Matkailukohde on aina maantieteellisesti rajattu alue. Tämä alue voi olla muun muassa maanosa, valtio tai lomakeskus. Myös tunnetila voidaan lukea matkakohteeksi.
Matkailukohteet ja -alueet voidaan jakaa esimerkiksi primäärisiin ja sekundaarisiin kohteisiin. Primääriset kohteet ovat matkan pääkohteita, kun taas sekundaarisissa kohteissa vieraillaan mahdollisesti pääkohteen vierailun yhteydessä.
Nähtävyyksistä suosin itse mieluiten luonnon attraktioita, yksinkertaisesti siitä syystä, että ne ovat ”luonnollisia” ja luonnolla on ollut valta tehdessä niitä. Kohteissa vieraillessa tulee myöskin rentoutunut ja vapautunut olo. Varsinkin järvet ja kosket ovat hyvä esimerkki luonnon attraktioista. Luonnon attraktioiden vastakohta on rakennettu attraktio.
Vetovoimatekijöihin kuuluu monta erilaista muotoa. Näitä ovat edellä mainitut primääriset ja sekundaariset attraktiot sekä niiden lisäksi keskitetyt, pistemäiset, lineaariset, areaaliset, paikalliset, kansalliset ja kansainväliset attraktiot.

Suomen vetovoimatekijöitä kuvataan 4C -mallilla:
Credible – luotettavuus
Contrasts – myönteisyys
Creative – luovuus
Cool – mm. puhtaus ja rentous
Lähteet:
VEHVILÄINEN, Merja. Moodlen oppimateriaali. [Viitattu 2020-03-16.]