Ensinnäkin, hotellin organisaatio koostuu monesta eri osasta; organisaatioon kuuluu muun muassa hotellinjohtaja, hotellipäällikkö, ravintolapäällikkö, keittiöpäällikkö ja monia muita eri nimikkeitä. Jokaisella näistä hotellin organisaatioon kuuluvista on tärkeä tehtävä siinä, että hotelli toimii kokonaisuutena mallikkaasti.
Hotellin päivittäinen toiminta voidaan jakaa neljään osa-alueeseen; esivalmisteluihin, saapumiseen, oleskeluun ja lähtöön. Esivalmisteluissa erittäin tärkeää on markkinointi ja myynti. Hyvä markkinointi ja myynti heijastuvat muuhun arkeen, kuten saapumiseen, oleskeluun ja lähtöön. Myyntipalvelun keskeisiä tehtäviä ovat myyntineuvottelut asiakkaiden kanssa, orderien vastaanotto, markkinointiyhteistyö sekä tärkeimpänä myyntityö ja markkinointi.
Asiakkaan saapuessa tulee hänet vastaanottaa ja tervehtiä. Hänelle annetaan myös tiedot varaamastaan huoneesta ja myöskin hotellin erilaisista palveluista. Asiakkaan oleskellessa hotellissa tulee häntä neuvoa ja palvella tarpeen mukaan. Asiakkaan lähtiessä hotellista tärkeintä on tietenkin lähtöselvityksen tekeminen, laskutus sekä palautteen kerääminen.
Lähteet:
VEHVILÄINEN, Merja. Moodlen oppimateriaali. [Viitattu 2020-05-07.]