Asiakas saapuu parodontologiselle ylläpitohoitokäynnille useimmiten 3-12 kuukauden välein, jolloin vastaanotolla tutkitaan suun terveydentila ja tehdään anti-infektiivinen hoito aiemmin saavutetun hoitotuloksen ylläpitämiseksi. Ylläpitohoitokäynnillä kartoitetaan suun omahoito ja sen onnistuminen, miten asiakas on hoitanut suutaan ja miltä se on tuntunut. Kehu ja kannusta asiakasta, kun sille on aihetta: näin nostat asiakkaan pystyvyyden tunnetta. Asiakkaan motivaatio omahoitoa kohtaan voi nousta entisestään, kun hän on tietoinen kyvyistään ja oman suun terveydentilan kohentumisesta.

Onko ote lipsunut?

Informoi asiakasta hänen suun terveydentilastaan ja kerro, miten suun omahoito näyttää sujuneen. Sanoita neutraaliin sävyyn mahdolliset omahoidossa kehitettävät osa-alueet. Jos ylläpitohoitokäyntien aikana huomaat omahoidon heikentyneen, pyydä asiakasta arvioimaan itse, mistä tilanne voisi johtua. Jos syy löytyy, kannusta asiakasta pohtimaan, kuinka hän voisi saada tilanteen korjattua. Millaista tukea hän toivoisi saavansa esimerkiksi hoitokäynneiltä tai läheisiltään? Tarvittaessa muistuta asiakkaalle lempeästi perustellen, miksi hänen tulisi pitää hyvää huolta suun terveydentilastaan. Kannusta asiakasta myös käymään määritetyillä ylläpitohoitokäynneillä.

Jos suun omahoidossa on kehitettävää, pyydä asiakasta sanoittamaan itse, miten hän saisi ratkaistua omahoitoon liittyvän kehityskohteen. Esimerkiksi, jos hammasväliharjojen käyttö säännöllisesti tuntuu liian työläältä, kysy, mistä asiakas arvelee sen johtuvan ja miten hän ratkaisisi asian. Keskity erityisesti avoimien kysymysten esittämiseen keskustelun aikana. Millaiset voimavarat asiakkaalla on tällä hetkellä toteuttaa suun omahoitoa?

Varmista teach-backin avulla

Voit hyödyntää teach-back-menetelmää erityisesti käynnin lopussa. Pyydä asiakasta kertomaan omin sanoin esimerkiksi seuraavia asioita:

  • miten jatkohoito etenee tästä eteenpäin?
  • milloin on seuraavan ylläpitohoitokäynnin ajankohta?
  • milloin on seuraava hammaslääkärin suun kokonaistutkimus?
  • mistä hän voi löytää vastauksen näihin kysymyksiin? (esimerkiksi OmaKanta -palvelusta)
  • mihin tulee kiinnittää erityistä huomiota suun omahoidossa?

Kertaa tarvittaessa teach-back-menetelmä: https://blogi.savonia.fi/motivoiparonhoitoon/teach-back/

Jos sinulla herää käynnin aikana epäilys, että esimerkiksi hampaiden harjaustekniikassa on jotain parannettavaa, pyydä asiakasta näyttämään, miten hän harjaa alueen, ja korjaa tarvittaessa tekniikkaa. Käynnin lopuksi pyydä asiakasta kertomaan, mihin hänen kannattaa kiinnittää tarkemmin huomiota ja miten se tehdään.


Pohdittavaksi

Kuvittele, että saavut asiakkaana ylläpitohoitokäynnille. Elämäntilanteesi on ollut viime aikoina kuormittava ja olet ollut väsynyt, minkä vuoksi hampaiden hoito on jäänyt suositusta vähemmälle. Millaisia asioita haluaisit kuulla suuhygienistiltä, joka arvioi suun terveydentilaa? Mitä et haluaisi kuulla?