Oppimisen reflektio

Isotooppiharjoittelu

Opin harjoittelun aikana haastattelemaan potilaita Pet-tutkimusta varten. Potilaalta kysytään aina henkilötunnus ennen tutkimusta. Haastattelua varten yksikössä on käytössä valmis haastattelukaavake, jonka potilaat tuovat tullessaan kuvantamiseen. Haastattelulomakkeessa kysyttiin henkilötietojen lisäksi. Onko ptilaalla allergioita, lääkitys. onko potilas saanut sädehoitoa tai sytostaatteja ja onko potilaalle annettu kortisoni hoitoa. Perussairaudet kysyttiin myös. Seka sairastaako potilas, reumaa, suolistosairautta tai sarkoidoosia.

Potilaalle kerrottiin päivän kulku. Ensin on haastattelu, sitten kanylointi. Potilasta kehoitettiin käymään vessassa tyhjentämässä rakko, ennen, kun lepoaika alkoi. Kanyloinnin jälkeen potilaalle annettiin radiolääke. Potilaan täytyi levätä tunnin ajan ennen varsinaista kuvaamista.

Koko vartalon Pet- tutkimus tehdään useimmiten varjoaineella, sen takia potilaata kysytään, onko hänellä varjoaineallergiaa ja onko hänelle aikaisemmin tehty varjoainekuvauksia. Pet-tutkimuksella etsitään syöpää, syövän levinneisyyttä tai esim. vaskuliittia.

Osasin käynnistää gammakamerat ohjeita noudattaen. Opin käyttämään gammakameraa ohjattuna. Luin potilaan läheteen. Ja valitsin oikean kuvausohjelman. Asettelin potilaan yleisimpiin gammakuvauksiin. Sain tehdä luuston gammakuvauksia sekä vartijaimusolmuketutkimuksia yhdessä ohjaana kanssa. Opin työskentelemään melko itsenäisesti. Olin mukana myös kilpirauhasen sekä aivoreseptorikuvauksissa. Vahvuuteni on potilaan kohtaaminen. Osasin kysyä potilaalta oleelliset asiat ennen kuvausta, kuvauksen jälkeen varmistin, onko hänellä varattu läääkärille aika tai soittoaika. Osaan luoda lyhyessäkin ajassa luottamuksellisen suhteen potilaan kanssa.

Heikkouteni tai kehittämiskohteeni on teoriatiedon yhdistäminen käytäntöön. Minulla on teoriatietoa joka pitäisi osata soveltaa mahdollisimman hyvin käytöntöön. Tämä näkyy teknisen osaamisen puutteena. mutta opin kuitenkin harjoittelun aikana ja toistojen kautta myös teknistä osaamista ja sain varmuutta tähän. Uskon, että seuraavassa isotooppiharjoittelussa, pääsen syvällisemmin tähän erikoisalaan.

Olin mukana kilpirauhaspotilaan radiojodihoidossa. Seurasin potilaan ohjaamista ennen hoitoa. Potilaalle kerrottiin säteilyn vaikutuksista ja että pieniä lapsia ja raskaana olevia pitää välttää seuraavien viikkojen ajan. Kävimme mittaamassa säteilyannoksen yhdessä ohjaajani kanssa. Röntgenhoitaja tiedottaa muuta hoitohenkilökuntaa säteilystä.

Olin yhden päivän luuntiheysmittauksia tekemässä röntgenhoitajan kanssa. Tämä oli mielestäni mielenkiintoista. Tällä harjoittelujaksolla huomasin, miten monipuolinen työnkuva röntgenhoitajalla on. Pääsin myös puhdastilaan yhdeksi harkkapäiväksi, jossa osasin pukeutua ohjeiden mukaan. Tämä sujui erittäin hyvin, koska aikaisemmasta ammatista oli tuttua.

Isotooppiyksikössä on huomioitav, että potilas säteilee eikä laite, jos puhutaan gammakuvauksista. Toki Pet-kuvauksia ennen, otetaan Ct, jossa käytetään ionisoivaa säteilyä. Mielestäni osaan huomioida erittäin hyvin säteilusuojelun työskentelyssä. Otan huomioon yksilön, yhteisön, optimoinnin ja oikeutuksen.

Vahvuuksiani on myös moniammatillinen työskentelytapa,koska aikaisemmassa työssäni olen tehnyt yhteistyötä eri terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Nämä taidot ovat tarpeen isotooppiyksikössä.

One thought on “Oppimisen reflektio

  1. Harjoittelun aikana sinulle tuli selkeä kuva isotooppitutkimusten prosessista ja pääsit harjoittelumaan monipuolisesti röntgenhoitajan tehtäviä. Potilaan ohjaaminen ja moniammatillinen työskentely ovat vahvuuksiasi. Neljän viikon harjoittelussa ehtii saamaan kokonaiskuvan isottooppitutkimuksista , mutta teknisten taitojen kehittyminen vie pidemmän ajan .

    Kaija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *