SPEAKER_01 [00:00:00]: No niin. Täällä meillä on vieraana tänään Vesa-Pekka Tervo. Tervetuloa.
SPEAKER_00 [00:00:09]: Kovasti kiitoksia. Kiva olla täällä.
SPEAKER_01 [00:00:11]: Hauskaa, että pääsit juttelemaan tänne meidän Ei hätiä mitiä podcastiin. Mehän tässä laajalti käsittelemme tämmöistä asiaa kuin kokonaisturvallisuus. Sulla on aika pitkä tausta. näiden erilaisten turvallisuus- ja varautumisasioiden parissa. Kerropa vähän, mitä olet puuhannut.
SPEAKER_00 [00:00:35]: No joo, olen ollut keskushallinnossa töissä kohtuullisen pitkään, ja sitten myös ehdin olla läännihallituksessa kaadessa eri tehtävässä ennen aluehallintovirastojen perustamista, ja sitten olen ollut pelastustoimessa pelastuslaitoksessa riskihallintopäällikkönä muutaman vuoden, ja sitten lisäksi vielä vielä kuntaliiton puitteissa sekä kuntien näkemystä tuottanut turvallisuuden varautumiseen, mutta myös pelastustoimen näkemyksiä siihen teemaan. Nykyisin työskentelen hyvinvointialueyhtiön Hyvilissä vuoden 2023 alusta lähtien. Sillä tavalla 23 vuotta alkaa olla näiden asioiden pyörittämistä takana.
SPEAKER_01 [00:01:19]: Pelottavaltakin kuulostaa monenlaista laitosta ja virasto- ja lääninhallituskin siellä oli. Ja nyt sitten tämä hyvinvointialue, se on meitä tavan kansalaisia vähän pelottavan hämmentäväkin laitos. Vai mikä se oikein on?
SPEAKER_00 [00:01:38]: No minä en pidä kyllä hämmentävänä tai varsinkaan pelottavana, että olen aika paljon näin mahdollisuutena ja uutena rakenteena, joka joka tuottaa uusia lähtökohtia varautumiseen ja turvallisuuden tuottamiseen. Kysymys on vain siitä, että kuinka hyvin niitä mahdollisuuksia pystytään ja jopa halutaan sille tuottaa ja palvelutoimintaa muokata sen perusteella, että mitä uusia mahdollisuuksia se tarjoaa. Tavallaan se on mahdollisuuksien rakenne mun näkökulmasta.
SPEAKER_01 [00:02:07]: Mitäs hyvää sieltä voi syntyä nyt tähän turvallisuuden ja varautumisen skeneen?
SPEAKER_00 [00:02:16]: No mä jotenkin sillä tavalla itse ajattelen, että jos ajatellaan normaalia liikenne-elämäpuolta ja saadaan kolme firmaa esimerkkinä yhteen, niin totta kai silloin ruvetaan miettimään sitä, että millä tavalla voidaan Voidaan lähteä tehostamaan ja optimoimaan sitä kokonaisuuden tuottamista, mitä ne kolme osaa pystyy tuottaa yhdessä. Tässä on ihan samanlainen tilanne, että täytyy vain pystyä näkemään toimialakohtaisten silmälasien yli siihen koko hyvinvointialakohtaisen tason saakka ja arvioida sitä, että miten sosiaali- ja terveys- ja pelastomi pystyy toinen toistaan tukien tuottaa uutta lisäarvoa yhteiskuntaan. Ja tavallaan tässä on tietysti hyväksyttävä, että on vielä murroskausi menossa ja on ollut paljon huolta siitä, että miten palvelut lähtee toimimaan ja mitä muotoja ne saa. Mutta kyllä selvästi nyt ollaan jo liukumassa siihen suuntaan, että tämän tyyppinen ajattelu, missä katsotaan tätä yhteistä uutta lisäarvoa, on lisääntymässä ja siinä mielelläni on mukana ideoimassa.
SPEAKER_01 [00:03:21]: Nämä kolme toimialaa, niin ne on siis sosiaali, terveys ja pelastus. Pelastustoimi, joo, kyllä. Ja miten tämä, jos on kyyninen kansalainen, niin sitten vähän ajattelee niin, että tämmöinen uusi viranomainen, niin tavallaan, että se vähän niin kuin alkaa elää omaa elämäänsä, tavallaan rakentelee rakenteita ja palveluita ja sitten me mietitään, että miten se muistaa ne loppukäyttäjät siellä ja ne asiakkaat.
SPEAKER_00 [00:04:02]: Hallintohan tarvitsee aina vaativia asiakkaita. Siis se, että hallinto toimii hyvin, niin se on melkein edellytys, että asiakasvaatimus on näkyvä, kuuluva ja se otetaan huomioon sitten. Ja nyt tässä tilanteessa juuri kun kolme hallintoa tekee uutta yhteistyötä, niin ei mitään parempaa koordinaattia tarjoa siihen työhön kuin se, että mikä on asiakasyöty erilaisten johtamismallien lopputuloksena. Mikään muu ei yhdistä näitä hallinnoilla niin hyvin kuin se, että katsoo asiakkaansa. Asiakas yhdistää nämä hallintoalat ja sen näkökulman ohittaminen olisi tosi vaarallista. Nyt ei ole mitään varaa lähteä toimialakohtaisiin osa-optimointiin tässä kokonaisuudessa.
SPEAKER_01 [00:04:46]: Sitten kun me puhutaan tämmöisestä varautumisesta, yhteiskunnallisesta varautumisesta, kokonaisturvallisuuden tuottamisesta, niin siinähän jotenkin Miten kun siinä tavallaan asiakkaana on vähän niin kuin koko yhteiskunta. Miten tämmöinen asia näyttäytyy sille ikään kuin palveluisen käyttäjälle?
SPEAKER_00 [00:05:12]: Joo, siinähän tietysti tilanne on, jos menen sen verran taaksepäin, silloin Sipilän hallituksen aikana oli maakuntauudistusta puuhattiin ja silloin oltiin valmisteltu jo pykälejä, jotka olisi esimerkiksi varautumisen kannalta ollut aika merkittäviä alueella siellä tasolla, että siinä pykälistössä määritettiin alueellisen yhteisön varautumiseen osallistujaksi myös järjestöt, kunnat ja elinkeinoelämä, ja se olisi ollut säädöspohjassa tekemistä silloin, ja se olisi eka kertaa sille tasolle määriteltyä yhteistyörakennetta. Kaikki ne muinenkin määrittelyinen siinä yhteydessä, mutta sitä ei pystytty sitten ottaa enää tähän hyvinvointialueelle mukaan säädöspohjaan, ja tavallaan tässä on sellainen tietysti ikään kuin heikkous, että lainsäädäntö ei suoraan mandaattia alueellisille yhteisillä varautumisilla anna samalla tavalla, mitä se olisi antanut, jos maakuntauudistuspykälä pykälistä olisi toteutunut, mutta toisaalta olen itse katsonut, että se alueellinen omistajuus, mitä edellyttää se, että hyvinvointialueet omassa tehtävässään tällä osa-alueella onnistuvat, niin se käytännössä tarkoittaa hyvin paljon sen tyyppisiä toiminteita, mitä tässä aiemmassa pykälistössä oli. Eli tavallaan luotan siihen, että se katse on koko alueen yhteisten intressien turvaamisessa. Se, että eihän siihen niin vakiumuotoisella tiellä tai ehkä niin tehokkaasti välttämättä päästä verrattuna siihen, mikäli se olisi pykälistössä, mutta luulen, että se on suunta, mihin ollaan kuitenkin menossa. että selvästi on pulaa siinä, että kuka sitä alueellista kokonaisuutta eteenpäin omistajuudellaan veisi, ja hyvinvointialueet omasta mielestäni sopii siihen rooliin älyttömän hyvin.
SPEAKER_01 [00:06:58]: No miten nyt, kun olet seurannut sitä kehitystä siellä, niin… Miten tämmöinen, tämä varautumisen käsite on monessa kohdassa vähän vaikea jotenkin ymmärtää ja omistaa ja mieltää, että miten susta tuntuu, että tämmöinen alueellisen varautumisen tavoite siellä erilaisilla hyvinvointialueen toimijoilla tai päätöksentekijöillä, niin pysyykö se heillä radarissa ja mielessä?
SPEAKER_00 [00:07:30]: Siinä on varmaan kyllä tällä hetkellä ainakin aika paljon eroja. Kyllähän tämä taloustilanteen hallintaan liittyvä yleistilanne on aika vaativainen kehittämistoimenpiteiden näkökulmasta, mutta toisaalta semmoinen alueellinen omistajuus yleensäkin ottaen, niin se voi olla ainoastaan toimijalla, jolla on todellista päätöksentekokykyä alueellisesti. Sillä tavalla olen aina ollut sitä mieltä, että valtion organisaatio ei kykenisi sellaiseen tehtävään. Valtioaluehallintovirasto esimerkiksi on hyvin tukeneet varautumisen kysymyksissä alueellisia näkökulmia ja paikallisia näkökulmia, mutta tavallaan se alueellinen omistajuus täytyy olla olemassa, jotta se ikään kuin lähtee kehittyä omilla ehdoillaan ja palvelee juuri niitä alueellisia ja paikallisia tarpeita.
SPEAKER_01 [00:08:21]: Eli tämmöistä nyt sitten tämä hyvinvointialue
SPEAKER_00 [00:08:25]: Se mielestäni pitäisi edetä siihen suuntaan, että tällaista tuotetaan ja onhan olemassa tosi paljon niitä rakenteita, joiden puitteissa tätä työtä tehdäänkin. Ne ei ole lakisääteisiä rakenteita, mutta ne on jäänyt elämään siinä siitä johtuen, että ne pykälistö antoi ikään kuin koordinaatteja siitä, että mihin suuntaan pitäisi tällaisessa alueellisessa varautumisen toiminteessa edetä.
SPEAKER_01 [00:08:48]: Miten sitten kunnat, mitenkä ne pysyy tässä, olit aikaisemmin tosiaan kuntaliitossa töissä, niin miten kunnat jotenkin, mikä heidän oma mandaatti on, säilyykö se sitten tässä kokonaisuudessa selkeänä?
SPEAKER_00 [00:09:06]: No jotenkin itse katsoen, että se keskinäinen sidoksellisuus varautumisen osa-alueella, erityisesti kuntien ja hyvinvointialueen välillä on niin suuri, että Että ei siinä kukaan, joka sitä käytännön työtä tekee, niin voi ruveta rakentamaan rajamuoreja siihen väliin. Että vaikka infran häiriöttömyyden suhteen, niin on hyvin, että on ollut ihan sen kuntien. tuottaman infran toimivuuden varassa ja molemmilta muiltakin osin. Sitten on vielä tietysti, mihin viittasin aiemminkin, että yhteiset asiakkaat. Se alueväestö, kun on yhteiset asiakkaat, niin tuntuisi erikoiselta, että siinä hallintosisältään lähtisi osa optimoimaan erilaisia asioita, vaan kyllä siinä aika rinta rinnan täytyy mennä. On tietysti ollut huomattavissa, että on aika suuria jännitteitä myös ollut tämän murrostilanteen seuraamuksena, mutta Mutta oma neuvo on ollut tähän se, että pitäisi katsoa ehkä viiden tai jopa kymmenen vuoden päähän ja määrittää yhteisiä tavoitetiloja kuntien hyvinvointialoiden kesken ja sitten suunta niihin, jotta ei ikään kuin tämä murroskauden osa-optimointi häiritsisi tätä yhteistyön kehittämisen linjaa liian pitkään.
SPEAKER_01 [00:10:19]: Niin se, että kuulostaa, että pikkusen on hakemista, mutta näet, että se siitä asettuu uomiinsa tämä yhteistyö?
SPEAKER_00 [00:10:29]: Kyllä se täytyy asettua. Ei ole oikeastaan vaihtoehtoja sille. Julkisen hallinnon mahdollisuuksien piirissä ei ole se, että hallintojen kokonaisuudena toimisi fiksulla tavalla.
SPEAKER_01 [00:10:44]: Miten tuota, olet puhunut semmoisesta käsitteestä kuin turvallisuuden demokratisoiminen.
SPEAKER_00 [00:10:51]: Joo, se on oikeastaan sellainen teema, mikä on itsellä noussut jotenkin tässä viimeisen vuoden aikana pintaan. Ja mä en tiedä, liittyykö se oikeastaan siihen, että kun tämä turvallisuustilanne muuttuu, tai on muuttunut tällaiseksi ikään kuin kovan turvallisuuden tematiikaksi, niin on pientä huolta siitä, että vaikuttaako se siihen, että kuinka… kuinka sitten turvalliset viranomaiset ikään kuin sitä turvallisuuden kenttää luovuttaa muiden kuin turvallisen viranomaisten huoleksi ja käyttöön, ja kuinka paljon sitä kenttää jaetaan sitten muiden kuin turvallisen viranomaisten kesken. Tässähän on ollut pitkä linja, jossa tämä yhteiskunnan turvallisuuden tekeminen ja varautumisen tekeminen on sillä tavalla demokratisoitunut, että kaikkien rooli on tunnustettu ja tunnistettu ja sillä tavalla on edetty siihen suuntaan, että semmoista yhteiskuntakokonaisuuden varautumista voidaan katsoa ilman viranomaiskaistoja semmoisena yhtenä entiteettinä vaikkapa kuvaten. Jos tässä lähdetään kovin voimakkaasti, menee siihen suuntaan, että näiden turvallisuusympäristön muutosten takia, niin katsotaan, että tämä laajempi käsitys kokonaisturvallisuudesta ei olisi relevantti, niin se on mielestäni kuitenkin huolestuttava suunta. Viime kädessä kaikissa turvallisuustilanteissa se menestyksen ratkoo se, että kuinka hyvin kaikki toimijat ovat mukana.
SPEAKER_01 [00:12:19]: Joo, tuon olen itse havainnut tässä kokonaisturvallisuuden klusterin rakentamistyössä, että Aika paljon tahtoo mennä, että kokonaisturvallisuus ja turvallisuus ovat synonyymejä ja siitä seuraa se, että kun meidän ajatus on aika vahvasti se, että turvallisuus on asia, jonka omistavat turvallisuusviranomaiset. Eli tavallaan joku tekee sinun puolestasi sen turvallisuuden, ja sitten tämä on jotenkin vähän ollut tämmöinen ikuinen keskustelu, ja nyt se juuri niin kuin kuvasit, niin menee vähän hankalaan suuntaan, kun tämmöinen kovan turvallisuuden näkymät tulee niin keskeisiksi.
SPEAKER_00 [00:13:03]: Joo, sitä kannattaa ainakin seurata, ja on todellakin niin, että tässä kokonaisturvallisuudessa sanankäyttö on räjähtänyt. että mediaseurantaa kun seuraa, niin siellä on vaikka minkälaisia asioita löytyy tämän termin alta. Ja olen itse koettanut korostaa, ei aina siinä onnistuen, mutta aina koettanut korostaa sitä, että nyt tässä murrostilanteessa, kun hallinto on järjestäytynyt uudelleen, niin pitäisi todella tarkasti pitäytyä jo määritellyissä termisisällöissä, että löytyy se yhteinen eri toimijoiden välille. Että tavallaan termin käytön laajentuminen uusille kentille, niin se tuo vaan hämmennystä sitten eri suuntiinsa, että Että tavallaan pitäisi tärkeänä, että kokonaisturvallisuudesta puhuvattaessa viitata siihen yhteisen tekemisen malliin, joka on tuottanut paljon hyvää suomalaisen yhteiskuntaan.
SPEAKER_01 [00:13:51]: Joo, se on jotenkin käytännössä vähän vaikeaa ehkä, kun miettii juuri tätä. demokratisoimista ja tavallaan juuri sitä, että sehän tarkoittaisi, niin kuin demokratia nyt yleensäkin, kansalaisten osallistumista. Että tavallaan niiden ikään kuin loppukäyttäjiä ja niiden ikään kuin ylimpien päätöksentekijöiden, jotka vaaleillaan asioita valitsee ja muuta ja pyörittää kaikin puolin muutenkin yhteiskuntaa. Niin kun tässähän on vähän ollut semmoinen, että onhan se tavallaan meidän kansalaistenkin probleema, että Se on aika mukavaa ajatella, että joku muu hoitaa sen turvallisuuden. Itse olen myös miettinyt, kun tässä omassa tekemisessä esimerkiksi yritykset ja yrittäjät ovat keskeisessä roolissa, kun ajatellaan, että elinvoima syntyy tämmöisestä. yritystoiminnasta ja sitten tämä elinvoima olisi aktiivisesti mukana siinä, miten se kokonaisturvallisuus eli yhteiskunnan kokonaisturvallisuus ja sillä tavalla laimiotta myös varautuminen erilaisiin häiriöihin tapahtuu, niin miten se Todellisesti saadaan syntymään se, että se osallistuminen kiinnostaa ja toisaalta, että sille on tilaa.
SPEAKER_00 [00:15:19]: Joo, tämähän se ydinkysymys on tavallaan, että tämä rakenne ei kestä, jos ei väestö ja poliittinen päästöteko ole mukana siinä turvallisuuden ja varautumisen rakenteiden pystyttämisessä ja ylläpitämisessä. Ja tälle se ikään kuin se kielteinen vastavoima on se, että totta kai hallinnonalat voivat katsoa ikään kuin pelkästään omaa hallinnon alansa ja ikään kuin tehdä siellä sisällä sen tyyppistä tekemistä tai tuottaa sen tyyppistä sisältöä, joka ei ihan sitä kokonaisuuden kautta ole parasta mahdollista tekemistä. Mutta tämä suomalainen hallinto on kuitenkin rakennettu sillä tavalla, että siitä ei ketään syytetä, että palvelee omaa hallinnon alaa. Ja tekisin mieli haastaa sillä tavalla, että voisi pikkasen haastaa ehkä keskimäärin sitä ajattelua, jolla valmistelua tehdään Suomessa. Että kyllä mä näkisin mielelläni sitä sellaista ikään kuin umpirehellisyyttä siitä, että mihin eri hallinnollat todellisuudessa pystyy, koska se antaa taas lähtötietoja siihen, että millä tavalla sitä Ikään kuin koko yhteiskuntavastetta pystyisi lähteä rakentamaan paremmin mukaan lukien sitten, mitä asukkaille ja muille ei-turvallisuustoimijoille tulisi antaa tai osoittaa vastuuksiin.
SPEAKER_01 [00:16:34]: Me puhutaan tästä hallinnon siiloutumisesta. Itse olen ajatellut niin, että toisaalta hallinto siiloutuu, mutta me siiloutetaan paljon muitakin, vaikka alueen toimijoita, mikä heidän roolinsa on. Vaikkapa minä olen maakunnan liitossa töissä Pohjois-Savon liitossa ja sitten on hyvinvointialue. kunta paikallistasolla, sitten mainitsit tuossa aluehallintoviraston valtion aluehallintona, ja jotenkin tämä yhteinen tekeminen, niin jotenkin se jännästi vaatii aina ponnistelua. Mistähän se oikein johtuu?
SPEAKER_00 [00:17:19]: Joo, palkanmaksaja ratkaisu on eri, mitä tekemisen ote sitten, että siihen täytyy pystyä luottamaan, että tuota Että löytyy sellainen näkökulma siihen tekemiseen, joka on yhteiskunnallinen. Ja silloin se, mä viittasin aiemmin siihen asiakasnäkökulmaan, se on yksi, mihin pystyy rakentamaan aika paljon. Ja toinen on sitten, ehkä mä sanoisin sitä tietoperusteiseksi tekemiseksi enemmän, että löytyisi dataa, jonka perusteella voidaan osoittaa, että tiettyjä linjoja edetä, niin se yhteisen tekemisenkin summa on suurempi, mitä ne osaset pelkästään. vaan että löytyy sellaista uutta lisäarvoa, kun voidaan oikeasti ohittaa ne kaikki sektorikohtaiset osa-optimointimahdollisuudetkin. Ja kyllähän sä oot ihan oikeassa siinä, että onhan se tosi vaikeaa, kun sillä tavalla mennään, ja siitä palkitaan tällä hetkellä, että pärjätään ikään kuin omassa poterossa. Mutta kyllähän tässä tietysti se on tavallaan koko julkisen hallinnon ohjauksen kysymys myös se, että mitä oikeastaan tätä koneistolta isossa kuvassa halutaan. Että jos oikeasti nostetaan sitä vaatimustasoa sille tasolle, että lähdetään aidosti miettimään, että mikä on kokonaisuuden kannalta hyvä, niin sillä tavalla sopivasti kyllä saadaan ehkä murrettua vanhoja ajatustapoja ja tekemisen tapoja. Kyllä mä itse en tiedä, olenko liian kauan luhallinnossa töissä, mutta olisin valmis tämän tyyppiseen lähtökohtaan jatkossa.
SPEAKER_01 [00:18:49]: Niin, että sillä on vaan jonkun… Tai pitäisi pystyä siis hahmottamaan se, että mikä on se kokonaisuus ja mitä nämä eri osat siihen kokonaisuuteen vaikuttavat. Sitä olen miettinyt monesti, että tämä on niin hirveän monitahoinen ja kompleksinen systeemi, että siellä tuntuu sitten, että helpointa on sitten keskittyä juuri siihen käsillä olevaan ja juuri vain siihen asiaan, joka tulee sieltä suorasta omasta ohjauksestaan.
SPEAKER_00 [00:19:13]: Se on varmasti helpointa, mutta tässä on juuri se, että silloin se tietotuotanto, mihin nojataan, on yleensä omissa käsissä. Tuossa viittasit esimerkiksi siihen tutkimuskentän mahdollisuuksiin turvallisuuden ja varautumisen kehittämisessä, niin kyllä pitäisi ehdottomasti paljon laajempaa olla se tietoaineisto hyödyntäminen. Tänä päivänä puhutaan varautumisen turvallisuudesta ja vaikuttavuudesta tällä kentällä. Tällainen merkittävä tietoaineistojen hyödyntämisen laajentaminen on ehdottomasti tarpeen. Se on yksi lähtökohta, millä voisi lähteä purkamaan tiettyjä haasteita.
SPEAKER_01 [00:19:48]: Mutta miten sitten, jos puhutaan siitä demokratisoimisesta, niin silloin siinä tavallaan yksilö ja kansalainen ja asukas on siinä keskeisessä roolissa. Mutta miten hän pystyisi, kun tämä on hirveä möhkäle, kun on niin paljon rakenteita ja sääntelyitä ja tavallaan sitten… Aina nähdään, että se asiantuntija tämän hoitaa ja hallitsee. Miten heille saisi sinne tilaa?
SPEAKER_00 [00:20:20]: Se on tehtävissä, on saalteltavissa tämä asia äärelle. Koko väestö, ihan hyvin. Olen aika pitkään itse puhunut siitä. En niin hyvinkin toteuttanut kylläkään, mutta olen ainakin puhunut siitä, että pitäisi pystyä enemmän toreilla ja turuilla kertomaan siitä, että mihin saakka yltää Turvallisuusviranomaisten vasta eri asioissa, jotta voidaan sitä omatomisen varautumisen vaatimustakin perustella sitä kautta ja haastaa ikään kuin väestö osallistumaan siihen yhteiseen työhön. Mutta tässä on juuri haastana tällä hetkellä, että aika paljon suljetaan palvelutuotantoon liittyviä tietovirtoja asiakkaisiin saakka, koska pelätään, että sitä käytetään kielteisesti suomalaisessa yhteiskunnassa, mikä on tietysti ihan oikea ja todellinen huoli ja pitää ottaa huomioon, mutta kyllä se aika pahasti korville demokratiavaadetta sitten lyö. Ja siinä olisi hyvä löytää kyllä sellainen järkevä kompromissi näiden asioiden kanssa, että ei mennä liian pitkälle siinä tiedon salaamisessakaan.
SPEAKER_01 [00:21:20]: Niin, tässä oli puhetta aikaisemmin joku kuukausi sitten näistä valmiussuunnitelmien julkisuudesta ja miltä osin niiden pitäisi olla salaisia ja sitten vähän oli semmoinen yleinen keskustelu, että kaikki tyynni, mikä liittyy esimerkiksi kunnan valmiussuunnitteluun, niin pitäisi olla julkista. Miltä tämä nyt oikein näyttäytyy?
SPEAKER_00 [00:21:47]: No joo, siinä on just ehkä tämä turvastilanne, niin vaikuttaa siihen keskusteluun se polarisoi niitä ääripäitä aika voimakkaasti, että itse olen silloin aiemmin, kun on asiasta tiedusteltu, niin olen vastannut sillä tavalla suurin piirtein, että sikälikö siellä on sellaista salassa pidettävä aineisto, joka lainoja on salassa pidettävää, niin se tulee peittää, mutta muilta osin sitten pitäisi pystyä hyödyntämään, eli se riippuu sitä aineiston sisällöstä, että mikä on kenenkin käytettävissä ja hyödynnettävissä, että kyllähän se poliittisen päätöksentekokoneiston pitää ne perusteet tietää myös näissä asioissa siihen saakka, kun ei ole perusteita niitä salata. Tämä on varmaan sellainen asia, mikä on vielä pitkäänkin otsikoissa ja tätä määrittelyä tullaan tekemään, koska tämä on vähän auki tällä hetkellä, että miten tässä tulisi tätä asiaa menetellä. Mutta se on minusta selvää, että ylilyöntejäkin on tapahtunut tällä kentällä mielestän salamisen suhteen.
SPEAKER_01 [00:22:45]: Niin. Niin, että se varmaan on aika olennaista, että ihmiset sitten on kuitenkin kohtuullisessa määrin kartalla siitä, että mitä ne erilaiset turvallisuusulottuvuudet, ja nyt kun puhutaan kokonaisturvallisuudesta, niin nehän ei ole pelkästään näitä meidän perinteisiä, ikään kuin viranomaisturvallisuuteen liittyviä, on monta muuta asiaa.
SPEAKER_00 [00:23:11]: Niin, mä katsosin kyllä, että asukkaat ja väestö on myös sitä… varautumisen toteuttajia, että niillä on se rooli myös, niin sillä tavalla tuntuisi erikoiselta, että heille ei mitään perusteita tai lähtökohtaisia tietoja siitä omasta roolistaan tai niistä nimenomaan rajoista, niin voisi avoimesti kertoa, että vaikeahan sitä ikään kuin taas väestön omistajuutta tällä kentällä vahvistaa ja ikään kuin osoittaa sitä, tai saada se keskustelu aikaan viranomaisen ja väestön välisestä vastuusuhteesta, jos ei tieto ole käytettävissä tai sitä ei voida hyödyntää.
SPEAKER_01 [00:23:49]: Tässä on vähän jännä paradoksi, että meillähän on aina hyvin tärkeää, kun me mitataan kovasti sitä kansalaisten luottamusta viranomaisiin ja sehän on ollut hyvin korkealla tasolla ja sitten tavallaan siitä tuntuu, että siitä tulee sellainen johtopäätös, että silloin se että juuri luotetaan siihen, että se viranomainen, sillä on se tieto ja se tietää, mitä se sillä tekee, ja tavallaan sitä ei sitten tarvitsisi, että se avoimuus ikään kuin jännästi jääkin semmoiseksi vähän sitten lapsipuolen asemaan.
SPEAKER_00 [00:24:23]: Joo, toi on tosi jännä kysymys, että silloin kun alalle tulin, niin silloin oli Yllättävänkin yleistä se, että turvallisuusjärjestöt puhuivat siitä, että vastuuta esimerkiksi joillain toiminnanharjoittajilla ei olisi tietysti turvallisuusratkaisusta juuri sen takia, että viranomaisten valmiudet ovat niin hyviä, joka tavallaan suoraan söi ikään kuin sitä vastuunottoa kyseisiltä toiminnanharjoittajilta ja se on tosi vanhentunutta tekemisen tapaa, että siinä taustalla oli tietysti se varmaan ylpeyttä omasta toiminnasta, mutta myös sellaista väärää tulkintaa siitä, että mikä se viranomais… kokonaisuuden suhde siihen koko väestöön tulisi olla. Että kyllä mä itse näkisin ihan mielelläni sitä, että viranomaiset puhuisi myös omista ikään kuin epävarmuuksistaan tai haasteistaan palvelujen suhteen, jotta se demokratisoituisi tämä keskustelu myöskin, eikä se olisi ikään kuin sellaista vaikuttamista siihen mielikuvaan, mitä kukin toimiala edustaa. Ja ehkä siinä niin oleellista… Nyt meni ohi, sori. Ota pois. Mulla oli kolme ajatusta, mä en kolmatta muista. En mä muista sitä kolmatta. Pitäisi olla paperi tässä läsnä.
SPEAKER_01 [00:25:53]: Niin. Joo, mutta jotenkin tämä, nyt sitten kun me puhutaan niin monenlaisista uusista uhkakuvista, hybridivaikuttamisesta ja informaatiovaikuttamisesta, tavallaan näistä pehmeistä vaikuttamisen keinoista, joita ikään kuin tämä kovat turvallisuusuhkat, ikään kuin viholliset käyttävät hyväkseen, niin tavallaan siitähän seuraa tämmöinen tämmöinen ajatus, että myöskin sitten juuri nämä pienimmät asiat, mitkä liittyy tähän meidän avoimuuteen, mistä me muuten voitaisiin keskustella, niin jotenkin me ei voidakaan niistä sitten avoimesti puhua, koska nämä syyt, että tämäkin varmaan vaatisi vähän semmoista skarppausta.
SPEAKER_00 [00:26:41]: Niin ja siinä ehkä tuota taustalla on myös se, että tässä turvallisuustilanteessa juuri niin varmaan on ikään kuin erityinen tarve tuottaa turvallisuuden tunnetta väestölle. Että siinä mielessä tämä tilanne on värittynyt jo yleisilmeiltään, ja kun puhun siitä, että pitää muistaa se turvallisuuden demokratisointivaade kaiken toiminnan taustalla, niin tämä on ehkä sillä tavalla huono mahdollinen hetki käydä sitä keskustelua sen vuoksi, että väestö varmaan toivoo tuntevansa sen perusturvallisuuden säilymisen edelleenkin, vaikka turvallisuustilanne on näin paljon muuttunut. Mutta tavallaan ehkä ei tule kuitenkaan sitä demokratian vaadetta unohtaa ja toivoakseni sitten jossain kohden tämä yleinen turvallisuustilanne normalisoituu joko siten, että väestön toleranssi tilanteen suhteen vahvistuu tai sitten tilanne muuttuu positiiviseksi yleisellä tasolla. niin sitten ehkä voidaan lähteä myös siihen, että se viranomaisen viestinnän ei tarvitse olla pelkästään sitä ikään kuin turvallisesti tuottavaa viestintää, vaan ikään kuin sitä haastekentää läpikäyntiä, mikä liittyy kokonaisturvallisuuden kehittämiseen.
SPEAKER_01 [00:27:52]: Niitä on ehkä tätä… resilienssiä, mitä ajetaan takaa, tai itsellä se ainakin liittyy juuri tähän kokonaisturvallisuuden toiminnan ajattelutavan kehittämiseen, että myöskin tämä meidän yhteiskunta ja nämä meidän yhteisöt, kaikki nämä paikallisyhteisöt ja alueet jotenkin tulisivat resilientimmeksi, että me myös kestämme sitä epävarmuutta ja sitä kompleksisuutta ja sitten pystymme siellä toimimaan ja navigoimaan.
SPEAKER_00 [00:28:19]: Joo, se edellyttää kyllä sitten sitä, että huomioidaan se koko väestökenttä tavallaan, että ei jätetä sitten ketään pois ikään kuin laskuista, kun niitä asioita pohditaan, että vaikka paikallisyhteisöt, että niillähän on juuri tästä näkökulmasta niin tosi keskeinen rooli sitten etäällä palvelukeskittymistä. Ja siinä mielessä, että tätä resilienssiä pyrittäisiin ylläpitämään myös kaukana palvelukeskuksista, niin olisi tärkeää, että se julkinen hallinto huomioisi aivan täysimääräisesti myös nämä paikalliset yhteisöt, riippumatta siitä, mitä he ikään kuin ydinbisneksenään tekevät. Jos puhutaan turvallisuuden tunteesta ja turvallisuuden hallinnasta ja yleensä sen kunta- tai aluekeskuksen suhteesta sinne harva-alueelle, niin onhan se mielestäni välttämätöntä, että tähän osaan kirjoitetaan huomiota. Se pikkasen on ollut vaikeaa ehkä, jos katsotaan tätä 20 vuoden aikajaksoa, mutta toivoksi siinä mennään jatkossa eteenpäin.
SPEAKER_01 [00:29:17]: Tässä ei ehkä ihan valmiiksi saada maailmaa tältäkään osin, mutta mun mielestä tässä on nyt tullut hyviä näkökulmia keskusteluun. Tavallaan aika paljon haasteita, mitä sitten tulevaisuudessa tapahtuu. Meidän molempien omissa töissä ja kaikkien muiden, jotka näiden asioiden parissa ja sitten meidän kaikkien kansalaisten ja sidostahojen pitäisi sitten ikään kuin viedä eteenpäin ja olla aktiiviset. Se on ehkä meidän, olisiko tämä meidän keskeinen viesti, että me peräänkuulutetaan tällaista aktiivisuutta ja omistajuutta itse kultakin näihin kokonaisturvallisuuden asioihin.
SPEAKER_00 [00:30:04]: Ja varmasti sellaista en ole kuluttu, mutta mikä liittyy vaikka tiedon hyödyntämiseen ja kuulemiseen ja keskusteluihin ja valmistelulaajuuteen. Totta. Tässä on käyty aika paljon haasteita läpi, mutta se varmaan johtuu tästä kehittämishenkilön geenitaustasta. Tällaisia teemoja nousee ylös, kun keskusteluja käydään.
SPEAKER_01 [00:30:25]: Me ollaan hirmu iloisia, että tämmöisiä kehittämishenkilöitä on olemassa tällä alalla. Kiitos tästä keskustelusta.
SPEAKER_00 [00:30:32]: Kiitos kovasti.
[äänite päättyy]