Kuvittele kesäleiri, jolla on pari sataa lasta. Osa lapsista puhuu äidinkielenään venäjää ja osa viroa. Puolet ohjaajista tulee Savonia-ammattikorkeakoulusta Suomesta, Savon sydämestä ja puhuu suomea. On siis tarvittu rutkasti heittäytymistä sekä luovaa kommunikointia lasten ja leirin ohjaajien kanssa.
Savonia on tehnyt yhteistyötä Viron lastensuojeluliiton leiritoiminnan kanssa jo vuosikymmenen ajan. Opiskelijat ovat päässeet oppimaan kansainvälistä yhteistyötä ja ohjaamisen taitoja noin viikon mittaisille leireille.

Yhteistyössä järjestetylle leirille on osallistunut noin 130–230 lasta. Opiskelijat ovat saaneet huikeita kokemuksia kv-toiminnasta ja eväitä reppuun. Vuosien saatossa mukana on ollut sairaanhoitaja-, sosionomi-, fysioterapia ja kätilöopiskelijoita.

Tallinnan maisemia ja sijaishuoltoprosessi Narva Paju Koolissa
Monikulttuuriseen vaihtoon liittyy tutustuminen paikalliseen kulttuuriin. Opintomatka alkoi tällä kertaa mukavalla kävelyllä Tallinnan vanhaan kaupunkiin. – Kiipesimme Toompean mäelle ihastelemaan näkymää Tallinnan kattojen yli. Tämän jälkeen maistelimme päivällisellä Tallinnan herkkuja, kerrotaan leiriltä. Aamulla matka jatkui Tallinnasta Narvaan, jossa opiskelijat pääsivät tutustumaan kaupunkiin ja sen tunnelmaan.
– Teimme opintokäynnin lastensuojelun sijaishuoltoyksikköön, Narva Paju Kooliin. Meitä odotti yksikön johtaja ja lapset kahvien kera. Pääsimme näkemään yksikön tilat ja kuulimme sijaishuoltoprosessista. Opintokäynti toi ymmärrystä virolaisesta lastensuojelusta ja oli mieleenpainuva oppimiskokemus, kommentoivat opiskelijat.
Remnikussa lämmin vastaanotto
Narvasta Savonian poppoo suuntasi Remnikuun, jossa odottivat leirinjohtaja Alar Tamm ja ohjelmavastaava Annika Silde. Lämpimän vastaanoton ja ohjelman suunnittelun jälkeen päästiin in action yhteistyössä leirin paikallisten ohjaajien kanssa.
Vuoden 2018 leirin suunnittelu alkoi kesäkuussa yhteistyössä leirin johdon kanssa. Opiskelijat ideoivat unelmien leirin, josta he valitsivat parhaimmat ideat leirillä toteutettavaksi. He suunnittelivat ohjelmaa elämys-, musiikki-, kädentaitojen- ja liikuntatiimeissä. Aktiviteetit esiteltiin leirin ohjelmavastaavalle ja lapsille, joiden kanssa päätettiin yhteistyössä leirillä toteutettava ohjelma.

– Leirien päätavoite on tuottaa lapsille uusia kokemuksia, jotka auttavat heitä tulevaisuudessa, kertoo leirin johtaja Alar Tamm. Tamm täydentää, että lapset oppivat tärkeitä tulevaisuudessa tarvittavia yhteistyötaitoja muun muassa leirillä toteutuvan seikkailupedagogiikan kautta.
Kahden leiripäivän jälkeen opiskelijat kuvaavat leiriä antoisaksi oppimiskokemukseksi. – Olemme oppineet muun muassa ohjaamaan uusia ryhmiä, ennakoimaan tilanteita, organisoimaan toimintaa sekä astumaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle, kuvailevat opiskelijat.
Tutustu leirikeskukseen >>
Tutustu Viron lastensuojeluliittoon >>
Kirjoittajat:
Katrina Hyvönen, hoitotyön lehtori
Johanna Komulainen, sosiaalialan opettaja
Alar Tamm, leirijohtaja