Kuva: Outdoor-vaatevuokraamon asiakas Heidi tutustuu palveluun verkossa, vuokraa itselleen ja pojilleen syyslomavaellukselle varusteet. (Storyboard, Outi Paldanius,2021)
Digital and Circular Fashion House hankkeen keväisissä Design Sprinteissä (2021), alan yhteistyöyrityksille, kumppaneille sekä opiskelijoille, muotoutui lopputuloksena erilaisia konsepteja. Hankkeessa keskitytään digitaalisuuteen ja kiertotalousosaamiseen ja tähdätään paikallistasolta koko maailman tietoisuuteen.
Kirjoittaja: Outi Paldanius, Savonia-ammattikorkeakoulu, tuote- ja palvelumuotoiluopiskelija, hankeharjoittelija Digital & Circular Fashion House
Strategiana kolme kiertotalouden liiketoimintamallia
Se ei pelaa, joka pelkää. Kotimaassa askelmerkkejä vuokrattujen ulkovaatteiden saralla on luonut Reima, suositulla Reima Kit-lasten kausivaatevuokrauksellaan. Ruotsissa on toiminut jo useamman vuoden Hyber.com, myös lastenvaatteiden parissa. Joten miksemme veisi maailman parhaimpiin kuuluvien ulkovaatetuottajiemme mallistoja muun muassa Sastalta ja R-Collectionilta kaikkien saataville? Vuokraamo voisi toimia jakamisalustana, jolloin nappaamme palettiin ensimmäisen kiertotalouden liiketoimintamallin. Kiertotalouden ja muodin näkökulmasta, tuotteiden eli tässä tapauksessa outdoor-varusteet toimisivat Tuote palveluna-liiketoimintamallin mukaisesti. Mikä tahansa arvokkaampi tai harvemmin käytettävä tuote tai palvelu voi jatkuvassa käytössä ollessaan, paremmin palvella Resurssitehokkuuden sekä Jakamistalouden kiertotalousliiketoimintamalleja ja tavoitteita, kun se vuokrataan, liisataan, lainataan tai ylipäätään pääsee tuottamaan sitä arvoa asiakkaalle, mitä varten se on alun perin luotu.
Globaalit haasteet luovat heijasteita meidänkin toimintaamme
Tämänhetkisen pandemian aikana entistä enemmän ihmisiä suuntaa luontoon ja he tarvitsevat asianmukaiset varusteet viihtyäkseen. Tämä luo uuden markkinaraon outdoor-varusteiden vuokraukselle. Toinen pandemian seuraus, taloudellisen tilanteen epävakaus globaalisti, on saanut kuluttajat pohtimaan myös arvokkaampien tuotteiden omaksi hankkimisen järkevyyttä. Yhä useampi miettii myös ympäristön näkökulmasta hankintojaan ja mikä voisikaan olla helpompi tapa lievittää kulutusähkyä, kuin tietoisesti valita vuokraaminen ja luopua henkilökohtaisesta omistamisen mahdollisuudesta myös toisten hyväksi. Näin myös tuotteen käyttöaste nousee, sen sijaan, että se pölyttyisi suurimman osan vuodesta kaapissa.
Tuloksena tästä on ylituotannon ja ylikulutuksen väheneminen, mikä heijastuu positiivisesti raaka-ainetuotannon vähenemisen seurauksena ympäristövaikutuksiin. Toisaalta Sasta ja R-Collection löytävät uuden tulokanavan, katoavien omistaja-asiakkuuksien tilalle, tarjoten Tuote palveluna-liiketoimintamallin mukaisen vaihtoehdon kuluttajille. Näin päästään sekä raaka-ainetuotannossa, että tuotteen käyttöajan resurssitehokkuudessa lähemmäs kestävää kulutusta.
LUE LISÄÄ
- Sitra: Yrityksen pelistrategiassa ovat uudet kiertotalouden liiketoimintamallit,
https://www.sitra.fi/artikkelit/yrityksen-pelistrategiassa-uudet-kiertotalouden-liiketoimintamallit/ - Suomen tekstiili ja muoti: Kiertotalous, https://www.stjm.fi/toiminta-alueemme/vastuullisuus/kiertotalous/
- European Environment Agency, Textiles in Europe’s circular economy
(Julkaistu 19. marraskuuta 2019, muokattu viimeksi 9. maaliskuuta 2021), https://www.eea.europa.eu/publications/textiles-in-europes-circular-economy
Lähdeviitteet
Reima, https://www.reima.com/fi/kit ,
Hyber.com, https://hyber.com/kategorier ,
Sasta, kotisivu, https://www.sasta.fi/
Ivalo.com, https://ivalo.com/collections/sasta
R-Collection, https://www.r-collection.fi/category/62/takit-liivit–anorakit
#kiertotalous #kiertotalousliiketoimintamallit #bisnesajattelu #strategia #outdoor #tulevaisuusajattelu #positive #scenario #futurethinking #circulareconomy #jakamistalous
@savonia_fashion @savoniadesigners @savoniamuotoilu @savonia_amk @digitalcircularfashion