soveltaa lasten oikeuksia, lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyviä eettisiä ohjeita ja lainsäädäntöä

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen ohjaajani kanssa käynyt suullisesti läpi lasten oikeuksia ja lasten sekä nuorten hoitotyöhön liittyvää lainsäädäntöä. Tämän lisäksi perehdyin aiheeseen myös itsenäisesti.

Eettiset ohjeet ovat minulle jo lähihoitajan ammatista tutut ja koen että ne näkyvät päivittäisessä toiminnassani esimerkiksi siitä miten kohtaan potilaat ja perheet, mutta etenkin perhekeskeisyys ja yksilöllinen hoito sekä potilaan kohtaaminen yksilönä ovat tämän harjoittelun aikana korostuneet.

Itsemääräämisoikeuden huomioon ottaminen ikätasoisesti on myös korostunut eli esimerkiksi lapsi saa valita laastarin värin tai reippaus palkinnon ja lapselle selitetään ikätasoisesti mitä milloinkin tehdään.


työskennellä ottaen huomioon lapsilähtöisyyden ja kulttuurisuuden hoitotyössä

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen pyrkinyt toiminnassani ottamaan huomioon lapsilähtöisyyden esimerkiksi tuomalla hoitotyöhön mukaan leikin, kohtaamalla lapsen ikätasoisesti ja toimimaan lapsen parhaaksi sekä antanut lapsen itse myös päättää myös asioista joista hän on kykenevä päättämään esim. mistä sormesta verensokeri mitataan, minkä värinen suoja laitetaan kanyylille.

Olen myös pyrkinyt huomioimaan esimerkiksi lasten hoitotyön kulttuurin erot aikuisen hoitotyökulttuuriin, esimerkiksi se miten lapsi kohdataan, ottamalla huomioon myös perheen yms. Lasten hoitokulttuurissa korostuu tekeminen leikin kautta ja lapsia kohdataan aivan eri tavalla kuin aikuisia. Myös vanhemman osallistuminen hoitoon on paljon aktiivisempaa ja vanhemman rooli on korvaamaton, tätä ei aikuispuolella esiinny samalla tavalla.

Olen saanut myös moduulin aikana paljon hyvää palautetta lasten kanssa työskentelystä ja siitä miten kohtaan lapsen.


soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen pyrkinyt harjoittelun aikana saamaan lisää tietoa lasten ja nuorten kasvusta sekä kehityksestä ja olen pyrkinyt pääsemään mahdollisimman moneen uuteen tilanteeseen mukaan. Olen päässyt arvioimaan lapsen ikätasoista toimintaa päivittäin eli itkeekö vauva toimenpiteitä tehdessä, leikkiikö lapsi, tai syökö lapsi ikätasoisesti yms.

Olen oppinut myös paljon lasten sairauksista ja jos vastaan on tullut vieraita sairauksia olen kysynyt siitä ohjaajalta tai hakenut itse tietoa netistä, esim Muenken syndrooma ja Mulibrey oireyhtymä ovat tulleet vastaan ensimmäistä kertaa. Kertausta on myös tullut aiemmista tutuista sairauksista ja on oppinut miten niiden hoito eroaa lasten kohdalla esim. epilepsia ja diabetes eli esimerkiksi miten paljon laajemmin hoidon ohjausta annetaan, kun ohjataan sekä lasta että perhettä ja miten paljon tarkempaa 1 tyypin diabeteksessa hoito on esimerkiksi hiilihydraattien laskemisen vuoksi.

Perhehoitotyö on tullut tutuksi kun on päässyt keskustelemaan monen eri lapsen vanhempien kanssa ja esimerkiksi jos on ollut pitkäaikaisesti sairaita lapsia on perheen jaksaminen tullut vielä korostuneemmin esille. Olen myös suullisesti ohjaajan kanssa käynyt läpi perhetyön käsitettä ja mitä se käytännössä osastolla tarkoittaa.


analysoida lasten ja nuorten terveysongelmia ja -uhkia sekä suunnitella lapsen ja nuoren hoitoa hoitotyön prosessin mukaisesti

Koen tavoitteen onnistuneen

Harjoittelun aikana olen päässyt suunnittelemaan lasten ja nuorten hoitotyötä esimerkiksi moduulin aikana oma potilaan hoitoa suunnitellessa sekä olen päässyt myös tutustumaan useisiin erilaisiin lasten sairauksiin ja yleisimpiin infektioihin esim. Noro, RSV . Olen päässyt kirjoittamaan lapselle hoitotyön tavoitteita tulovaiheessa ja perehtymään tarkemmin lasten hoitotyön prosessiin kirjaamalla päivittäin hoitotyön tavoitteiden mukaisesti. Olen myös päässyt ottamaan vastaan ja kotiuttamaan ohjaajan kanssa lapsia jolloin on hahmottunut hoitotyön kokonaisuus.


toteuttaa lasten ja nuorten hoitotyötä ja ohjata lasta/nuorta ja perhettä

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen saanut hoitaa useita eri lapsia ja nuoria sekä kohdata perheitä. Olen ohjannut lapsia ja perheitä esimerkiksi kotiutumisen yhteydessä antamalla jatkohoito-ohjeet, kertomalla mitä mittauksia otetaan ja miksi, ohjeistamalla perhettä sekä lasta/nuorta nestelistan täyttämisestä sekä kertomalla miksi mitäkin hoitotoimia tehdään ja mihin niillä pyritään esimerkiksi liman imu nenästä tai nesteiden anto nenämahaletkun tai kanyylin kautta yms. Moduulin aikana pääsin myös ohjaamaan 1 tyypin diabeteksen hoidossa hyvin laajasti eli hiilihydraattien laskemisen, ateria insuliini annoksen laskeminen, insuliinin pisto, hypoglykemia ja ketoasidoosi merkit yms.


lasten lääke- ja nestehoidossa tarvittavat laskutoimitukset sekä osaa ohjattuna annostella ja toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen päässyt ohjaajan valvomana antamaan antibiootteja ja nestehoitoa infuusioautomaatin kautta, antamaan tabletti ja nestemäisiä lääkkeitä sekä hengitettäviä lääkkeitä.

Olen osannut laskea tarvitut lääkelaskut, mutta en osaa laskea niitä päässä vaan tarvitsen laskimen.


toteuttaa voimavaralähtöistä perheen hoitotyötä

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen kohdannut jokaisen perheen yksilöllisesti ja arvioinut perheen voimavaroja. Olen keskustellut vanhempien kanssa siitä miten tärkeää myös heidän leponsa ja riittävä ravitsemus on, olen tarjonnut vanhemmalle taukoja jotta vanhempi pääsee hetkeksi esim. ulos sekä osastolla myös tarjotaan vanhemmille mahdollisuus olla lapsen kanssa 24/7. Olen myös ottanut huomioon perheessä mahdolliset muut tekijät kuten muut lapset, joiden vuoksi vanhemmat voivat joutua olemaan vuorotellen osastolla.


arvioida ja kehittää lasten ja nuorten hoitotyön osaamistaan opintojakson arviointikriteereiden mukaisesti

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen pyrkinyt kysymään kehitysehdotuksia tekemisiini aina jokaisen vuoron päätteeksi ja arvioida mitkä asiat minulle ovat vielä haastavia tai vieraita. Moduulin aikana olen antanut aina lomakkeen, jossa päivän ohjaaja voi kertoa palautetta ja jossa itse kirjoitan päivän tavoitteet ja miten olen niissä omasta mielestäni onnistunut.


työskennellä tiimissä ja ottaa vastuuta omasta tekemisestään

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen pyrkinyt toimimaan tiimissä esimerkiksi keskustelemalla asioista ja kysymällä itse apua jos en jotain osaa sekä tuomalla esiin myös omia mielipiteitäni. Olen ottanut vastuuta omasta tekemisestäni esimerkiksi kun ohjaaja on antanut vetovastuun potilaasta tai moduulin aikana kun hoidimme potilaita.


reflektoida omaa oppimistaan ja osaamistaan.

Koen tavoitteen onnistuneen

Olen täyttänyt viikottain oppimisen reflektointia blogiin ja arvioinut omaa osaamistani blogin kautta. Olen myös moduulin aikana täyttänyt päiväkohtaisen lomakkeen, jossa laitan tavoitteet ja arvioin niiden onnistumisen sekä omaa toimintaani sinä päivänä.