PORTFOLIO: OPPIMISTEHTÄVÄ MATKAILUSTA. OSA 1

Opintomatkailua nuorille miehille ja honeymooneja pariskunnille!

Mutta, kuten huomaamme, näissä matkakuvauksissa, suurimmassa osassa, on tarveperustainen matkustaminen kyseessä. Huvinvuoksi matkailua ei siis harrastettu työväestön keskuudessa lainkaan. Ylemmän luokan perheillä oli sivistyksen nimissä (noin vuodesta 1660 vuoteen 1840) lähettää perheen täysi-ikäiseksi tulleet nuorukaisensa tutustumaan eurooppaan, heillä oli mukana yleensä joku vanhempi valvomassa ja ohjaamassa toimintaa. Moodlen verkkomateriaalin puhutuista dioista löytyi tieto, jonka mukaan tätä nuorten miesten sivistysmatkaa kutsuttiin nimellä Grand Tour. Ja kyllähän euroopassa ja varmasti koko maailmassamme, on osattu lomamatkailu ylhäisön piireissä aina. Englantilaisia varakkaampia pariskuntia houkutteli Italia ja etelä-Ranska lyhyehkön matkan ja helpohkon saavutettavuutensa ansiosta, Sveitsi keuhkoille hyvää tekevän vuoristoilmansa takia ja Kreikka hienon historiansa vuoksi. Ja koko ajan matkustajien matkustusmukavuus vain kasvoi. Tietenkin, nykytermiä käyttääkseni, kotimaan matkailu on aina ollut suosittua. Puheena tuskin kuitenkaan puhtaasti lomamatkailua vaan tarvepohjaista sekin. Kesäajat Suomessakin vietettiin yleensä maaseudulla, suurimmalta osin työtätekemässä, peltoja viljelemässä ja satoa korjaamassa, mutta osa ajasta varmasti myös nauttimassa kesäiltojen lämmöstä, yhteisiä juhlia juhlimassa. Mutta maaseudun ihmiset harvemmin matkustelivat lähikyliä kauemmas kotikonnuiltaan.

Mutta nyt matkaan, kuuletko kutsun?

Laivakaluston kehittymisen ansiosta matkanteko sujui jo joutuisammin, tieverkostojen paraneminen, matkustuspalveluiden lisääntyminen, ja lopulta tekniikan astuttua kuvioihin, saatiin junia, autoja ja lentokoneita. Kehitys alkoi toden teolla ja alamme saapua tällä historian havinaa täynnä olevalla matkallamme yhä lähemmäs nykyaikaa, sillä oppimateriaalin mukaan: vuodesta 1500 eteenpäin alamme jo puhua liikkumisen ajasta isossa mittakaavassa. Ja aina kun ihmisellä on tarve saavuttaa jotain, paremmin ja nopeammin, alkaa ihminen innovoimaan,kaipaamaan jotain aina vaan helpommin tehtävää, saavutettavuutta ja niin edespäin, Tietyllä tavalla laiskuus, ahneus ja ikuinen kaipuun roihu jonnekin, on meissä ihmisissä ollut sieltä kivikaudelta asti. Sillä liikkumisen aikakauden alun tärkein ja perimmäisin syy ei ole saada meitä ihmisiä sinne jonnekin, vaan saada raaka-aineita, kultaa, kimallusta ja kunniaa tänne. Se on saanut ihmiset keksimään, kehittämään ja kokeilemaan siipiään tuhansien vuosien

https://peda.net/manttavilppula/vy/oppiaineet/historia/7-luokka/tv

Tässä (hitaasti) liikkumisen ajan loppupuolella, keskellä teollista vallankumousta, kaiken tekemisen koneellistumista saatiin vihdoinkin höyryllä toimiva juna ja matkantekokin mullistui! Jessican ja Laurencen Blogista voi lukea erilaisia matkablogeja, mutta sieltä löytyy myös tarina jonka mukaan Englantilainen Thomas Cook perusti maailman ensimäisen matkanjärjestäjä-yrityksen 1841. Alun perin kohdeyleisönä oli vähän köyhempi työväenluokka. He jotka tuskin koskaan matkustivat 20 kilometriä kauemmas kotoansa. Ei se että myyt lipun johonkin kulkuneuvoon ollut mikään uusi asia. Lipunmyyntiähän on tarvittu jo pitkään vaikka laivamatkoille: jo varhaiset venetsialaiset…. Mutta ensimäistä kertaa joku keksi yhdistää lipun hintaan tarjoilun. Eli shillingin hintaiseen junamatkaan sisältyi ateria, musiikkiesitys ja iltapäivätee. (tärkeä asia briteille) Hän möi ensimmäiselle seuramatkalle 500 paikkaa. Sen jälkeen hän teki sopimuksen jossa hän sitoutui järjestämään vastaavia matkoja rautateiden kanssa (onnistuneesti!). Seuraavina vuosina hän järjestikin seuramatkoja Pariisin maailmanäyttelyyn ja jopa 222 päivän maailmanympärimatkan! Thomas Cookin matkatoimisto oli ikonina matkailun maailmalle lähes 200 vuoden ajan. Vaikka omistajaa yritys vaihtoikin moneen kertaan, Thomas Cookin nimi nykyaikaisen matkailun isänä säilytettiin loppuun asti. Yritys meni vast’ikää konkurssiin jättäen noin 600 00 matkustajaa kohteisiinsa! https://independenttravelcats.com/travel-history-the-tale-of-thomas-cook-father-of-modern-tourism/

Höyrykäyttöisiä kulkupelejä kehitettiin 1800-luvun alussa sekä maantie- että rautatiekäyttöön. Kolmisenkymmentä yrittäjää rakenteli 1820–30-luvuilla Britanniassa maanteille tarkoitettuja vaunuja. Koneiden suuri paino ja polttoaineenkulutus yhdistettyinä heikkoihin kori-, jousitus- ja voimansiirtoratkaisuihin kuitenkin hyydyttivät höyryautojen rakentelun. https://tekniikanmaailma.fi/lehti/19a-2019/merkkivuosi-1830-rautatie/