Yhteenveto
Olen kirjoittanut lähtötasokuvauksen ja keinot tavoitteisiin pääsemiseksi blogiin ohjeen
mukaisesti sekä toimittanut ne harjoitteluyksikköön annetussa
aikataulussa
Toimin opintojakson yleisten tavoitteiden mukaan, arvioi tavoitteiden saavuttamista esimerkiksi reflektioiden kautta ja kysymällä ohjaajilta palautetta
Olen huolehtinut oppimistehtävät ajoissa
Olen tehnyt viikottaiset reflektiot (3) blogiin ohjeenmukaisesti
OPPIMISEN TAIDOT
Tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan, pyytää aktiivisesti palautetta ja hyödyntää sitä
ammatillisessa kehittymisessään
Hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin.
Opiskelijan toiminta on tavoitteellista ja päämäärätietoista.
Opiskelija sanoittaa omia oppimistarpeitaan ja toiveitaan.
Opiskelija ajattelee rohkeasti ääneen ja pohtii eri vaihtoehtoja ja perusteluja
toiminnalleen. Osoittaa pohdinnallaan, että ymmärtää syy-seuraussuhteita
En laittanut tätä tavoitetta omaan lähtötasooni, mutta koen että harjoittelun aikana olen onnistunut hakeutumaan mahdollisimman moneen tutkimukseen esim. keuhkoröntgeniin, nenämahaletkun laittoon, dialyysiin yms. Hakeuduin harjoittelun aikana tilanteisiin, jotka eivät minulle lähihoitajan ammatista olleet tuttuja, asettanut tavoitteita ohjaajan kanssa esim, yhden viikon tavoite oli antibiootin laimennus ja olen pyytänyt hyvin usein palautetta ohjaavalta sairaanhoitajalta aina vuoron jälkeen. Olen kysynyt asioita ääneen ja pohtinut potilaiden asioita ohjaajan kanssa yhdessä ääneen.
EETTINEN OSAAMINEN JA AMMATILLISUUS
Osaa nimetä toimintaansa ohjaavat arvot ja ne näkyvät toiminnassa
Toiminta toisia kunnioittavaa ja avointa.
Pyrin harjoittelujaksoni aikana perehtymään erilaisten ihmisten hoitoon ja perehtymään tarkemmin sairaanhoitajan eettisiin periaatteisin.
Olen saanut harjoitteluni aikana perehtyä hyvin moniin eri potilaisiin ja koen että olen saanut perehtyä useisiin eri ihmisiin, eli koen että lähtötasoni tavoitteen onnistuneen. Sairaanhoitajan eettisiin periaatteisiin en ole harjoittelun aikana tarkemmin perehtynyt, mutta olen saanut opetusta monilta eri hoitajilta potilaiden kohtaamisesta ja oikeuksista. Koen että omat arvoni näkyvät toiminnassani, mutta en ole niitä erikseen ohjaajalle perustellut.
OSAA TEHDÄ PÄÄTÖKSIÄ SISÄ- JA SYÖPÄTAUTEJA SAIRASTAVAN HOITOPROSESSIN ERI VAIHEISSA
Noudattaa sovittuja työskentelytapoja.
Ymmärtää roolinsa asettamat rajat ja mahdollisuudet.
Koen että olen onnistunut tavoitteessa ja muistanut opiskelijana minulle asetetut toimintarajoitteet. Olen toiminut ohjaajani ohjeiden mukaan ja tehnyt sovitut asiat.
Osaa toimia potilasturvallisesti ja pystyy huomioimaan potilaiden yksilölliset tarpeet
Koen että olen toiminut potilasturvallisesti ja minulla on ohjaaja ollut aina mukana, mikä on osaltaan myös lisännyt potilasturvallisuutta.
Osaa kohdata ihmiset luontevasti ja harjaantuu ammatillisessa kohtaamisessa
Koen tavoitteen onnistuneen ja jo edellisestä ammatista potilaiden kohtaaminen on minulle luonnollista.
Työskentelee avoimessa vuorovaikutuksessa, kunnioittaen ja kuunnellen
Pohtii sairaanhoitajan ja muiden ammattilaisten rooleja potilaan hoidossa.
Osaa hyödyntää moniammatillisuutta potilaan kokonaishoidon edistämiseksi
Hahmottaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon.
Ilmaisee mielipiteitään työryhmässä ja osoittaa halua kollegiaaliseen ja ammatilliseen työskentelyyn
Arvioi moniammatillisen työryhmätyöskentelyn merkitystä potilaalle
Olen uskaltanut rohkeasti sanoa ääneen pohdintojani ja keskustellut potilaista ja heidän tilanteistaan lääkäreiden ja fysioterapeuttien kanssa. Koen että harjoittelun aikana olen päässyt vielä syventymään enemmän kaikkiin tahoihin joiden kanssa sairaanhoitajat tekevät yhteistyötä, esim. kotihoito, hoitotarvikejakelu, apteekki soittamalla puheluita yms.
Olen onnistunut hahmottamaan laajemmin potilaiden kokonaisvaltaista hoitoa ja sairaanhoitajan rooli on minulle avautunut enemmän.
KLIININEN OSAAMINEN
Tietää harjoitteluyksikössä hoidettavana olevien sisä- ja syöpäsairaksia sairastavien hoitoprosessin ja -polun
Tavoite on onnistunut. Olen harjoittelun aikana saanut perehtyä monien potilaiden hoitoprosessiin ja -polkuun
Tunnistaa tyypillisimpiä sisä- ja syöpäsairauksiin liittyviä oireita ja harjaantuu niiden hoitamisessa
Olen oppinut tunnistamaan erilaisia oireita eri sairauksiin liittyen.
Tietää keskeisimpiä sisätautia sairastavan laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia ja osaa perustella
niiden merkityksen.
Olen harjoittelun aikana saanut perehtyä useisiin eri laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia ja yhdessä ohjaajien kanssa olen oppinut laajemmin mitä tutkimuksilla tutkitaan ja miksi niitä seurataan.
Osaa valita hoito- ja apuvälineitä tarkoituksen mukaisesti
Koen tämän osaavani hyvin ja jos en jotain ole osannut käyttää olen pyytänyt neuvoa.
Osaa omatoimisesti mitata ja tarkkailla sekä arvioida potilaan elintoimintoja erilaiset
sairaudet ja niiden hoitoon asetetut tavoitteet huomioidn (ABCDE)
Olen ottanut potilaita vitaaleita useasti ja olen huomioinut mahdolliset verenpainetavoitteet yms. joten koen että tavoite on saavutettu
Osaa hyödyntää NEWSiä potilaan tarpeen arvioinnissa.
En ole NEWS:siä itsessään ottanut harjoittelun aikana, mutta olen sitä aiemmin tehnyt ja tiedän sen periaatteet ja osaan laskea NEWS pisteet
Harjaantuu hyödyntämään tutkittua ja kokemukseen perustuvaa tietoa työskelyssään ja perustelee toimintaansa ja päätöksiään niiden avulla
Olen ohjaajilleni perustellut toimintaani ja päätelmiäni, joten koen että olen saavuttanut tavoitteen
Osaa laatia hoitotyön suunnitelman ja kirjata potilaslähtöisesti
Olen saanut laatia useita tulotekstejä ja kirjauksia, joissa käydään läpi potilaan hoitotyön suunnitelmia joten olen saavuttanut tavoitteen
Tiedottaa oleellisia asioita potilaan hoidosta ja voinnista, tarvittaessa ISBAR:a hyödyntäen.
Olen saanut pitää muille hoitajille raporttia, soittaa raporttia esim, kotihoitoon ja kertoa potilaista lääkärille. ISBAR:ia en ole päässyt käyttämään
Tietää ja osaa nimetä keskeisimpiä sisätautia sairastavan hoidossa käytettäviä
keskeisimpiä lääkeaineryhmiä ja lääkkeiden vaikuttavia aineita.
Olen saanut perehtyä lääkeaineryhmiin ja lääkkeiden vaikuttaviin aineisiin, mutta ulkoa en niitä muista. Tiedän kuitenkin keskeiset lääkkeet ja niiden vaikuttavat aineet ja osaan ne tunnistaa.
Osaa seurata lääkehoidon keskeisiä vaikutuksia ja haittavaikutuksia
Koen että harjoittelun aikana olen päässyt näitä seuraamaan ja oppinut niistä paljon joten tavoitteeseen olen päässyt
Osaa toteuttaa lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen
Olen antanut lääkkeitä suun kautta, nasaalisesti, suonen sisäisesti, silmiin tippoina, pistoksena ja peräsuoleen.
Osaa laskea harjoittelussa eteen tulevat lääkelaskut
Olen osannut laskea potilaiden lääkeannokset, mutta minun täytyy aina varmistaa laskut vielä erikseen paperilla, päässä lasku minulta ei onnistu.
Hallitsee kanylointitekniikan ja harjaantuu kanyloinnissa
Olen saanut kanyloida kahta potilasta ja kanylointi on onnistunut. Sain ensin ohjaajan kanssa harjoitella tekniikkaa ohjaajan käteen.
Osaa käyttää tietokantoja mm. terveysportti lääketietojen hakemiseen.
Olen saanut yhdessä toisen sairaanhoitajan kanssa tähän perehtyä ja onnistunut tässä tavoitteessa. Terveysportti on tietenkin minulle myös aiemmasta tuttu
Tunnistaa ja osaa nimetä yksikössä käytettävät keskeiset sisätautia sairastavan
riskilääkkeet
Koen että tavoite on saavutettu ja tunnistan tärkeimmät riskilääkkeet ja osaan ne nimetä
Kirjaa eLääkehoitopassiin lääkehoidon osaamisen ja esittelee passin ohjaajalleen
Tavoite on toteutettu yhdessä ohjaajien kanssa
Toimii aseptisesti oikein ja toiminnassa näkyy ymmärrys aseptiikan merkityksestä
hoitotyössä
Koen että olen onnistunut tavoitteessa. Vilutakki minulla unohtuu monesti potilastyössä päälle, mutta tämän olen huomioinut ja muistutan itseäni sen pois otosta.
Harjaantuu ergonomisessa työskentelyssä potilasturvallisuuden ja oman
työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Olen onnistunut tavoitteessa. Ergonomiastakin kuitenkin yritän itseäni muistuttaa pienissä ja nopeissa toimenpiteissä, niissä joskus unohdan esim. nostaa sängyn
Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi:
Tärkein tavoitteeni oli päästä mukaan lääkärinkierrolle.
Tämän tavoitteen sain saavutettua ja olen useasti ollutkin kierrolla mukana. Minulle on myös auennut miten paljon tehtäviä lääkärin määräysten toteutukseen liittyy
Haluaisin myös oppia enemmän sydämen toiminnasta, etenkin EKG:stä ja sydämen rytmeistä. Monitoreihin tutustumalla oppisin hahmottamaan erilaiset rytmit.
Olen saanut muutaman vuoron viettää valvonnassa, jossa ohjaajan kanssa kävimme läpi erilaisia rytmejä ja hälytyksiä laitteissa sekä itse monitoreja joita valvonnassa on. Olen myös onnistunut potilaan EKG:stä ottamisessa. Vielä on paljon asiaa mitä en tiedä, mutta koen että harjoittelun aikana moni asia on avautunut.
Lääkkeiden vaikutustapojen ymmärtämistä tahtoisin kehittää harjoittelun aikana. Koen että kunhan lääkeitä pääsee jakamaan ja lääkelistoihin pääsee tutustumaan, oppii asiasta enemmän.
Tämän tavoitteen olen saavuttanut, olen päässyt useasti jakamaan, tarkistamaan ja antamaan lääkkeitä. Olen oppinut paljon lääkkeiden vaikutuksista ja lääkkeistä sekä oppinut niitä tunnistamaan. Vielä lääkkeen jaossa on hiottavaa, mutta sitä olen saanut harjoitellakin paljon.
Verensiirtoa olen vain seurannut vierestä töissä sekä opiskellut siihen liittyvät materiaalit koulussa joten opettelua vielä on.
Olen saanut harjoittelun aikana toteuttaa veritiputusta kahdesti. Olen oppinut verensiirtoon liittyvät huomioitavat asiat sekä mitä potilaasta pitää seurata ennen ja jälkeen verensiirron.
TERVEYDEN JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN
Hakeutuu oma-aloitteisesti keskustelemaan potilaiden kanssa aikaisemmista arjen
terveysvalinnoista, elintavoista ja sairauden omahoidosta
Harjoittelee elintapamuutosten puheeksiottoa
Löytää ja auttaa potilasta itseään löytämään voimavaroja elintapamuutoksiin ja omahoitoon
Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi:
Pyrin harjoitteluni aikana hoitamaan myös mielenterveys- ja päihdeongelmaisia potilaita ja ohjaajani opetuksessa ymmärtämän laajemmin päihdeongelmaisten ihmisten hoitoa.
En ole kovin monta päihde- tai mielenterveysongelmaista potilasta hoitanut harjoittelun aikana, mutta kuitenkin muutamia. Koen että kuitenkin olen yhdessä ohjaajien kanssa saanut avata heidän hoitoaan ja päässyt tavoitteeseeni
Pyrin myös henkilökohtaisesti keskustelemaan jonkun potilaan kanssa ja käymään läpi hänen tilannettaan.
Tavoitteeseen pääsemiseksi valitsin oman potilaan, josta tein myös oppimistehtävä 2. Sain käydä potilaan kanssa läpi hänen tilanteensa ja historiansa. Kyseisen potilaan kanssa kävimme läpi myös elintapoja ja mahdollisia muutoksia jotka niihin olisi hyvä tehdä esim. painonhallinnan kannalta
OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN
Tunnistaa potilaan yksilöllisen ohjaustarpeen ja osaa valita joustavasti
tilanteeseen sopivan ohjausmenetelmän
Olen saanut ohjata potilaita esim. astma suihkeiden otossa ja kotiutumisasioissa, joten tavoite on saavutettu.
Ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen toimintakyvyn kannalta ja osaa
perustella menetelmien käytön potilaalle ja hänen läheisilleen
Koen, että olen kohdellut potilaita ja heidän omaisiaan kunnioittavasti ja olen perustellut potilaille hoitotyön menetelmiä.
Haluaa kehittää ohjausosaamistaan ja eri menetelmien käyttö
Tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ohjaustaitoihin liittyen.
Koen vahvuuteni olevan määrätietoisuus ja halu oppia. Tunnistan myös omia kehittämiskohteitani, joita on esimerkiksi lääkkeiden jako ja päihdepotilaiden kohtaaminen
23.5.2024 at 16:28
Opiskelija suunnitteli omia oppimistavoitteita viikottain. Opiskelija oli aktiivinen ja hakeutui oppimistilanteisiin. Hän kyseli aktiivisesti uusista asioista. Opiskelija tietää omat rajansa vaikka aikaisempi koulutus on samalta alalta. Opiskelija ymmärtää että ei ole vielä valmis sairaanhoitaja ja tietoja/taitoja pitää vielä hankkia.
Opiskelija huomio potilaat yksilöllisesti ja kunnioittavasti, potilaiden kohtaaminen on kunnioittavaa. Opiskelija osaa kohdata vanhuksia ja nuoria luontevasti, heidän arvojaan kunnioittaen. Opiskelija on ottanut huomioon potilaan moniammattillisen hoidon, pitämällä yhteyttä esim kotihoitoon ja hoitotarvikejakeluun.
Opiskelija ymmärtää osastolla olevien potilaiden hoitopolun ja on ollut mukana suunnittelemassa potilaiden hoidon tavoitteita. Opiskelija on suunnitellut potilaille tehtäviä mittauksia ja toteuttanut niitä esim vitaalien seurantaa. Opiskelija on osallistunut lääkärinkierrolle ja toteuttanut lääkärin antamia määräyksiä. Opiskelija on jakanut lääkkeitä potilaille lääkelaseihin virheettömästi ja tehnyt kaksoistarkastusta ohjaajan kanssa. Opiskelija on harjaantunut harjoittelun aikana lääkkeiden tunnistamisessa ja käsittelyssä. Opiskelija on osallistunut iv-lääkkeiden aloitukseen potilaalle. Opiskelija on onnistuneesti kanyloinut potilaita. Opiskelija on huomioinut aseptiikan näissä tilanteissa.
Opiskelija on käynyt oma aloitteisesti keskusteluja potilaan kanssa potilaan elämän tilanteesta ja avun tarpeista kotiin. Opiskelija on osannut keskustelun perusteella tehdä arvioita potilaan tilanteesta ja potilaan avuntarpeesta kotiin.
Opiskelija osaa ottaa huomioon kuntouttavan hoitotyön otteen työskentelyssään. Opiskelija on kannustanut potilaita omatoimisuuteen huomioiden potilaan toimintakyvyn.
Opiskelija on ohjannut potilaita lääkkeiden ottamisessa. Opiskelija on ohjannut omaisia erilaisten palvelujen käyttämisessä.
Opiskelija Wilma Ollikaisen Sisätautia sairastavan hoitotyön harjoittelu on hyväksytysti suoritettu.
23.5.2023
Varkauden akuuttiosasto Anita Teittinen, sairaanhoitaja
25.5.2024 at 21:01
Sain ohjata Wilmaa pari vuoroa valvonnassa, jossa hänen aiemmin kertomansa mukaan siis hoidetaan potilaita, joiden terveydentila lähtökohtaisesti vaatii hoitajan läsnäoloa. Vuorot sujuivat hyvin ja Wilma oli aktiivinen oppija tekemällä havaintoja ja kysymällä paljon. Sen hetkisen potilastilanteen myötä meillä oli aikaa tutustua monitorointiin ja defibrillaattoriin sekä elvytyskärriin, johon defibrillaattori on asennettu. Lyhyesti kävimme läpi myös osaston elvytysprotokollan.
Valvonnan vuoron aikana Wilma oli myös aktiivinen toimimaan potilaiden kanssa ja omatoimisesti avusti potilaita wc:n tai pienten pyyntöjen kanssa. Wilman toiminta on potilaiden kanssa luontevaa ja siitä näkyy lähihoitajatausta vahvasti.
Kuten Wilma aikaisemmin on maininnut, hänellä on kehitettävää ergonomiassa ja aseptiikassa. Vuoteet jäävät nostamatta herkästi, kun toimitaan potilasvuoteen ympärillä. Aseptinen omatunto Wilmalla on kunnossa, mutta hiomista on vielä tilanteissa, joissa hanskojen sijaan voisi koskea desinfioiduin käsin tai siinä, että käsidesiä pitäisi muistaa laittaa aina ennen ja jälkeen hanskojen laiton/poisoton, siirryttäessä potilaan luota toisen luo jne. Eli ihan samoja arjen muistettavia asioita, joitä käydään jatkuvasti läpi kaikkien kanssa. Valvonnassa näihin oli ehkä enemmän aikaa kiinnittää huomiota kuin osaston puolella, jossa on isompi paletti hallittavana.
Kaiken kaikkiaan Wilmasta huomasi, että hänellä on kiinnostusta kokonaisvaltaiseen hoitotyöhön ja erityisesti hoitotyöhön, jossa vastaan tulee akuutteja tilanteita. Kävimmekin useamman kerran keskustelua siitä, millaista työtä Wilma haluaisi tehdä valmistuttuaan ja toivon, että hänen toiveensa tulevat toteutumaan.
27.5.2024 at 13:39
Hei Wilma!
Sisätautiharjoittelu on nyt takanapäin ja olet koko harjoittelun ajan oma-aloitteisesti ohjautunut tilanteisiin, jotka edes auttavat osaamisesi syventämisessä. Tämä olikin tärkeää, sillä yksikkö oli sinulle aiemmastaan tuttu. Olet päässyt tavoitteisiisi siinä määrin kuin se yksikössä on ollut mahdollista. Kuten välikeskustelussa puhuimmekin, kaikki tavoitteet arviointikaavakkeessa eivät välttämättä juuri tässä harjoittelussa täyty, mutta niitä voi sitten pyrkiä tavoittelemaan seuraavassa harjoittelussa. Näistä yksi asia oli mm. mielenterveyspotilaiden hoitoon syventyminen, josta olit myös tehnyt oppimistehtävän. Mielenterveyspotilaiden hoitoon pääset perehtymään ensi lukuvuotena ja siten saamaan toimintamalleja lisää myös heidän tilanteensa auttamiseen. Mukavasti olit oppimistehtävässä pohtinut esim. luonnonvalon vaikutusta mielialan kohenemiseen.
Oppimistehtävä ja reflektiot hyväksytty. Hienoa, että olit käyttänyt oppimistehtävässä myös lähteitä. Jatkossa raporttipohjassa riittää, että poistat valmiin tekstin ja lisäät omasi tilalle. Näin asettelu säilyy eikä tule mm. turhia rivivälejä.
Tavoitteet saavutettu ja harjoittelu on hyväksytty. Laitan sinulle arvioinnin, kunhan olet täydentänyt työvuorokaavakkeen ja laittanut siitä minulle sähköpostia.
Mukavaa kesää toivottaa ohjaava opettaja Riikka