Kokonaisuudessaan esimiestyö on minulle itselleni vielä hieman vieras käsite. Luonteeltani en ole johtajatyyppiä ja yleensä jätän johtamisen niille, jotka niin sanotusti haluavat ”ottaa roolia”.
Johtaminen muuttuu jatkuvasti ja aika muokkaa sitä näköisekseen. Eri henkilöt tuovat mukanaan uusia johtamistyylejä, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa johtaa. Johtamisessa tulee tietysti ottaa maailmantilanne huomioon ja säilyttää tiettyjä johtamisen rakenteita. Vaikka ajat muuttuvat, esimiestyö vaatii aina vastuullisuutta.
Itse uskon ryhmämäiseen johtamiseen, joka on parin viimeisen vuoden aikana tullut entistä enemmän tietoisuuteen. Mielestäni ryhmässä tapahtuvassa johtamisessa pystyy itse vaikuttamaan paljon enemmän, verrattuna siihen, jos olisi vain yksi johtaja, joka johtaisi ylhäältä alaspäin. Samalla ryhmät voivat tukea toisiaan.
Management & leadership
Esimiestyön voi jakaa sekä management- että leadership-tehtäviin. ”Managereiden” johtaminen perustuu suunnitteluun, valvomiseen ja organisointiin, kun taas ”leadereiden” johtaminen koostuu työntekijöiden tunteista ja ajatuksista, sekä vision ja yhteistyön painottamisesta. Visiolla tarkoitetaan sitä, millaisena yrityksen tulevaisuus nähdään. Mikäli haluaa olla hyvä esimies, tulisi olla samanaikaisesti hyvä ”manager” ja ”leader”.

Hyppänen, R. 2013. Esimiesosaaminen –
liiketoiminnan menestystekijä. Kuvio 1.8, s. 35
Käsitelistaus:
- Missio: Yrityksen toiminta-ajatus, yrityksen olemassaolon syy, perustehtävä.
- Toiminta-ajatus: Kantava ajatus, joka ohjaa toimintaa ja johon yrityksen toiminta perustuu.
- Arvot: Yrityksen toiminnan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat periaatteet.
- Visio: Näkemys siitä, millainen on yrityksen tulevaisuus. Tulevaisuuden tavoitetila.
- Strategia: Antaa toiminnalle suunnan ja merkityksen, määrittää haasteet ja päämäärän.
- Operatiivinen johtaminen: Strategian toimeenpano, perustehtävän suorittaminen ja päivittäinen johtaminen.
Esimiehelle kohdistuu paljon vastuuta ja myös paineita. Hän on vastuussa monista rooleista, kuten muun muassa;
- Tiedonkulkurooleista, joissa hän välittää ja hankkii tietoa organisaatiossa,
- Ihmissuhderooleista, joissa hän ohjaa alaisiaan ja viestii heidän kanssaan, sekä
- Päätöksentekijärooleista, joissa esimies tekee päätöksiä organisaatioonsa ja alaisiinsa liittyen, joilla hän kehittäisi organisaatiotansa ja työn edistymistä.
Mitä olen itse töissä ollessani ja muutenkin yleisellä tasolla huomannut, esimiehen tulee olla ensinnäkin lähestyttävä. Esimiehelle tulisi voida puhua avoimesti työhön liittyvistä asioista. Tähän voi yhdistää hyvät kommunikaatiokyvyt, joista myös tunnistaa hyvän esimiehen. Toinen tärkeä ominaisuus, joka omasta mielestäni esimiehellä tulee olla, on kyky saada alaisistaan kaikki irti ja inspiroida heitä. Tämän on tärkeää, kun halutaan saada tavoitteet saavutettua. Ja kukapa ei haluaisi? Hyvän esimiehen tunnistaa myös itseluottamuksestaan ja -varmuudestaan työtänsä kohtaan. Hän osaa pitää tilanteen hallinnassa niin, että tavoitteet saadaan täytettyä.

Hyppänen, R. 2013. Esimiesosaaminen –
Liiketoiminnan menestystekijä. Kuvio 1.1, s. 11
Huonosta johtamisesta hyvä esimerkki on hiljattain kuumaksi puheenaiheeksi noussut Hesburgerin työntekijöiden kohtelu: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008221639.html
En ole itse työskennellyt pikaruokaravintolassa, mutta osaan silti samaistua pikaruokaravintoloiden työntekijöiden ongelmiin. Olen jo vuosien ajan nähnyt uutisissa ja mediassa, kuinka pikaruoka-alalla asiat voivat olla tosi huonosti. Tämäkin Hesburger-tapaus oltaisiin voitu välttää hyvällä johtamisella. Huono kohtelu voi esimerkiksi johtua siitä, että työntekijät pikaruokaravintoloissa ovat nuoria, jolloin heitä ei arvosteta samalla tavalla, mitä vanhempia työntekijöitä. Itselleni on erittäin tärkeää, että esimies osaa arvostaa kaikkia alaisiaan tasavertaisesti.
Lähteet:
Vehviläinen ja Vornanen 2021. Johtamisen ja esimiestyön perusteet. Pdf-tiedosto. Viitattu 04.10.2021. https://moodle.savonia.fi/pluginfile.php/1463650/mod_resource/content/2/Johtamisen%20ja%20esimiesty%C3%B6n%20perusteita_p%C3%A4iv%C3%A4puoli%202021.pdf
Hesburgerin työntekijät avautuivat karuista työoloista – nyt vastaa yrityksen johto: ”Matkan varrella on tapahtunut virheitä”. Verkkojulkaisu. Julkaistu 27.8.2021. Iltasanomat.fi. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008221639.html. Viitattu 04.10.2021.