Kirjoittaja: Esa Hietikko
1 Johdanto
BisTech-prosessin edeltävien vaiheiden tuloksena on saatu selville eri Kano-luokkiin kuuluvat spesifikaatiot prioriteetteineen ja mittayksiköineen. Jotta tilanne voidaan viedä entistä konkreettisemmalle tasolle, voidaan ottaa käyttöön raha eli eurot. Simuloimalla spesifikaatioiden eri arvoilla voidaan hakea optimaalista tilannetta esimerkiksi kateprosentin, kate-eurojen tai myyntimäärien osalta. Selvää on, että tässä vaiheessa ei voida kustannuksia ja tuottoja arvioida absoluuttisen tarkasti, vaan paremminkin on syytä keskittyä vertailemaan eri arvoyhdistelmien vaikutusta lopulliseen tilanteeseen. Simuloinnissa on erityisesti huomioitava Performance-luokan korkeimmat prioriteettiarvot saaneet spesifikaatiot, joiden perusteella asiakkaat tekevät ostopäätöksensä.
Asiakasarvoon vaikuttavat spesifikaatioiden arvojen lisäksi myös luonnollisesti tuotteen myyntihinta. Kuten hyvin tiedetään, myyntihinnan kasvattaminen ja kustannusten pienentäminen kasvattavat katetta. Toisaalta myyntihinnan kasvattaminen pienentää myyntimääriä hintajouston johdosta.
2 Simulaation yhteys tuotestrategiaan
Tuotestrategian yksi keskeisimmistä päätöksistä liittyy siihen millaisia tuotekehitysprojekteja tullaan käynnistämään. Tuoteparannuksista ja uusista tuoteideoista muodostettuja aihioita arvioidaan alustavasti niiden tuoton ja käytettävissä olevien resurssien perusteella ja jatkoon valituista muodostetaan konseptit toteuttamalla niille BisTech-prosessin mukainen alkuselvitys. Simuloimalla saatujen katearvioiden perusteella voidaan kullekin konseptille toteuttaa Go/No go -päätös ja siirtää sen jälkeen Go-luokituksen saaneet konseptit projektisalkkuun jatkotyöstöä varten.
BisTech-ajatusmallissa tuotestrategian keskeinen elementti on tuoteportfolio, jossa on näkyvissä tuotekehitysprojektien aihiot (kuva 1). Kuhunkin aihioon liittyy yksi tai useampia konsepteja, joita voidaan simuloimalla vertailla. Jokin/jotkin konsepteista voivat myös kuvata kilpailijan tuotteita.
Kuvassa 2 on esitetty tyypillinen konseptien vertailutilanne.
1 Tuoteparannus/kokonaan uusi tuote
Jos konseptissa on kyse tuoteparannuksesta, voidaan simuloinnin lähtökohtana käyttää sen nykyistä valmistuskustannusta ja ulosmyyntihintaa. Näiden päälle tulevat spesifikaatioiden parannettujen suoritusarvojen aiheuttamat arvioidut lisäkustannukset sekä myyntihinnan korotus.
Jos taas kyseessä on kokonaan uusi tuoteidea, ei historiatietoja ole käytössä ja minimitasoa vastaavat valmistuskustannukset on arvioitava henkilöstön ja jälleenmyyjien kokemukseen sekä mahdollisesti alihankkijoille tehtäviin tarjouspyyntöihin nojautuen.
2 Simulaation toteutus
Simuloinnin tavoitteena on hakea kunkin vertailtavana olevan konseptin asiakaskyselyjen pohjalta tärkeimmiksi osoittautuneille spesifikaatiolle optimiarvot. Simulaation lähtöaineistona kullekin keinospesifikaatiolle on prosessin aiemmissa vaiheissa määritetty tekninen spesifikaatio ja sille mittayksikkö. Spesifikaatioiden arvoille on asetettu vaihteluväli, jossa minimiarvona on nykyisen tuotteen arvo ja maksimiarvona arvioitu paras mahdollinen spesifikaation arvo.
Simulointi suoritetaan muuttamalla keltaisella merkityssä Tavoite– sarakkeessa olevia arvoja (kuva 3). Tämä muuttaa sarakkeissa Lisäkustannus, Tavoite ja Lisäarvokerroin olevia arvoja. Mitä lähempänä ollaan maksimiarvoa, sitä enemmän muutos aiheuttaa kustannuksia ja sitä suurempaa lisäarvoa voidaan tarjota asiakkaalle. Tavoitearvojen asetannassa voidaan hyödyntää erillisellä AWOT-työkalulla tuotettuja alkuarvoja.
Maksimi lisäkustannus esiintyy, kun spesifikaation arvo on maksimissaan. Lisäkustannus voi muuttua eri tavoin tilanteesta riippuen. Tätä säädellään Roon arvolla. Roon negatiivisilla arvoilla lisäkustannus kasvaa aluksi hitaasti ja kiihtyy sen jälkeen. Vastaavasti positiivisilla arvoilla lisäkustannus kasvaa aluksi nopeasti ja tasaantuu sitten. Jos Roon arvoksi annetaan sata, on kyseessä lineaarisesti kasvava kustannus. Kustannus voi myös muuttua portaittain, jolloin annetaan Roolle arvo nolla.
Simulaation kaupallinen osa on taulukon alaosassa. Tässä on kolme saraketta, jotka vastaavat ylempänä olevia sarakkeita Nykyinen, Tavoite, AWOT ja Maksimi (Kuva 4).
Vasemmanpuolimmaisessa sarakkeessa ovat nykyisen tuotteen tiedot. Keltaisiin soluihin voi tehdä muutoksia. Tavoite-saraketta vastaavassa kohdassa voidaan asettaa parannetun tuotteen ulosmyyntihinta, arvioitu hintajousto sekä muilla kuin tuotteen ominaisuuksien parannuksella aikaan saatu myynnin lisäys. Keltaisella merkityt solut ovat muokattavissa. Hintajoustovaikutus myyntiin tulee laskettuna arvona lineaarisesti siten, että arvolla 0 hintajoustoa ei ole (hinta ei vaikuta myyntiin) ja sitä pienemmillä arvoilla hinta vaikuttaa myyntiä vähentävästi. Tuoteparannuksen aikaansaama arvioitu myynnin lisäys on laskettu tuoteparannuksen arvojen perusteella.
3 Liite – laskentakaavat
Tuotteen tehokkuuskilpailukykyä arvioidaan spesifikaatioiden tavoitearvojen sekä prioriteettiarvojen avulla.
Mitä lähempänä spesifikaation tavoitearvo on maksimiarvoa, sitä suurempi on ko. spesifikaation tuotteelle tuottama kilpailukyvyn ja sitä kautta myynnin lisäys. Spesifikaation prioriteettiarvo puolestaan vaikuttaa siten, että mitä suurempi prioriteetti spesifikaatiolla on, sitä suurempi on sen vaikutus tehokkuuskertoimeen.
Tehokkuuskerroin saadaan kaavalla:
E = R0 x (Ft – Fmin)/(Fmax – Fmin)
missä
E = tehokkuuskerroin
R0 = Spesifikaation suhteellinen prioriteettiarvo
Ft = Spesifikaation tavoitearvo
Fmin = Spesfikaation minimiarvo
Fmax = Spesfikaation maksimiarvo
Kun kaikkien tarkastelussa olevien spesifikaatioiden tehokkuuskertoimet lasketaan yhteen, tulee lopputulos olemaan välillä 0 – 1 eli prosentteina 0 – 100%. Jos tavoitearvot ovat maksimissaan, on tehokkuuskerroin 1 ja vastaavasti 0, jos arvot ovat minimissään.
Tuoteparannuksen aiheuttama myynnin lisäys saadaan suoraan kertomalla nykyinen myyntimäärä tehokkuuskertoimella.
Hintajouston aiheuttama myynnin vähennys saadaan kaavasta
M = Hk*(Mh1 – Mh2)*Mn /Mh1
missä
M = Myynnin vähennys
Hk = Hintajoustokerroin
Mh1 = Uusi ulosmyyntihinta
Mh2 = Nykyinen ulosmyyntihinta
Mn = Nykyinen myyntimäärä
Roon vaikutus lisäkustannuksiin saadaan kaavalla (Roo<>0)
Kl=((1-EKSPONENTTI(-(Ft–Fmin)/(Fmax–Fmin))/Roo)/(1-EKSPONENTTI(-1/Roo)))*Kmax
missä
Kl = Lisäkustannus
Kmax = Maksimikustannus