KEHITTÄMINEN JA ESIMIESTYÖ

Osaamistavoitteet:

  • kuvata hallinnollisten, oikeudellisten ja taloudellisten reunaehtojen merkityksen esimiestyölle
  • selittää rahoituksen ja taloussuunnittelun perusteet
  • kuvata keskeiset muutostrendit ja niiden vaikutuksen asiakastyöhön
  • ymmärtää laadunhallinnan ja laatutyön merkityksen kehittämistyössä
  • analysoida organisaation toimintaa ja kehittämiskohteita
  • käyttää tutkimustietoa ja erilaisia kehittämistyön menetelmiä
  • käyttää luovaa ongelmanratkaisua kehittäessään hyvinvointipalveluihin uusia toiminta- ja työtapoja

Keskeiset sisällöt:

  • Sosiaali- ja sivistyspalveluiden järjestämisen ja tuottamisen toimintamallit, toiminta- ja taloussuunnittelu
  • Esimiestyö ja laadun hallinta
  • Kolmassektori ja yritykset palvelujen tuottajina
  • Hyvinvointipalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen
  • Innovaatio- ja kehittämisvälineet
  • Palvelumuotoilu, kustannuslaskenta, hinnoittelu ja budjetointi
  • Työyhteisön markkinointiajattelu ja markkinoinnin keinot
  • Organisaatiokulttuuri ja oppiva organisaatio

-Oma ammatillinen kehittyminen ja urasuunnittelu toimintaympäristön muutoksessa