Savoniassa kieltenopetus tukee työelämän tarpeita: ruotsin ja englannin kielitaito karttuu tilavierailuilla

Agrologit työskentelevät kansainvälisessä ympäristössä, vaikka työpaikka olisikin fyysisesti kotosuomessa. Agrologin sähköiseen kalenteriin voi olla merkittynä benchmarkkausta saksalaisten maitotilojen kanssa, amerikkalaisen asiantuntijan raporttiin tutustuminen, työmatka kanadalaisille maitotiloille ja lounas kosovolaisen työkaverin kanssa. Agrologikoulutus valmentaakin opiskelijoita kansainvälisyyteen.

Savonia-ammattikorkeakoulun Iisalmen kampuksen agrologiopiskelijat harjoittavat ammattienglannin ja -ruotsin taitojaan järjestämällä ja tekemällä tilavierailuja opintojaksojen tehtävinä. Ensimmäisen vuoden agrologiopiskelijat harjoittelevat matkanjärjestämistä kotimaisille eläintiloille yhdessä vaihto-opiskelijoiden kanssa. Kolmannella vuosikurssilla haastetta kasvatetaan, kun opiskelijoiden tehtävänä on järjestää opintomatka Ruotsiin. Kieli- ja organisointitaitojen lisäksi opintomatkoilla syvennetään osaamista eri eläintuotannon muodoista: esimerkiksi pohjoiskarjalaisella emolehmätilalla pääsimme keskustelemaan laajentamista suunnittelevan yrittäjän kanssa hiekkaparsista. Ruotsalaisilla maito-, emolehmä- ja hevostiloilla puolestaan havaitsimme, että pihapiirit olivat silmiinpistävän siistejä ja huoliteltuja.

Kuva 1. Kolmannen vuoden agrologiopiskelijaryhmä sekä ruotsin opettaja Marjatta Kumpulainen ja eläintuotannon opettaja Salla Ruuska vierailulla DeLavalilla Ruotsin Hamrassa. Vierailulla tutustuttiin yrityksen navettoihin, 1901 rakennettuun parsinavettaan ja noin kymmenen vuotta sitten rakennettuun tutkimusnavettaan, jota käytettiin yrityksen laitteistojen testausympäristönä.

Kuva 2. DeLavalin tutkimus- ja kehitystilalta Hamra Gårdista avautuivat kauniit talviset maisemat.

”Ammattikorkeakoulujen pedagogiikassa kieliopintojen sisällyttäminen ammattiaineisiin, kuten esimerkiksi maidon- ja lihantuotantoon, on tärkeää, sillä agrologien työkenttä on kansainvälinen”, kertoo englannin ja ruotsin opettaja Marjatta Kumpulainen. Savoniassa tulevat agrologit opiskelevatkin englantia ja ruotsia mm. käänteisen oppimisen (flipped learning) menetelmällä, jossa oppiminen tapahtuu ratkaisemalla tehtäviä sekä käytännön ongelmia. Luokkatilassa harjoiteltu ammattisanasto sekä kielioppiasiat pääsevät käyttöön kirjoittaessa sähköpostia vierailukohteeseen tai keskusteltaessa tilanomistajan kanssa emolehmien poikimakauden pituudesta.

Opintomatkoilla oppii esimerkiksi kasvi- ja eläintuotannosta, maatalouden teknologiasta mutta samalla myös kieli- ja organisointitaidot parantuvat. Kielten opiskelun yhdistäminen ammattiosaamisen kartuttamiseen lisää myös opiskelumotivaatiota ja yhteishenkeä. Tekemällä oppii, myös kieliä!

Kuva 3. Ensimmäisen vuoden agrologiopiskelijat, MultiPro-vaihto-opiskelijat sekä opettajat Marjatta ja Salla Karelia-ammattikorkeakoululla Joensuussa. Vierailulla pääsimme kuuntelemaan ERDI-vaihto-opiskelijoiden esityksiä aluekehityksessä sekä tutustumaan edistyksellisille emolehmä- ja lammastiloille.

Terveisiä Ruotsista,
eläintuotannon opettaja Salla Ruuska
Savonia-ammattikorkeakoulu

 

Ruotsin ja englannin kielitaito karttuu tilavierailuilla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *