhdessä, miten ne voisi ratkaista.

Tilanteen ollessa sopiva, voit turvautua huumoriin. Voit käyttää keksittyjä vertauskuvia asiaan liittyen, esimerkiksi: ”Jos hampaiden välejä ei puhdista, se on vähän kuin pesisi kädet, mutta jättäisi sormien välit pesemättä.”

Mikäli asiakas ei vaikuta olevan motivoitunut suun omahoitoon, voit kysyä esimerkiksi seuraavia asioita ajatusten herättelyyn:

Vaihda ”plakki” tilalle tarvittaessa esimerkiksi ”tupakka” tai ”napostelu”.

Avoimet kysymykset herättelevät asiakasta pohtimaan aihetta. Jos asiakas ei osaa vastata esimerkiksi kysymykseen plakin suuvaikutuksista, kysy, haluaako hän, että kerrot niistä. Jos suun terveys on asiakkaalle tärkeää, kysy, mitä hän ajattelisi voivansa itse tehdä asian eteen, jotta saisi kohennettua suun terveyttään. Onko jotakin, jonka hän haluaisi muuttuvan?

Kun asiakas sanoittaa ajatuksiaan ääneen, hänen mielessään voi vahvistua ajatus muutoksen mahdollisuudesta. Nosta esille ääneen asiakkaan sanoittamia tuntemuksia, kuten muutosten tekemiseen liittyviä hyviä ja huonoja puolia. Näin syntyy heijastavaa keskustelua ja asiakas huomaa sinun kuuntelevan häntä. Myöskään väärinymmärryksiä ei synny niin helposti.

Lisää askeleita kohti lopullista tavoitetta

Jos edellisellä kerralla mahdollisesti asetettu tavoite on saavutettu, voitte sopia uuden tavoitteen, joka on entistä lähempänä lopullista tavoitetta, kuten päivittäistä hammasvälien puhdistusta. Tarvittaessa voitte lähestyä edelliskerran tavoitetta uusilla keinoilla.

Miettikää yhdessä asiakkaan kanssa, miten tavoitteen saavuttamista voisi edistää. Auttaisiko esimerkiksi uuden hammasharjan ostaminen tai kirjanpito harjauskerroista, johon saisi laittaa merkinnän jokaisen harjauskerran jälkeen?


Pohdittavaksi:

Millä vinkeillä erilaisia suun omahoitoon liittyviä tavoitteita voisi saavuttaa?

  • Kuinka aamuharjauksen ehtisi/muistaisi tehdä?
  • Miten sähköhammasharjan saisi otettua käyttöön kaapin perältä?
  • Mikä olisi sopiva palkinto, kun tavoite on saavutettu?