Mitäs jos toteuttaisimme uusia visioita, uniikkeja palveluita ja tuotteita yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä?

Kuva: Kuinka savolainen muikku voisi kiertää kalastajalta Linnan Juhliin? (Storyboard, Sanna Snellman-Junna 2021).

Digital & Circular Fashion House -koulutushankkeessa pääsimme oppimaan, visioimaan ja ideoimaan uudenlaisia kiertotalouden konsepteja. Design sprintissä suunnattiin kohti uniikkeja tuotteita ja uusia innovaatioita paikallisten toimijoiden ja pienyritysten voimin (15.4. ja 20.4.2021).

Blogin kirjoittaja: Sanna Snellman-Junna opiskelee Savonia-ammattikorkeakoulussa muotoilua ja toimii myös itse tekstiilialan yrittäjänä.

Design Sprintissä yhteiskehittäminen tapahtui mukana olevien yritysten, muotoilun opiskelijoiden ja hankkeen toteuttajien kanssa yhteistyössä. Osallistujat jaettiin työskentelemään pienryhmissä ja omaamme saimme vielä liidaamaan muotoilun lehtori Jouni Silfverin. Keskustelun ja ideoinnin kohteeksi päätyi pian paikallisten yritysten verkostoituminen, palveluiden kehittäminen sekä yhteistyönä syntyvät uudet uniikit palvelut ja tuotteet.

Muikku-mekko -savolaisen yhteistyön uniikit tuotteet ja palvelut tuovat paikallista osaamista esille ja säästävät hukkamateriaaleja

Design Sprintissä ryhmämme konsepti lähti kehittymään melko lennokkaasti, kun visioimme savolaisten pienyritysten tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksia. Syntyi idea ”Muikku-Mekosta”, jonka tuotannossa yritysten verkostoituminen, hukkamateriaalien minimoiminen, sekä täysin uusi uniikki tuote yhdistyisivät. Muikkujen liha käytettäisiin tietenkin savolaiseen perinneherkkuun, kalakukkoon. Ompelutyö ja nahan käsittely tehtäisiin tietenkin myös paikallisesti. Kalannahasta valmistetussa iltapuvussa näimme myös potentiaalia design-tuotteena, jota voisi viedä ulkomaille saakka. Konseptia ideoidessamme mietinnässä olivat myös kuinka saada tuotteelle näkyvyyttä ja kuinka tuoda uusi tuote tai palvelu asiakkaiden tietoisuuteen. Yhä tärkeämpään rooliin nousee digitaalinen markkinointi ja sen eri osa-alueet.

Muikku-mekko – konsepti-idean kehittämisen taustalla on tarve aitoon yhteistyöhön, tuoda yritykset esille ja luoda työpaikkoja

Yritysten pitää tulevaisuudessa tulla tietoisemmiksi toisistaan ja uskaltaa tehdä rohkeita ratkaisuja, sekä kehittää tuotteita ja palveluita ennakkoluulottomasti – yhdessä. Näin saadaan aktivoituja jo alueella toimivia yrityksiä sekä mahdollinen työllistävä vaikutus on myös tärkeässä roolissa. On huomioitava mahdolliset ekologiset hyödyt, joita esimerkiksi hukkamateriaalien hyödyntäminen ja paikallinen tuotanto saavat aikaan, kun raaka-aineita ei tarvitse lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa, vaan kaikki tapahtuu paikallisesti. Kuluttajat ovat nykyään enenevissä määrin tietoisia tuotteiden hiilijalanjäljistä ja hinta ei ole enää ainoa tekijä joka ohjaa ostokäyttäytymistä. Yritysten arvojen, ekologisen ja eettisen vastuullisen toiminnan sekä kestävän tuotannon merkitystä ei voida enää sivuuttaa. Yritysten on yhä vahvemmin otettava tämä huomioon tulevaisuudessa.

Kirjoittaja: Sanna Snellman-Junna, Savonia-ammattikorkeakoulu (Edit. Laura Pakarinen & Sirpa Ryynänen)

#vastuullisuus #kiertotalous #designsprint #yhteistyö #ketteräoppiminen #rohkeus #yhdessäyrittäminen #verkostoituminen @savonia_fashion @savoniadesigners @savoniamuotoilu @savonia_amk  @digitalcircularfashion #sustainabledevelopment #kestäväkehitys

Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n verkkosivulta löydät vastuullisuus- ja kiertotalousjulkaisuja. Julkaisuista löytyy käytännönläheisiä työkaluja arjen työhön: https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/julkaisut/vastuullisuus-ja-kiertotalousjulkaisut/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *