Lasten ja nuorten hoitotyö – Oppimisen reflektointi
1 viikko
Ensimmäiset päivät kuluivat pääosin osastoon ja osaston toimintatapoihin tutustuessa.
Olen kuitenkin päässyt esimerkiksi antamaan lääkkeitä nenämahaletkun kautta ja käyttämään ravitsemuspumppua sekä perehtymään milloin lapselle laitetaan nenämahaletku eli esimerkiksi kun lapsi on kuivunut eikä saa tarpeeksi nesteitä p.o tai jos lapsi ei ole kykenevä ottamaan mitään p.o.
Olen myös päässyt tutustumaan yleisimpiin lasten tauteihin, kuten RSV ja mitä sen hoitoon kuuluu. Olen päässyt imemään lapsilta limaa Babyvacilla.
Päivittäin olen päässyt ottamaan ja tulkitsemaan PEWS mittauksia. Vielä tarvitsen muistiksi PEWS lomakkeen, jossa kerrotaan ikätasoiset arvot.
Pääsin myös ohjaajan valvomana laittamaan pienelle lapselle nenämahaletkun, mikä oli hyvin erilaista kun silloin kun sen laittaa aikuiselle potilaalle.
Viikko 2
Olen päässyt ottamaan ”vastuuta” omista potilaista eli olen saanut valita aina itselleni potilaan josta huolehdin vuoron ajan, totta kai niin että ohjaaja valvoo. Näin on tullut laajempi kuva lapsi potilaiden kokonaisvaltaisesta hoidosta ja itse olen kokenut tämän kivaksi, koska siinä harjaantuu myös kommunikointitaidot omaisten kanssa.
Pääsin myös ottamaan lapselta ketoaine näytteen sormen päästä, joka minulle oli uusi asia.
Lisäksi olen päässyt antamaan potilaista raporttia vuoronvaihdossa ja on selkeytynyt mitä potilaista tulee kertoa seuraavalle hoitajalle, eli tulosyy, sairaudet, oireet, lääkkeet, ruokavalio ja muut oleelliset tiedot.
Myös lasten kiinnipitoa verikokeita ottaessa ja kiinnipito tekniikoita niin että se on lapselle turvallista on tullut viikon aikana vastaan.
Olen päässyt myös perehtymään lasten nestehoitoon ja käyttämään infuusiopumppua sekä seuraamaan kun lapselle annetaan antibiootti boluksena päässä olevaan kanyyliin. Olen myös päässyt seuraamaan kun lääkäri kanyloi lasta, siinä uutta oli se miten usein Emla puuduteainetta lapsella käytetään, ja opin myös että ihan pienillä vauvoilla Emlaa ei laiteta, koska se hävittää suonet.
Viikko 3
Olemme aloittaneet tällä viikolla moduulin. Moduliissa on saanut hoitaa useita erilaisia potilaita ja olla ns valvotusti vastuussa esim. NML menevän ravitsemuksen antamisesta, lääkärinkierroilla on saanut itse kertoa potilaasta ja toteuttaa lääkärin antamia määräyksiä sekä pääsin myös käyttämään potilasta röntgenissä.
Moduulin aikana olen seurannut myös miten tilanne etenee kun epäillään lapsen kaltoinkohtelua ja mitä tutkimuksia silloin lapselle tehdään eli esim. Pään MRI, silmänpohjakuvaus, pitkien luiden kuvaus. Myös muiden hoitajien kanssa asiaa käytiin suullisesti läpi, jolloin sain jonkinlaisen ymmäryksen miten tilanteessa tulee toimia.
Olen päässyt hoitamaan ja kotiuttamaan kirurgisen potilaan, jossa pääosin seurailtiin vointia ja tarkastettiin ompeleet osastolla olon aikana.
Viikko 4
Olen päässyt ohjaamaan lasta ja perhettä 1 tyypin diabeteksen hoidossa eli miten verensokeri mitataan, milloin verensokeri on korkea ja matala ja mitä silloin pitää tehdä, hiilihydraattien laskeminen ja ylipäätään hoidon periaatteita. Perheen ohjaaminen minua jännitti ennen harjoittelua kovasti, mutta tuntuu että olen harjoittelun aikana siinä kehittynyt ja ohjaaminen onnistuu jo kohtalaisen hyvin. Myös 1 tyypin diabetes on minulle hieman vieras aihe ja opin valtavasti esimerkiksi kun ravitsemusterapeutti kävi perheen luona ja olin siinä kuuntelemassa.
Pääsin myös valmistamaan lasta toimenpiteeseen ja tukemaan vanhempaa kun lapsi on jäänyt leikkaussaliin.
Olen päässyt hoitamaan myös moduulissa ensimmäistä kertaa hematologista potilasta ja seuraamaan lääkkeiden antoa keskuslaskimokatetriin sekä avustamaan veriviljelyiden otossa keskuslaskimokatetrista. Hematologisen potilaan hoidossa minulle oli uutta esimerkiksi se että paino otetaan päivittäin ja myös lääkärin kierto oli täysin erilainen. Myös PEWS mittausten tulkitseminen on pikkuhiljaa alkanut luonnistumaan ja olen osannut arvioida mikä on normaalia minkäkin ikäiselle.
Pääsin moduulissa hoitamaan myös lasta jolle oli edellisenä päivänä tehty ohutsuoliavanne. Kyseisen potilaan kanssa pääsi harjoittelemaan infuusiopumpun käyttöä, kun potilas sai antibiootit, parasetamolin sekä nesteet suonensisäisesti. Haasteena oli lapsen pelko ja niissä hetkissä tunsi olonsa jotenkin avuttomaksi kun mikään mitä teki tai sanoi ei ollut avuksi.
Toisella moduuliviikolla sairaanhoitajan vastuu alueet ovat alkanut selkeentyä enemmän ja on oppinut potilaiden hoitopolkuja ja yleisimpiä asioita mitä tarkkaillaan ja tehdään. Edelleen kuitenkin potilas materiaali on niin vaihtuvaa että joka päivä oppii paljon uutta.
Viikko 5