Matkailutuote voidaan määritellä eri palveluiden kokonaisuutena. Nämä palvelut voivat esimerkiksi liittyä majoitukseen tai ohjelmapalveluihin. Jokainen yleensä kokee matkailutuotteen erilaisena, yksilöllisenä kokemuksena.
Monilla henkilöillä on ollut erilaisia näkemyksiä matkatuotteesta. Henkilökohtaisesti parhaiten matkailutuotetta kuvaa Komppula & Boxbergin luoma malli, jossa asiakkaan saama arvo on avainasemassa.

Mielestäni on erittäin tärkeää, että asiakas kokee tuotteesta saamansa arvon kaikkein tärkeimpänä asiana. Mallissa keskiössä oleva arvo muodostuu sen ympärillä olevista palveluista. Mallin ulkoreunojen palveluita ei tietenkään pidä vähätellä, mutta se, miten asiakas kokee saamansa palvelun, on yrityksen ja palveluntarjoajan kannalta tärkeintä. Asiakkaan palautteen pohjalta tarjottavia palveluita voi kehittää ja sitä kautta maksimoida asiakkaan saaman hyvän kokemuksen tuotteesta tai palvelusta.
Smithin luoman mallin mukaan palvelun toteutuspaikka, kuten esimerkiksi maantieteellinen paikka, nähtävyys tai rakennus kuten hotelli ja laiva.
Mielestäni palvelun fyysinen toteutuspaikka on tietenkin tärkeä, varsinkin kun hyvin monet suomalaiset valitsevat palvelun tai tuotteen paikan perusteella, mutta palvelu ei toimi, jos asiakas saa haluamaansa tai riittävää palvelua saati vastinetta ajalleen ja rahalleen. Smithin mallissa on myös esitetty esimerkiksi vieraanvaraisuus, mutta kuten sanottu; itse laittaisin asiakkaan saaman arvon keskiöön.

Jakelukanavilla on tärkeä rooli siinä, että tuote tai palvelu saadaan myydyksi. Tuottojohtamisella (revenue management) pyritään tulovirtojen säännölliseen ja oikeanlaiseen ohjaamiseen. Tarkoituksena on maksimoida yritykselle voitto.
Jakelukanavat liittyvät vahvasti tuottojohtamisen perusviitekehykseen: tarkoituksena myydä tuote oikeaan hintaan, oikeilla materiaaleilla, oikeaan hintaan ja oikeille asiakkaille, myös oikeita myyntikanavia eli jakelukanavia hyödyntäen. Varsinkin hotelleille jakelukanavat on suuri ja tärkeä osa myyntiä sekä markkinointia.

Luulisin, että kaikista yleisimmät ja tunnetuimmat jakelukanavat ovat kolmansien osapuolien kanavat, kuten Trivago ja Ebookers, koska matkanjärjestäjillä ja matkatoimistoilla on ympäri vuoden paljon kysyntää, jopa nyt pandemia-aikaan.
Lähteet:
VERHELÄ, Pauli. Moodlen oppimateriaali. [Viitattu 2020-03-11.]