Opintojen aloitussyksyn aikaa vaativin ja haasteellisin sekä samalla mielenkiintoisin tehtävä on ollut pienryhmissä toteutettava mystery shopping -tutkimus. Tutkimuksen idea lyhykäisyydessään on, että tutkijat asioivat niin sanotusti normaalin asiakkaan tapaan jossakin yrityksessä ja tarkastelevat käynnin aikana ennalta sovittuja asioita yrityksen palvelussa ja toiminnassa. Tutkimusryhmämme päätyi toteuttamaan tutkimuksen pienyrittäjien kahviloissa paitsi tukeakseen paikallisia pieniä yrityksiä niin myös tuodakseen esiin, miten pienet kahvilayritykset mahdollisesti eroavat toisistaan eri puolella Suomea.
Mystery shopping -tehtävä kuuluu ”Asiakaskokemus ja myyntityö” -kurssiin mutta siihen liittyy kiinteästi myös ”Minä restonomiksi: Viestintä ja vuorovaikutustaidot” -kurssi. Tehtävässä opitaan mystery shopping -tutkimuksen teosta ja erilaisten kirjallisten tehtävämuotojen tekemistä. Kirjoitettavaa tulee paljon ja Savonia raporttipohjan käyttäminen vaatii opettelua sekin. Tehtävä kannattaakin ottaa pikemminkin tutkimuksenteon ja akateemisen kirjoittamisen harjoituksena kuin yöuniin tulevana mörkönä!
Tehtävässä korostuu ryhmätyön merkitys ja onneksi ryhmämme muodostumiseen vaikuttaneet taivaankappaleet olivat suotuisissa asemissa: ryhmämme toimi loistavasti koko prosessin ajan! Yhteinen ymmärrys tehtävän tavoitteesta ja sen vaatimasta työmäärästä oli kaikille alusta saakka selvää ja selvää oli myös, että ryhmämme pitäisi ennen kaikkea hauskaa ja ottaisi ilon irti jokaisesta zoom-tapaamisesta! Ryhmässä käytyjen keskusteluiden myötä oppiminen oli monipuolisempaa ja syvällisempää kuin mitä yksin puurtaessa ja ryhmästä sai tukea niin ajoittaisiin kirjoitusvaikeuksiin kuin myös henkiseen jaksamiseenkin.
Palautimme mystery shopping -raportin eilen 6.11.2020. Kun olemme pitäneet siitä esityksen niin juhlimme zoomissa ottamalla lasilliset opintojen ensimmäiselle onnistuneelle tehtävälle!