[äänite alkaa]
AINO-MARIA [00:00:04]: Tervetuloa kuuntelemaan podcastia tällä menolla EU4Dual tutuksi, jossa selvitetään, mikä on EU4Dual ja miten se vaikuttaa Savonian toimintaan. Minä olen Aino-Maria Savolainen, Savonian viestintäasiantuntija, ja kanssani täällä keskustelemassa ovat Savonian rehtori Mervi Vidgrén. Tervetuloa. Mukava olla. Kansainvälisyysjohtaja Virpi Laukkanen. Hei. Tervetuloa. Ja oppilaskunta Savottan toiminnanjohtaja Juha Asikainen.
JUHA: [00:00:39]: Opiskelijakunta Savotan, niin kuin äsken puhuttiin. Mutta täällä ollaan. Kiitoksia.
AINO-MARIA [00:00:45]: Opiskelijakunta Savotan toiminnanjohtaja. Kyllä testasin vaan, että oletko skarppina. Hyvä. Mutta tänään puhutaan EU4Dualista ja siitä, että mistä oikeastaan on kysymys. Kerrottakoon vielä, että te kaikki kolme olette hyvin perillä EU4Dualin asioista. Mervi on rehtorina vetämässä Allianssin tämmöisiä tärkeimpiä strategisia linjauksia rehtorien neuvostossa. Sitten Virpi, sinut on nimetty EU4DUALin akateemiseksi johtajaksi. Juha, olet edustajana opiskelijaneuvostossa. Sinut valittiin aiemmin tänä vuonna myös opiskelijoiden edustajaksi Allianssihallitukseen. Eli meillä on juuri oikeat henkilöt täällä kertomassa EU4Dualista enemmän. Aloitetaanko ihan alusta. Mervi, mikä EU4Dual on ja miten tähän pisteeseen on tultu? Miten tämä liittyy Savoniaan?
MERVI: [00:01:45]: Kylläpä kyllä. Eli tosiaan EurooppaaN on lähdetty luomaan tällaisia ihan rakenteina tämmöistä Eurooppa-yliopistoa, ja sitä kautta me ollaan jo aiemmin, ennen kuin tämä EU4Dual oli, niin me haettiin jo yksi kerta aiemmin, koska meitä tietysti kiinnosti eurooppalainen yhteistyö ja sen tarjoama, mitä se sitten tarjoakaan niin koulutukseen kuin meidän tutkimukseen. Ja kun tällaista nyt luodaan, ja tällä hetkellä tosiaan meillä taitaa olla se 64 tällaista Eurooppa-yliopistoa Euroopassa, jossa on vähän reilu 500 korkeakoulua mukana, niin onhan se hienoa, että me ollaan Suomesta päästy tähän mukaan, ja itse asiassa oltu vahvasti rakentamassa tämä EU4Dualia, Ja jos ajatellaan, niin oli varmaan ihan sellainen lottovoitto, että ei päästy silloin ekaa kerralla läpi, vaikka hyvä hakemus oli siinäkin ja hyvät kumppanit. Mutta tämä EU4Dual sopii meille tosi hyvin, koska tässä Eurooppa-tasolla nyt sitten kehitetään sitä työelämäläistä korkeakoulutusta. Eli ajatellaan, että me ollaan kahdeksan muun eurooppalaisen korkeakoulun kanssa tällä teemalla. kehittämässä eurooppalaisia rakenteita, ja totta kai me silloin ajatellaan niin, että miksi Savonia on tästä myös kiinnostunut, niin kyllähän me ollaan ajateltu, että tämä ei ole, tämä ei tosiaankaan tämä EU4Dual ole Savonialle vaan tämmöinen niin sanottu hanke, niin kuin kansallinen hanke, vaan me ollaan alusta lähtien sanottu, että hei, tämä on niin tärkeä juttu, tässä tehdään sellaisia asioita, että me halutaan kiinnittää tämä jo meidän olemassa oleviin rakenteisiin, ja tuomaan tämä siihen arkeen mukaan. Mutta täytyy muistaa, että vasta 2023, eli vajaa kaksi vuotta sitten, varsinaisesti päästiin sillä kokoonpanoilla allianssilla liikkeelle. Eli ei ole kauhean paljon vielä toimittu, ja varmaan osaamme, ja henkilökunnasta ja opiskelijoistakin ehkä ajattelee, että miksi en jo pääse siihen mukaan ja tähän. Mutta nyt on luotu tietyt rakenteet ja nyt kovaa vauhtia tehdään niin sinne koulutuksen puolelle kuin tutkimuksen puolelle, kuin tähän rakenteeseen näitä asioita hyvin konkreettisesti. Tämä tarjoaa mun mielestä oivan mahdollisuuden siihen kansainvälistymiseen totta kai. Mutta ennen kaikkea myös, jos miettii nyt tällä hetkellä sitä Savonian strategiaa, että mikä meidän Savonian strategiassa on profiilina, niin kokonaisturvallisuus, mutta toisena Dual 2.0, eli työelämäläheisyys. Eli sillä tavalla me ei todellakaan ole jätetty tätä, että tehdään jotakin tuolla, vaan tämä on ihan tässä meidän ytimessä tämä tekeminen.
AINO-MARIA [00:04:43]: Kyllä. Ja tuosta työelämälähtöisyydestä voidaankin kohta puhua vähän enemmän. Sanoitkin, Mervi, että pari vuotta ollaan tässä allianssia rakennettu. Nyt tätä äänitetään syyskuussa 2024. Ja aika paljon on jo tehty. Virpi, miten allianssia on lähdetty rakentamaan ja missä vaiheessa ollaan nyt?
VIRPI: [00:05:05]: Joo, tosiaan niin kuin tuossa Mervi sanoikin, niin kyllähän ensimmäinen vuosi aika pitkälti oli sitä rakenteiden tekemistä. Tietysti siinä yksi iso syy on se, että kun tämä halutaan olevan sellainen merkityksellinen, iso korkeakoulujen rakenteisiin, mutta myös alueelliseen kehittämiseen vaikuttava kokonaisuus, niin siitä syystä tässä on tavallaan rakennettu myös tämmöisiä yhteistyörakenteita alueilla. Eli meillä on Allianssissa tämmöinen Industry Council, meillä on Regional Council ja sitten meillä on Student Council. Eli mukana on työelämä, alueelliset kehittäjät ja hyvin vahvasti opiskelijat. Ja näistä on muodostunut myös nämä avallinen edustajat tänne hallitukseen. Ja sitä kautta se tietysti, että kun tämmöistä lähdetään rakentamaan joka alueella, tämmöistä isoa kokonaisuutta, niin se kyllä oman aikansa on vienyt. Sitten tietysti jokaisessa korkeakoulussa on rakennettu myös tämmöisiä local officeja, paikallisia ikään kuin toimistoja, johon on koottu ne keskeiset toimijat niistä eri työpaketeista. Meidän projektipäällikkö Pia Viklund on vahvasti tätä Local office -toimintaa vienyt eteenpäin ja hyvin ansiokkaasti koonnut eri puolilta toimijoita mukaan tähän toimintaan. Meillähän tietysti Savoniassa on tosi isoja vastuita. Niin kuin tuossa Mervi totesi, niin me ollaan kyllä hyvin aktiivisesti haluttu olla koko toiminnassa mukana ja meillä on iso työpaketti vedettävänä, eli me vedetään tätä suurten globaalien haasteiden akateemista koordinointia ja siinä sitten taas Minna Kaarakainen on sen työpaketin vetäjänä meillä ja hän koko Allianssin osalta sitten tätä työpakettia on vienyt eteenpäin. Liikkuvuusasiat ovat nyt jo lähteneet aika vauhdikkaasti eteenpäin eli me ollaan myöskin tämmöisenä toisena vetäjänä tämmöisessä työpaketissa, joka kehittää tätä sujuvaa liikkuvuutta allianssin sisällä ja siinä ollaan kehitetty monenlaisia muotoja sitten tähän liikkuvuuteen ja erityisesti pyritään siihen, että yhä enemmän se olisi tämmöistä työelämän kanssa yhdessä tehtävää liikkuvuutta, että opiskelijat voisivat lähteä harjoitteluihin ja vaihtoihin sitten ulkomaille ja tämä allianssi siihen hyvät mahdollisuudet myös luo. Muun muassa tällaisia asioita tässä ollaan kehitetty. Nyt meillä on hyvässä vauhdissa yhteisten maisteritutkintojen kehittäminen. Tohtoriohjelman kehittämistä on aloitettu. TKI-hankkeita yhteisiä on runsaasti suunnitteilla. Aktiviteetteja tehdään kyllä monella saralla. Hyvässä vauhdissa on kehittäminen.
AINO-MARIA: [00:08:20]: Kiitos, Virvi.Juha, ppiskelijakunta Savottan toiminnanjohtajana ja opiskelijoiden etujen ajajana, niin millä mielin olet seurannut tätä kansainvälistymistä ja minkälaisia mahdollisuuksia opiskelijan näkökulmasta EU4Dual voi tarjota?
JUHA: [00:08:38]: Tässä viimeisen kaksi viikkoa oikeastaan kansainvälistymistä on tullut seurattua hyvinkin läheltä näin lukuvuoden alkaessa ja ja meidän talon täyttyessä paitsi kotimaisista tutkinto-opiskelijoista, niin sitten ympäri Eurooppaa meille saapuvista ja kauempaakin saapumista opiskelijoista. Onhan tämä lisännyt tähän meidän opiskelijayhteisöön kansainvälistyminen aikamoisen haasteen, mutta myös iloa ja tekemisen meininkiä ympäri maailmaa. Tässä on tullut jo jonkun aikaa seurattua ammattikorkeakoulun järjestelmä ja Savonian ammattikorkeakoulun kehitystä paitsi opiskelijakunnan toiminnanjohtajana, mutta monessa erilaisessa työtehtävässä tai tiimissä. Tänä päivänä voi sanoa, että kyllä me ollaan niin aidosti, kun vaan pystytään olemaan niin kansainvälisiä paitsi täällä kotona, mutta myös sitten tuonne maailmalle. Ja mitä sitten taas EU4Dual Alliance meille tarjoaa, niin niin kuin tässä Virpi nostikin jo esille, niin tuota entistä parempia mahdollisuuksia opiskelijoille vaikka lähteä vaihtoon. Voi olla niin, että tuolla allianssikorkeakoulujen paikkakunnilla on vaikka meille tuttujen yritysten toimipisteitä, johon opiskelijoiden on täältä helpompi lähteä, kun se allianssikorkeakoulu on siellä jo vastaanottamassa. Tämän allianssin kautta, kun on tutuksi päästy ja tunnetuksi tultu, niin se helpottaa myös opiskelijoiden vaihtoon lähtemistä ja antaa erilaisia mahdollisuuksia. Toki täytyy muistaa myös se, että vaihto ei välttämättä aina ole sitä, että fyysisesti lähdetään. Tämä allianssihan luo myös näitä mahdollisuuksia olla vaihdossa, vaikka ei niin sanotusti toiseen maahan lähtisikään. Allianssin kautta rakennetaan myös erilaisia yhteistyömahdollisuuksia opiskelijoille. Projektien kautta voidaan tavata eri korkeakoulujen opiskelijoita ja oppia toisilta.
AINO-MARIA [00:10:40]: Entäpä henkilökunnan näkökulmasta? Moni savonialainen varmasti miettii, että miten EU4Dual tulee vaikuttamaan omaan työhön ja minkälaisia mahdollisuuksia se avaa.
MERVI: [00:10:56]: Kyllä minulla semmoinen tuntuma on, että ihan sieltä alusta lähtien, kun me ruvettiin kertomaan, että me ollaan päästy tähän mukaan silloin syksyllä 2022, niin kyllähän henkilöstö tuli tosi äkkiä kysymään, että voinko lähteä sinne ja tänne. Eli välittömästi ei ainakaan minua vastaan ole tullut kukaan, joka on sanonut, että ihan hölmöjä ollaan, kun tuommoiseen mennään. Vaan niin kuin Juha sanoi, että mitä se tarkoittaa sinne opiskelijapintaan, niin kyllä minusta meidän henkilöstö, niin opetushenkilöstö, niin meidän korkeakoulupalvelujen henkilöstö, kuin meidän TKI-asiantuntijat, niin kaikki on tietyllä tavalla nyt sitten vähän odottavalla kannalla. Niin kuin tuossa jo äsken sanoin, että pikkaisen sellainen sutimista, että mitäs kaikkea tämä tuokkaan tullessaan. Mutta mun mielestä me on ymmärretty ja varmaan tämän meidän Savonian strategiaprosessi aikaa, luulen, että tämä taas tuli piirun verran tutummaksi ja ne mahdollisuudet. Ja kyllä tietysti, jos ajatellaan ihan vaikkapa totta kai koulutuksen puolelle paljon, että me nähdään, miten Euroopassa tehdään, mitä se työelämäläheisyys oikeasti tarkoittaa, kuin hyvin monella tavalla sitä pystytään tekemään. Ja sitten, että hei, mikä se meidän savonialaisten tapa siinä ollakaan, Mutta niin kuin Virpi tuossa sanoi, niin myös meidän ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot, kun täällä puhutaan näiden sointimastereiden tekemisestä, mutta siinäkin meidän pitää koko ajan olla tarkka, että ei me lähdetä kaikkeen, mikä tuntuu kivalta, mutta hei, mikä on sellainen, missä meidän kannattaa olla ja mikä tuo meille sitä lisäarvoa. Mutta myös jatkuvaan oppimiseen, ainakin itselleni on jo tänä aikana jotenkin ymmärrys kasvanut siitä, kun me puhutaan myös näistä micro-credentials, näistä pienistä osaamiskokonaisuuksista, niin että miten niitä Euroopassa myös käytetään. Ja sehän on yksi osa myös tässä sitä kehittämistä, että Mun mielestä me pystytään paljon myös ammentamaan itsellemme, vaikka Virpi sanoikin, että meille on annettu isoja vastuita siitä, mitä asioita me viedään eteenpäin. Ja kyllä niin paljon, kun me tunnistetaan SavoniasSA, että meidän pitää kasvattaa sitä kansainvälisen tutkimuksen volyymiä, niitä euroja saada lisää ja nähdä ne mahdollisuudet, niin kyllähän tämä antaa nyt, että meillä on upeat kumppanit, joilla on erittäin hyvä osaaminen, valmius lähteä hakemaan, ja siinä jo osin se verkosto valmiina, eli tämä todella vahvistaa paljon myös sitä puolta. Ja sitten myös tämä, että onhan tämä mielenkiintoista, tällä hetkellä Suomessa käydään keskustelua siitä, että että voisiko ja pitäisikö työelämäläinen tohtoritutkinto suoda myös ammattikorkeakouluille, eli että se olisi mahdollisuus. Tässä me ollaan nyt kumppanuusverkostossa. jossa me itse asiassa olemme, ja tuo Virpi tässä vaiheessa vahvasti mukana, suunnittelemassa sitä, että hei, minkälainen se on. Savonia on siellä antamassa osaamistaan ja mukana täysin. Meillä ei ole sitä tutkinnonanto-oikeutta, mutta Allianssissa sitä on. Eli me menemme nyt joka tapauksessa jo kiertäen siihen. Tämäkin varmaan vähän kirittää sitä keskustelua, mitä Suomessa käydään tästä työelämäläheisestä tohtorikoulutuksesta, että hei, meillä on nyt eurooppalaiset kumppanit, meillä on nyt mallirakenteilla, mitä tämä tarkoittaa. Eli siinä mielessä haluaisin sanoa, ja minulla on sellainen tuntuma, että tämä on otettu hyvin vastaan meidän henkilöstön puolelta, ihan samoin kuin ymmärrän, että myös opiskelijoiden puolelta, mutta myös siellä tässä nähdään paljon mahdollisuuksia, vähän eri tehtävässä. Haluaako Juha sanoa?
JUHA: [00:14:39]: Joo, nyt kun Mervi nosti tuon tohtorikoulutuksen, oli hetkistä kirjoittanut tuohon lapulle, että muista mainita. Kyllähän se näin on, että kyllä meillä ammattikorkeakouluna täytyy olla mahdollisuus ylemmän tutkinnon opiskelijoille myös jatkaa sitä työelämäläheistä kehittymistä siinä tutkintonsa myötä. Sitä kautta tämä Allianssi tarjoaa nyt jo työkaluja lähteä vaikka eurooppalaisella tavalla tohtorikouluttautumaan. Tämä on äärimmäisen hyvä asia.
AINO-MARIA: [00:15:08]: Nyt ollaan puhuttu jo monta kertaa mainittu työelämäläheisyys ja allianssi on todellakin työelämälähtöinen korkeakoulujen allianssi, niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Mervi, meidän strategiassa puhutaan Dual 2.0, mitä se on?
MERVI: [00:15:26]: Niin, siinäpä sitä onkin. Nythän meidän henkilöstökin on sanonut, että kun sitä ei ole määritelty, koitin pikkasen antaa niitä eväitä siihen määrittelyyn siinä Savonia-päivässä, mutta samaan aikaan me nyt tehdään, kun tehdään sitä strategian toteutusohjelmia, niin me tehdään sitä määrittelyä. Totta kai me nähdään, että opetussuunnitelmat on tehty sellaisiksi, että ne on joustavia ja siellä haetaan ei pelkästään niitä harjoitteluja, vaan että miten sieltä löytyy niitä aitoja työelämäprojekteja, jossa opiskelija osana asiantuntijayhteisöä on tekemässä ja sillä tavalla jo rakentaa sitä olemistaan ja näkee sitä verkostoa, missä on mukana. Mun mielestä, jos otan ihan tämmöisen yhden esimerkin. Mutta kyllä mä tosi paljon uskon ja näen myös siihen, mistä me ollaan puhuttu ja varmaan Virpi sitten vielä enemmän ehkä jatkaa siitä, että me osataan kyllä se osaaminen tunnistaa tosi hyvin, kun se on tehty jossakin muussa korkeakoulussa. Mutta entäs kun sitä osaamista on kiertynytkin sitten siellä työelämässä, niin miten me pystytään myös se paremmin tosiaan tunnistamaan ja tunnustamaan ja ikään kuin Laita saattamaan opiskelijan opintoja eteenpäin. Mutta vielä yksi kohta. Mun mielestä meidän pitää oikeasti löytää, me ollaan käyty, ja totta kai me on puhuttu kymmenen vuotta opinnollistamisesta, eli että miten mä myös voin siellä työelämässä tehdä sen tyyppisiä asioita, että minä en tulekaan opintojaksolle enää tekemään ja saattamaan vaikka niitä mun opintoja loppuun, vaan että se on suunniteltu, että hei, mä teen tämän siellä työelämässä. Koska meillä on tavattoman paljon niin suomalaisia kuin kansainvälisiä opiskelijoita, Meillä on valtavan iso osaaminen taustalla ja meidän pitää löytää näitä joustavia tapoja ja uskoa siihen, että siellä työelämässä oikeasti voidaan oppia niitä korkeakoulutuksen asioita, jotka meille tärkeitä on. Kyllä minä varmaan omassa puheessani ehkä tämän tyyppisiä elementtejä olen nostanut esille, mutta tässä on aika monta sakaraa, vai mitä Virpi?
VIRPI: [00:17:42]: Kyllä, ehdottomasti. Sinällään tämä allianssiyhteistyö on, kuten Mervi sanoi, että me ollaan nyt päästy sellaiseen porukkaan, joka on meille niin sopiva kuin vaan voi olla. Kun ollaan tämän allianssin kesken yritetty ja on lähdetty määrittämään sitä, että mitä se dual tarkoittaa siinä allianssiyhteistyössä, niin Ehkä itselläkin oli jotenkin se kuvitelma siitä, että eurooppalaiset, nämä duali yliopistot, duali korkeakoulut, että ne on jotenkin samanlaisia, niillä on samanlaiset mallit. Ja nyt on huomattu se, että siellä on yhdeksän korkeakoulua, joilla kaikilla on erilainen malli. Eli ei ole olemassa eteensä eurooppalaista semmoista yhtä tiettyä, vaan että me ollaan nyt yhdessä määrittämässä sitä, että mitä se pitää sisällään. Ja kyllä se perusajatus siinä on se, että Selkeästi pitää saada työelämässä tapahtuva oppiminen osaksi opiskelijan opintopolkua ja tunnistaa se osaaminen, mitä siellä saavutetaan. Tämä tarve on korostunut paljon Savonian sisälläkin, kun meillä on lisätty merkittävästi kansainvälisten opiskelijoiden määrää ja yhä enemmän heitä meille tulee. Heidän taustansa on erityisesti hyvin moninaista. Siellä on paljon opiskelijoita, joilla saattaa olla jo bachelor-tasoinen tutkinto taustalla. jopa korkeampikin tutkinto saattaa olla taustalla, ja he ovat olleet pitkään työelämässä monesti. Ja se, että me pistetään heidät samaan putkeen, kaikki samanlaiseen putkeen, että aloitetaan Aasta ja päätetään Öön, ja siinä opiskellaan sillä samalla mallilla, niin se ei ole järkevää, se ei ole meidän kannalta järkevää, eikä se ole opiskelijan kannalta järkevää. Että tavallaan se dual-mallin rakentaminen on sitä, että miten persoonoidaan sitä opiskelua niin, että se oppiminen, joka opiskelijalla jo on saavutettuna, yhä paremmin tunnistetaan. Tässä varmaan se isoin haaste meillä on se, että me ollaan nyt ehkä Savoniassa tunnistettu tämä, se on meidän strategiassa hyvin keskeinen tekijä, mutta miten me saadaan se työelämä tähän mukaan ja miten me saadaan ne yritykset, ikään kuin omia toimintatapoja muuttamaan niin, että he ovat valmiita myös siihen, että se opiskelija ei ole siellä tekemässä vain töitä, vaan myös oppimassa ja saamassa sitä koulutusta.
JUHA: [00:20:22]: Tässä meillä on hyvä paikka heittää haastetta myös tuonne yrityselämään ja pohtimaan sitä, että miten me yhteistyöllä tätä Dual 2.0-mallia kehitetään, paitsi tässä lähialueilla, Pohjois-Savossa, Itä-Suomessa, Suomessa, mutta allianssin kautta ihan eurooppalaiseksi toimintamalliksi. Tarvitaan rohkeita tekoja. Näkisin näin, että Muistan, kun käytiin Virpin kanssa tuossa Savonian strategiatyötä tehtäessä, niin keskustelua tästä työelämän mallista, että mikä se tulisi olemaan ja millään termillä meidän nyt pitäisi kutsua tätä. Tämä Dual 2.0 on minun mielestäni nyt oikein hyvä malli, kun se sitoo yhteen paitsi oppimiseen, se sitoo yhteen myös sen tekemiseen ja työn tekemiseen. Että sitähän tässä on kysymys.
AINO-MARIA: [00:21:13]: No minkälaisissa teemoissa sitten pyöritään Virpi? Savonia on vetovastuussa tämmöisten keskeisten haasteiden, työelämän tulevaisuus, vihreä siirtymä, terveellinen elämä, koordinaatiosta, aika isoja teemoja. Kerrotko vähän siitä enemmän?
VIRPI: [00:21:35]: Joo, tosiaan meillä on tämä työpaketti vedettävänä, jossa on tämä suurten globaalien haasteiden akateeminen koordinaatio meidän vetovastuulla. Ja tosiaan toi Karkaisen Minna siinä nyt vahvasti on tietysti vetäjänä sitä tekemässä. Se ajatushan tässä on, että tavallaan nämä isot haasteet on ne, mihin niitä ratkaisuja etsitään monella tavalla. Meillä kaikessa toiminnassa on tämä dualisuus, eli siinä on se työelämä mukana, mutta tavallaan nähdään, että näin isoja ongelmia ja haasteita ei voida ratkaista mitenkään Yksisilmäisesti katsoen, vaan siinä on mukana aina se korkeakoulutus, siinä on mukana tutkimus, siinä on mukana se työelämä ja siinä on mukana opiskelijat. että opiskelijat tuovat sen nuoren ja tuoreen näkökulman siihen. Näiden isojen haasteiden näkökulmasta ajatellaan, että niiden ympärille me kehitetään näitä koulutustuotteita, eli juuri näistä joint masterista, mitä puhuttiin, niin nimenomaan näihin teemoihin ollaan rakentamassa. Ne tutkimushankkeet, mitä ollaan rakentamassa, ne pyörii näiden samojen teemojen ympärillä. Niihin liittyviä hankkeita ollaan rakentamassa. Tietyllä tavalla se meidän rooli on vähän niin kuin koota sitä yhteen, että mitä kaikkea näihin teemoihin liittyen ollaan tekemässä. Toisaalta tietysti myös, että kun me ollaan vetämässä näiden haasteiden kehittämistä, niin se tarkoittaa myös sitä, että meidän pitää löytää niitä keinoja siihen, että miten saadaan sieltä työelämästä sitä tietoa näihin liittyen, miten saadaan tulevaisuustietoa kerättyä. Ja nyt itse asiassa tässä on just hyvä ajankohta tätä podcastia tehdä, koska tänään olin päivällä tuossa mukana työpajassa, jossa kun me vedämme tätä vihreän siirtymän… globaalin haasteen kokoamista tietyllä tavalla, niin meillä oli siihen liittyvä työpaja, jota tuo Vuorisalo Jyri sitten veti, ja siinä nimenomaan etsittiin sitä, että miltä se tulevaisuus näyttää, minkälaisia haasteita siihen vihreään siirtymään liittyen on nähtävissä, ja mitä me voitaisiin tehdä, jotta me päästäisiin niissä haasteissa eteenpäin. Sitä kautta lähdetään tiekarttaa rakentamaan siihen, miten me allianssin sisällä näihin haasteisiin vastataan. Tämäntyyppisiä asioita esimerkiksi tähän meidän akateemisen koordinoinnin tehtävään liittyy.
AINO-MARIA: [00:24:26]: Juha, miltä sinun korviin tai ennen kaikkea ehkä opiskelijoiden korviin kuulostavat tällaiset teemat?
JUHA: [00:24:37]: Voisi sanoa, että tänä päivänä kun opiskelija miettii, että mitä hän sitä alkaisi opiskelemaan, niin ne pohdinnat siellä taustalla on entistä moninaisempia. Ja mietitään paljon, että miten tämä tutkinto, vaikka jos nyt tutkinnosta puhutaan, tämä tutkinto, jota olen ajatellut lähteväni lukemaan tai opiskelemaan, niin miten se vastaa niihin tulevaisuuden työelämähaasteisiin. Ja kyllä minä sanoisin, että kun Savonia on mukana tässä allianssissa ja sen kautta saadaan paitsi eurooppalaista oppia, mutta myös kehitytään yhteistyön kautta näissä työelämän tulevaisuuden ja vihreän siirtymän ja terveellisen elämän kysymyksissä, niin uskon, että se resonoi hyvinkin meidän opiskelijoissa. Saadaan ikään kuin laajempaa vahvistusta sille, että mitä se osaaminen on. Ei ajatella vain sillä tavalla, että mikä se on se tarve tässä nyt ja huomenna täällä, mutta että mitä se tarve on tuolla Euroopassa, mitä se on maailmalla ja nähdään sitä kautta laajempaa kuvaa. Ja tämä laajempi kuva tietyssä mielessä, niin sitä aina haluaa korostaa opiskelijoille, että miten voi olla silmät auki ammattikorkeakoulussa ja ottaa sen kaiken hyödyn vastaan, tai kaiken sen, mitä täältä vastaan tulee, niin avoimesti ja sitä kautta sitten löytää sen oman uran, tehdä se tutkinto. Ja nyt Allianssikin tarjoaa hyvin erilaisia mahdollisuuksia ja rakennetaan uusia erilaisia mahdollisuuksia siihen, että Se polku voi olla entistä mutkikkaampi, mutta samalla entistä kehittävämpi.
AINO-MARIA: [00:26:15]: Juha, kun edustat opiskelijoita nyt myös EU for Dualissa, niin miten näet, että opiskelijat ovat mukana allianssin rakentamisessa ja miten opiskelijoiden ääni tulee siellä kuuluviin?
JUHA: [00:26:30]: Sanoisin sen ehkä tällä tavalla, että Opiskelijat ovat päässeet nyt tämän alkukäynnistämisen jälkeen kommentoimaan ja ottamaan osaa Allianssin kehittämiseen. Student Councilista kysellään ajatuksia ja näkemyksiä siihen, että vastaako korkeakoulujen edustajien ajatukset sitä, mitä opiskelijat ovat ajatelleet asioista. Siellä käydään aika aktiivistakin keskustelua. Ja omalta osaltani tehtävä on tuoda sitten sitä opiskelijan ääntä kuuluviin siellä allianssihallituksessa ja seuraavaa kokousta jälleen odotellessa, että mitä mielenkiintoisia asioita meillä siellä onkaan esillä.
AINO-MARIA [00:27:10]: Entäs sitten sidosryhmien ja yhteistyökumppanien ääni? Juha tuossa jo äsken haastetta heittikin yrityselämälle, mutta Mervi, minkälaisia mahdollisuuksia Savonian kautta avautuu, vaikkapa nyt alueen yrityksille?
MERVI: [00:27:25]: Me oltiin siinä mielessä hyvin ainutlaatuinen allianssio hakemusvaiheessa, että meillä hakemusvaiheessa oli jo yrityksiä mukana tässä. Eli tietysti kun työelämäläheisyys oli se meidän iso teema, niin sitten haluttiin myös näyttää se, että yritykset ovat alusta lähtien mukana. Tämä on ollut varmaan se, miksi me saimme myös siitä meidän allianssihakemuksesta niin hyvät pisteet, että se oli uskottava ja että siihen oikeasti, kun puhutaan työelämäläisyydestä, niin kuin Juha ja Virpi tässä todistivat, niin yksin me emme voi sitä tehdä. Me tarvitaan ne kumppanit siihen vahvasti viereen ja sen tähden on ihan äärettömän tärkeää, että me saadaan vaikka nyt ensi alkuun pilotteja tästä liikkeelle. Mutta kyllähän niin kuin sitten taas meillä, mä nyt olen jo monta kertaa viitannut aivan meidän upeaa Savonia-päivää, joka jollakin lukuvuosi tänä syksynä aloitettiin. Ja meillä oli siellä Genelecin toimitusjohtaja Siamäk puhumassa myöskin meidän henkilöstölle siitä, että mitä se yrityksen näkökulmasta näyttää. Ja mä luulen, että kun Genelec on nyt vielä yksi niistä yrityksistä, jotka meillä on Alliansissa ollut alusta lähtien mukana, niin tämän tyyppisiä puheenvuoroja ja henkilöitähän me tarvitaan, jotta tästä lähtee sellainen hyvä liikkeelle. Että ei aina ajatella, että ainoa ne haastaa, yritykset ajattelee, että ainoa ne haastaa meitä uuteen ja uuteen ja Ja se oma bisnes siellä kuitenkin on se kaikkein tärkein, mikä pyörii. Mutta tämän kauttahan me voidaan yrityksille tuoda tosi vahvasti se kansainvälisyys, ne verkostot käyttöön ja se osaaminen. Eli sillä tavalla mä näen, että kyllä. Ja hienoa, että on saatu jo nyt heti alusta lähtien tosiaan näitä kiinnittyneitä yrityksiä. Mutta toisaalta kun ammattikorkeakouluille tyypillistä on se aluekehittäminen, sitähän me tehdään sen tutkimuksen ja sitten koulutuksen ja osaajien kautta, niin siinä mielessä myös, että meillä nyt sitten tässä on myös tämmöinen alueellinen neuvottelukunta tässä Allianssissa, jossa meillä sitten Pohjois-Savon liiton aluekehityspäällikkö Satu Vehreävesä on mukana, tulikohan titteli oikein, mutta joka tapauksessa Satu on ollut myös ja Pohjois-Savon liitto tässä alusta lähtien mukana. Eli tällä koitan sanoa, että me ei ole odoteltu nyt, että käynnistetään jotakin, vaan saatu mukaan. Ja viime keväänä tosiaan Maltalla, sitten kun oli tämä Allianssi eri toimijoiden tapaaminen, niin siellä myös meidän yritys, Ja sitten täältä alueen puolelta Siamäki ja Satu olivat myös mukana, eli he ovat päässeet tähän rakentamaan tätä yhteistä allianssia. Mutta kyllä totta kai mä näen äärettömän tärkeänä sen, että tällä tavalla me ollaan Savonia uskottava toimija, koska eihän sitä vaikuttavuutta synny, että me teemme kaikkea itseksemme, mutta kun me tämmöisessä allianssissa yhdessä tehdään, niin kyllähän tämä antaa meille tosi vahvaa uskottavuutta.
AINO-MARIA: [00:30:32]: Tässä kun kuuntelen teitä, niin tulee mieleen, että paljon on jo tehty tässä vaiheessa ja paljon on myöskin suunnitelmissa tulevaisuudessa. Virpi, mitkä ovat seuraavat askeleet Allianssin kehittämisessä?
VIRPI: [00:30:48]: Tietysti nyt tässä on tosi kovassa vauhdissa tämä joint maastereiden kehittäminen. Ja ehkä haluan vielä sen nostaa esille, että mehän kehitämme joint dual maastereita. Eli tässäkin se työelämäläheisyys ja se dualisuus on vahvasti läsnä aivan uuden tyyppisiä maastereita. maisteriohjelmia rakennetaan tässä eurooppalaisessa yhteistyössä. Näiden osalta se valmistelu on tosiaan nyt kovassa vauhdissa. Voi sanoa, että ei ole helppoa. Siinä on monta mutkaa ratkaistavina ja erilaiset lainsäädännöt eri maissa ja erilaiset akkreditointikäytännöt ja kaikki nämä vaikuttavat. Mutta kyllä meillä ensi vuonna alkaa olla sitten ensimmäinen maisteriohjelma pitäisi käynnistyä ensi vuonna ja sitten seuraavana vuonna toinen ja sitä myöten niitä alkaa meillä tulla lisää. Tämä tohtoriohjelman valmistelu on hyvässä vauhdissa, ja siinä on myös hyvin kunnianhimoinen tavoite, että vuonna 2026 käynnistys meillä sitten se yhteinen tohtoriohjelma. Nyt on myös valmisteilla tämä Center of Excellence in Dual Education -toiminta, eli ajatuksena on se, että tästä meidän allianssista tulee tämmöinen tämän duaalimallin ikään kuin eurooppalainen edelläkävijä ja tätä työtä ollaan nyt tässä paljon myöskin tehty ja toivon mukaan se saadaan ensi vuoden puolella sitten jo hyvin näkyvästi näkymään myös eurooppalaisessa kehittämisessä. Samaan aikaanhan tässä pohditaan myös sitä, että niin kuin Mervikin on useampaan otteeseen sanonut, että mehän emme ole tekemässä hanketta vaan me olemme perustamassa allianssia, niin pohditaan myös sitä, että mikä se on sen allianssin Tällainen muoto jatkossa, että tuleeko siihen joku yhdistyspohjainen, säätiöpohjainen vai mikä on se malli, jolla me saadaan se allianssi jatkossa myös pysymään toiminnassa ja se todella meidän rakenteisiin ui sisään. Nämä ovat esimerkiksi sellaisia asioita, jotka nyt tässä vahvasti valmistelussa ovat ja ehkä ensimmäisenä konkreettisena tulevat sitten näkymään. Mutta myös sitten nämä pienet oppimiskokonaisuudet, joita nyt koko ajan tehdään ja sitten ne liikkuvuusmahdollisuudet.
AINO-MARIA: [00:33:18]: Eli paljon on suunnitteilla. Ihan lyhyesti tähän loppuun. Mikä on se, mitä… Te itse henkilökohtaisesti kaikista eniten odotatte EU-foduarilta.
MERVI: [00:33:34]: Ajattelen sen niin, että Savonia profiloituja tunnetaan Suomessa, mutta myös Euroopassa dual 2.0 korkeakouluna. Ei enempää ja vähempää, niin kuin Virpi sanoi, niin tämä on se tavoite. Sen tähden meidän pitää viedä uskottavasti ja lähteä viemään tätä dualin kehitystä Savoniassa eteenpäin. Ja sitten mä ehkä vielä sanon sen, että kyllä mä näen, että ne matalalla olevat hedelmät on nyt se TKI-rahoituksen, koska tässä on lähtenyt jo liikkeelle ja siellä ei ole tämmöisiä lainsäädännöllisiä esteitä tai haasteita, mitä nyt me joudutaan sillä koulutuksen puolella niin paljon enemmän miettimään, niin ehkä nämä kuitenkin nostaisin.
VIRPI: [00:34:21]: Yksi iso asia on minusta se, että me saavutetaan tietyllä tavalla se asema, että päästään Euroopan tasolla myös tätä työelämäläheisen korkeakoulutuksen merkitystä nostamaan. Se mikä mielestäni on hienoa tässä Allianssissa on se, että niin kuin sanoin, että tässä on yhdeksän erilaisilla toimintatavoilla toimivaa korkeakoulua. Kaikki tekevät työelämäläheistä, mutta jokainen hieman eri mallilla. Kyllä tässä on semmoinen potentiaali ikään kuin tuoda jotain uutta ihan tähän eurooppalaiseen korkeakoulumalliin. Toki täällä Suomessakin ollaan varmaan, Rinta Rottingilla ollaan se työelämä, läheinen korkeakoulu, että siihen me pyritään. Ja tietysti nyt sitten yksi tärkeä asia on minusta se, että koska meillä nyt omassa strategiassa tämä Dual 2.0 on niin vahvasti, niin kyllähän tämä sen tuen ja selkärangan sille kehittämiselle tuo tämä Allianssissa mukana oleminen.
AINO-MARIA: [00:35:26]: Entäpä Juha?
JUHA: [00:35:28]: No Savonia haluaa vahvasti olla great place to learn. Kyllä mä sanoisin, että Dual 2.0-mallilla ollaan great place to learn 2.0. Eli kaikki nämä mainitut joint mastersit, micro-credentialsit ja muut vastaavat, kun saadaan ihan oikeasti käytäntöön, niin kyllä meillä on opiskelijoille semmoisten osaamiskokonaisuuksien löytämismahdollisuudet, että oksat pois ja pätkälät vasta vielä, että voisi sanoa näin.
AINO-MARIA [00:35:59]: Great pLace to learn 2.0. Kyllä. Tosi hyvä. Hei, voisiko sanoa, että tälläkin menolla muutetaan maailmaa. Kiitoksia Virpi, Mervi ja Juha.
JUHA: [00:36:12]: Kiitos.
[äänite päättyy]