Työpaja 4 Palautteen vastaanottaminen ja kuunteleminen, 1,5h | |
Tavoite | Osallistuja – ymmärtää palautteen merkityksen hyvän ja kehittävän vuorovaikutuksen kannalta – kehittyy palautteen vastaanottamisessa – motivoituu harjoittelemaan aktiivisen kuuntelun taitoja |
Sisältö | Välitehtävän purku Päivän aiheen alustus: palautteen vastaanottaminen ja kuuntelu Harjoittelu ja sen purkaminen Harjoitus palautteen vastaanottamisesta Jatkoharjoitus palautteen antamisesta Yhteenveto ja kiteytys Välitehtävän muotoilu |
Menetelmät ja harjoitukset | Viritys Tässä työpajassa viritys tapahtuu suoraan välitehtävän purkamisella. Ei siis käytetä keskustelukorttia. Välitehtävän purku Osallistujat lukevat ääneen valitsemansa kaksi työkaverilta saamaansa palautetta. Keskustellaan tehtävän tuottamista kokemuksista. Jos osallistujalla ei ole mukana palautteita tai hän ei ole saanut niitä, hän muistelee palautteita tai hakee palautteet. Valmentajat valmistautuvat siihen, että joku ei ole saanut yhtään palautetta. Kysytään ao. henkilöltä, miltä tuntuu, ettei ole saanut palautteita. Kysytään toisilta, miltä sinusta tuntuisi, jos et olisi saanut palautteita. Päivän aiheen alustus: Kuunteleminen ja palautteen vastaanottaminen. Kierros kaikilta: Millainen olet kuuntelijana? Mahdollisia täydentäviä kysymyksiä: Mitä on helppoa kuulla ja kuunnella? Mitä on vaikeaa kuulla ja kuunnella? Alustus aktiivisesta kuuntelusta, diat. Parikeskustelu: Missä työtilanteissa sinun on tärkeää ottaa aktiivinen kuuntelu käyttöön? Valmentaja kirjaa parien tuottamat asiat dialle. Harjoittelu ja sen purkaminen Pariharjoitus palautteen vastaanottamisesta: Muotoilkaa parina tarkentavia kysymyksiä alla oleviin palautteisiin. Mitä muita aktiivisen kuuntelun ja palautteen vastaanottamisen keinoja näissä tilanteissa voisi käyttää? 1.“Sinä et ota työssäsi asiakkaiden tarpeita huomioon.” 2.“Miksi sulta aina jää nää hommat kesken?” Työpajan vetäjä esittää kyseiset palautelauseet pareille, jotka vastaanottavat palautetta keksimillään tarkentavilla kysymyksillä ja muilla palautteen vastaanottamisen keinoilla. Yhteenveto ja kiteytys Yhteiskeskustelu: Kiteyttäkää, mitä tänään on opittu. Välitehtävän muotoilu |
Käytettävä materiaali | Työntekijöiden saamat palautelaput (2 kpl/työntekijä) Diat harjoitusten tehtävänannoista |
Välitehtävä | Keksi omaan työyhteisöönne yksi pelisääntö tukemaan joko palautteen antamista, puheeksi ottamista, aktiivista kuuntelemista tai palautteen vastaanottamista. Minkä käytännön oppiminen tai vahvistaminen olisi tärkeää teidän työyhteisössänne juuri nyt? Kirjoita pelisääntö paperille ja tuo se seuraavaan työpajaan |