Työpaketti 1:n tavoitteena oli hankesuunnitelman mukaan päivittää suomalaiset sairaanhoitajan osaamisvaatimukset vastaamaan osaamistarpeita vuosina 2020-2030. Työpaketin toimijoina olivat Savonia ammattikorkeakoulu (vastuu amk), Saimia ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Vaasan ammattikorkeakoulu.

Työpaketti käynnistyi heti huhtikuussa 2018 myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen. Koska sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisvaatimuksista Euroopassa löytyi kirjallisuuskatsaus (Kajander-Unkuri ym. 2013) ja tuo kirjallisuuskatsaus oli päivitetty (Kajander-Unkuri 2015), työpaketissa hyödynnettiin perustana tätä tutkimustietoa. Savonia ammattikorkeakoulun informaatikko teki tiedonhaun näiden aikaisempien kirjallisuuskatsauksien tiedonhakulausekkeilla CINAHL (Ebsco), Medline (Ovid)/ PubMed (Medline), ERIC, Medic –tietokannoista. Haun tulokset käytiin läpi yhteisten sisäänottokriteerien perusteella. Lisäksi haettiin manuaalisesti, erityisesti tulevaisuuden terveydenhuollon haasteisiin ja osaamiseen liittyvistä raporteista, muistioista ja eri verkkosivuilta sellaisia osaamisvaatimuksia, joita tutkimuskirjallisuus ei ollut tuottanut tulokseksi.

Työpaketin toimijat kokoontuivat zoom-videopalavereihin huhti-toukokuun aikana useita kertoja, joissa keskusteltiin kirjallisuudesta löydetyistä osaamisvaatimuksista ja niitä muokattiin pitäen kirkkaana mielessä Euroopan Unionin direktiivien 2005/26/EY (Euroopan Komissio sekä 2013/55/EU (Euroopan Komissio 2013) asettamat sisällöt ja kompetenssivaatimukset yleissairaanhoitajalle EU:n alueella. Lisäksi työpaketti teki yhteistyötä Sotepeda-hankkeen kanssa, joka tuotti Tiedonhallinnan osaamisvaatimukset.

Hankkeessa toimivat ammattikorkeakoulut olivat keränneet omilta alueiltaan asiantuntipaneelin jäseniksi ylihoitajia ja osastonhoitajia, terveysalan asiantuntijoita (esimerkiksi järjestöjen edustajat, kehittämistehtävissä työskentelevät, kliiniset asiantuntijat, kliiniset opettajat), terveysalan opettajia (amk lehtorit ja yliopettajat), toisia terveysalan koulutuksen asiantuntijoita (esim. yliopistojen professorit ja lehtorit, amk koulutuspäälliköt, tiimipäälliköt) ja sairaanhoitajat (sisältää myös erikoissairaanhoitajat). Yhteensä asiantuntijapanelisteja oli yli 200.

Kesäkuussa käynnistyi ensimmäinen asiantuntijakierros, jossa panelistit arvioivat kuusi osaamisaluetta: Asiakaslähtöisyys, Eettisyys ja ammatillisuus, Johtaminen ja työntekijyysosaaminen, Vuorovaikutus, viestintä ja moniammatillisuus, Terveyden edistäminen sekä Tiedonhallinta, joissa oli yhteensä 59 osaamisvaatimuslausetta. Arviointityökaluna käytettiin Savonia ammattikorkeakouluun INTO-työkalua. Asiantuntijapanelistit arvioivat kunkin osaamisvaatimuslauseen tärkeyden/ merkittävyyden omasta näkökulmastaan asteikolla 0-1 (0= osaamisvaatimusta ei tule ottaa lainkaan huomioon jatkotyöstämisessä; 1= osaamisvaatimus tulee ottaa painokkaasti huomioon jatkotyöstämisessä). Ensimmäisellä asiantuntijakierroksella 82 asiantuntijaa antoi 4409 arviointia ja 473 vapaata kommenttia sekä 23 yleistä kommenttia.

Kuva 1. INTO työkalu.

Kesävapaan jälkeen työpaketin toimijat työstivät toisella asiantuntijakierrokselle seitsemän osaamisaluetta: Opetus- ja ohjausosaaminen sekä omahoidon tukeminen, Kliininen hoitotyö ja päätöksenteko, Näyttöön perustuva toiminta ja tutkimustiedon hyödyntäminen, Yrittäjyys ja kehittäminen, Laadun varmistus, Palvelujärjestelmä sekä Potilasturvallisuus. Yhteensä osaamisvaatimuslauseita oli 113. Elokuun lopulla käytiin toinen asiantuntijakierros ja panelisteista 55 antoi yhteensä 6346 arviointia ja 510 vapaata kommenttia sekä 18 yleistä kommenttia.

Näiden kahden kierroksen jälkeen työpaketin toimijat kävivät läpi huolellisesti kaikki arvosanat ja kommentit kolmatta kierrosta varten. INTO-raportista nähtiin myös jokaisen osaamisvaatimuslauseen arvioinnin keskiarvot yhteensä sekä taustaryhmittäin. Mitä korkeampana keskiarvo oli arvoa 1, sitä tärkeämpänä asiantuntijat olivat pitäneet sitä yleissairaanhoitajan osaamisen näkökulmasta. Joissakin osaamisvaatimuslauseissa arvioinnit eri taustaryhmien välillä myös erosivat toisistaan keskiarvon suhteen. Myös taustaryhmien sisällä oli arviointieroja, jotka näkyivät keskihajonnassa. Zoom-kokouksissa työstettiin kommenttien perusteella osaamisvaatimuslauseita ja lauseiden määrää saatiin vähennettyä. Kolmannella asiantuntijakierroksella syyskuussa arvioitavana olivat kaikki muokatut osaamisvaatimuslauseet (n=130) 13 osaamisalueesta ja 97 asiantuntijaa antoi 11571 arviointia ja 717 vapaata kommenttia sekä 23 yleistä kommenttia.

Kolmannen asiantuntijakierroksen jälkeen työstettiin kommenttien perusteella osaamisvaatimuslauseita ja lopullisiin yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ehdotettiin 115 osaamisvaatimusta 13 osaamiskategoriassa (Ammatillisuus ja eettisyys, Asiakaslähtöisyys, Kommunikointi ja moniammatillisuus, Terveyden edistäminen, Johtaminen, Tiedonhallinta, Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, Kliininen hoitotyö, Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, Yrittäjyys ja kehittäminen, Laadun varmistus, Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä sekä Potilasturvallisuus).

Tällä hetkellä työpaketissa työstetään lauseiden tarkempia sisältöjä, jotka osaltaan sitten ohjaavat sairaanhoitajatutkinnon opetussuunnitelmaa tulevaisuudessa. Koska hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun, tarkoituksena on palata lauseisiin vielä viimeistään alkusyksystä 2020 ja päivittää lauseita tarvittaessa.

 

Satu Kajander-Unkuri, Työpaketin 1 vastuuhenkilö

Savonia ammattikorkeakoulu

 

Lähteet:

Euroopan Komissio 2005. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2005/36/EY ammattipätevyyden tunnustamisesta.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32005L0036&from=BG

Euroopan Komissio 2013. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2013/55/EU ammattipätevyyden tunnustamisesta annetun direktiivin 2005/36/EY ja hallinnollisesta yhteistyöstä sisämarkkinoiden tietojenvaihtojärjestelmässä annetun asetuksen (EU) N:o 1024/2012 (IMI-asetus) muuttamisesta.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013L0055&from=fi

Kajander-Unkuri 2015. Nurse Competence of graduating nursing students. Akateeminen väitöskirja. Turun yliopiston julkaisuja D1158 Medica – Odontologia. http://www.utupub.fi/handle/10024/103403

Kajander-Unkuri, Salminen, Saarikoski, Suhonen & Leino-Kilpi. 2013. Competence areas of nursing students in Europe. Nurse Education Today 33 (6), 624-632.
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.01.017

Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset päivitetty (työpaketti 1)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *