Nurmeksen kirjastossa käy positiivinen kuhina, kun kansainvälinen joukko nuorisotyöntekijöitä on saanut mielenkiintoisen tehtävän kirjastonhoitajalta. Tehtävänä on ottaa viiden kirjan otsikoista yksi tai useampi sana, joista luodaan runo.

Toiset tekevät tehtävää keskittyneesti yksin ja hiljaa, kun taas toiset tekevät porukalla ja nauru pulppuaa. Tunnelma on avoin ja lämmin. Runoista tulee mielettömän upeita. Runoilun jälkeen pohdimme, että tehtävän voisi tehdä nuorten kanssa; missä päin maailmaa tahansa. Alla suomalaisen ja slovakialaisen nuorisotyöntekijän tuotos.

Nuorisotyö syrjäseuduilla – meillä ja maailmalla

Kirjastossa vieraileva joukko kokoontui Hyvärilän nuorisokeskukseen Nurmekseen viidestä eri maasta: Slovakiasta, Sloveniasta, Itävallasta, Italiasta ja Suomesta. Osallistujat olivat erilaisissa organisaatioissa nuorisotyöntekijöinä. Mukana olivat myös vapaaehtoispalvelun työharjoittelijat Portugalista ja Venäjältä.

Nurmeksen nuokkarilla. Kuva: Ksenia Demianenko

Lähes viikon mittaisen seminaarin (22.-27.10.2018) järjestäjänä toimi Hyvärilän nuorisokeskus, jossa on runsaasti kansainvälistä toimintaa. Hyvärilä koordinoi muun muassa Euroopan vapaaehtoispalvelua, jonka myötä Hyvärilä sekä vastaanottaa että lähettää nuoria työharjoitteluun ympäri Eurooppaa. Lisäksi Hyvärilän kautta voi toteuttaa ulkomaan nuorisovaihtoja sekä koulutuksia ja seminaareja ammattilaisille. Seminaarin toteutuksen mahdollisti kansainvälinen Erasmus+-ohjelma, josta saatiin rahoitus kyseiselle viikolle.

Teemoina tapaamisessa olivat syrjäseutujen nuorisotyö sekä kansainvälisen yhteistyön rakentaminen. Viikkoon mahtui luentoja, työpajoja, vierailuja, ulkoaktiviteetteja sekä kansainvälisiä iltoja. Ensimmäisenä päivänä Hyvärilän toimitusjohtaja Jason Koukku esitteli Hyvärilän toimintaa sekä Suomen nuorisotyötä. Päivään sisältyi myös osallistujien organisaatioesittelyt sekä vierailu nuorisotalolla, jossa kuuntelimme keskittyneenä nuorisopäällikkö Matti Piirosen sekä etsivän nuorisotyöntekijän Saara Laitisen kerrontaa paikallisesta nuorisotyöstä.

Olympialaiset, Hyvärilän nuorisokeskus. Kuva Ksenia Demianenko.

Toisen päivän luento-osuuden pitivät Xamk:n Juveniasta (nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus) Sari Tuuva-Hongisto ja Marita Mattila. Luennoissa käsiteltiin muun muassa Suomen syrjäseutujen nuoria ja heidän liikkuvuuttaan sekä siihen liittyvää projektia ja tutkimusta. Luennon jälkeen kävimme perehtymässä nuorisotyön menetelmiin käytännössä ”olympialaisten” merkeissä. Kisailu sisälsi muun muassa mölkkyä ja frisbeegolfia.

Päivän päätteeksi Sari Tuuva-Hongisto piti työpajan, jonka aiheena oli mahdollisuudet ja menetelmät syrjäseutujen nuorten tukemisessa. Torstaipäivä alkoi alussa mainitulla kirjastovierailulla, jonka yhteydessä Nurmeksen palveluohjaaja Teija Simonen kertoi, kuinka Nurmeksessa tuetaan lapsia, nuoria sekä lapsiperheitä. Iltapäivällä esittelin Suomen edustajana etsivää nuorisotyötä sekä suomalaista sosiaalialan koulutusjärjestelmää, jonka jälkeen pohdimme työpajoissa, kuinka syrjäseutujen nuoria voisi tavoittaa.

Viimeinen ohjelmapäivä sisälsi yhteistyön rakentamista sekä Hyvärilän Nuotta-valmentajan luento-osuuden sosiaalisen nuorisotyön menetelmistä. Pääsimme kokeilemaan työmenetelmiä myös käytännössä, kun yritimme ratkaista paria ongelmanratkaisutehtävää. Toisessa tehtävässä yritimme saada alla olevan kuvan mukaisesti tehtyä palikoista tornia. Emme tällä erää onnistuneet tehtävässä.

Ongelmanratkaisua, Hyvärilän nuorisokeskus. Kuva: Ksenia Demianenko

Kansainvälisyys sosiaalialan opinnoissa ja työelämässä

Sosiaalialan YAMK-tutkinto-ohjelmassa asiantuntijuuden kehittyminen pohjaa integratiivisen pedagogiikan hyödyntämiseen. Ko. pedagogiikan mukaan asiantuntijuus muodostuu teoreettisesta ja käytännöllisestä tiedosta sekä sosiokulttuurisesta että toiminnan säätelyä koskevasta itsesäätelytiedosta. Osaaminen vahvistuu yhteistyössä opiskelijoiden, työntekijöiden, opettajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Kansainvälisyys on osa tätä yhteistyötä ja edellyttää aitoa kumppanuutta.

Opiskelijana innostuin Hyvärilän seminaariviikosta, koska huomasin ettei kansainvälistyäkseen tarvitse lähteä kauas. Huomasin myös, että kun sosiaalialan edustajat kokoontuvat, ei tarvitse selitellä kenellekään työnsä luonnetta, vaikka oltaisiinkin eri puolilta maailmaa eikä aina ole sanoja saatavilla kommunikointiin.

Seminaarin aikana tutustuin osallistujien erilaisiin ajatuksiin ammatillisesta nuorisotyöstä. Totesimme useaan kertaan, että yhteistyötä on paljon helpompi ja mukavampi lähteä rakentamaan, kun vastapuoli on tuttu. Jatkossa voimmekin pohtia miten nuoriso- ja työntekijävaihdot, kansainvälinen vapaaehtoistyö sekä tutustuminen toisen työhön (job shadowing) onnistuisi. Miten voisimme kehittää omia työmenetelmiämme ja mahdollistaa nuorille erilaisia kansanvälisiä kokemuksia, elämyksiä ja vuorovaikutusten rikkautta ja torjua näin mahdollista syrjäytymisen kokemusta?

 

Kirjoittajat
Mari Pekkarinen
Sosionomi yamk-opiskelija
Savonia-ammattikorkeakoulu

Anne Walden
Yliopettaja
Savonia-ammattikorkeakoulu

Pirjo Turunen
Lehtori
Savonia-ammattikorkeakoulu

– – – – –

Linkkejä:
https://www.hyvarila.com/
http://www.erasmusprogramme.com/

 

Euroopan syrjäseutujen nuorisotyöntekijöitä – kohtaamisia Pohjois-Karjalassa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *