Lähtötaso ja tavoitteet harjoittelulle

KUKA MINÄ OLEN JA MILLAINEN OLEN OPISKELIJANA 

Olen kohta 34-vuotias positiivisella asenteella ja motivaatiolla varustettu monimuoto- sairaanhoitajaopiskelija Siilinjärven Toivalasta. Mukana opintoja ja arkea helpottamassa on 11-, 9- ja 1,5-vuotiaat lapset harrastuksineen. Ajankäytön suunnittelu ja kaaoksen hallinta on tuttua, ja omasta mielestäni olen saanut hyvin optimoitua ajankäytön sopimaan kaikkien tarpeisiin.  Toisen asteen tutkintona minulla on lukion päättötodistus. V.2016 aloitin opiskelemaan bioanalytiikan tutkintoa ja tutkinnosta minulla on 140op. Olin välissä töissä laboratoriohoitajana Islabilla Puijon, Savotalon ja Siilinjärven laboratorioissa sijaisena n.2 vuotta. 2020 tammikuussa aloitin ensimmäisen kerran sairaanhoitajaopinnot polkuopiskelijana, silloin kävin myös hoitotaidon harjoittelun Attendo Vänrikissä. En saanut kaikkia opintopisteitä kasaan silloin ja en päässyt tutkinto-opiskelijaksi, joten päätin aloittaa 2021 lähihoitajan tutkinnon oppisopimuksella, jotta pystyisin jatkamaan työskentelyä alalla. Nämäkin opinnot keskeytyivät äitiysloman vuoksi 2022, ja äitiysloman jälkeen päätin hakea uudelleen sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman pariin. Hoitotyön parissa olen ollut ja työskennellyt siis vuodesta 2017 laboratoriohoitajan sijaisena sekä lähihoitajan sijaisena kotihoidossa ja tehostetun palveluasumisen yksikössä. 

MITEN OPIN JA MILLAINEN ON OPPIMISTYYLINI 

Opiskelijana olen aina ollut innokas, utelias ja nopea oppimaan. Oppimistyylitäni olen sekoitus kinesteettistä ja visuaalista. Parhaiten opinkin asioita itse tekemällä ja katsomalla, miten asiat tehdään. Haasteita opintoihin on tuonut aiemmin diagnosoimaton ADHD. Tämän uskon olevan syy siihen, miten aiemmat opinnot jääneet kesken ja tehtävien palautuksien kanssa ollut ongelmaa. Nyt olin jo ennen opintojen aloittamista ollut asian tiimoilta yhteydessä hoitotahoon ja diagnoosin ja lääkityksen saamisen myötä opiskelun suunnittelu ja keskittyminen on huimasti parantunut. Tehokkaaksi oppimismenetelmäksi olen todennut oman kiinnostukseni asioihin. Tämän vuoksi haen ja selvitän asioita itselleni syvällisemmin. Pyrin välttämään asioiden ulkoa opettelua, sillä haluan ennemmin oppia ymmärtämään ja sisäistää asiat, kuin vain osata luetella niitä ulkomuistista ilman ymmärrystä asiasta. 

LÄHTÖTASO JA TAVOITTEET 

OPPIMISEN TAIDOT 

Lähtötaso:  

Koen, että aikaisemman hoitoalan kokemuksen ansiosta minun on helpompi ymmärtää ja oppia hoitotyön teoriaa ja soveltaa oppimaani käytännössä. Olen avoin ja utelias ja koen vahvuudekseni sen, että osaan ja uskallan kysellä asioista, jotka ovat minulle vieraita tai haluan tietää niistä ja oppia enemmän.  

Työvuorojen noudattaminen ja työyhteisössä toimiminen on minulle tuttua ja helppoa, tulen kaikkien kanssa toimeen ja pyrin omalta osaltani vaikuttamaan työilmapiiriin positiivisesti. Osaan ja haluan saada palautetta työskentelystäni, oli se sitten positiivista tai rakentavaa. Kehitettäviksi asioiksi itselläni koen asioiden/ töiden suunnittelun ja valmistautumisen, kuten vaikka hoitotilanteessa, että missä järjestyksessä ja mitä tarvikkeita tarvitsee valmiiksi ennen kuin aloittaa. Haluaisinkin ottaa tavoitteeksi harjoittelun aikana, että kiinnitän näihin asioihin huomiota työskentelyä suunnitellessani ja toivoisin ohjaajankin kiinnittävän tähän huomiota. Tiedän ja tunnistan roolini opiskelijana työyksikössä. 

Lähtötason ja muutenkin tällaisten kirjallisten itsereflektioiden kirjoittaminen on haastavaa ja haluan harjaantua ja kehittyä niiden tekemisessä. 

Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi: 

Päivittäin, ennen työskentelyn aloittamista kävisin läpi tehtävät asiat ja tarvittavat tarvikkeet, suunnittelisin työskentelyn kulkua, jos mahdollista, jotta saavuttaisin tavoitteet ja työskentelystä tulisi sujuvampaa. 

Opetella itsereflektointia ja kirjallista tuottamista päivittämällä mm. Harjoittelun blogia ja pyytämällä ohjaavalta opettajalta ja harjoittelupaikan ohjaajalta palautetta asiassa. 

Eettinen osaaminen ja ammatillisuus  

Lähtötaso: 

Aikaisempien työkokemusten myötä olen oppinut työskentelemään eettisten arvojen mukaan. Nykyisessä työyksikössä vanhuspuolella kohtaa usein asiakkaita ja heidän omaisiaan, joten vuorovaikutustilanteet ovat minulle luonnollisia ja mielestäni osaan toimia näissä tilanteissa. Tiedän ja toimin työssäni eettisten periaatteiden mukaan. Jokainen potilas on yksilö ja erilaisia, ja tämän otan huomioon työskennellessäni.  

Tavoitteeksi asettaisin itselleni työyksikön käytänteisiin ja tapoihin perehtymisen ja potilaiden ja omaisten kohtaamisen erilaisissa tilanteissa, koska aina voi kehittää itseään ja dialogisia ja vuorovaikutustaitojaan. 

Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi: 

Seuraan ammattilaisten toimintaa tilanteissa ja heijastan tätä omiin toiminta tapoihini. Tutustua työyksikö eettisiin ohjeisiin ja toimintatapoihin.  

Kliininen osaaminen 

Lähtötaso: 

Pohjana on hoitotyön osaaminen ja sisätautipotilaan hoitoon ja erilaisiin sisätauteihin liittyvät teoriaopinnot. Perusasiat koen hallitsevani hyvin, kuten vitaalielintoimintojen mittaus ja niiden merkitys potilaan voinnissa sekä perushoitoon liittyvät asiat. Koen osaavani jonkin verran tunnistaa oireita ja niihin sopivia hoitotyönkeinoja. Nämä asiat ovat kuitenkin sinällään uusia, ja koenkin tarvitsevani siinä vielä harjoitusta. Rakenteellinen kirjaaminen on tuttua, mutta uskon tässäkin olevan tarvetta kehittää itseään, varsinkin jos työyksikön dokumentointiohjelma on eri mitä aiemmin olen käyttänyt. Nestehoidot ja muut i.v tapahtuva lääkitseminen ja hoito on uutta ja siitä minulla on vain koulun teoriapohja ja periaatteet hallussa, sekä muutama käytännön harjoittelu. Haluan näihin paneutua ja päästä toteuttamaan ohjaajan avulla, jotta saisin työskentelyyn varmuutta ja taitoa. Lääkehoito kiinnostaa ja lääkelaskuissa ei ole ollut hankaluuksia. Kehitettävänä asiana lääkehoidossa haluan syventää tietoa eri lääkkeiden käytöstä ja miksi niitä käytetään, sekä miksi ne vaikuttaa. Tiedän ergonomisen työskentelyn periaatteet, mutta koen tarvitsevani harjoitusta, että muistaisin myös työskennellä ergonomisesti. Harjoittelujakson aikana haluankin syventää jo opittuja asioita ja oppia lisää sisätautipotilaan hoidosta käytännön työssä. 

Keinot tavoitteiden toteuttamiseen: 

Haluan osallistua kanylointiin ja letkutukseen, sekä i.v hoitoon mahdollisimman usein. Myös vitaalielintoimintojen tarkkailua ja mittausta päivittäin. Lääkehoidossa haluaisin olla mukana ja päästä toteuttamaan lääkehoitoa, mm. Antamalla lääkkeitä ja tutustumalla esim. Potilaan lääkitykseen ja miksi hänellä on käytössä mitäkin lääkettä.  

Seurata ammattilaisten työskentelyä ja pyytää ohjausta ja opastusta minulle haastavissa asioissa.  

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 

Lähtötaso: 

Teoriapohja ja työelämän käytännön kokemusta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä ja potilaiden ohjauksesta. Koen tarvitsevani kuitenkin harjoitusta tähän, jotta osaisin vakuuttavasti seistä asiantuntijuuteni takana ja saada potilaan itsekin ottautumaan omiin elintapoihin ja omaan terveyteen liityvään ohjaukseen ja edistämiseen. Harjoittelun aikana haluasinkin saada lisää ammattitaitoa ja osaamista asian esille ottamiseksi potilaan kanssa. 

Keinot tavoitteiden toteuttamiseen: 

Perehtyä ja tutustua syvemmin ja yksilöllisesti potilaan sairauteen ja siihen liittyviin elämätapoihin kohdistuviin muutoksiin ja terveelliseen elämäntapaan liittyviin asioihin, kuten mm. ravitsemukseen. Saada harjoittelun aikana ainakin yhden potilaan kanssa käydä/suunnitella terveyskäyttäytymistä ja oman hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämistä edistävä ohjaus.  

Ohjaus ja opetusosaaminen 

Lähtötaso: 

Potilaan ohjauksessa osaan ottaa huomioon mielestäni jokaisella potilaalla heidän yksilölliset tarpeensa ja mahdolliset rajoitteet. Haluan kehittyä potilasohjauksessa ja kyetä hyödyntämään erilaisia ohjauksen keinoja käytännössä. Potilasohjauksessa haasteellisinta mielestäni on saada itselle oikeanlaista itsevarmuutta potilaan oikeanlaiseen ja myönteiseen ohjaukseen, kuulostamatta puuduttavan luennoivalta tai epävarmalta. Haluaisin oppia löytämään tilanteisiin sopivat ohjauskeinot yksilöllisesti jokaisen potilaan kohdalla. 

Keinot tavoitteiden saavuttamiseksi: 

Seurata ammattilaisten työskentelyä ja toteuttaa harjoittelun aikana useampia potilaan ohjauksia erilaisissa tilanteissa ja erilaisille potilaille. Opetella ja harjoitella erilaisten ohjaustyylien käyttöä harjoittelun aikana. 

One Comment

  1. Hei Jenni!

    Lähtötaso ja tavoitteet on kunnossa. Olet kertonut hyvin lähtötasostasi ja miettinyt hyvin keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi. Jatkossa voit kirjoittaa myös keinot vielä enemmän omasta näkökulmasta (käyttäen persoonamuotoisia verbejä infinitiivin sijaan), mutta keinot tulevat näinkin esille. Tämä on ensimmäinen sairaalaharjoittelusi, joten älä ota liikaa paineita oman osaamisen suhteen. Pääset ottamaan ensimmäisiä konkreettisia askeleita sairaanhoitajan rooliin siirtymisessä; osallistu hoitotyöhön innolla ja tartu rohkeasti erilaisiin oppimistilaisuuksiin.

    Mukavaa harjoittelua!
    Okko Tervo, ohjaava opettaja

Vastaa käyttäjälle Okko Tervo Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *