Mitä tiedät mobiilisovelluksista asiakastyössä? Tämä blogi tuo esille 10 keskeistä asiaa, jotka mahdollistuvat, kun otat käyttöön mobiilisovellukset asiakastyössä. Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Weltech-hankkeessa olemme tutustuneet erilaisiin mobiilisovelluksiin ja pyrkineet kartoittamaan, miten niitä voisi hyödyntää asiakastyössä.
Useimpien mobiilisovellusten taustalla käytetään pelillisyyttä. Käsite hyötypeli (serious games) tarkoittaa mobiilisovelluksen avulla jonkin tietyn oman asian tai tiedon oppimista (Pelikasvattajan käsikirja 2).
Leikillisyydellä ja pelillisyydellä on todettu olevan asiakkaan voimavaroja lisäävä vaikutus ja sen avulla voidaan lisätä yhdessä olemista, ryhmäytymistä ja positiivisia kokemuksia (THL 2020). Pro Sos -hankkeessa pelillisyyden huomattiin muuttavan asiakkaan ja työntekijän valta-asemaa, jolloin työntekijästä tulee enemmän ohjaaja (Hytti 2019).
Mobiilisovellusten viidakossa näistä sovelluksista on hyvä lähteä liikkeelle. Osaamisen ja innostu

misen kasvaessa sovellusten käyttöä voi laajentaa. Tässä syyt, miksi sinun pitäisi tutustua näihin:
- Tutustut asiakkaaseen. Pelien tai sovellusten avulla on mahdollista tutustua asiakkaaseen syvällisemmin.
- Seuraat edistymistä. Asiakkaan terveellinen syöminen voi olla hauskaa seurata vaikka ”See how you eat-sovelluksen avulla.”
- Autat arjen haltuun ottamisessa. Arjen hallintaan löytyy erilaisia sovelluksia. Sovellusten avulla voi seurata omaa budjettiaan, ruokailuaan tai liikkumistaan. Padlet – seinän avulla tai Book Creator -sovelluksella voit rakentaa esimerkiksi oman virtuaalisen ja visuaalisen kalenterin.
- Lisäät osallisuutta ja vuorovaikutusta. Hyötypelien avulla vuorovaikutusta voi olla asiakkaan kanssa enemmän. Toiminnallisuus luo keskustelua. vaikeiden asioiden käsittely voi olla helpompaa. Nuorille kehitetty Chillaa -sovellus on yksi hyvä mobiiliratkaisu asioiden käsittelemiseen ja keskustelun pohjaksi.
- Hyödynnät ryhmiä ja luot yhteisöllisyyttä. Mobiiilipelit ja sovellukset voivat rohkaista puhumaan ja voi myös edistää ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä.
- Pelaat itsellesi uusia taitoja – tai suosittelet pelejä. Monet hyötypelit sisältävät pelillisyyttä. Mobiilisovellusten avulla voit treenata kehoa tai älyä. Ota lääkelaskut haltuun pelin avulla, esimerkiksi Savoniassa kehitetyn LääkeMaisteri-pelin avulla.
- Autat arvioimaan edistymistä ja toimintakykyä. HuimaHiilari on mobiililaitteilla pelattava peli, jonka avulla diabetesta sairastavat lapset ja nuoret oppivat ruokien hiilihydraattien laskentaa.
- Motivoit. Pelit voivat edistää sisäistä motivaatiota ja saada aikaan flow –tunteen. Sovellukset voivat kannustaa elämänlaatua parantaviin muutoksiin esimerkiksi tupakoinnin lopettamiseen. THL:n ja HUsin kehittämä Motivisti-sovellus auttaa sitoutumaan muutoksiin ja seuraamaan edistymistä.
- Liikut itse ja autat liikkumaan enemmän. Terveyden edistämisen näkökulmasta peleillä voi olla paljonkin annettavaa. Niiden avulla ihmisiä voidaan saada liikkumaan enemmän tai kuntoutumaan tehokkaammin. Perinteiset Sports Tracker ja vastaavan tyyppiset sovellukset toimivat hyvin liikkumisen seurannassa ja niihin on jo rakennettu verkkoyhteisöjä mukaan, joissa voi jakaa omia suorituksia ja ajatuksia. Verkkoyhteisö voi toimia osaltaan myös sparraajana.
- Saavutat mielenrauhaa ja autat saavuttamaan sitä. Mobiilisovelluksista löytyy hyviä ratkaisuja myös rentoutumiseen ja hyvinvointiin liittyen. Esimerkiksi Fluidity sovellus tai Oiva sovellukset voivat auttaa rentoutumisessa.
Mobiilisovellukset voivat auttaa rentoutumisessa. Kuva: PxHere CCO.
Mobiilisovelluksilla saadaan lisäarvoa asiakastyöhön. Rohkeasti kokeilemaan ja käyttämään sovelluksia työssänne!
Kirjoittajat:
Minna Kaija-Kortelainen
Heli Kekäläinen
Anu Kinnunen
WelTech-hanke
Lähteet:
Hytti, Tytti. 2019. Painavaa keveyttä asiakastyöhön. – Miksi leikillisyyttä ja pelillisyyttä kannattaa hyödyntää sosiaalisessa kuntoutuksessa ja sosiaalityössä? Pro Sos- hanke.
Pelikatalogi -Pelaten osalliseks.
THL 2020. Pelillisyyden hyödyntäminen sosiaalityössä.