Aikaisemmat harjoittelut:
-Tutustuminen röntgenhoitajan ammattiin 1 viikko Äänekosken sairaalan röntgen kevät 2017
-Natiiviröntgen harjoittelu 1. Saarijärven sairaala, 3 viikkoa, huhtikuu v.2021
-Natiiviröntgen harjoittelu 1. Äänekosken röntgen 1 viikko, toukokuu 2021
-Uä-harjoittelu sairaala Nova Jyväskylä 3 viikkoa, syyskuu-lokakuu 2021
Oppimisen taidot
Opin parhaiten käytännön työssä. Harjoittelupajoissa opin parhaiten, kun pääsen itse tekemään ja asettelemaan potilaan oikeaan asentoon ja huomioimalla anatomiset paikat. Siis kuvauksen kannalta tärkeän anatomisen kohteen. Teoriatietoa opin parhaiten kirjoittamalla ja tekemällä muistiinpanoja. Olen huomannut, että tärkeiden aioiden kertaaminen on myös tärkeää.
Osaan perustella ammatillisesti oppimaani, otan vastaan palautetta ja toimin saamani palautteen mukaan. Olen oppinut etsimään tietoa esim. kuvaukseen valmistautumisohjeita, ne löytyy sähköisenä esim. sairaanhoitopiirin sivuilta. On tärkeää, että osaa etsiä tiettyyn tutkimukseen liittyvää tietoa sujuvasti oikeasta paikasta. Esim. laboratoriotutkimuksiin liittyvät tiedot, löytyy Web-labin sivuilta. Kuvausohjeet löytyvät Arkista ja sieltä valitaan huonekohtaiset ohjeet.
Tunnistan omat vahvuusalueeni. Opin parhaiten katsomalla muutaman kerran, kun röntgenhoitaja asettelee potilaan kuviin. Sen jälkeen kokeilen itse asetella potilaan huonekohtaisten ohjeiden mukaan. Anatomian hallinta on hyvin tärkeää ja oleellinen osa röntgenhoitajan työssä tässä modaliteetissä.
Olen hyvä ohjaamaan potilasta sekä kertomaan tutkimuksen kulusta, miten tutkimus tehdään, miten toimitaan sen jälkeen. Huomioin potilaan koko hoitopolun ajan. Jos en osaa vastata potilaan kysymykseen, niin otan asiasta selvää. Vahvuuteni on potilaan kohtaamisessa, koska olen aikaisemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja.
Kehittämistä vaatii käden taidot, etenkin kanylointi. Siinä auttaa toistot, kun pääsee tekemään kliinisiä hoitotoimenpiteitä mahdollisimman usein.
Tavoitteet:
-Otan vastaan palautetta ohjaaltani
-Osaan toimia saamani palautteen mukaan ja kehitän taitojani sen mukaan
-Oppia etsimään kuvauksen kannalta oleellista tietoa
-Teoria tiedon kertaaminen aiheesta yleisimmät TT-tutkimukset
Eettinen osaaminen
Osaan toimia röntgenhoitajan työtä ohjaavien ammattieettisten säädösten ja periaatteiden mukaan. Osaan huomioida potilaan yksilöllisesti ja kunnioittavasti. Otan huomioon säteilysuojelun periaatteen ja säteilylait.
Osaan toimia potilaslähtöisesti ja ammatillisesti potilaan parhaaksi, jotta hän kokisi olonsa turvalliseksi. Osaan kohdata potilaan aidosti ja ammatillisesti, jotta hän kokisi olonsa mahdollisimman hyväksi lyhyessäkin hoitamistilanteessa. Kohtaan potilaan yksilöllisesti hänen henkilökohtaiset tarpeet huomioiden. Esim. jos potilas valittaa jalkasärkyä, annan hänelle tukityynyn jalkojen alle, että hänen on mielyttävämpi olla tutkimuksen ajan paikoillaan. Pystyn kannustamaan potilasta, jos hän on pelokas.
Autan potilasta liikkumisessa, jos hänellä on esim. apuvälinen mukana kuvaukseen tullessa. Hän voi tulla kepin kanssa kuvaushuoneeseen asti. Kuuntelen potilaan huolet ja murheet ja pyrin auttamaan ja tukemaan.
Tavoitteet:
-Huomioin potilaan erityistarpeet
-Osaan toimia eettisesti oikein
-Kohtaan potilaan ammatillisesti
-Noudatan työyhteisön sääntöjä
Ohjaamis-ja hoitamisosaaminen
Ohjaan potilasta ennen tutkimusta ja sen jälkeen. Kysyn potilaalta pituuden ja painon ennen CT-kuvausta. Pyydän potilasta riisumaan kuvattavan alueen paljaaksi, metalliset esineet pois kuvattavalta alueelta, esim. Vyö pois. vartalon CT-kuvauksessa.
Ennen tutkimusta potilaalle kerrotaan tutkimuksesta ja sen kulusta, miten tutkimus tehdään. Tutkimuksen kesto. Useimmissa tutkimuksissa potilaalle laitetaan kanyyli ennen kuvausta. Suuressa osassa tietokonetomografiatutkimuksia käytetään laskimoon annettavaa jodi varjoainetta, joka parantaa rakenteiden näkyvyyttä. Koska jodi varjoaine poistuu munuaisten kautta virtsan mukana, on ennen sen antamista, varmistettava laboratoriokokeella, että munuaiset toimivat normaalisti. Ennen tutkimusta kysytään potilaalta mahdolliset allergiat, onko potilas allerginen varjoaineelle ja lääkeaineallergiat ja selvitetään, onko aikaisemmin tehty varjoaineella tutkimuksia. Kerron potilaalle varjoaineen haittavaikutuksista, voi tulla metallin maku suuhun, lämmön tunne ja kuin virtsat menisi alle.
Osaan toimia äkillisissä tilanteissa, jos esim. potilaalle tulee hengenahdistusta tutkimuksen aikana. Tiedän mistä löytyy ensiapuvälineet. Varjoaineen anto keskeytetään, jos potilas saa välittömästi allergiaoireita. Potilaalle voidaan antaa adrenaliinia toimipisteen ohjeiden mukaan. Soitto radiologille, joka tulee katsomaan potilasta. Seurataan vitaalielintoimintoja. Kirjataan riskitietoihin allergia. Seurataan potilaan vointia.
Lieviä allergiaoireita vidaan hoitaa antihistamiinilla suun kautta, vakavemmissa allergia kohtauksissa annetaan kortisonia iv:sti, lääkärin tai radiologin ohjeiden mukaan.
Jos kuvattava potilas tietää olevansa raskaana tai epäilee olevansa raskaana, ei mielellään tehdä CT-tutkimusta. Asiasta ilmoitetaan lähettävälle lääkärille. Hänen täytyy harkita muuta tutkimusmenetelmää.
Ennen TT-tutkimusta radiologi antaa kuvausohjeet lähetteen perusteella, mitä kuvataan ja millä ohjelmalla. Röntgenhoitaja tarkistaa tutkimuksen kannalta tärkeät laboratoriokokeet: ,P-Krea sekä pt-GFR ( INR-arvo tarkistetaan, jos tehdään toimenpide, jossa vuotoriski). Tutustun potilaan lähetteeseen ja tarkistan kuvausohjelman. Kuvausohjelmista on hyvä ja yksityiskohtainen ohje luettavana huonekohtaisilla sivuilla. Sieltä löytyy tiedot anatomisista kohteista eli mistä mihin kuvausalue rajataan. Miten varjoaine annetaan. Sekä mitä erityistä kuuluu tutkimuksen toteuttamiseen. Valmisteluohjeet sekä kuvauksen jälkeen huomioitavat jälkihoito-ohjeet.
Tavoitteet:
-Tiedän yleisimmät CT-tutkimukset ja niissä käytettävän varjoaineen
-Osaan kuvata pään CT:n
-Osaan kuvata vartalon CT:n ohjatusti
-Osaan kuvata vatsan CT:n ohjatusti
-Osaan asetella potilaan oikein anatoimiset kohteet huomioiden
-Osaan käyttää kuvantamistutkimuksessa tarvittavia tietojärjestelmiä
-Perehdyn tutkimuksen indikaatioon ( miksi tutkimus tehdään)
-Harjoittelen kuvantamiseen liittyvää kuvankäsittelyä
– Harjoittelen kanylointia ja toteutan aseptista työskentelyä
Menetelmä osaaminen
Menetelmä perustuu röntgensäteilyn absorptioon ja kuvanmuodostukseen. Kuvattavan kohteen läpi pääsee vain osa säteilystä. Röntgensäteily on suurienergiaista sähkömagneettista säteilyä. Sen aallonpituus on paljon lyhyempi kuin näkyvän valon.
Tietokonetomografia laite muistuttaa isoa rengasta, jonka sisällä kiertää röntgenputki ja säteitä mittaava ilmaisin. Rengas on avoin molemmista päistä, joten se ei tunnu potilaasta niin ahdistavalta. Tietokonetomografia eli tietokonekuvaus on kuvausmenetelmä, jossa käytetään röntgensäteilyä ja vaativaa tietokonelaskentaa. Tutkimuksessa otetaan poikkileikekuvia, jossa saadaan eroteltua erilaisia yksityiskohtia ja ohuista leikkeistä saadaan koottua kolmiulotteisia kuvamalleja. Potilaalle TT-tutkimus on kivuton, helppo ja nopea. Laitetta voidaan käyttää apuna, jos otetaan koepaloja tai, jos tehdään toimenpiteitä sellaisiin syviin kohteisiin, joihin ei saada näköyhteyttä muilla laitteilla.
-Ymmärrän Ct-laitteen toimintaperiaatteen
-Osaan huomioida säteilyturvallisuusden
-Ymmärrän laiteturvallisuuden
-Ymmärrän, mitä optimoinnilla tarkoitetaan
Työyhteisöosaaminen- ja kansainvälisyysosaaminen
Osaan toimia ammatillisesti työyhteisössä. Noudatan työpaikan ohjeita ja sääntöjä. Huomioin säteilyturvallisuuden. Osaan toimia työelämän viestintä-ja vuorovaikutustilanteissa. Opin käyttämään oman alan tieto- ja viestintätekniikkaa.
Kansainvälisyysosaaminen on tärkeää, koska potilaat voivat olla vieraskielisiä, jos yhteistä kieltä ei löydy, potilaalle voi vaikka näyttää miten kuvauksen aikana pitää olla. Potilas on saanut tutkimukseen valmistautumisohjeet jo kotiin postissa. Potilasturvallisuuden kannalta on kuitenkin erittäin tärkeää, että potilas osaa olla liikkumatta kuvauksen ajan. Potillaalla saatta olla tulkki mukana joka helpottaa yhteistyötä.
-Osaan toimia eri ammattilaisten kanssa yhteistyössä
-Osaan hakea tietoa työtehtävieni hoitoon liittyvissä tehtävissä
Turvallisuusosaaminen
Osaan perustella ja arvioida toimintaani lääketieteellisen säteilyn käytön periaatteiden mukaisesti. Ymmärrän säteilyturvallisuuden kokonaisuutena eli optimoinnin, oikeutusperiaatteen. Oikeutusperiaatteella tarkoitetaan sitä, että säteilyn käytöstä saatavan hyödyn on oltava suurempi kuin siitä aiheutuvan haitan. Optimointi periaate: Säteilyn käytöstä aiheutuva säteilyaltistus on pidettävä niin pienenä kuin kohtuudella on mahdollista. Osaan arvioida toimintaani potilasturvallisuuden näkökulmasta.
Ct-kuvaushuoneen ovet on pidettävä lukittuina ja huolehdittava siitä, että,kun kuvaus on menossa, ei kuvaushuoneeseen saa mennä ulkopuolisia ilman lyijysuojaimia. Jos kuvaushuoneessa työskentelee radiologi ja röntgenhoitaja niin silloin on pidettävä lyijyessua, suojalaseja sekä lasi sermiä.
Lääkehoidossa ymmärrän ja tiedostan kanyloinnin periaatteet ja aseptiikan. Minulla on jonkun verran aikaisempaa kokemusta potilaan kanyloinnista. Varjoainetta annettaessa laskimoon, käytetään melko suurta kanyyliä eli viggoa yleensä vihreä, se pitää laittaa kyynärtaipeeseen mielellään. Varjoaine ruiskutetaan paineella, joten aivan pieneen ja hentoon suoneen ei voi kanyyliä laittaa. Kanyylin toimivuus testataan ennen varsinaisen lääkkeen antoa keittosuolalla NACL.
Otan huomioon potilasturvallisuuden kaikissa potilaan hoitoon liittyvissä toiminnoissa. esim. potilasta siirrettäessä vuoteesta kuvauspöydälle. Huomioin myös ergonomisen työskentelytavan. Huolehdin lääkkeenantoon liittyvistä turvallisuustekijöistä. Otan huomioon potilaan allergiat. Selvitän ennen tutkimusta mahdolliset riskitekijät, joita potilaalla saattaa olla, esim. esbl tai covid.
Huolehdin kuvaushuoneen yleissiisteydestä, esim. jos lattialle on tippunut toimenpiteen jälkeen hoitotarvikkeita, siistin huoneen mahdollisimman pian tai, jos huone on epäsiisti eritteiden jälkeen, niin kutsun siivojat. Huolehdin laiteturvallisuudesta yhdessä ohjaajani kanssa.
Perustelen toimintaani työturvallisuuden ja ergonomian kannalta.
Tavoitteet:
-Toimin ergonomiset työtavat huomioiden
-Osaan toteuttaa lääkehoitoa ohjeiden ja sääntöjen mukaan.
-Huomioin säteilyturvallisuuden potilaan, työntekijän ja työyhteisön kannalta
-Huolehdin varjoaineiden hävittämisestä ohjeen mukaan
-Ymmärrän jodivarjoaine allergia riskin ja tunnistan oireet
-Otan huomioon optimoinnin, kuvausta toteutettaessa
Kiitos mukavasti teoriaa, kokemuksiasi ja pohdintaasi yhdistävistä lähtötasosta ja tavoitteista. Voit aloittaa harjoittelun. Tarkenna vielä tekstiä kommenttieni mukaan mahdollisimman pian ja laita sähköpostia, kun olet täydentänyt etenkin puuttuvan menetelmäosaamisen.
Aikaisemmissa harjoitteluissa voisi mainita jo myös ultraääniharjoittelun.
Oppimisen taidot: Muistiinpanot ovat yksi tehokas oppimismenetelmä. Tieto muuttuu kiihtyvällä tahdilla, joten tärkeintä on tosiaan löytää tämänhetkinen luotettava tieto.
Lisää tavoitteisiin esim.
– toiminnan perustelu näyttöön perustuvalla tiedolla.
– oman osaamisen pohdinta eli reflektio.
– palautteen antaminen.
Eettinen osaaminen: Tiivis kuvaus. Olisiko sinulla lyhyitä esimerkkejä siitä, miten tulevassa harjoittelussa toimit potilaslähtöisesti ja saat potilaan olon turvalliseksi?
Ohjaamis- ja hoitamisosaaminen:
– Lisää tavoitteisiin esim. ohjaaminen tavallisimmissa tutkimuksissa radiografiatyöprosessin mukaan.
– Mitä laboratoriovastauksia tarkistat ennen tutkimusta? Entä ennen TT-ohjattua toimenpidettä?
– Mitä muita lääkkeitä harjoittelupaikassa käytetään TT-tutkimusten yhteydessä jodivarjoaineen lisäksi?
– Lisää lähtötason lisäksi myös tavoitteisiin potilaan tarkkailu ja harjoittelupaikan ensiapukäytäntöihin tutustuminen. Potilaan tarkkailussa korostuvat hiukan eri asiat riippuen tutkimusmenetelmästä eli modaliteetista.
– Lisää tavoitteisiin aseptiikka, sekin ilmenee hiukan eri tavoin riippuen tutkimusmenetelmästä (esim. varjoaineruiskun käyttäminen, kanylointi).
Menetelmäosaaminen: Tämä osa-alue puuttuu kokonaan! Mainitsemasi tietojärjestelmien käyttö ja kuvankäsittely kuuluvat enemmän tämän osaamisalueen alle.
Turvallisuusosaaminen: Mainitset hyvin turvallisuuden eri osa-alueita eri toimijoiden näkökulmasta, mutta lähtötaso on nyt pikemmin tavoitteita kuin jo olemassa olevan osaamisen kuvausta.
– Lisää lähtötasoon, mitä jo osaat esim. säteilyturvallisuudesta ja ergonomiasta tulevan harjoittelun kannalta?
Työyhteisö- ja kansainvälisyysosaaminen: Voisit kuvata monipuolisemmin olemassa olevaa osaamistasi vaikkapa lyhyiden esimerkkien kautta.
– Mitä kansainvälisyysosaaminen tarkoittaa röntgenhoitajan työssä?
Oivaltavaa harjoittelua!
Hei,
olet kuvannut lähtötasosi hyvin, mutta muutamiin asioihin vielä kommentteja. Tsekkaa kuitenkin aluksi Niinan syksyllä antavat kommentit ja katso, oletko silloin tehnyt lisäyksiä niiden mukaan.
Tarkentaisitko hieman, miten vitaalielintoimintojen mittaaminen liittyy tietokonetomografia tutkimuksiin? Olet hyvin kuvannut ohjaamis- ja hoito-osaaminen kohdassa, miten toimisit ensiaputilanteessa, mutta jokaisessa sairaalassa on omat ensiapukäytänteet, joten voisit tästä kirjoittaa vain yleisesti. Tarkenna myös, mitä labrakokeita potilaalta seurataan, kun hän tulee tt-kuvaukseen ja miksi. Nyt kirjoitit, että PVK tarvitaan tt-kuvaukseen, miksi? Vai tarvitaanko? Mitkä ovat siis tärkeimmät labrat tt-kuvauksen kannalta?
Tavoitteisiin korjaa, että osaat asetella muutamaan yleisempää tt-kuvaukseen, esimerkiksi pään tt, vatsan/vartalon tt-kuvaukseen jne. Lisäksi sinulta puuttuu menetelmäosaamisen tavoitteet kokonaan, joten lisää tavoitteet tähän osaamisalueeseen. Niina oli laittanut niistä kommentteja jo syksyllä.
Tuvallisuusosaaminen:
Potilaan riskitekijöillä tarkoitetaan esimerkiksi allergioita, jotka ovat kaikista oleellisimmat asiat tt-kuvauksessa. Lisää tämä. Kannattaa muutenkin jäsennellä kokonaisuutta, nyt on paljon toistoa eri otsikoiden alla,.
Vielä en siis hyväksy tavoitteitasi, joten laita minulle sähköpostia kun olet tehnyt korjaukset, niin katsotaan näitä sitten uudelleen.
Terkuin Heli
Hei Tarja,
lähtötasosi ja tavoitteesi ovat nyt hyvät alkavaan tt-harjoitteluusi. Harjoittelusi kestää 2vk, joten voisin tulla loppuarviointiisi mukaan, joka ajoittuu viikolle 7. Otathan selvää loppuarvioinnin aikataulun, yhteyshenkilön sekä yhteydenottotavan (teams, zoom, puhelinsoitto?) ja ilmoitat tiedot minulle sähköpostilla.
Tsemppiä harjoitteluun toivoen,
Heli