Olen kirjoittanut lähtötasokuvauksen ja keinot tavoitteisiin pääsemiseksi blogiin ohjeen
mukaisesti sekä toimittanut ne harjoitteluyksikköön annetussa
aikataulussa
Toimin opintojakson yleisten tavoitteiden mukaan, arvioi tavoitteiden saavuttamista esimerkiksi reflektioiden kautta ja kysymällä ohjaajilta palautetta
Olen huolehtinut oppimistehtävät ajoissa
Olen tehnyt viikottaiset reflektiot (3) blogiin ohjeenmukaisesti

OPPIMISEN TAIDOT

Tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan, pyytää aktiivisesti palautetta ja hyödyntää sitä
ammatillisessa kehittymisessään

Hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin.

Opiskelijan toiminta on tavoitteellista ja päämäärätietoista.

Opiskelija sanoittaa omia oppimistarpeitaan ja toiveitaan.

Opiskelija ajattelee rohkeasti ääneen ja pohtii eri vaihtoehtoja ja perusteluja
toiminnalleen. Osoittaa pohdinnallaan, että ymmärtää syy-seuraussuhteita

En laittanut tätä tavoitetta omaan lähtötasooni, mutta koen että harjoittelun aikana olen onnistunut hakeutumaan mahdollisimman moneen tutkimukseen esim. keuhkoröntgeniin, nenämahaletkun laittoon, dialyysiin yms. Hakeuduin harjoittelun aikana tilanteisiin, jotka eivät minulle lähihoitajan ammatista olleet tuttuja, asettanut tavoitteita ohjaajan kanssa esim, yhden viikon tavoite oli antibiootin laimennus ja olen pyytänyt hyvin usein palautetta ohjaavalta sairaanhoitajalta aina vuoron jälkeen. Olen kysynyt asioita ääneen ja pohtinut potilaiden asioita ohjaajan kanssa yhdessä ääneen.

EETTINEN OSAAMINEN JA AMMATILLISUUS

Osaa nimetä toimintaansa ohjaavat arvot ja ne näkyvät toiminnassa


Toiminta toisia kunnioittavaa ja avointa.


Pyrin harjoittelujaksoni aikana perehtymään erilaisten ihmisten hoitoon ja perehtymään tarkemmin sairaanhoitajan eettisiin periaatteisin.

Olen saanut harjoitteluni aikana perehtyä hyvin moniin eri potilaisiin ja koen että olen saanut perehtyä useisiin eri ihmisiin, eli koen että lähtötasoni tavoitteen onnistuneen. Sairaanhoitajan eettisiin periaatteisiin en ole harjoittelun aikana tarkemmin perehtynyt, mutta olen saanut opetusta monilta eri hoitajilta potilaiden kohtaamisesta ja oikeuksista. Koen että omat arvoni näkyvät toiminnassani, mutta en ole niitä erikseen ohjaajalle perustellut.

OSAA TEHDÄ PÄÄTÖKSIÄ SISÄ- JA SYÖPÄTAUTEJA SAIRASTAVAN HOITOPROSESSIN ERI VAIHEISSA

Noudattaa sovittuja työskentelytapoja.

Ymmärtää roolinsa asettamat rajat ja mahdollisuudet.

Koen että olen onnistunut tavoitteessa ja muistanut opiskelijana minulle asetetut toimintarajoitteet. Olen toiminut ohjaajani ohjeiden mukaan ja tehnyt sovitut asiat.


Osaa toimia potilasturvallisesti ja pystyy huomioimaan potilaiden yksilölliset tarpeet

Koen että olen toiminut potilasturvallisesti ja minulla on ohjaaja ollut aina mukana, mikä on osaltaan myös lisännyt potilasturvallisuutta.


Osaa kohdata ihmiset luontevasti ja harjaantuu ammatillisessa kohtaamisessa

Koen tavoitteen onnistuneen ja jo edellisestä ammatista potilaiden kohtaaminen on minulle luonnollista.


Työskentelee avoimessa vuorovaikutuksessa, kunnioittaen ja kuunnellen

Pohtii sairaanhoitajan ja muiden ammattilaisten rooleja potilaan hoidossa.

Osaa hyödyntää moniammatillisuutta potilaan kokonaishoidon edistämiseksi

Hahmottaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon.

Ilmaisee mielipiteitään työryhmässä ja osoittaa halua kollegiaaliseen ja ammatilliseen työskentelyyn

Arvioi moniammatillisen työryhmätyöskentelyn merkitystä potilaalle

Olen uskaltanut rohkeasti sanoa ääneen pohdintojani ja keskustellut potilaista ja heidän tilanteistaan lääkäreiden ja fysioterapeuttien kanssa. Koen että harjoittelun aikana olen päässyt vielä syventymään enemmän kaikkiin tahoihin joiden kanssa sairaanhoitajat tekevät yhteistyötä, esim. kotihoito, hoitotarvikejakelu, apteekki soittamalla puheluita yms.

Olen onnistunut hahmottamaan laajemmin potilaiden kokonaisvaltaista hoitoa ja sairaanhoitajan rooli on minulle avautunut enemmän.

KLIININEN OSAAMINEN

Tietää harjoitteluyksikössä hoidettavana olevien sisä- ja syöpäsairaksia sairastavien hoitoprosessin ja -polun

Tavoite on onnistunut. Olen harjoittelun aikana saanut perehtyä monien potilaiden hoitoprosessiin ja -polkuun


Tunnistaa tyypillisimpiä sisä- ja syöpäsairauksiin liittyviä oireita ja harjaantuu niiden hoitamisessa

Olen oppinut tunnistamaan erilaisia oireita eri sairauksiin liittyen.


Tietää keskeisimpiä sisätautia sairastavan laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia ja osaa perustella
niiden merkityksen.

Olen harjoittelun aikana saanut perehtyä useisiin eri laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia ja yhdessä ohjaajien kanssa olen oppinut laajemmin mitä tutkimuksilla tutkitaan ja miksi niitä seurataan.


Osaa valita hoito- ja apuvälineitä tarkoituksen mukaisesti

Koen tämän osaavani hyvin ja jos en jotain ole osannut käyttää olen pyytänyt neuvoa.


Osaa omatoimisesti mitata ja tarkkailla sekä arvioida potilaan elintoimintoja erilaiset
sairaudet ja niiden hoitoon asetetut tavoitteet huomioidn (ABCDE)

Olen ottanut potilaita vitaaleita useasti ja olen huomioinut mahdolliset verenpainetavoitteet yms. joten koen että tavoite on saavutettu


Osaa hyödyntää NEWSiä potilaan tarpeen arvioinnissa.

En ole NEWS:siä itsessään ottanut harjoittelun aikana, mutta olen sitä aiemmin tehnyt ja tiedän sen periaatteet ja osaan laskea NEWS pisteet


Harjaantuu hyödyntämään tutkittua ja kokemukseen perustuvaa tietoa työskelyssään ja perustelee toimintaansa ja päätöksiään niiden avulla

Olen ohjaajilleni perustellut toimintaani ja päätelmiäni, joten koen että olen saavuttanut tavoitteen


Osaa laatia hoitotyön suunnitelman ja kirjata potilaslähtöisesti

Olen saanut laatia useita tulotekstejä ja kirjauksia, joissa käydään läpi potilaan hoitotyön suunnitelmia joten olen saavuttanut tavoitteen


Tiedottaa oleellisia asioita potilaan hoidosta ja voinnista, tarvittaessa ISBAR:a hyödyntäen.

Olen saanut pitää muille hoitajille raporttia, soittaa raporttia esim, kotihoitoon ja kertoa potilaista lääkärille. ISBAR:ia en ole päässyt käyttämään

Tietää ja osaa nimetä keskeisimpiä sisätautia sairastavan hoidossa käytettäviä
keskeisimpiä lääkeaineryhmiä ja lääkkeiden vaikuttavia aineita.

Olen saanut perehtyä lääkeaineryhmiin ja lääkkeiden vaikuttaviin aineisiin, mutta ulkoa en niitä muista. Tiedän kuitenkin keskeiset lääkkeet ja niiden vaikuttavat aineet ja osaan ne tunnistaa.


Osaa seurata lääkehoidon keskeisiä vaikutuksia ja haittavaikutuksia

Koen että harjoittelun aikana olen päässyt näitä seuraamaan ja oppinut niistä paljon joten tavoitteeseen olen päässyt


Osaa toteuttaa lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen


Olen antanut lääkkeitä suun kautta, nasaalisesti, suonen sisäisesti, silmiin tippoina, pistoksena ja peräsuoleen.

Osaa laskea harjoittelussa eteen tulevat lääkelaskut

Olen osannut laskea potilaiden lääkeannokset, mutta minun täytyy aina varmistaa laskut vielä erikseen paperilla, päässä lasku minulta ei onnistu.


Hallitsee kanylointitekniikan ja harjaantuu kanyloinnissa

Olen saanut kanyloida kahta potilasta ja kanylointi on onnistunut. Sain ensin ohjaajan kanssa harjoitella tekniikkaa ohjaajan käteen.


Osaa käyttää tietokantoja mm. terveysportti lääketietojen hakemiseen.

Olen saanut yhdessä toisen sairaanhoitajan kanssa tähän perehtyä ja onnistunut tässä tavoitteessa. Terveysportti on tietenkin minulle myös aiemmasta tuttu


Tunnistaa ja osaa nimetä yksikössä käytettävät keskeiset sisätautia sairastavan
riskilääkkeet

Koen että tavoite on saavutettu ja tunnistan tärkeimmät riskilääkkeet ja osaan ne nimetä

Kirjaa eLääkehoitopassiin lääkehoidon osaamisen ja esittelee passin ohjaajalleen

Tavoite on toteutettu yhdessä ohjaajien kanssa


Toimii aseptisesti oikein ja toiminnassa näkyy ymmärrys aseptiikan merkityksestä
hoitotyössä

Koen että olen onnistunut tavoitteessa. Vilutakki minulla unohtuu monesti potilastyössä päälle, mutta tämän olen huomioinut ja muistutan itseäni sen pois otosta.


Harjaantuu ergonomisessa työskentelyssä potilasturvallisuuden ja oman
työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Olen onnistunut tavoitteessa. Ergonomiastakin kuitenkin yritän itseäni muistuttaa pienissä ja nopeissa toimenpiteissä, niissä joskus unohdan esim. nostaa sängyn

Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi:

Tärkein tavoitteeni oli päästä mukaan lääkärinkierrolle.

Tämän tavoitteen sain saavutettua ja olen useasti ollutkin kierrolla mukana. Minulle on myös auennut miten paljon tehtäviä lääkärin määräysten toteutukseen liittyy


Haluaisin myös oppia enemmän sydämen toiminnasta, etenkin EKG:stä ja sydämen rytmeistä. Monitoreihin tutustumalla oppisin hahmottamaan erilaiset rytmit.

Olen saanut muutaman vuoron viettää valvonnassa, jossa ohjaajan kanssa kävimme läpi erilaisia rytmejä ja hälytyksiä laitteissa sekä itse monitoreja joita valvonnassa on. Olen myös onnistunut potilaan EKG:stä ottamisessa. Vielä on paljon asiaa mitä en tiedä, mutta koen että harjoittelun aikana moni asia on avautunut.

Lääkkeiden vaikutustapojen ymmärtämistä tahtoisin kehittää harjoittelun aikana. Koen että kunhan lääkeitä pääsee jakamaan ja lääkelistoihin pääsee tutustumaan, oppii asiasta enemmän.

Tämän tavoitteen olen saavuttanut, olen päässyt useasti jakamaan, tarkistamaan ja antamaan lääkkeitä. Olen oppinut paljon lääkkeiden vaikutuksista ja lääkkeistä sekä oppinut niitä tunnistamaan. Vielä lääkkeen jaossa on hiottavaa, mutta sitä olen saanut harjoitellakin paljon.

Verensiirtoa olen vain seurannut vierestä töissä sekä opiskellut siihen liittyvät materiaalit koulussa joten opettelua vielä on.

Olen saanut harjoittelun aikana toteuttaa veritiputusta kahdesti. Olen oppinut verensiirtoon liittyvät huomioitavat asiat sekä mitä potilaasta pitää seurata ennen ja jälkeen verensiirron.

TERVEYDEN JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN

Hakeutuu oma-aloitteisesti keskustelemaan potilaiden kanssa aikaisemmista arjen
terveysvalinnoista, elintavoista ja sairauden omahoidosta


Harjoittelee elintapamuutosten puheeksiottoa


Löytää ja auttaa potilasta itseään löytämään voimavaroja elintapamuutoksiin ja omahoitoon

Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi:
Pyrin harjoitteluni aikana hoitamaan myös mielenterveys- ja päihdeongelmaisia potilaita ja ohjaajani opetuksessa ymmärtämän laajemmin päihdeongelmaisten ihmisten hoitoa.

En ole kovin monta päihde- tai mielenterveysongelmaista potilasta hoitanut harjoittelun aikana, mutta kuitenkin muutamia. Koen että kuitenkin olen yhdessä ohjaajien kanssa saanut avata heidän hoitoaan ja päässyt tavoitteeseeni

Pyrin myös henkilökohtaisesti keskustelemaan jonkun potilaan kanssa ja käymään läpi hänen tilannettaan.

Tavoitteeseen pääsemiseksi valitsin oman potilaan, josta tein myös oppimistehtävä 2. Sain käydä potilaan kanssa läpi hänen tilanteensa ja historiansa. Kyseisen potilaan kanssa kävimme läpi myös elintapoja ja mahdollisia muutoksia jotka niihin olisi hyvä tehdä esim. painonhallinnan kannalta

OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN


Tunnistaa potilaan yksilöllisen ohjaustarpeen ja osaa valita joustavasti
tilanteeseen sopivan ohjausmenetelmän

Olen saanut ohjata potilaita esim. astma suihkeiden otossa ja kotiutumisasioissa, joten tavoite on saavutettu.


Ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen toimintakyvyn kannalta ja osaa
perustella menetelmien käytön potilaalle ja hänen läheisilleen

Koen, että olen kohdellut potilaita ja heidän omaisiaan kunnioittavasti ja olen perustellut potilaille hoitotyön menetelmiä.


Haluaa kehittää ohjausosaamistaan ja eri menetelmien käyttö


Tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ohjaustaitoihin liittyen.

Koen vahvuuteni olevan määrätietoisuus ja halu oppia. Tunnistan myös omia kehittämiskohteitani, joita on esimerkiksi lääkkeiden jako ja päihdepotilaiden kohtaaminen