Lappiinko junalla?

Olin jo lopettelemassa tätä työtä, mutta vielä viimeistä kertaa uutisia ja alustoja selaillessani läpi, eteeni putkahti, kuin tyhjästä Niina Lavian Lapin Kansaan kirjoitettu mielenkiintoinen kolumni, joka käsittelee mahdollisuuksia tuoda turistimassoja Suomeen ja varsinkin Suomen Lappiin muillakin menetelmillä, kuin saastuttavilla lentokoneilla.

Suomi on saari vain etelän nä­kö­kul­mas­ta – mat­kai­lu­alan pitäisi pohtia vaih­to­eh­to­ja len­tä­mi­sel­le, sillä asiat voivat muuttua (Lavia 2023) Linkki uutiseen: https://www.lapinkansa.fi/suomi-on-saari-vain-etelan-nakokulmasta-matkailual/6066179

Kolumnissa käydään läpi, sitä miten Lappiin matkataan tällä hetkellä pääosin ulkomailta erittäin epäekologisien menetelmien avulla, eli Lentäen. Kolumnissa todetaan toki se, että junayhteys on etelästä käsin lappiin olemassa, mutta harva ulkomaalainen turisti käyttää sitä, ja että toki tällöinkin Helsinki-Vantaalle saapuva turisti on usein saapunut lentäen.

Kolumnissa tuotiin esiin myös Visit Finlandin analyytikko Susanne Heikkisen toteamus: ” Saapuminen Suomeen vähähiilisesti on hankalaa.” Tämä pitää täysin paikkansa, ulkomaalaiset turistit saapuvat suurimmilta osin kesäisin lentokoneella, ja talvisin lentäminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Kolumnissa myös käsitellään sitä mahdollisuutta, että tulevaisuudessa voisi olla mahdollista parantaa junaratayhteyksiä esimerkiksi Ruotsin kautta tulemista varten, ja että kyseisestä ekologisemmasta yhteydestä voitaisiin rakentaa jo kokemus itsestään, sillä Lapista on maayhteys muuhun Eurooppaan aivan eri tavoin kuin Etelä-Suomesta, joka tällä hetkellä varsinkin Venäjän tilanteen vuoksi tulee esille saaren tavoin muulle Euroopalle aivan eri tavoin kuin Lappi.

Juna voisi olla tulevaisuudessa erinomainen korvike lentämiselle Lapin matkailussa.

Kuva 1. juna kouluttaa lumimyrsky lumi (Kanenori Julkaisuaika tuntematon)

Omaa pohdintaa

Lavian kolumni tuo esiin erittäin ajankohtaisen ongelman, jolle ei näy tällä hetkellä loppua. Lappi on melkein täysin lentämisen varassa, ja vaihtoehtoisten matkustusmuotojen luominen on erittäin ajankohtainen ja kriittinen asia.

Niin kuin kolumnissakin on mainittu, edullinen lentäminen tuskin on pysyvää, sillä ilmastotaistelun yhteydessä mahdollisesti tuleva lentämisen verottamisen kiristäminen on erittäin todennäköistä, ja tällä hetkellä Lappi on ainakin ulkomaalaisten turistien osalta täysin lentojen varassa.

Kolumni tuo tähän erittäin pätevän ratkaisun, nimittäin junayhteyden, joka saapuisi Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Juna ei olisi tietenkään nopeampi vaihtoehto, kuin lentäminen Suomeen tuloa varten, mutta jos saisimme rakennettua yhteistyössä muiden pohjoismaiden kanssa edes kohtuu nopean ja elämyksellisen junayhteyden muuhun Eurooppaan, niin ei Lappi olisi enään pelkästään lentämisen varassa.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan jos Lapin matkailun painotusta lentämisestä haluttaisiin siirtää ekologisempiin vaihtoehtoihin sen pitäisi olla täysin mahdollista, se vaatii vain kansainvälistä yhteistyötä ja panostusta.

Tällä hetkellä tuntuu, että ekologisuuteen panostaminen ei ole tällä hetkellä juurikaan pöydällä, suoria lentoyhteyksiä Lappiin avataan jatkuvasti ja tänä talvenakin lentäen saapuvien turistien määrä kasvaa.

Jos yhteistyö ja junayhteydet on liian vaikeita toteuttaa, niin Lapin matkailukeskukset ja Suomen matkailusektori voisivat vähintään miettiä vaikka bussimatkojen järjestämistä Euroopan suurista kaupungeista, kyseessä voisi olla suoria yhteyksiä joulupukin syliin sekä elämysmatkoja, jotka käyvät läpi Suomen Lapin lisäksi muiden pohjoismaiden kohteita ja kulttuuria.

Loppuun voisi tiivistä asian niin, että ongelma on erittäin ajankohtainen, sillä Suomi on kuitenkin muita maita ekologisuudellaan edellä käyvä maa, ja pelkkien letojen lisääminen ja ekologisten vaihtoehtojen sysääminen sivuun ei aja tulevaisuuden tavoitteita ja ekologisuutta.

Toivottavasti tulevaisuudessa ulkomaiden matkailijat pääsevät nauttimaan näistä upeista Lapin maisemista ilman isoa hiilijalanjälkeä.

Kuva 2. Suomi Lapin talvinen maisema (adege Julkaisuaika tuntematon)

24.11.2023

Lähteet: