Väliarviointi

Harjoittelussa tähän asti on päivittäin tullut paljon uusia asioita, sillä joka päivä on ollut uusi potilas hoidettavana. Olen päässyt tutustumaan hyvin moneen erilaiseen sairauteen ja potilaaseen, ja tämä on mielestäni ollut erittäin tärkeää oppimiseni kannalta. On ollut eri ikäisiä, ja erilaisia sairauksia, joten lasten hoitaminen on ollut hyvin monipuolista. Erityisesti olen oppinut leukemiaa sairastavan potilaan hoitamisesta, mutta kuitenkin melko vähän tullut tähän liittyvää oppimista, sillä vain muutaman hetken olen ns. ”omalla” osastollani viettänyt. Kuitenkin osastolla, missä olen ollut, on myös ollut oman osaston potilaita.

Olen ollut oikeastaan melkein joka vuorossa eri ihmisen ohjattavana, joten on ollut hankala luoda niin hyvää oppimiskokemusta, mitä olisi voinut saada. Voin kuvitella, että uuden ihmisen on vaikea antaa minun tehdä itse, joten olisi mukavaa enemmän päästä itse tekemään asioita, eikä vain seurata vierestä. Toki sekin ollut hyvin opettavaista, ja olen aina kysynyt epäselviä asioita, ja tarjoutunut tekemään myös itse. Välillä kuitenkin en kerkeä kysyä, saisinko itse tehdä.

Arviointilomakkeeseen viitaten, olemme tutkailleet osaston palliatiivisen hoitotiimin kanssa paljonkin eettisiä ristiriitoja, ja nämä ovatkin mielestäni todella mielenkiintoisia seikkoja. Olemme pohtineet lasten oikeuksia saattohoidossa, ja muutenkin syöpähoidoissa. Minulla lapsen saattohoito on herättänyt paljon ajatuksia, ja näistä ollaan aina keskusteltu harjoitteluvuoroissa erityisesti palliatiivisen hoitotiimin hoitajien kanssa.

On sanomattakin selvää, että syöpähoidot ovat perheelle myös henkisesti todella raskaita. Näiden teemojen tiimoilta on ollut myös paljon keskustelua osastolla muiden kanssa, ja on mukava kun koko osasto pohtii lapsen ja perheen hyvinvoinnin kannalta tärkeitä seikkoja, ja ottaa kaikki mahdolliset osakohdat huomioon.

Myös ollut keskustelua hoidon vaikutusta lapsen kasvuun, ja miten tärkeää on myös huomioida lapsen kehitys hoitojen aikana. Hyvin paljon olen perehtynyt leukemian hoitoon ja siihen liittyviin tutkimuksiin, ja oikeastaan kaikkeen, mikä siihen liittyy. Olen ollut hoitosuunnitelma keskusteluissa mukana, kontaktissa myös vanhempiin ja osallistunut keskusteluun lääkärien ja vanhempien, lapsen ja hoitajien välillä. Osastolla on omat ohjeet liittyen syöpähoitoihin, mihin olen tutustunut paljonkin. Erityisen mielenkiintoista on ollut mukana leukemian diagnosointivaiheessa. Tämän kyseisen päivän aikana, opin aivan hurjasti.

Lääke- ja nestehoitoja on tullut tehtyä oikeastaan joka päivä. Tällöin tulee arvioida hyvin suuri kokonaisuus, mikä liittyy hoitovasteeseen ja ylipäätänsä, mitä tulee tarkkailla lapsessa hoidon aikana. Lääkelaskuja olen harjoitellut, ja tarkistellut esimerkiksi lääkeannoksia. Näitä kokemuksia tahtoisin lisää, missä pääsisin ihan itse tekemään. Silti paljon perushoitoa ja vitaalien mittauksia on ollut, sekä nestehoitoon liittyviä perushommia. Mielestäni kirjaamisen tärkeys on kyllä tässä harkassa korostunut erityisen paljon, koska siihen liittyy todella suuri kokonaisuus, eikä pelkästään se, mitä seuraava vuoroon tulevan kuuluu tietää.

Paljon olen oppinut, mutta toivon kyllä lisää tähän asti opitun kertaamista ja toteuttamista.

Väliarvioinnissa keskusteltiin arviointilomakkeen kompetenssien mukaisesti, miten harjottelu on sujunut. Keskusteltiin myös siitä, kun olen kovin vähän ollut omien ohjaajien mukana, ja tähän yhdessä mietittiin ratkaisua. Pohdittiin, että jos ei jatkossa omaa ohjaajaa ole paikalla, kysyn opiskelijavastaavalta olisiko joku muu sh minun ohjaajanani loppuharjoittelun. Ohjaajalta pyydän vielä oman väliarvionnin ja palautteen harjoittelustani tähän asti. Kokonaisuudessa harjoittelun aikana on tullut arviointilomakkeen mukaisia asioita, ja harjoittelu etenee hyväksytysti.

3 Comments

  1. Katrina Hyvönen

    Hei Julia,

    Tänään keskiviikkona meillä on sovitusti väliarviointi klo 8.00 ZOOM:ssa. Palataan tähän etukäteen kirjoittamaasi väliarviointiin silloin.

    Tapaamisiin

    Katrina

  2. Marjukka - toinen ohjaajasi

    Harmillisesti työvuoromme eivät osuneet yksiin vaikka olin toinen ohjaajasi, nyt lopulta saimme useamman vuoron tehdä yhdessä.
    Hyvin olet päässyt toteuttamaan neste- ja lääkehoitoa, siinä huomaa kehittymisen pienelläkin ajalla kun toistoja tulee useita lähekkäin. Sorminäppäryyttä ei opi kuin tekemällä, sujuvuus myös kehittyy tekemällä kuten huomasitkin näinä päivinä. Lääkelaskut oli hallinnassa, pääsit niitä myös harjoittelemaan.

    Kontaktia otit hoidettavaan lapseen hyvin ja saavutit nopeasti hänen suosionsa. Sinulla oli aikaa ja käytit aikaa hänen hyvänolonsa toteuttamiseen kun yhdessä teitte leikkitehtävääsi. Vanhemman myös hyivn huomioit siinä sivussa.

    Puhuimmekin että kyselemällä ja ääneen ajattelemalla saa sellaista tietoa jota ei oppikirjoista löydä, kuten olet huomannut että paljon yhdessä pohdimme asioita ja tilanteita jolloin opimme koko ajan toisiltamme.

  3. Katrina Hyvönen

    Hei Julia,

    Olen nyt katsonut loppuarvioinnin osion, mutta en sinne pystynyt kommentoimaan kommenttikentän puuttumisen vuoksi.

    Olet tehnyt itsearvioinnin hyvin osaamisalueittain. Harjoittelusi on edennyt tavoitteiden mukaisesti ja oppimista on tapahtunut kaikilla osaamisalueilla. Harjoittelun aikana olet kohdannut lapsia ja heidän perheitään, tilanteet ovat olleet välillä haastavia johtuen lapsen vaikeasta sairaudesta.

    Olet saanut palautetta ohjaajiltasi (reflektio-osio ja tämä väliarvioinnin osio). Palaute on hyvää ja kannustavaa. Olet ollut hyvässä vuorovaikutuksessa lasten kanssa.

    Olen tarkistanut työvuorolistan ja se on kunnossa.
    Leikkitehtävä on myös hyväskytty.

    Harjoittelusi on ollut monella tapaa opettavainen, joten tästä on hyvä jatkaa tulevien opintojen pariin. Laitan suorituksen Peppiin piakkoin.

    Hyvää jatkoa opintoihin

    Katrina

Vastaa käyttäjälle Marjukka - toinen ohjaajasi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *