Teach-back-menetelmän tavoitteena on varmistaa, että asiakas ymmärtää ammattilaiselta saamansa terveysneuvonnan. Menetelmä on todettu tehokkaaksi tavaksi vahvistaa asiakkaan omaa tietämystä sairauden hoidosta. Asiakasta pyydetään toistamaan tai näyttämään ammattilaisen kertomat tai havainnollistamat asiat. Lopuksi voidaan korjata mahdollisesti asiakkaan väärin ymmärtämät asiat. Näin asiakkaalla on parempi mahdollisuus toteuttaa kotona laadukasta suun omahoitoa ja sitä kautta saavuttaa parempi suun terveydentila. Keskustelussa tulee säilyttää rauhallinen ja neutraali puhetapa sekä varmistaa, ettei vahingossa tule syyllistäneeksi asiakasta.

Suun terveydenhuollossa teach-back-menetelmää voi hyödyntää esimerkiksi hampaiston puhdistukseen liittyvissä ohjeissa ja tekniikoissa sekä selkiyttämään, miten hoitojakso etenee parodontiitin osalta. Mahdollisuuksia on kuitenkin monia!

  • Mitä? Asiakas toistaa tai näyttää ammattilaiselta oppimansa asiat
  • Miksi? Teach-back parantaa asiakkaan ymmärrystä hoidosta ja edistää hoitoon sitoutumista
  • Miten? Käytä rauhallista ja neutraalia äänensävyä puhuessasi. Älä syyllistä, vaan anna positiivista palautetta ja tarvittaessa kertaa ja neuvo asiakasta, jos tiedoissa tai taidoissa on sattunut väärinymmärrys.