Yhteenveto

Kirjoitan tähän nyt yhteenvetoa ja vertailen olenko päässyt asettamiini tavoitteisiin, joita itselleni lähtötasossa asetin. Laitan lähtötason myös tähän rinnalle, jotta pystyn helpommin ja nopeammin vertailemaan, olenko saavuttanut tavoitteeni ja mitä olen mielestäni oppinut ja missä olisi vielä kehitettävää.

OPPIMISEN TAIDOT 

Lähtötaso ja tavoitteet:  

Koen, että aikaisemman hoitoalan kokemuksen ansiosta minun on helpompi ymmärtää ja oppia hoitotyön teoriaa ja soveltaa oppimaani käytännössä. Olen avoin ja utelias ja koen vahvuudekseni sen, että osaan ja uskallan kysellä asioista, jotka ovat minulle vieraita tai haluan tietää niistä ja oppia enemmän. Työvuorojen noudattaminen ja työyhteisössä toimiminen on minulle tuttua ja helppoa, tulen kaikkien kanssa toimeen ja pyrin omalta osaltani vaikuttamaan työilmapiiriin positiivisesti. Osaan ja haluan saada palautetta työskentelystäni, oli se sitten positiivista tai rakentavaa. Kehitettäviksi asioiksi itselläni koen asioiden/ töiden suunnittelun ja valmistautumisen, kuten vaikka hoitotilanteessa, että missä järjestyksessä ja mitä tarvikkeita tarvitsee valmiiksi ennen kuin aloittaa. Haluaisinkin ottaa tavoitteeksi harjoittelun aikana, että kiinnitän näihin asioihin huomiota työskentelyä suunnitellessani ja toivoisin ohjaajankin kiinnittävän tähän huomiota. Tiedän ja tunnistan roolini opiskelijana työyksikössä. Lähtötason ja muutenkin tällaisten kirjallisten itsereflektioiden kirjoittaminen on haastavaa ja haluan harjaantua ja kehittyä niiden tekemisessä. 

Yhteenveto:

Omasta mielestäni, olen työskennellessä alkanut kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä toimien aikana tarvitsin ja suurimmaksi osaksi tarvittavat tavarat ovatkin olleet mukana. Toki kaikkia tilanteita ei pysty ennakoimaankaan, mutta mielestäni näistäkin olen selvinnyt hyvin. Työskentely on nopeutunut ja helpottunut, ja olen saanut hyviä vinkkejä niiden helpottamiseen/nopeuttamiseen, esimerkiksi i.v lääkkeiden letkutuksessa. Olen tässä harjoittelun aikana myös opetellut enemmän reflektoinnin tekoa, toki oman oppimisen arviointi on haastavaa, mutta kehitystä on tapahtunut. Palautetta työskentelystä ja päivästä olen pyytänyt, ja olen sitä saanutkin. Monia uusia asioita olen saanut tietää ja omasta mielestäni tietynlainen kokonaisuuksien hahmottaminen ja ymmärrys on tullut.

EETTINEN OSAAMINEN JA AMMATTITAITO

Lähtötaso ja tavoitteet: 

Aikaisempien työkokemusten myötä olen oppinut työskentelemään eettisten arvojen mukaan. Nykyisessä työyksikössä vanhuspuolella kohtaa usein asiakkaita ja heidän omaisiaan, joten vuorovaikutustilanteet ovat minulle luonnollisia ja mielestäni osaan toimia näissä tilanteissa. Tiedän ja toimin työssäni eettisten periaatteiden mukaan. Jokainen potilas on yksilö ja erilaisia, ja tämän otan huomioon työskennellessäni.  

Tavoitteeksi asettaisin itselleni työyksikön käytänteisiin ja tapoihin perehtymisen ja potilaiden ja omaisten kohtaamisen erilaisissa tilanteissa, koska aina voi kehittää itseään ja dialogisia ja vuorovaikutustaitojaan. 

Yhteenveto

Harjoittelun aikana olen kohdannut tilanteita, joissa olen itse pohtinut asioiden eettistä puolta ja sitä mitkä minun arvoni hoitajana ja yksilönä ovat, ja kuinka nämä heijastuvat toimintaani ja ajattelutapaan. Olen huomannut että aina kaikki nämä eivät kohtaa, ja eri ammattikunnilla saattaa olla erilaiset käytänteet ja arvot joiden mukaan toimia. Harjoittelun aikana kävimme toisen opiskelijan kanssa KYSin järjestämässä etiikkapajassa, joka oli minusta hyvä ja avartava kokemus. Oli mukavaa päästä keskustelemaan muiden opiskelijoiden ja vetäjän kanssa erilaisista tilanteista ja tapauksista.

KLIININEN OSAAMINEN

Lähtötaso ja tavoitteet: 

Pohjana on hoitotyön osaaminen ja sisätautipotilaan hoitoon ja erilaisiin sisätauteihin liittyvät teoriaopinnot. Perusasiat koen hallitsevani hyvin, kuten vitaalielintoimintojen mittaus ja niiden merkitys potilaan voinnissa sekä perushoitoon liittyvät asiat. Koen osaavani jonkin verran tunnistaa oireita ja niihin sopivia hoitotyönkeinoja. Nämä asiat ovat kuitenkin sinällään uusia, ja koenkin tarvitsevani siinä vielä harjoitusta. Rakenteellinen kirjaaminen on tuttua, mutta uskon tässäkin olevan tarvetta kehittää itseään, varsinkin jos työyksikön dokumentointiohjelma on eri mitä aiemmin olen käyttänyt. Nestehoidot ja muut i.v tapahtuva lääkitseminen ja hoito on uutta ja siitä minulla on vain koulun teoriapohja ja periaatteet hallussa, sekä muutama käytännön harjoittelu. Haluan näihin paneutua ja päästä toteuttamaan ohjaajan avulla, jotta saisin työskentelyyn varmuutta ja taitoa. Lääkehoito kiinnostaa ja lääkelaskuissa ei ole ollut hankaluuksia. Kehitettävänä asiana lääkehoidossa haluan syventää tietoa eri lääkkeiden käytöstä ja miksi niitä käytetään, sekä miksi ne vaikuttaa. Tiedän ergonomisen työskentelyn periaatteet, mutta koen tarvitsevani harjoitusta, että muistaisin myös työskennellä ergonomisesti. Harjoittelujakson aikana haluankin syventää jo opittuja asioita ja oppia lisää sisätautipotilaan hoidosta käytännön työssä.

Yhteenveto:

Kliinisen osaamisen tavoitteeni ovat mielestäni täyttyneet ja jopa tullut opittua sellaisiakin asioita, joita en ollut edes asettanut itselleni tavoitteeksi vielä. Perushoidolliset asiat koen itselleni helpoiksi, ja osaan tunnistaa ja ohjautua tekemään niitä itsenäistesti. NEWS-pisteiden mittaaminen onnistuu, ja koen oppineeni ymmärtämään ja sisäistämään syyn, miksi niitä seuraillaan. Kirjaamista ja lääkehoitoa on ollut joka vuorossa. Kirjaaminen onnistuu mielestäni jo hyvin ja koen osaavani kirjata potilaan hoidossa keskeiset asiat ja havainnot, laatia hoitoisuusluokituksia ja katsoa potilaan tiedoista lääkityksistä ja määräyksistä tarvittavat tiedot. Tavoitteenani oli oppia ja onnistua i.v hoidossa. Olen saanut ja oppinut letkuttamaan perusnesteitä, lääkkeitä ja verivalmisteita. Mielestäni tämä onnistuu jo hyvin, olen tarvittaessa kysellyt apuja ja neuvoja, jos jokin asia ollut epäselvää. Kanyylin laitossakin onnistuin kolmannella kerralla. Olen oppinut antamaan i.v nesteitä, suunnitellut työskentelyni niin että homma menee jouhevasti ja aseptisesti oikein. Olen myös saanut laittaa pistoksia i.m sekä s.c. Puhdistella ja hoitaa haavoja, asentaa kestokatetreja ja paljon muuta. Tuntuu että kliinisten taitojen osata osaamiseni ja tietämykseni on kasvanut huimasti siihen mitä se oli harjoittelun alussa.

TERVEYDEN JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN

Lähtötaso ja tavoitteet: 

Teoriapohja ja työelämän käytännön kokemusta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä ja potilaiden ohjauksesta. Koen tarvitsevani kuitenkin harjoitusta tähän, jotta osaisin vakuuttavasti seistä asiantuntijuuteni takana ja saada potilaan itsekin kiinnostumaan omiin elintapoihin ja omaan terveyteen liittyvään ohjaukseen ja edistämiseen. Harjoittelun aikana haluaisinkin saada lisää ammattitaitoa ja osaamista asian esille ottamiseksi potilaan kanssa. 

Yhteenveto:

Mielestäni minulla on kuntouttava työote, jonka tavoite on saada potilaan omatoimisuus ja toimintakyky palautumaan sen verran, että hän pääsisi kotiutumaan tai jatkohoitopaikkaan. Osaan ottaa myös huomioon potilaan sen hetkisen tilanteen ja arvioimaan sen mukaan, miten toimin. Potilasohjausta ja heidän kannustamistaan omaan hoitoonsa, mm. diabeetikoilla on tullut jonkin verran vastaan ja olen päässyt myös ohjeistamaan potilasta kotona tehtävään PEF mittaukseen. Koen saaneeni sen verran itseluottamusta, että osaan ja pystyn kertomaan potilaalle ammattimaisesti, miksi hänen tulisi esimerkiksi lähteä liikkeelle, jos hänen fyysinen vointinsa sen sallii, vaikka potilas olisikin sitä mieltä että hän ei siihen kykene. Kannustan potilasta, kuuntelen heidänkin toiveita, mutta osaan myös perustella heille miksi näin toimitaan jossain tilanteessa joka on hänen parhaaksi.

OHJAUS JA OPETUSOSAAMINEN

Lähtötaso ja tavoitteet: 

Potilaan ohjauksessa osaan ottaa huomioon mielestäni jokaisella potilaalla heidän yksilölliset tarpeensa ja mahdolliset rajoitteet. Haluan kehittyä potilasohjauksessa ja kyetä hyödyntämään erilaisia ohjauksen keinoja käytännössä. Potilasohjauksessa haasteellisinta mielestäni on saada itselle oikeanlaista itsevarmuutta potilaan oikeanlaiseen ja myönteiseen ohjaukseen, kuulostamatta puuduttavan luennoivalta tai epävarmalta. Haluaisin oppia löytämään tilanteisiin sopivat ohjauskeinot yksilöllisesti jokaisen potilaan kohdalla. 

Yhteenveto:

Mielestäni tähän kohtaan on samat asiat kuin ylläolevaan. Koen kehittyneeni potilasohjauksessa, mutta toki lisää ohjaustilanteita haluaisin seuraavassa harkassa, jotta pääsisin harjoittelemaan vielä lisää.

3 Comments

  1. Moikka!
    Sen muutaman vuoron, mitä olet ollut ohjauksessani joko yksilö- tai moduulissa olen kanssasi samaa mieltä, että tavoitteesi on tullut täyteen harjoittelun aikana.
    Pariin otteeseen olen joutunut puuttumaan töihin myöhässä tulemiseen liittyen ilmoittamisen tärkeydestä ja hienosti keskusteltuamme asiasta, itse keksitkin siihen ratkaisuja.
    Eettistä pohdintaa kuvasit, että on harjoittelun aikana tullut, tämä on hyvä, että asiat herättävät tunteita ja mietityttävät, mutta on tärkeää myös varsinkin opiskelijan roolissa tuoda esiin, jos jokin potilastapaus tuntuu jäävän painamaan mieltä, tähän järjestämme mielellämme keskustelua myös opiskelijoille. Meillä on todella monipuolinen osasto, jossa on hyvin monenlaisessa tilanteessa olevia potilaita ja tätä eettistä pohdintaa tulee itselläkin arjessa todella paljon.

    Potilaiden kanssa olet ollut todella luonteva ja helposti lähestyttävä hoitaja. Tärkeää on, että olet kuitenkin omaksunut opiskelijan roolin harjoittelussa ja varmistellut asioita, mitkä on epäselviä tai missä olet ollut epävarma.

    Kädentaidot, kuten mainitsemasi kanylointi on tullut tutummaksi, ja hienoa että oletkin saanut siinä onnistumisen kokemuksen, nämä ovat erittäin tärkeitä! Nämä ovatkin asioita, joihin harjaantuu vain jatkuvien toistojen myötä sitten viimeistään työelämässä.

    Kuntouttava työote korostuu meidän osastollamme, koska suurin osa potilaista tulee kotoa, ovat meillä, ja lähtevät takaisin kotiin, joten heidän pärjäämiseksi siellä, on tärkeää alusta alkaen ottaa kuntouttava näkökulma työskentelyssä huomioon, minkä olet hienosti tehnytkin.

    Toivottavasti oli antoisa harjoittelu meidän osastollamme, tästä on hyvä jatkaa teoria opintoja kohti sairaanhoitajuutta!
    MUTTA, sitä ennen, ihanaa, leppoisaa ja rentouttavaa joulun aikaa 🙂

  2. sh Ninni Jääskeläinen

    Moi Jenni! Samoilla linjoilla Satun kanssa.

    Oppimisen taidot
    Olet täyttänyt blogia harjoittelun aikana ja huolehtinut työvuorotaulukkoasiat. Sulauduit mukavasti osaksi työyhteisöä ja olet aktiivinen opiskelija. Pyysit jonkin verran myös palautetta toiminnastasi.

    Eettinen osaaminen ja ammatillisuus
    Potilaat kohtaat luontevasti ja vuorovaikutus on ammatillista. Eettisesti haastaviakin tilanteita harjoittelusi aikaan tuli vastaan ja tällaisista paljon työyhteisössä keskusteltiin. Myös tuo Satun mainitseva henkinen kuormitus täytyy pitää mielessä. 🙂 Oli kiva kun pääsit eettiseen pajaan osallistumaan!

    Kliininen osaaminen
    Perushoidollinen osaamisesi on vahvaa ja saitkin keskittyä myös enemmän vitaalielintoimintojen mittaamiseen ja arviointiin. Kirjaat selkeästi oleellisia asioita ja olet toteuttanut määräyksiä; lääkemuutoksia, tilannut labroja.

    Mukavasti pääsit syventämään omaa osaamistasi ja moduuliharjoittelussa omien potilaiden kohdalla kokonaisvaltaisesti perehtymään potilaan tilaan. Näit potilaiden hoitopolkua ja osallistuit potilaan kotiuttamiseen. Hahmotat potilaan nestetasapainon, ja siihen liittyvät haasteet hienosti tähän harjoitteluvaiheeseen nähden. Näitä monesti saa miettiä meidän munuaisten tai sydämen vajaatoiminta -potilaiden kanssa. 🙂 Pääsit harjoittelun aikana joihinkin tutkimuksiin mukaan, kuten CT-kuvaus ja maksabiopsia.

    Lääkehoidon osalta pääsit käden taitoja vahvistamaan huimasti, ja sait tähän varmuutta. Iv-lääkehoitoa pääsit toteuttamaan paljon ja perehdyit, mitä on esim. furosemidi-lääkkeen kohdalla huomioitava hoitajana. Toimit opiskelijan roolissa ja muistat aseptiikan.
    Kannattaa tulevissa harjoittelussa mahdollisuuksien mukaan osallistua farmaseutin mukaan!

    Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
    Kuntouttava työote oli sinulla hienosti käytössä ja olet sen omaksunut toimintaan. Perustelet myös potilaalle, miksi. Osaat ajatella potilaan tilaa nyt erikoissairaanhoidossa versus ”kotikunto”; mihin kuntoutuksella tähdätään. Tulevissa harjoitteluissa voit rohkeasti ”omien potilaiden” kanssa keskustella elintavoista, ottaa niitä puheeksi ja siinä lomassa kannustaa niihin terveellisempiin vaihtoehtoihin.

    Ohjaus ja opetusosaaminen
    Potilasohjausta toteutit päivittäisistä toimista verensokerin mittaamiseen ja insuliinin pistämiseen. Ohjasit potilaita inhalaatiolääkkeen ottamisessa ja PEF-puhallusten toteuttamiseen kotiutusvaiheessa.

    Pääsit osallistumaan kyllä monipuolisesti eri tilanteisiin harjoittelusi aikana ja toivottavasti sait mahdollisimman paljon irti :). Olit moniammatillisesti mukana ja opin kannalta kiva, että akuuttejakin tilanteita tuli. Se on hyvä, että tällaisia MET-tilanteitakin tulee opiskelijan roolissa vastaan, kun silloin ei vielä niin sanottu vastuu paina ja pääsee osallistumaan silti. 🙂

    Harjoittelusi on hyväksytysti läpi ja ei kun tsemppiä tuleviin opintoihin. 🙂

  3. Okko Tervo /ohjaava opettaja

    Hei Jenni!

    Hyvää työtä harjoittelussa. Olet selvästi päässyt tutustumaan hyvin sairaanhoitajan työnkuvaan ja toteuttamaan sairaanhoitajalle oleellisia hoitotyön toimintoja. Olet saanut hyvää palautetta ohjaajiltasi ja olet saanut hyvän pohjan tuleville harjoitteluillesi.

    -Okko Tervo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *