Our Finland, Northern Norway ja Voyaged
Olen parin vuoden ajan seurannut instagramissa käyttäjää nimeltä Our Finland. Profiili esittelee ajankohtaisesti suomea joko yleisesti tai eri henkilöiden profiililähtöisesti. Käyttäjällä on 406000 seuraajaa marraskuussa 2023. Profiili toimii Visit Finlandin alaisuudessa ja onkin kevyt, visuaalinen versio matkailun edistämisen sivustosta. Profiilissa nostetaan aika ajoin esiin kampanja luontoisesti erilaisia käyttäjiä, jotka postaavat vuorollaan kuvia ja tekstiä liittyen profiilin luonteeseen ilmiöistä, luonnosta ja tapahtumista. Kesällä suomen rantakohteet ja kesäkaupungit saavat julkaisutilaa, syksyllä ruskakohteet ja talvella korostuu talviurheilu, retkeily ja joulun odotus. Profiilin kohokohtiin on kiinnitetty mm. Inner Finn- kampanja, revontulet, Masterclass of happiness- kampanja, Helsingin alue, sekä vuodenajat (@ourfinland 2023).
Tämä syksyn ehdottomasti lempipostaukseni profiilissa on kuvasarja suomen kummittelevimmista paikoista. Käyttäjien @niko.laurila, @tontza_visuals, @tamperetaivaalta ja @hvehmanen ottamat kuvat historiallisista rakennuksista ovat upeita ja kuvia täydentää kuvatekstissä avautuva pieni tekstinpätkä jokaisen kohteen historiaa kuvaten. Teksteissä on mainittu kohteen lisätietoja ja kerrottu parin kohteen kummituksista (@ourfinland 25.10.2023).
Instagram tili nimeltä @northernnorway kertoo biossaan olevansa paikallis- ja matkailusivusto, joka esittelee pohjois- Norjan alueita, kaupunkeja, tapahtumia ja yleisesti luontoa ja sen ilmiöitä. Sivustolla on 112000 seuraajaa marraskuussa 2023. Olen seurannut sivustoa pari vuotta, koska olen kiinnostunut pohjois- Norjasta matkailun ja työllisyysmahdollisuuksien takia. Käyttäjätili on aktiivinen ja postaa päivittäin upeita ammattilaistason kuvia ja kertoo kuvien kohteista lyhyesti. Vierailullamme pohjois- Norjassa pari vuotta sitten bongailin sivustolta mielenkiintoisia kohteita matkamme varrelta (@northernnorway 2023).
Voyaged on huumorisivusto 9gagin alaisuudessa toimiva matkailu tili, jolla on 3,4miljoonaa seuraajaa marraskuussa 2023. Kohokohtiin on nostettu maakohtaisia postauksia eri käyttäjiltä ja käyttämällä hastagia @voyaged voi saada postauksensa sivustolle. Reelsit ja kuvat ovat upeita, kuitenkin usein filttereiden avulla korostettuja, mikä on toki visuaalisesti vaikuttavaa mutta luo myös todellisuutta vaikuttavamman kuvan kohteista (@voyaged 2023).
Somen vaikutus matkakohteiden tutkimiseen on tänä päivänä yhtä tärkeässä roolissa kuin lentolippujen vertailu eri yhtiöiden välillä. Kipinä matkailuun syntyy mainosten ja erinäisten postausten perusteella ja kohteista on löydettävissä runsaasti tietoa eri alustoilta. Somen avulla voi askel askeleelta muodostaa kokonaisvaltaisen kuvan kohteesta ja kuten aiemmin totesin, voi se kuva olla somen kautta glamorisoitu vahvastikin. Sen myötä ehkä odotusten kohtaaminen ja ylittäminen on harvinaisempaa ja yllätyksellisyys jää usein kokematta. Some voi usein luoda myös aivan vääränlaisen kuvan kohteesta ja sen sisältämästä toiminnasta. Usein tavan tallaajalle saatavilla olevat lisäpalvelut ovat vajavaisempia kuin sometähdille, joille kannattaa näkyvyyden vuoksi tarjota aina ekstraa ja hienoimmat puitteet ja palvelut.

Tästäkin voisi päätellä piilotetun luokkayhteiskunnan vahvan vaikutuksen. Sometähdet ovat filmitähtiin verrattavia ja usein varsin vaativia diivoja, joilla on oltava tietyn standardin mukaisia majoitus-, elämys- ja ruokailukohteita. Perinteisten julkimoiden on myös oltava someammattilaisia pysyäkseen relevantteina ja kiinnostavina tänä päivänä.
Some on mahtava työkalu ja yhdistävä maailmanlaajuinen tekijä. Somen avulla lahjakkaat ihmiset pääsevät esiin helpommin ja some luo uudenlaisia työpaikkoja ja mahdollisuuksia tavallisillekin ihmisille. Mutta kuten monessa ilmiössä, on somenkin ympärillä nurja puoli. Some nostaa esiin ihmistyyppejä, jotka hyväksikäyttävät somen voimaa hankkiessaan yhteistyökumppaneita ja voivat lokakampanjoillaan vähäistenkin syiden vuoksi saada aikaan yrityksen boikotointia ja mittavaa taloudellista haittaa. Vastuuta somesisällöstä ei liikoja peräänkuuluteta ja erilaiset kehodysmorfian muodot kukoistavat, sekä eristyneisyys ja yksinäisyys.
Yrityksillä on tällä hetkellä oltava hallussa perinteinen media ja mainostaminen, sekä someosaamista. Someosaaminen on myös myyntivaltti työelämässä. Somen vaikutusta ei pidä vähätellä ja onkin viisasta valjastaa somen voima ja koittaa kääntää energia ja vaikutusvalta positiiviseen.