Mitäs jos käytössä olisi sovellus, joka toisi kuluttajalle oikean ja ajankohtaisen tiedon tuotteen alkuperästä huolto-ohjeisiin ja näin opastaa asiakasta ostamaan arvoihinsa perustuvia vaatteita?

Kuva: Kullekin asiakkaalle personoitu Tiedon kummi -palvelu mahdollistaa mukavan ostokokemuksen ja helposti saavutettavan tiedon tuotteesta tai sen palvelusta (Storyboard, Minttu Stranius 2021).

Digital and Circular Fashion House -hankkeen Design Sprintissä keväällä 2021 pohdittiin erilaisia keinoja, joilla ajankohtainen tieto tuotteista ja niiden vastuullisuudesta tulisi suoraan ja helposti suunnittelijalta ja valmistajalta kuluttajille. Lopulliseksi konseptiksi muotoutui tiedon kummi -palvelu, joka kertoisi kuluttajille kaiken mahdollisen niin tuotteiden alkuperästä ja tuottamisesta, kuin myös niiden huolto- sekä hävittämisohjeista.

Kirjoittaja: Minttu Stranius, Savonia-ammattikorkeakoulu, kestävän muodin opiskelija

Viime vuosina on puhuttu paljon siitä, kuinka vaateteollisuus saastuttaa maapalloamme. Muotiteollisuuden päästöt ovat jopa kaksi prosenttia koko maapallon kasvihuonepäästöistä (Sitra 2021) ja ihmisten lisääntyvä kulutus sekä hurjaa vauhtia vaihtuva pikamuoti vain kasvattaa lukua korkeammalle. On muodikasta olla kiinnostunut ympäristöstä, tehdä ympäristöystävällisiä valintoja ja ostaa luomutuotteita, mutta loppujen lopuksi vastuullisesti toimiminen on hankalaa ja jääkin tekemättä.

Kuluttajat haluaisivat tehdä ympäristötietoisempia ostopäätöksiä, mutta tietoa on liian vähän saatavilla

Vastuullinen kulutuskäyttäytyminen kiinnostaa paljon kuluttajia, mutta usein on helpompaa ostaa se ensimmäinen vastaan tullut tuote, kuin etsiä tietoa vastaavasta, mutta vastuullisesta tuotteesta. Tuotteiden tuotantotapoja ei välttämättä tiedetä tai ymmärretä, päästöjen määriä ei osata suhteuttaa, materiaaleista ei ajatella muuta, kuin että se tuntuu hyvältä päällä. Miksi edes vaivautua etsimään tietoa asioista, joita ei ymmärretä? Entä sitten, kun tietoa etsitään, mutta yritykset eivät kerrokaan mitään tuotantotavoistaan tai materiaalien alkuperistä? Liika vastuullisuudesta mainostaminen taas vaikuttaa epäluotettavalta, jos taustalta ei löydy konkreettisia todisteita. Oikea ja ajankohtainen viestintä on siis tärkeä keino tuoda vastuullisia yrityksiä ja kestäviä tuotteita helpommin lähestyttäviksi asiakkaille. Se myös kasvattaa yrityksen brändiä ja tarinaa.

Kuluttaminen ei luultavasti muutu koskaan täysin vastuulliseksi, mutta pitäisikö kuluttajilla olla mahdollisuus tehdä parempia valintoja?

Kuinka voisimme saada oikean ja ajankohtaisen tiedon kulkemaan suunnittelijalta kuluttajalle koko tuotteen elinkaaren ajan helposti, läpinäkyvästi ja saavutettavasti? Asiakaslähtöinen ja personoitu tiedon kummi -palvelu voisi olla esimerkiksi kommunikoiva tekoälysovellus, jonka avulla asiakas kokisi kuluttamisen luotettavaksi ja hän voisi olla varma siitä että hänen tekemänsä valinnat ovat vastuullisia. Palvelussa voisi olla erilaisia tietovertailuja sekä mittareita, ja näin asiakas näkisi heti, mitä hänen arvojaan tuote edustaa ja tuotteita olisi helppo vertailla keskenään. 

Myös yritykset hyötyisivät palvelusta, sillä se olisi mainio tapa mainostaa tuotteita suoraan niiden vastuullisten ominaisuuksien avulla. Yritykset saisivat myös tietoa kuluttajiensa arvoista ja mm. ekologisten tuotteiden kysynnästä. Myös mahdolliset tuotepalvelusysteemit, kuten korjauspalvelut tuotteen oston yhteydessä, saisivat paremmin näkyvyyttä. 

#vastuullinenviestintä #kiertotalous #designsprint @savonia_fashion @savoniadesigners @savoniamuotoilu @savonia_amk  @digitalcircularfashion #sustainabledevelopment #kestäväkehitys

Lähte: Sitra 2021. Menneisyydestä on paljon opittavaa, kun katsomme talouden tulevaisuuteen. https://www.sitra.fi/blogit/menneisyydesta-on-paljon-opittavaa-kun-katsomme-talouden-tulevaisuuteen/

Minttu Stranius 20.5.2021 (Edit. Laura Pakarinen & Sirpa Ryynänen)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *