Ai että, koko leikki alkoi vajaa viikko sitten tutusta ja turvallisesta Ryanairista, noh sillä olen tapojeni orja … tulee se iltapäivälehti oikeastaan joka ikinen päivä internetselaimeen aukaistua, ja mikä etusivulla iloisesti moikkasikaan, no Ryanairia koskeva uutinen tietenkin, ja kun syvemmälle meni niin uutisia oli oikein kaksin kappalein!
Ryanair jätti suomalaiset Gironan kentälle – Miian kotimatka tuli kalliiksi (Vaalisto, Suutari 2023) Linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009923323.html
Iltasanomien verkkosivuille julkaistussa uutisessa käsitellään isoja lento-ongelmia, jotka johtuvat Ranskan ilmatilaa häiritsevistä lakoista. Lakkoon on esimerkiksi osallistunut Ranskan lentokenttien lennonjohdotkin. (Vaalisto, Suutari 2023.)
Uutinen painottuu suomalaisen Miian ja tämän perheen vaikeuksiin, joiden oli tarkoitus lentää Ryanairin koneella takaisin Suomeen, joka oli toki täynnä muitakin matkustajia, uutisessa ääneen päässeen Miian mukaan n. 200 henkilöä. Miia ei päässyt todellakaan Ryanairin avulla Suomeen vaan lentoyhtiö on jättänyt matkaajat joiden lennot peruttiin täysin oman onnensa nojaan ja pyyhkinyt kätensä koko asiasta. Uutisessa mainitaan, että asiakkaille oli tarjottu muun muassa neljän euron arvoisia ruokalipukkeita. (Vaalisto, Suutari 2023.)
Miia pääsi perheensä kanssa kyllä Suomeen toista kautta, mutta edulliseksi kaavailtu loma kallistui tästä huomattavasti.
Mitä minulle itselleni jäi käteen tälläisesta perinteisestä etelän matkaajan kauhutarinasta oli se, että kaikki, siis aivan kaikki palapelin palat on oltava kohdallaan matkustaessa, jos matkan järjestäjä sössii matkailija kärsii, jos matkan kohteena oleva valtio sössii, niin matkailija kärsii ja jos matkustus muotona toimiva liikennöitsijä sössii matkailija kärsii. Kaikki palapelin osat ovat yhteydessä keskenään ja kaiken on toimittava, jotta kaikki sujuisi miten pitääkin.
Kun asiat eivät mene miten pitää, niin usein itse tilanteessa eniten kärsivä osapuoli on melkein aina siis matkaa tekevä ihminen niin kuin jo totesinkin aika kärkkäästi. Yritykset ja valtiot pomputtelevat syitään toistensa niskoille ja välttää vastuuta, joskus on mahdollista, että vaikka alkuperäinen ongelma, joka käy kalliiksi itse turistille ei tule ikinä takaisin hänen kukkaroonsa, jos hän ei ole valmiina erittäin rankkaan ja byrokraattiseen kanssakäymiseen näiden isojen firmojen ja jopa ihan virallisten virastojen kanssa. On siis tärkeää muistaa, että vaikka olisi miten varautunut matkaansa, tulostellut kaikki mahdolliset lippulappuset ja tärkeät dokumentit, katsonut varasuunnitelmat ja varaillut isojen firmojen kautta tutut ja turvalliset pakettimatkat voi kaikki mennä silti pieleen.
On vain ehkä hyväksyttävä, että nämä isommatkin pulmat ja vastaan tulevat ongelmat kulkevat siis käsikädessä matkustamisen kanssa, kaikki ei vain voi sujua aina miten pitää. On siis hyvä asennoitua matkaan lähtiessä tuleviin ongelmiin positiivisesti ja valmistautua stressin täyteisiin tilanteisiin jopa vuoden ihanimmalla kohokohta matkallaan.
Edit. Keskustelin Memmun kanssa tunnin päätteeksi e-Portfoliotehtävästä. Tunnin aiheena oli Matkailukluisteri, ja hyvällä sattumalla tätä julkaisuani läpikäydessä älysimme, miten tämä koko Gironan hässäkkä oli sitä itseään. Opin ymmärtämään matkailuklusteria ja sen osapuolia paljon laajemmin ja ymmärtäväisemmin tämän aiheen tiimoilta, ja on hauska huomata, miten opettavaista on keräillä näitä uutisia ja ajankohtaisia tapahtumia/aiheita tänne muistoksi.
Toinen uutinen ja tarina koskien samaa ongelmaa Gironan kentällä johtuen Ranskan lakoista. Ryanair perui lennon 12 tunnin arpomisen jälkeen – Sannan loma meni täysin pieleen, korvaavan vaihtoehdon hinta olisi ollut 10 000 euroa (Helle 2023)
Linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009924711.html
Tähän pisteeseen Ryanairin koneella ei uutisissa päästykään hahaa!

Kuva 1. Ryanairin kone (Jakub Petrymusz Julkaisuaika tuntematon)
15.10.2023
Lähteet:
- Vaalisto, Heidi & Suutari, Elli 2023. Ryanair jätti suomalaiset Gironan kentälle – Miian kotimatka tuli kalliiksi (Iltasanomat 14.10.2023) https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009923323.html Viitattu 15.10.2023.
- Helle, Tatu 2023. Ryanair perui lennon 12 tunnin arpomisen jälkeen – Sannan loma meni täysin pieleen, korvaavan vaihtoehdon hinta olisi ollut 10 000 euroa (Iltasanomat 15.10.2023) https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009924711.html Viitattu 15.10.2023
- Jakub Petrymusz Julkaisuaika tuntematon. Ryanairin kone. Valokuva. Pixabay. https://pixabay.com/fi/photos/kone-ryanair-rivi-lentoyhti%C3%B6-5331793/