Osaamistavoitteet:
- kuvata hallinnollisten, oikeudellisten ja taloudellisten reunaehtojen merkityksen esimiestyölle
- selittää rahoituksen ja taloussuunnittelun perusteet
- kuvata keskeiset muutostrendit ja niiden vaikutuksen asiakastyöhön
- ymmärtää laadunhallinnan ja laatutyön merkityksen kehittämistyössä
- analysoida organisaation toimintaa ja kehittämiskohteita
- käyttää tutkimustietoa ja erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- käyttää luovaa ongelmanratkaisua kehittäessään hyvinvointipalveluihin uusia toiminta- ja työtapoja
Keskeiset sisällöt:
- Sosiaali- ja sivistyspalveluiden järjestämisen ja tuottamisen toimintamallit, toiminta- ja taloussuunnittelu
- Esimiestyö ja laadun hallinta
- Kolmassektori ja yritykset palvelujen tuottajina
- Hyvinvointipalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Innovaatio- ja kehittämisvälineet
- Palvelumuotoilu, kustannuslaskenta, hinnoittelu ja budjetointi
- Työyhteisön markkinointiajattelu ja markkinoinnin keinot
- Organisaatiokulttuuri ja oppiva organisaatio
-Oma ammatillinen kehittyminen ja urasuunnittelu toimintaympäristön muutoksessa