Angiografia harjoittelu
Aikaisemmat harjoittelut:
-Tutustuminen röntgenhoitajan ammattiin 1 viikko Äänekosken sairaalan röntgen kevät 2017
-Natiiviröntgen harjoittelu 1. Saarijärven sairaala, 3 viikkoa, huhtikuu v.2021
-Natiiviröntgen harjoittelu 1. Äänekosken röntgen 1 viikko, toukokuu2021
-UÄ-harjoittelu sairaala Nova Jyväskylä 3 viikkoa, syyskuu-lokakuu
-CT-harjoittelu sairaala Nova 2+2 viikkoa marraskuu 2021 -ja helmikuu 2022
Oppimisen taidot:
Teoriatietoa opin parhaiten tekemällä tehtävät huolellisesti ja kirjoittamalla muistiin oleelliset asiat. Harjoittelupajoissa opin parhaiten, kun pääsen itse tekemään, esim. steriililin pöydän teko. Myös opittujen uusien asioiden toistot auttavat oppimisessa ja tulee varmuutta, kun kertaa uutta asiaa.
Osaan perustella aikaisemmin oppimaani teoriaa, kun käytännön työssä/harjoittelupaikassa pääsen esim. avustamaan radiologia, esim. aseptinen työtapa. Olen perehtynyt yleisimpiin angiografia tutkimuksiin ja röntgenhoitajan työnkuvaan tässä modaliteetissa. Röntgenhoitajan on tiedettävä tutkimuksiin valmistautumisohjeet.
-Osaan etsiä tietoa sähköisistä lähteistä
-Osaan etsiä kuvausohjeet
-Kehitän oppimistaitojani teoriatiedon ja käytännön työn yhdistämisessä
Ohjaamis-ja hoitamisosaaminen
Lähtötaso:
Osaan tarkkailla potilaan peruselintoiminoja: RR-seuranta, pulssi, happisaturaation mittaaminen, yleistilan seuranta sekä tarvittaessa antaa ensiapua. Nämä osaan jo aikaisemman ammatin perusteella. Osaan arvioida potilaan kipua sekä kysymällä, onko kipuja, että kasvojen ilmeistä voi päätellä kivusta.
Ohjaamisosaamista olen päässyt harjoittelemaan aikaisemmissa harjoitteluissa, esim. Uä. ja Ct-harjoittelu. Potilaalle kerrotaan tutkimuksen kulku ja kysytään, onko noudattanut tutkimukseen valmistautumisohjeita. Kysytään, onko esivalmistelut toteutettu eli esim. mahdollinen lääkityksen tauotus, esilääke, varjoaineallergia. Tarvittaessa ohjataan potilas käymään vessassa ennen toimenpidettä. Ohjataan potilas tutkimuspöydälle, tuetaan asento mahdollisimman mukavaksi. Röntgenhoitaja tarkistaa potilaan ihon, onko iho ehjä ja tarvittaessa ihokarvojen poisto. Punktiokohdan iho täytyy olla siisti.
Angiografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä valmisteluihin kuuluu potilaan tietoihin perehtyminen ja lähetteen lukeminen huolellisesti. Röntgenhoitaja tarkistaa potilaan mahdolliset laboratoriovastaukset ja suunnittelee päivän yhdessä osastojen ja radiologin kanssa. Hoitajan pitää selvittää, onko potilaalla antikoagulaatiolääkitys esim. Marevan, Eliquis tai Xarelto ja onko lääkitys tauotettu . Muiden sairauksien vaikutus tutkimuksen suoritukseen on huomioitava, esim. diabetes. Riskitekijät ja allergiat pitää tietää myös ennen tutkimuksen tekemistä.
Potilas ohjataan mahdollisimman mukavaan asentoon ennen tutkimusta ja ohjataan käymään vessassa. Tarkistetaan punktiokohdan iho ja pestään se juuri ennen tutkimusta. Potilaalle saatetaan laittaa seurantamonitorit ( EKG ja RR) ennen tutkimusta. Röntgenhoitaja avustaa tutkimuksen aikana radiologia, tarkkailee potilaan vointia, kirjaa ylös tutkimuksessa käytetyt välineet, potilaan voinnin, varjoaineen ja lääkityksen.
Tutkimuksen aikana röntgenhoitaja huolehtii välineistä, kaikki välineet huuhdellaan heparinisoidulla keittosuolalla. Hoitaja ja seuraa potilaan vointia tutkimuksen aikana. Tutkimuksen jälkeen punktiokohtaa painetaan. Toimenpiteen jälkeen lääkäri voi asettaa punktiokohtaan sulkulaitteen. Röntgenhoitaja kirjaa tutkimuksen jälkeen käytetyt välineet, lääkityksen, potilaan voinnin sekä jälkihoito-ohjeet.
Tavoitteet:
-Potilaan ohjaaminen ennen tutkimusta
-Tutkimukseen valmistautuminen : tarkistan ihon kunnon, potilaan voinnin, selvitän allergiat, lääkityksen, esitiedot
-Steriilin pöydän teko
-Steriilisti pukeutumien
-Toimenpiteissä tarvittavien välineiden kerääminen
-Radiologin avustaminen toimenpiteissä
-Osaan huomioida jälkihoito-ohjeet angiografia tutkimuksissa
-Osaan seurata potilaan vointia
-Osaan kirjata tutkimuksista ohjatusti
Menetelmäosaaminen
Läpivalaisulla tarkoitetaan potilaan reaaliaikaista kuvaamista ionisoivan säteilyn avulla. Röntgenputki tuottaa röntgensäteitä pulssimaisesti 3,75-15 pulssin sekuntinopeudella sovelluksen mukaan. Pulssinopeutta säätämällä voidaan vähentää sädeannosta. Valotusautomatiikka käytössä. Ilmaisimen avulla saadaan näkyviin läpivalaisukuva.
Potilaan säteilyannoksen minimoiminen läpivalaisua käytettäessä: Valotusautomatiikan käyttö: Mittakammioiden avulla kiihdytysjännitettä ja annosnopeutta säädetään automaattisesti potilaan koon mukaan. Pulsoiva läpivalaisu: Esim. sepelvaltimoita kuvattaessa suurempi pulssinopeus kuin alaraajoja kuvattaessa. Kohteen rajaus: Kuva-alan kasvattaminen kasvattaa myös sironneen säteilyn määrää ja näin heikentää kuvan laatua. Suurennuksen välttäminen kuvauksen aikana ( kasvattaa annosnopeutta) Röntgenputken sijoittaminen mahdollisimman kauas ja kuvailmaisimen sijoittaminen mahdollisimman lähelle. Sädesuojien käyttöä silloin, kun se on mahdollista.
Sädesuojainten tehokas käyttö, esim. Lyijyesiliinat, lyijylasisermit, suojalasit ja suojahanskat.Röntgenputki on suositeltavaa asemoida kuvauspöydän alle. Toimenpiteen suorittajan kannattaa sijoittua ilmaisimen puolelle. Samat keinot kuin potilaan säteilysuojelussa vähentävät myös henkilökunnan sädealtistusta. Nämä kaikki kuuluvat henkilökunnan säteilyannoksen minimoimiseen läpivalaisua käytettäessä.
Yleisimpiä läpivalaisututkimuksia ovat: Yleisin angiografia tutkimus on alaraajojen angiografia. Yleisimpiä toimenpiteitä ovat erilaiset diagnostiset neulanäytteiden otot esim. kasvaimista ja verisuoniahtaumien pallolaajennus ja stentin asennus. Muita tutkimuksia ovat: ohutsuolen varjoainetutkimus, sappiteiden ja haimateiden varjoainetutkimukset sekä peräsuolen toiminnan varjoainetutkimukset.
Tavoitteet:
-Osaan toimia radiografiatyön prosessin mukaisesti angiografiatutkimuksissa
-Osaan valmistella kuvaushuoneen tutkimusta varten
-Osaan etsiä toimenpiteeseen tarvittavat välineet
Turvallisuusosaaminen
Osaan perustella toimintaani lääketieteellisen säteilynkäytön periaatteiden mukaan. Ymmärrän säteilyturvallisuuden kokonaisuutena eli optimoinnin, oikeutusperiaatteen. Oikeutusperiaatteella tarkoitetaan sitä, että säteilyn käytöstä saatavan hyödyn on oltava suurempi kuin siitä aiheutuvan haitan. Optimointi periaate: Säteilyn käytöstä aiheutuva säteilyaltistus on pidettävä niin pienenä kuin kohtuudella on mahdollista.
Läpivalaisu tutkimuksissa huomioin henkilökunnan ja potilaan säteilysuojelun. Käytän lyijysuojaimia.
Lääketurvallisuudesta osaan huolehtia. Potilaalle annetaan tarvittaessa esilääke ennen toimenpidettä radiologin määräyksen mukaan. Selvitän puuduteaine allergiat ennen toimenpidettä.
-Osaan arvioida toimintaani potilasturvallisuuden näkökulmasta
-Osaan toimia aseptisen työtavan mukaan
-Osaan toimia työturvallisuuden huomioiden
Työyhteisö- ja kansainvälisyysosaaminen
Kansainvälisyys osaaminen on tärkeää, koska potilaat voivat olla vieraskielisiä. Yhteisen kielen ja kommunikoinnin löytäminen on tärkeää. Tulkki tai näyttäminen, potilaalle ennen tutkimusta,miten ollaan tutkimuksen aikana voi selkeyttää potilaalle tutkimuksen kulkua. Potilasturvallisuus on otettava huomioon, jos yhteistä kieltä ei meinaa löytyä.
Toimin työyhteisön sääntöjen mukaan ja noudatan työaikoja ja työpaikan yhteisiä sääntöjä. Osaan toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
-Osaan ohjata potilasta vieraalla kielellä ( englanniksi)
-Huomioin kulttuurierot
-Ymmärrän moniammatillisen tiimityöskentelyn merkityksen.
Tietokonetomografia eli CT-harjoittelu
Aikaisemmat harjoittelut:
-Tutustuminen röntgenhoitajan ammattiin 1 viikko Äänekosken sairaalan röntgen kevät 2017
-Natiiviröntgen harjoittelu 1. Saarijärven sairaala, 3 viikkoa, huhtikuu v.2021
-Natiiviröntgen harjoittelu 1. Äänekosken röntgen 1 viikko, toukokuu 2021
-Uä-harjoittelu sairaala Nova Jyväskylä 3 viikkoa, syyskuu-lokakuu 2021
Oppimisen taidot
Opin parhaiten käytännön työssä. Harjoittelupajoissa opin parhaiten, kun pääsen itse tekemään ja asettelemaan potilaan oikeaan asentoon ja huomioimalla anatomiset paikat. Siis kuvauksen kannalta tärkeän anatomisen kohteen. Teoriatietoa opin parhaiten kirjoittamalla ja tekemällä muistiinpanoja. Olen huomannut, että tärkeiden aioiden kertaaminen on myös tärkeää.
Osaan perustella ammatillisesti oppimaani, otan vastaan palautetta ja toimin saamani palautteen mukaan. Olen oppinut etsimään tietoa esim. kuvaukseen valmistautumisohjeita, ne löytyy sähköisenä esim. sairaanhoitopiirin sivuilta. On tärkeää, että osaa etsiä tiettyyn tutkimukseen liittyvää tietoa sujuvasti oikeasta paikasta. Esim. laboratoriotutkimuksiin liittyvät tiedot, löytyy Web-labin sivuilta. Kuvausohjeet löytyvät Arkista ja sieltä valitaan huonekohtaiset ohjeet.
Tunnistan omat vahvuusalueeni. Opin parhaiten katsomalla muutaman kerran, kun röntgenhoitaja asettelee potilaan kuviin. Sen jälkeen kokeilen itse asetella potilaan huonekohtaisten ohjeiden mukaan. Anatomian hallinta on hyvin tärkeää ja oleellinen osa röntgenhoitajan työssä tässä modaliteetissä.
Olen hyvä ohjaamaan potilasta sekä kertomaan tutkimuksen kulusta, miten tutkimus tehdään, miten toimitaan sen jälkeen. Huomioin potilaan koko hoitopolun ajan. Jos en osaa vastata potilaan kysymykseen, niin otan asiasta selvää. Vahvuuteni on potilaan kohtaamisessa, koska olen aikaisemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja.
Kehittämistä vaatii käden taidot, etenkin kanylointi. Siinä auttaa toistot, kun pääsee tekemään kliinisiä hoitotoimenpiteitä mahdollisimman usein.
Tavoitteet:
-Otan vastaan palautetta ohjaaltani
-Osaan toimia saamani palautteen mukaan ja kehitän taitojani sen mukaan
-Oppia etsimään kuvauksen kannalta oleellista tietoa
-Teoria tiedon kertaaminen aiheesta yleisimmät TT-tutkimukset
Eettinen osaaminen
Osaan toimia röntgenhoitajan työtä ohjaavien ammattieettisten säädösten ja periaatteiden mukaan. Osaan huomioida potilaan yksilöllisesti ja kunnioittavasti. Otan huomioon säteilysuojelun periaatteen ja säteilylait.
Osaan toimia potilaslähtöisesti ja ammatillisesti potilaan parhaaksi, jotta hän kokisi olonsa turvalliseksi. Osaan kohdata potilaan aidosti ja ammatillisesti, jotta hän kokisi olonsa mahdollisimman hyväksi lyhyessäkin hoitamistilanteessa. Kohtaan potilaan yksilöllisesti hänen henkilökohtaiset tarpeet huomioiden. Esim. jos potilas valittaa jalkasärkyä, annan hänelle tukityynyn jalkojen alle, että hänen on mielyttävämpi olla tutkimuksen ajan paikoillaan. Pystyn kannustamaan potilasta, jos hän on pelokas.
Autan potilasta liikkumisessa, jos hänellä on esim. apuvälinen mukana kuvaukseen tullessa. Hän voi tulla kepin kanssa kuvaushuoneeseen asti. Kuuntelen potilaan huolet ja murheet ja pyrin auttamaan ja tukemaan.
Tavoitteet:
-Huomioin potilaan erityistarpeet
-Osaan toimia eettisesti oikein
-Kohtaan potilaan ammatillisesti
-Noudatan työyhteisön sääntöjä
Ohjaamis-ja hoitamisosaaminen
Ohjaan potilasta ennen tutkimusta ja sen jälkeen. Kysyn potilaalta pituuden ja painon ennen CT-kuvausta. Pyydän potilasta riisumaan kuvattavan alueen paljaaksi, metalliset esineet pois kuvattavalta alueelta, esim. Vyö pois. vartalon CT-kuvauksessa.
Ennen tutkimusta potilaalle kerrotaan tutkimuksesta ja sen kulusta, miten tutkimus tehdään. Tutkimuksen kesto. Useimmissa tutkimuksissa potilaalle laitetaan kanyyli ennen kuvausta. Suuressa osassa tietokonetomografiatutkimuksia käytetään laskimoon annettavaa jodi varjoainetta, joka parantaa rakenteiden näkyvyyttä. Koska jodi varjoaine poistuu munuaisten kautta virtsan mukana, on ennen sen antamista, varmistettava laboratoriokokeella, että munuaiset toimivat normaalisti. Ennen tutkimusta kysytään potilaalta mahdolliset allergiat, onko potilas allerginen varjoaineelle ja lääkeaineallergiat ja selvitetään, onko aikaisemmin tehty varjoaineella tutkimuksia. Kerron potilaalle varjoaineen haittavaikutuksista, voi tulla metallin maku suuhun, lämmön tunne ja kuin virtsat menisi alle.
Osaan toimia äkillisissä tilanteissa, jos esim. potilaalle tulee hengenahdistusta tutkimuksen aikana. Tiedän mistä löytyy ensiapuvälineet. Varjoaineen anto keskeytetään, jos potilas saa välittömästi allergiaoireita. Potilaalle voidaan antaa adrenaliinia toimipisteen ohjeiden mukaan. Soitto radiologille, joka tulee katsomaan potilasta. Seurataan vitaalielintoimintoja. Kirjataan riskitietoihin allergia. Seurataan potilaan vointia.
Lieviä allergiaoireita vidaan hoitaa antihistamiinilla suun kautta, vakavemmissa allergia kohtauksissa annetaan kortisonia iv:sti, lääkärin tai radiologin ohjeiden mukaan.
Jos kuvattava potilas tietää olevansa raskaana tai epäilee olevansa raskaana, ei mielellään tehdä CT-tutkimusta. Asiasta ilmoitetaan lähettävälle lääkärille. Hänen täytyy harkita muuta tutkimusmenetelmää.
Ennen TT-tutkimusta radiologi antaa kuvausohjeet lähetteen perusteella, mitä kuvataan ja millä ohjelmalla. Röntgenhoitaja tarkistaa tutkimuksen kannalta tärkeät laboratoriokokeet: ,P-Krea sekä pt-GFR ( INR-arvo tarkistetaan, jos tehdään toimenpide, jossa vuotoriski). Tutustun potilaan lähetteeseen ja tarkistan kuvausohjelman. Kuvausohjelmista on hyvä ja yksityiskohtainen ohje luettavana huonekohtaisilla sivuilla. Sieltä löytyy tiedot anatomisista kohteista eli mistä mihin kuvausalue rajataan. Miten varjoaine annetaan. Sekä mitä erityistä kuuluu tutkimuksen toteuttamiseen. Valmisteluohjeet sekä kuvauksen jälkeen huomioitavat jälkihoito-ohjeet.
Tavoitteet:
-Tiedän yleisimmät CT-tutkimukset ja niissä käytettävän varjoaineen
-Osaan kuvata pään CT:n
-Osaan kuvata vartalon CT:n ohjatusti
-Osaan kuvata vatsan CT:n ohjatusti
-Osaan asetella potilaan oikein anatoimiset kohteet huomioiden
-Osaan käyttää kuvantamistutkimuksessa tarvittavia tietojärjestelmiä
-Perehdyn tutkimuksen indikaatioon ( miksi tutkimus tehdään)
-Harjoittelen kuvantamiseen liittyvää kuvankäsittelyä
– Harjoittelen kanylointia ja toteutan aseptista työskentelyä
Menetelmä osaaminen
Menetelmä perustuu röntgensäteilyn absorptioon ja kuvanmuodostukseen. Kuvattavan kohteen läpi pääsee vain osa säteilystä. Röntgensäteily on suurienergiaista sähkömagneettista säteilyä. Sen aallonpituus on paljon lyhyempi kuin näkyvän valon.
Tietokonetomografia laite muistuttaa isoa rengasta, jonka sisällä kiertää röntgenputki ja säteitä mittaava ilmaisin. Rengas on avoin molemmista päistä, joten se ei tunnu potilaasta niin ahdistavalta. Tietokonetomografia eli tietokonekuvaus on kuvausmenetelmä, jossa käytetään röntgensäteilyä ja vaativaa tietokonelaskentaa. Tutkimuksessa otetaan poikkileikekuvia, jossa saadaan eroteltua erilaisia yksityiskohtia ja ohuista leikkeistä saadaan koottua kolmiulotteisia kuvamalleja. Potilaalle TT-tutkimus on kivuton, helppo ja nopea. Laitetta voidaan käyttää apuna, jos otetaan koepaloja tai, jos tehdään toimenpiteitä sellaisiin syviin kohteisiin, joihin ei saada näköyhteyttä muilla laitteilla.
-Ymmärrän Ct-laitteen toimintaperiaatteen
-Osaan huomioida säteilyturvallisuusden
-Ymmärrän laiteturvallisuuden
-Ymmärrän, mitä optimoinnilla tarkoitetaan
Työyhteisöosaaminen- ja kansainvälisyysosaaminen
Osaan toimia ammatillisesti työyhteisössä. Noudatan työpaikan ohjeita ja sääntöjä. Huomioin säteilyturvallisuuden. Osaan toimia työelämän viestintä-ja vuorovaikutustilanteissa. Opin käyttämään oman alan tieto- ja viestintätekniikkaa.
Kansainvälisyysosaaminen on tärkeää, koska potilaat voivat olla vieraskielisiä, jos yhteistä kieltä ei löydy, potilaalle voi vaikka näyttää miten kuvauksen aikana pitää olla. Potilas on saanut tutkimukseen valmistautumisohjeet jo kotiin postissa. Potilasturvallisuuden kannalta on kuitenkin erittäin tärkeää, että potilas osaa olla liikkumatta kuvauksen ajan. Potillaalla saatta olla tulkki mukana joka helpottaa yhteistyötä.
-Osaan toimia eri ammattilaisten kanssa yhteistyössä
-Osaan hakea tietoa työtehtävieni hoitoon liittyvissä tehtävissä
Turvallisuusosaaminen
Osaan perustella ja arvioida toimintaani lääketieteellisen säteilyn käytön periaatteiden mukaisesti. Ymmärrän säteilyturvallisuuden kokonaisuutena eli optimoinnin, oikeutusperiaatteen. Oikeutusperiaatteella tarkoitetaan sitä, että säteilyn käytöstä saatavan hyödyn on oltava suurempi kuin siitä aiheutuvan haitan. Optimointi periaate: Säteilyn käytöstä aiheutuva säteilyaltistus on pidettävä niin pienenä kuin kohtuudella on mahdollista. Osaan arvioida toimintaani potilasturvallisuuden näkökulmasta.
Ct-kuvaushuoneen ovet on pidettävä lukittuina ja huolehdittava siitä, että,kun kuvaus on menossa, ei kuvaushuoneeseen saa mennä ulkopuolisia ilman lyijysuojaimia. Jos kuvaushuoneessa työskentelee radiologi ja röntgenhoitaja niin silloin on pidettävä lyijyessua, suojalaseja sekä lasi sermiä.
Lääkehoidossa ymmärrän ja tiedostan kanyloinnin periaatteet ja aseptiikan. Minulla on jonkun verran aikaisempaa kokemusta potilaan kanyloinnista. Varjoainetta annettaessa laskimoon, käytetään melko suurta kanyyliä eli viggoa yleensä vihreä, se pitää laittaa kyynärtaipeeseen mielellään. Varjoaine ruiskutetaan paineella, joten aivan pieneen ja hentoon suoneen ei voi kanyyliä laittaa. Kanyylin toimivuus testataan ennen varsinaisen lääkkeen antoa keittosuolalla NACL.
Otan huomioon potilasturvallisuuden kaikissa potilaan hoitoon liittyvissä toiminnoissa. esim. potilasta siirrettäessä vuoteesta kuvauspöydälle. Huomioin myös ergonomisen työskentelytavan. Huolehdin lääkkeenantoon liittyvistä turvallisuustekijöistä. Otan huomioon potilaan allergiat. Selvitän ennen tutkimusta mahdolliset riskitekijät, joita potilaalla saattaa olla, esim. esbl tai covid.
Huolehdin kuvaushuoneen yleissiisteydestä, esim. jos lattialle on tippunut toimenpiteen jälkeen hoitotarvikkeita, siistin huoneen mahdollisimman pian tai, jos huone on epäsiisti eritteiden jälkeen, niin kutsun siivojat. Huolehdin laiteturvallisuudesta yhdessä ohjaajani kanssa.
Perustelen toimintaani työturvallisuuden ja ergonomian kannalta.
Tavoitteet:
-Toimin ergonomiset työtavat huomioiden
-Osaan toteuttaa lääkehoitoa ohjeiden ja sääntöjen mukaan.
-Huomioin säteilyturvallisuuden potilaan, työntekijän ja työyhteisön kannalta
-Huolehdin varjoaineiden hävittämisestä ohjeen mukaan
-Ymmärrän jodivarjoaine allergia riskin ja tunnistan oireet
-Otan huomioon optimoinnin, kuvausta toteutettaessa
Tarja Duka
Olen 44-vuotias ja kotoisin Keski-Suomesta . Aloitin opiskelun Savoniassa röntgenhoitajaksi syksyllä 2019. Aikaisemmalta koulutukseltani olen sairaanhoitaja. Minulla on yli 11- vuotta työkokemusta hoitoalalta.
Moikka maailma!
Welcome to Savonia Blogi Sites. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!