Valmistuvan restonomin kuulumisia

Tunnelmat opintojen loppusuoralla ovat kaikin puolin hyvät. Kolme vuotta meni loppujen lopuksi aika nopeaan. Opintoreitille on mahtunut ylä- ja alamäkiä, on menty pää onnellisesti pilvien yläpuolella ja rämmitty välillä pohjamutia myöten.

Restonomiopinnot ovat tuoneet rutiinia ja varmuutta ydinosaamiseen ja vahvistaneet siten olemassa olevaa ammattiosaamistani. Opintojen myötä on herännyt kiinnostus tiedolla johtamiseen. Koen erittäin mielenkiintoisena ja tärkeänä ymmärtää, miten erilaista tietoa kerätään ja miten sitä voidaan hyödyntää käytänteiden kehittämiseen.

Viime vuonna 2022 tehdyn työharjoittelun myötä pääsin tutustumaan taiteen ja kulttuurin virkistävällä tavalla erilaiseen alaan. Harjoittelun innoittamana olen täydentänyt osaamistani kulttuurituotannon ja kulttuurimatkailun saralla. Harjoittelun päätteeksi työllistyin hankekoordinaattoriksi kulttuurimatkailupalveluiden kehittämishankkeeseen. Työni päättyy 10/2023.

Opintojen ja työn päättymisen jälkeiset suunnitelmat ovat vielä avoinna mutta kiinnostavia vaihtoehtoja on väläytelty muun muassa yrittäjyyden parissa.

Kulttuurimatkailupalveluiden kehittämishankkeeseen mukaan lähteneet toimijat jakavat ajatuksiaan hankekoordinaattorin (ensimmäinen oikealta) kanssa.

Kesä tuli ja meni…

ja kohta alkaa opiskelujen toinen vuosi! Mahtavaa!

Oon lähdössä tuutoriksi aloittaville opiskelijoille ja voin todellakin samaistua heidän tuntemuksiin uuden äärellä! Uskon, että tulen olemaan riittävän hyvä vertaistuki! Täytyy pitää huolta myös omasta jaksamisesta ja kokemuksesta tiedän, että opintojen aikatauluttaminen on tässä avainasemassa ja se, että tekee isommat työt ryhmissä. Yksinyrittämisen aika on sitten tulevaisuudessa! Tosin sain niin hienoa palautetta matkailu – ja majoitusportfoliosta, että voisihan sitä uudelleen ajatella opettajan uraakin!

Tulevalta opiskeluvuodelta odotan eniten sitä, että löydän mahdollisimman opettavan ja ammattitaitoani edistävän palkallisen työharjoittelupaikan sekä sitä, että pääsisin käynnistelemään opinnäytetyötä!

Odotan tietenkin myös sitä, että pääsen oppimaan uutta! Kursseista Monipuolinen esimiestyö ja työlainsäädäntö ja työsuhdeasiat sekä Creating Experiences ovat sellaisia, jotka tuntuisivat mielenkiintoisilta ja hyödyllisiltä jatkosuunnitelmiani ajatellen!

No mutta, näillä eväillä, uuteen opiskeluvuoteen!

Huh-huh huhtikuu!

Kyllähän se on niin, että kevätlukukausi lähti lennokkaasti ja tarmoa puhkuen liikkeelle mutta innokkuus on laskenut kuin lehmän häntä…Kaikkien kurssien tehtävät ovat olleet mielenkiintoisia ja niitä on ollut ilo tehdä mutta olen asettanut tehtävien suhteen tavoitteet aika korkealle. Nyt olen joutunut viikoittain laskemaan tavoitteitani ja todeta muutamankin tehtävän kohdalla, että nyt mun on vaan ”tyydyttävä” tekemään sellainen tehtävä kuin mitä tämänhetkiset taidot antavat myöten. Muistutan jatkuvasti itseäni siitä, että kyseessä on oppimistehtävä, ja tarkoitus on todellakin saada oppia käsiteltävästä aiheesta ja vain todentaa kirjallisessa muodossa, mitä ja miten on oppinut. Näitä kursseja voisikin kuvailla kokonaisvaltaisiksi oppimisprosesseiksi, joissa opitaan paitsi aiheesta ja kirjoittamaan opitusta tieteellisempää tekstiä tai esseitä niin myös samalla opitaan joitain itsestämmekin. Mä oon oppinut itsestäni sen, että olen liian ankara itselleni vaikka luulen olevani jotain muuta.

Markkinoinnin perusteet -kurssilla ollaan tarkasteltu yritysten markkinointia ja markkinointiviestintää. Olen päässyt hyödyntämään aikaisempien opiskelujeni tuomaa pohjatietoa ja tehtävän tekeminen onkin ollut äärimmäisen helppoa. Markkinointi laajuudessaan on uusi juttu historioineen, menetelmineen ja käsitteineen mutta esimerkiksi markkinointiviestinnän analysointi tuntui entuudestaan tutulta jutulta.

Asiakaslähtöinen ruokatuote -kurssilla suunnitellaan ruokapalvelukokonaisuus, jossa sai olla innovatiivinen ja luova. Nooh…Mullahan ajatus lähti nousukiitoon samantien ja keksin veikeän ruokapalvelukokonaisuuden liittyen työmiesten lounasruokailuun! Tämän tehtävän kanssa olen eniten paininut ja tosiaan laskenut tavoitettani viikoittain. Ammattitaitoni ei ihan vielä riitä sellaisen kokonaisuuden suunnitteluun kuin mitä olisin halunnut. Olen tätä tehtävää tehdessäni oppinut erittäin paljon ruokatuotantoprosessista kokonaisuutena ja esimerkiksi siitä, mitä vastuullisuus ja kestävyys alalla tarkoittavat.

Ideasta palveluksi -kurssiin on tehty pieniä tehtäviä aina kunkin aihekokonaisuuden jälkeen. Mielestäni erittäin onnistunut kurssin toteutustapa tämäkin: opittavat asiat on pätkäisty pienempiin osiin ja tehtävät ovat vaihdelleet esimerkiksi esseestä tenttikysymysten tekoon. Kirjoittamastani projektiesseestä sain hyvää palautetta ja se lämmitti mieltä. Olen aina pitänyt kirjoittamisesta mutta sellaiset tieteelliset tekstit ovat olleet suuri mörkö (nimimerkillä Jäikö FM-tutkinnosta kirjoittamatta kirjaimellisesti vain gradu, häh??) mutta nyt olen huomannut selättäneeni mörön ja antavani sille pikkuhiljaa köniin!

Matkailu – ja majoitustoimialan perusteet -kurssin isoimpana antina olen kokenut erilaisten alan tilastojen löytämisen ja tarkastelun ja niistä löytyneiden tietojen hyödyntämisen muissakin tehtävissä. Pääsykokeessahan tarkastelimme myös alaa ja silloin koin, ettei halutunlaisia tilastoja löytynyt helposti. Kurssilla on käsitetentti majoituksesta ja matkailun osioista tehdään portfolio, jonka työstämisen aloitin hyvissä ajoin enkä usko sen kanssa tulevan enää ongelmia. Aluksi oli punainen lanka hukassa, kun meinasin kirjoittaa matkailun historian melkeinpä sanasta sanaan uudelleen portfolioon. Löysin lopulta sopivalta tuntuvan lähestymistavan tehtävään ja se on helpottanut tekemistä. Tämän kurssin kohdalla olen luottanut ehkä liikaa sen etenevän omalla painollaan, mutta onneksi käsitetenttiin on vielä harjoitteluaikaa hyvin.

Lähtölaskenta kannattavaan liiketoimintaan -kurssilla olen ylittänyt itseni! Kurssin ajan on vallannut samanlainen tunne kuin lukiossa aikoinaan, kun tajusin, miten helppoa matematiikka on, koska siinä ei ole vaihtoehtoisia vastauksia! Matematiikkaa ei tarvitse arvuutella, siinä ei tarvitse pohdiskella tai puntaroida vaan tietyn kaavan mukaan laskettuna tulee aina oikea tulos. Excelinkin hyödyllisyyden olen hyväksynyt ja suostunut myöntämään ja lopputentissä käytän sitä perinteisen kynän, paperin ja laskimen rinnalla. En ole vielä valmis korvaamaan konkreettisia laskuvälineitä, sillä olen visuaalinen oppija, jonka täytyy nähdä myös laskuissa se kokonaisuus auki kirjoitettuna ennen kuin asia menee päähän. Olihan se aikamoista kynän suhinaa se edellinen tentti, kun aika kuitenkin on rajallinen mutta selvisin tentistä hengissä!

Ja ruotsin kurssi! Se se vasta onkin ollut todellinen yllättäjä. Niin paljon kuin mitä mäkin oon ruotsia elämäni aikana opiskellut niin luulisi jo olevan aika sujut sen kanssa…Mutta joka kerta ruotsin kieli tuntuu yhtä vaikeelta, paitsi nyt! Nyt ruotsi näyttäytyy kielenä, jossa on jotain järkeä ja jota on jopa ilo oppia! Oon yrittäny kysellä ruotsin opiskelulle jatkoa, sillä seuraava kurssi on suunnattu päiväopiskelijoille, eikä ainakaan meidän monimuotojen ole vielä ollut mahdollisuutta osallistua näille kursseille. Tässä olisi kyllä kehittämisen paikka Savonialla… Englannista tulee vielä monimuodoillekin sopiva kurssi, mikä taas tuntuu hieman turhauttavalta, sillä puhuttu ja kirjoitettu englantihan käytännössä ympäröi , sitä kuullaan kaikkialta ja englanti onkin yleensä kaikilla vahvempi kieli. Ruotsin kielen osaamisen tärkeyttä esimerkiksi joihinkin työtehtäviin lounaiseen Suomeen päätyessä tai vaikkapa valtion virkoihin haettaessa ei korosteta tarpeeksi. Olenpa tosin minäkin käyttänyt tähän mennessä ruotsia vain kahdessa tosielämän merkittäväksi luettavassa tilanteessa:

Ekalla kerralla tankkasin autoa kylmäasemalla ja maksoin kortilla. Siihen tuli toinen auto viereen, ikkuna avattiin ja kysyttiin ruotsiksi, että ”Ursäkta, men är det möjligt att betala med ett bankkort på den här maskinen?” Ymmärsin välittömästi, että mitä haluttiin tietää ja tästä oivalluksesta innostuneena, suorastaan haltioituneena vastasin, että ”Nej!”. Jälleen autosta kysyttiin, että ”Var kan jag betala med bankkort?”. Ja minähän ymmärsin, nostin käteni osoittamaan kylmäasemasta pois päin ja sanoin selkeällä ja kuuluvalla ruotsin kielellä: ”Där!”

Toisella kerralla olin töissä musiikkifestivaalin backstagella houstina ja Pandora oli tulossa backstagelle ensimmäistä kertaa. Arvelin tehdä vaikutuksen ja puhua hänelle ruotsia. Menin hissiin ja hissin laskeutuessa muutaman kerroksen verran vastaanottoaulaan pidin hiljaista hissipuhetta ruotksiksi…Hejsan! Jag heter Reetta. Välkommen till vårt festival backstage. Hur gick resan? Är alla okej? Om ni vill ha något kan ni fråga mig. Nooh…Hissi laskeutui, hissin ovi avautui ja hissin oven edessä seisoi Pandora. Pandora. PANDORA. Ja sillä sekunnilla unohdin kaiken harjoittelemani small talkin ja lehahdin tulipunaiseksi! Sain änkytettyä ruotsiksi oman nimeni ja toivotettua heidän seurueen tervetulleeksi ja sitten löi tyhjää ja tuli kiusallisen hiljaista. ”And thats about all I have to say in swedish and we can continue with english! Pandora oli huojentunut hänkin vaikka kauniisti mulle ekaksi alkoikin puhua ruotsia 😀


	

Kevätlukukausi käyntiin.

Kevätlukukausi käynnistyi tammikuun puolen välin jälkeen kahden päivän intensiivipäivillä, jotka vallitsevan koronatilanteen takia pidettiin zoomilla. Tälle keväälle en ole hakenut hyväksilukuja tai opintojen opinnollistamisia vaan opiskelen kaikki kurssit kurssiohjelman mukaisesti. Olen tällä hetkellä lomautettuna, joten aikaa opiskelulle on enemmän kuin viime syksynä aloittaessani.

Paljon on kursseja, joissa tarvitaan luovuutta, ideointia ja opiskeltava teoria kulkee siinä taustalla muun muassa Asiakaslähtöinen ruokatuote -kurssille suunnitellaan kolmepäiväinen teemakokonaisuus reseptiikkoineen ja ympäristöineen ja Markkinoinnin perusteissa tarkastellaan ja analysoidaan valitun yrityksen markkinointikeinoja. Tällaiset luovempaa ajattelua vaativat kurssit sopivatkin mulle erittäin hyvin ja olen jo aika pitkällä useimmissa tehtävissä, koska ne ovat mielenkiintoisia tehdä!

