Portfolio

Portfolion luonne ja sisältö vaihtelevat sen pääasiallisen tarkoituksen mukaan. Portfolio voi olla luonteeltaan oppimisprosessia myötäileva työkansio, johon kootaan oppimistehtävät tai projektityön tai tutkielman työpaperit ja luonnokset tai se voi olla oppimistuloksia esittävä näytekansio, johon opiskelija valitsee opiskelujakson parhaimmat työnsä. Usein portfolioon voi sijoittaa sekä näytetöitä että keskeneräisten töiden luonnoksia, uusia ideoita ja suunnitelmia. Portfolio voi olla painotukseltaan myös opiskelijan kehityksen ja edistymisen seurannan väline ja tällöin sitä voidaan nimittää kasvun kansioksi.

Portfolio voi sisältää  yksilöllisiä tai yhteistoiminnallisesti toteutettuja töitä, jotka sijoittuvat joko yhden tai useamman oppiaineen alueelle. Portfolio edustaa tavallisesti  pitkähkön opiskelujakson työtä ja sen tuloksia. Portfoliojakso voi olla viikon, yhden opintojakson, lukukauden, koko lukuvuoden tai jopa koko koulutuksen mittainen.

Konkreettiselta muodoltaan portfolio voi olla esimerkiksi kansio, salkku, laatikko, albumi, videofilmi, esine- tai kuvakokoelma. Keskeisintä ei ole portfolion ulkoinen muoto vaan tuottamis-, valikointi- ja arviointiprosessi, jossa opiskelija käy läpi oman opiskelujaksonsa tehtävät, arvioi niiden sisältöä ja laatua jakson tavoitteiden ja itse valitsemiensa kriteerien ja painotusten näkökulmasta sekä tekee valintoja ja pohtii valintojensa syitä ja perusteita.

KUVA 10. Kompassi suunta (pixabay).

ESIMERKKEJÄ PORTFOLIOSTA:

Portfolio työkaluna (digitaalinen portfolio, YouTube, kesto n. 15 min) https://www.youtube.com/watch?v=33yXNze-t-M

Jyväskylän amk:https://oppimateriaalit.jamk.fi/portfolio/esimerkkeja-portfolioista/

Portfolio oppimisen ja kasvun välineenä http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/kipinat/AnneliN.htm

Opiskelijan osaamiskansio eli portfolio (YouTube 2:21) www.youtube.com/watch?v=CbtS6VwTdzA