Kaksi kurssia on tänä keväänä sellaisia, joiden kanssa tulen todennäköisesti painimaan aika paljon: ruotsi ja Lähtölaskenta kannattavaa liiketoimintaan. Ruotsi ei ole minulle asenneongelma vaan erittäin mielelläni sitä osaisin ja käyttäisin, mutta olen käytönpuutteen takia unohtanut kaikki sanat ja rakenteet. Puhun omassa päässäni järkeviä lauseita ja kykenen pitkäänkin keskusteluun (itseni kanssa) mutta kun suu täytyy aukaista niin ainoa ruotsinkielinen lause, mikä tulee mieleen on ”Jag har ont i magen”. Lähtölaskenta kannattavaan liiketoimintaan pyörittelee rahaliikennettä yrityksen ympärillä ja siinä sivutaan myös yrityksen perustamista, joten tätä kokonaisuutta olenkin eniten odottanut ja yrityksen rahaliikenteen ymmärtäminen olikin yksi syy, miksi hain opiskelemaan restonomiksi. Olenkin yllättänyt itseni käyttämästä exceliä hymyssäsuin, mitä en olisi ikunakuuna päivänä uskonut!

Näillä ajatuksilla, vai sanoisinko, näillä eväillä kohti kevättä!

Mystery shopping -raportti palautettu!

Opintojen aloitussyksyn aikaa vaativin ja haasteellisin sekä samalla mielenkiintoisin tehtävä on ollut pienryhmissä toteutettava mystery shopping -tutkimus. Tutkimuksen idea lyhykäisyydessään on, että tutkijat asioivat niin sanotusti normaalin asiakkaan tapaan jossakin yrityksessä ja tarkastelevat käynnin aikana ennalta sovittuja asioita yrityksen palvelussa ja toiminnassa. Tutkimusryhmämme päätyi toteuttamaan tutkimuksen pienyrittäjien kahviloissa paitsi tukeakseen paikallisia pieniä yrityksiä niin myös tuodakseen esiin, miten pienet kahvilayritykset mahdollisesti eroavat toisistaan eri puolella Suomea.

Mystery shopping -tehtävä kuuluu ”Asiakaskokemus ja myyntityö” -kurssiin mutta siihen liittyy kiinteästi myös ”Minä restonomiksi: Viestintä ja vuorovaikutustaidot” -kurssi. Tehtävässä opitaan mystery shopping -tutkimuksen teosta ja erilaisten kirjallisten tehtävämuotojen tekemistä. Kirjoitettavaa tulee paljon ja Savonia raporttipohjan käyttäminen vaatii opettelua sekin. Tehtävä kannattaakin ottaa pikemminkin tutkimuksenteon ja akateemisen kirjoittamisen harjoituksena kuin yöuniin tulevana mörkönä!

Tehtävässä korostuu ryhmätyön merkitys ja onneksi ryhmämme muodostumiseen vaikuttaneet taivaankappaleet olivat suotuisissa asemissa: ryhmämme toimi loistavasti koko prosessin ajan! Yhteinen ymmärrys tehtävän tavoitteesta ja sen vaatimasta työmäärästä oli kaikille alusta saakka selvää ja selvää oli myös, että ryhmämme pitäisi ennen kaikkea hauskaa ja ottaisi ilon irti jokaisesta zoom-tapaamisesta! Ryhmässä käytyjen keskusteluiden myötä oppiminen oli monipuolisempaa ja syvällisempää kuin mitä yksin puurtaessa ja ryhmästä sai tukea niin ajoittaisiin kirjoitusvaikeuksiin kuin myös henkiseen jaksamiseenkin.

Palautimme mystery shopping -raportin eilen 6.11.2020. Kun olemme pitäneet siitä esityksen niin juhlimme zoomissa ottamalla lasilliset opintojen ensimmäiselle onnistuneelle tehtävälle!

Blogi/portfolio julkaistu

Reitillä restonomiksi -sivusto on nähnyt päivänvalon tänään syntymäpäivänäni ja se olkoon eräänlainen lahja paitsi itselleni niin myös sivustoni pariin löytäville. Kuten sivuston alaotsikossakin tuli luvattua, kerron täällä opintojen ylä- ja alamäistä sekä omista tuntemuksistani reitin varrelta. Arvelen, rehellisyyden nimissä, etten ole täällä kovinkaan aktiivinen toimija, mutta tuohan tämä toivottua vaihtelua oman oppimisreitin tarkasteluun iänikuisten paperireferointien sijaan. Mukavaa, jos tämä sivusto olisi hyödyksi myös tuleville restonomi-opiskelijoille tai vaikkapa vertaistueksi tämänhetkisille opiskelijoille.

Reitillä restonomiksi ollaankin sitten seuraavat kolmisen vuotta!